logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 23 zile

Nr. 2952 - cu privire la cererea de suspendare a hotărârii nr. 2751 din 29 august 2024 „Pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024”

  • 25.09.2024
  • 100
  • 0

H O T Ă R Â R E

cu privire la cererea de suspendare a hotărârii nr. 2751 din 29 august 2024

„Pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024”

 

  1. Aspecte introductive

          Prin hotărârea nr. 2751 din 29 august 2024 „Pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024”, Comisia Electorală Centrală a sesizat Procuratura Anticorupție asupra situației de organizare și desfășurare de către Partidul Politic „RENAȘTERE” a evenimentelor politice, socio-culturale, aparent în lipsa actelor ce ar confirma legalitatea obținerii și folosirii mijloacelor bănești în proporții mari. De asemenea, a sesizat Ministerul Justiției în vederea întreprinderii acțiunilor în condițiile art. 21 alin. (2) și (3) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice.

          Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, prin intermediul președintelui interimar, doamna Natalia Parasca, a depus la Comisia Electorală Centrală o cerere prealabilă, înregistrată sub nr. CEC-7/16388 din 19 septembrie 2024, prin care solicită:

  1. suspendarea executării hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2751 din 29 august 2024 „Pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024”;
  2. anularea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2751 din 29 august 2024 „Pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024”.

 

  1. Argumentele petentului

          Petentul invocă în susținerea cererii sale că procedura de control a fost efectuată superficial, iar constatările se bazează pe presupuneri și informații neverificate. Subsecvent, consideră că solicitarea Comisiei Electorale Centrale de a iniția procedura de limitare a activității partidului în temeiul art. 21 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice este neîntemeiată și ilegală.

          Art. 21 alin. (11) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice prevede expres cazul în care poate fi solicitată limitarea activității unui partid politic, și anume dacă partidul nu a depus raportul privind gestiunea financiară sau nu a prezentat informațiile necesare pentru efectuarea supravegherii și controlului finanțării partidului politic, în termenul și formatul stabilite de Comisia Electorală Centrală. Astfel, consideră că temeiuri pentru a iniția procedura de limitare a activității nu sunt întrunite.

          Precizează că Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” a depus toate rapoartele financiare, iar în procedura de control a furnizat toate informațiile solicitate și care erau la dispoziția partidului, fapt despre care se menționează în partea motivată a hotărârii contestate, și anume la data de 28 mai 2024 a prezentat un set de 28 de categorii de acte (hotărâri, extrase, facturi, registre, contracte, demersuri etc.), la data de 3 iulie 2024 a prezentat suplimentar 4 facturi fiscale, un contract de preluare a datoriei și un act de verificare, la data de 1 august 2024 a prezentat informații suplimentare privind presupusele cheltuieli ale partidului, iar la 8 august 2024 a expediat Comisiei o notă informativă însoțită de 6 contracte de locațiune.

          Cu referire la cele 6 localuri luate în folosință pentru desfășurarea întrunirilor Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” despre care se menționează la pct. 21 și 50 din hotărârea contestată, petentul arată că, în cazul întrunirii din orașul Edineț, partidul a luat în sublocațiune încăperea restaurantului „Paradis” din orașul Edineț de la domnul Serghei Somiș, acesta având un asemenea raport cu restaurantul, iar la acest moment petentul înregistrează o datorie către domnul Serghei Somiș în valoare de 37000,00 lei pentru locațiune și serviciile prestate.

          În cazul întrunirii din orașul Orhei, menționează că domnul Vasile Cojocaru, având un raport obligațional în temeiul unui contract de locațiune cu Casa de Cultură Orhei în valoare de 1410,00 lei, a oferit partidului încăperea în sublocațiune. De asemenea, susține că petentul înregistrează o datorie de 1410,00 lei față de domnul Vasile Cojocaru. Precizează că respectivul contract conține greșeli tehnice, iar serviciile de locațiune au fost prestate în ziua de 24 februarie 2024.

          Privitor la întrunirea din municipiul Bălți, relevă că membrii partidului au participat la 17 februarie 2024 la o adunare ce a avut loc în restaurantul „President”. Contractul de locațiune a fost încheiat cu doamna Rodina Bordian care ulterior l-a oferit în sublocațiune petentului, iar acesta din urmă înregistrează o datorie față de prima în mărime de 45000,00 lei.

          Vizavi de întrunirea din 24 martie 2024 din orașul Drochia, susține că acel contract de locațiune cu restaurantul „Ambasador” a fost încheiat cu domnul Alexei Vasilean, care ulterior l-a oferit în sublocațiune petentului pentru suma de 5000,00 lei, fapt pentru care înregistrează o datorie către domnul Alexei Vasilean.

          Cu privire la restaurantul „Nord” din orașul Rîșcani, relevă că acesta a fost oferit gratuit de către domnul Anton Osadciuc, în baza unei înțelegeri verbale, iar din lipsa unui înscris, nu a putut fi înscris în evidența contabilă.

          Referitor la întrunirea Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” din orașul Fălești, menționează că aceasta a avut loc în restaurantul „Moldova”, spațiul fiind luat în sublocațiune de la o persoană fizică și față de care înregistrează o datorie.

          Petentul susține că datoriile înregistrate se datorează refuzului instituțiilor bancare de a deschide cont bancar, din care motiv se află în litigii judiciare în acest moment, iar lipsa contului bancar creează dificultăți în gestionarea financiară.

          În partea ce vizează cheltuielile de deplasare constatate la pct. 32 din hotărârea contestată, precizează că nu au fost înregistrate cheltuieli, deoarece persoanele se deplasează pe cont propriu, iar potrivit statutului partidului, membrii de partid sunt obligați să participe la evenimentele acestuia.

          Vizavi de deplasările din afara țării (Sofia, Soci, Moscova) reiterează că aceste cheltuieli au fost suportate de țara gazdă, iar restricții legale cu privire la acceptarea unor deplasări din contul părții care invită nu există.

          Cu referire la cheltuielile de protocol constatate la pct. 50.11 din hotărârea contestată, precizează că nu au fost suportate cheltuieli în perioada de referință, deoarece legitimațiile au fost confecționate la echipament propriu și din materie primă aflată din timp la dispoziția partidului. De asemenea, precizează că nu a fost contractat echipament acustic și nu a suportat astfel de cheltuieli, nefiindu-i clar temeiul legal de estimate a cheltuielilor.

          În partea ce vizează marșul auto din municipiul Bălți, constatat la pct. 50.12 din hotărârea contestată, precizează că nu a fost organizat de către partid, fiind o inițiativă civică a unor locuitori care au organizat acest eveniment din cont propriu. Publicarea evenimentelor pe rețelele informaționale ale petentului a fost realizată în susținerea informațională a acestor acțiuni.

          După părerea sa, constatările Comisiei Electorale Centrale expuse în hotărârea nr. 2751 din 29 august 2024 sunt neîntemeiate, deoarece sunt subiective și nu se bazează pe probe și constatări incontestabile, ori în raport nu pot fi reflectate cheltuieli pe care partidul efectiv nu le-a suportat. 

          Totodată, petentul menționează că, prin adoptarea hotărârii nr. 2751 din 29 august 2024, Comisia încalcă grav art. 21 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice. În opinia sa, pentru anumite presupuse nereguli de ordin financiar un partid poate fi sancționat penal, contravențional sau administrativ, făcând trimitere la tipurile de sancțiuni prevăzute de art. 102 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 și sancțiunile prevăzute de art. 311 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice.

          Subsidiar, invocă art. 312 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, potrivit căruia constituie încălcări ale prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice:

  1. încălcarea modului de evidență și utilizare a patrimoniului partidului politic;
  2. neprezentarea sau prezentarea tardivă de către partidul politic la Comisia Electorală Centrală a rapoartelor privind gestiunea financiară;
  3. denaturarea și/sau ascunderea premeditată, prezentată în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informației, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizațiilor;
  4. utilizarea contrar destinației a alocațiilor de la bugetul de stat pentru partidul politic.

Potrivit alin. (2) al aceluiași articol, faptele prevăzute la alin. (1) sunt pasibile de răspundere conform legislației, iar alin. (3) prevede că în cazul repetării, pe parcursul unui an calendaristic, a încălcării prevăzute la alin. (1), Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărâre privind lipsirea partidului politic de dreptul la alocațiile de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni la un an.

În opinia sa, Comisia Electorală Centrală a aplicat eronat legea și, subsecvent, sancțiuni ilegale față de Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”.

          La cererea prealabilă,  Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” anexează:

  1. informația privind invitația de a participa la evenimentul din 11-12 aprilie 2024 organizat în orașul Sofia, Bulgaria, pentru următoarele persoane: Natalia Parasca, Irina Lozovan, Alexandr Suhodolski, Vasile Bolea, Alexandr Nesterovschi;
  2. informația privind invitația din partea domnului Antonov E.M., director general al AHO „Direcția Internațională a festivalului pentru tineret”, în vederea participării doamnelor Iunesa Gronic, Evelina Ponomariova și domnului Chiril Sevtov la festivalul internațional al tineretului organizat în orașul Soci, Federația Rusă, în perioada 1- 7 martie 2024;
  3. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-Ed-24 din 24.03.2024, semnat de cetățeanul Serghei Somiș, în calitate de posesor și beneficiar al serviciilor de locațiune a încăperii și organizare evenimentului, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, a bunului imobil (sala de evenimente), valoarea serviciilor constituind 37 000,00 lei;
  4. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-Ed-24 din 09.03.2024, semnat de cetățeanul Marian Casulă, în calitate de posesor și beneficiar al serviciilor de locațiune a încăperii și organizare a evenimentului, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, în data de 09.03.2024 a bunului imobil (sala de evenimente), valoarea serviciilor constituind 6 000,00 lei; 
  5. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-Oc-24 din 25.03.2024, semnat de cetățeanul Pavel Gîrleanu, în calitate de locator, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, a bunului imobil amplasat în incinta restaurantului „Vivat”, valoarea serviciilor constituind 6 000,00 lei;
  6. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-Dr-24 din 24.03.2024, semnat de cetățeanul Alexei Vasilean, în calitate de locator, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, a bunului imobil amplasat în incinta restaurantului „Ambasador”, valoarea serviciilor constituind 5 000,00 lei;
  7. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-B-24 din 17.02.2024, semnat de cetățeanca Rodica Bordian, în calitate de locator, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, a bunului imobil, restaurantul „Prezident”  amplasat în mun. Bălți, str. N. Iorga nr. 11, valoarea serviciilor constituind 45 000 lei;
  8. copia de pe contractul de locațiune nr. 1-Or-24 din 23.02.2024, semnat de cetățeanul Vasile Cojocaru, în calitate de locator, și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, în calitate de locatar, privind transmiterea în folosință temporară, contra plată, a bunului imobil din incinta Centrului Raional de Cultură „Andrei Suruceanu”, valoarea serviciilor constituind 1 140,00 lei.

Mai susține că, prin adoptarea hotărârii nr. 2751 din 29 august 2024, Comisia Electorală Centrală a încălcat petentului dreptul la asociere, i-a restrâns drepturile electorale, dreptul la libertatea de opinie și a întrunirilor, precum și s-a încălcat principiul de a nu fi judecat sau pedepsit de două ori.

          Prin cererea prealabilă, în temeiul art. 172 din Codul electoral nr. 325/2022, petentul solicită suspendarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2751 din 29 august 2024 pe motiv că este un act ilegal, iar executarea acestuia poate duce la limitarea activității partidului, iar în consecință va duce la imposibilitatea Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” de a participa în alegerile din 20 octombrie 2024 având consecințe ireparabile.

  1. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

Examinând argumentele și temeiul juridic pe care se întemeiază capătul de cerere privind suspendarea executării hotărârii contestate, Comisia Electorală Centrală conchide următoarele.

Art. 167 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018 stabilește că autoritatea publică emitentă soluționează cererea prealabilă în termen de 15 zile calendaristice, iar art. 172 alin. (3) din același cod prevede că decizia cu privire la suspendarea executării se ia în termen de 5 zile lucrătoare din momentul înregistrării, dacă legea nu prevede altfel.

Conform art. 172 alin. (1) al Codului administrativ nr. 116/2018, dacă un act administrativ individual defavorabil este contestat cu cerere prealabilă, autoritatea publică, din oficiu sau la cererea persoanei afectate, poate suspenda executarea lui până la finalizarea procedurii prealabile.

Alineatul (2) al aceluiași articol prevede motivele suspendării, acestea fiind:

a) existența unor suspiciuni serioase și rezonabile privind legalitatea actului administrativ individual defavorabil;

b) existența pericolului iminent de producere a unor prejudicii ireparabile prin executarea în continuare a actului administrativ individual defavorabil.

În susținerea cererii de suspendare, petentul susține că hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2751 din 29 august 2024 este un act ilegal, iar executarea acestuia poate duce la limitarea activității partidului, iar în consecință va duce la imposibilitatea Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” de a participa la alegerile din 20 octombrie 2024 având consecințe ireparabile.

   Prin Hotărârile Parlamentului nr. 121 și 122 din 16 mai 2024 a fost stabilită data de 20 octombrie 2024 pentru alegerea Președintelui Republicii Moldova și pentru desfășurarea referendumului republican constituțional.

     Conform prevederilor Codului electoral nr. 325/2022, pentru participarea la procesul electoral din 20 octombrie 2024, partidul politic poate desemna un candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, cu realizarea acțiunilor premergătoare necesare în acest sens, sau/și să se înregistreze în calitate de participant la referendumul republican constituțional.

     În acest scop, Comisia Electorală Centrală a stabilit, prin hotărârile nr. 2708 și nr. 2709, ambele din 16 august 2024, locul și timpul recepționării documentelor pentru înregistrarea în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 și, respectiv, locul și timpul recepționării documentelor pentru înregistrarea grupurilor de inițiativă și a candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024.

     Potrivit hotărârilor nr. 2708 și 2709, termenul-limită de înregistrare în calitate de participant la referendumul republican constituțional și/sau candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova a fost data de 20 septembrie 2024, inclusiv.

     Prin hotărârea nr. 2823 din 6 septembrie 2024, Comisia Electorală Centrală a înregistrat Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024.

     În partea ce vizează calitatea de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, relevăm că petentul nu deține calitatea de concurent electoral, iar termenul de înregistrare a expirat la data de 20 septembrie 2024.

     În același context, subliniem că cererea prealabilă pe marginea actului administrativ nr. 2751 din 29 august 2024 a fost înaintată la data de 19 septembrie 2024. Potrivit art. 172 alin. (3) din Codul administrativ, cererea de suspendare a executării actului administrativ individual defavorabil se decide în termen de 5 zile lucrătoare din momentul înregistrării, dacă legea nu prevede altfel.

Prin urmare, argumentul precum că nesuspendarea executării hotărârii nr. 2751 din 29 august 2024 va duce la imposibilitatea de a participa la alegerile din 20 octombrie 2024 având consecințe ireparabile sunt declarative și nu dovedesc probabilitatea survenirii unor pagube iminente.

Mai mult ca atât, potrivit art. 21 alin. (8) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, activitatea partidului politic nu poate fi limitată pe parcursul campaniei electorale la care participă. Astfel, având în vedere că, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2823 din 6 septembrie 2024, Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” a fost înregistrat în calitate de participant la referendumul republican constituțional stabilit pentru data de 20 octombrie 2024, în conformitate cu art. 21 alin. (8) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, activitatea acestuia nu poate fi limitată pe durata campaniei electorale aferente referendumului. Respectiv, cererea de suspendare a executării actului administrativ nu poate fi admisă.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 32 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1) și 172 din Codul administrativ nr. 116/2018, art. 21 alin. (8) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea nr. 1098/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se respinge cererea de suspendare a executării hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2751 din 29 septembrie 2024, ca fiind neîntemeiată.

2. Prezenta hotărâre se remite, spre informare, participanților la procedura administrativă.

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării și se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.

 

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                  Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 25 septembrie 2024

Nr. 2952