HOTĂRÂRE
cu privire la aprobarea avizului la proiectul de lege pentru modificarea
Legii nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență
(inițiativa legislativă nr. 151 din 29 aprilie 2025)
Prin adresa nr. 151 din 29 aprilie 2025, înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-7/19867 din 29 aprilie 2025, Parlamentul Republicii Moldova a solicitat avizarea proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență (inițiativa legislativă nr. 151 din 29 aprilie 2025). Ulterior, prin demersul nr. 25-158-4720 din 30 aprilie 2025, înregistrat la Comisie sub nr. 7/19874 din 30 aprilie 2025, Cancelaria de Stat a solicitat avizarea aceluiași proiect de lege.
În temeiul art. 25 lit. d) și 32 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 2 alin. (3) lit. d) din Codul administrativ nr. 116/2018 și art. 33 alin. (1) din Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
1. Se aprobă avizul asupra proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență (inițiativa legislativă nr. 151 din 29 aprilie 2025), conform anexei.
2. Hotărârea Comisiei Electorale Centrale se transmite Parlamentului Republicii Moldova, Cancelariei de Stat și Ministerului Justiției, conform solicitării.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării și se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chişinău, 8 mai 2025
Nr. 3537
Anexă
la hotărârea Comisiei Electorale Centrale
nr. 3537 din 8 mai 2025
Aviz
asupra proiectului de lege pentru modificarea
Legii nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență
(inițiativa legislativă nr. 151 din 29 aprilie 2025)
Comisia Electorală Centrală a examinat proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 109/2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență (inițiativa legislativă nr. 151 din 29 aprilie 2025) și comunică următoarele.
În mod principal, Comisia Electorală Centrală susține propunerea de la punctul 14 din proiect de a extinde implementarea votului prin corespondență ca opțiune pentru alegătorii Republicii Moldova cu reședința în Japonia și Australia. Această măsură este apreciată ca fiind o continuare logică, firească și necesară a eforturilor instituționale de modernizare a proceselor electorale și de promovare a exercitării efective a dreptului constituțional la vot, prin aplicarea unor instrumente moderne, sigure și conforme cu standardele internaționale în materie electorală.
În același timp, Comisia consideră oportună evaluarea posibilității includerii alegătorilor din Republica Coreea (Coreea de Sud) în lista statelor pentru care ar putea fi aplicat votul prin corespondență. Argumentul esențial constă în faptul că Ambasada Republicii Moldova în Japonia este acreditată, prin cumul, și pentru Republica Coreea.
De asemenea, propunerea de modificare a termenelor, cu titlu de exemplu, prevăzute la art. 17 alin. (2) și art. 23 alin. (1) din lege, vor contribui la optimizarea procesului de organizare a votării prin corespondență și vor lărgi accesul la acest mecanism pentru un număr mai mare de alegători care optează pentru această modalitate.
Extinderea graduală a aplicabilității acestui mecanism va crește accesibilitatea și eficiența votului prin corespondență, într-un mod echilibrat, va permite evaluarea continuă a funcționalității acestuia și consolidarea capacităților administrative și tehnice ale autorităților electorale.
Totodată, cu referire la propunerea formulată la punctul 3 din proiect, care prevede modificarea art. 9 alin. (2) din lege, în sensul instituirii unui consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chișinău, având atribuții exclusive în organizarea votării prin corespondență, pentru aceste alegeri este posibilă menținerea practicii aplicate anterior, utilizată la alegerile prezidențiale și referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, privind implementarea parțială a votului prin corespondență, pentru care responsabil rămâne Consiliul electoral pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38.
Instituirea unui consiliu electoral distinct, cu responsabilitatea exclusivă de a organiza votarea prin corespondență, poate fi realizată doar ulterior modificării Codului electoral prin introducerea expresă a procedurii de vot prin corespondență, cu intrarea în vigoare în anul 2026, întrucât, în lipsa acestui temei legal, o astfel de măsură ar contraveni prevederilor art. 244 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022.
În concluzie, Comisia Electorală Centrală își reconfirmă sprijinul pentru măsurile legislative care au ca finalitate modernizarea și eficientizarea proceselor electorale, în special prin extinderea graduală și rațională a votului prin corespondență.