logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

Activităţi de informare şi educaţie civică


https://a.cec.md/ro/activitati-de-informare-si-educatie-civica-2849_89420.html

Campania de informare şi educaţie civică


Pentru aceste alegeri CEC a organizat şi desfăşurat o amplă campanie de informare şi educaţie civică a electoratului. În acest sens, Comisia Electorală Centrală a venit cu o abordare integrată nouă şi modernă în informarea cetăţenilor în preajma alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2010. CEC, în premieră, a utilizat reţelele sociale (Facebook, Twitter, YouTube) şi a lansat un concurs pe Internet adresat tinerilor şi persoanelor care se află în străinătate (www.lume.md). Avînd în vedere posibila oboseală electorală a oamenilor, CEC a ales să apeleze la sentimente patriotice şi la responsabilitate civică. Campania „Lume" este bazată pe puterea cîntecului popular „Lume, lume" de a uni oamenii de diferite vîrste, cultură şi statut social, indiferent de locul aflării lor. Sloganul campanieieste „Votează, lume!". Aceasta include producţie tradiţională: video şi audio, materiale printate (leaflet-uri, calendare, panouri stradale, light-box-uri, street-linere, ecrane plasma, bannere Internet). Toate materialele au fost difuzate/plasate pe întreg teritoriul ţării. CEC a produs 10 spoturi de informare şi educaţie civică adresate diferitor grupuri-ţintă de alegători din ţară şi afara ţării. Spoturile au fost elaborate în limba de stat şi în limba rusă şi au fost difuzate de circa 4 000 de ori prin intermediul a 27 de radiodifuzori care cumulativ acoperă tot spaţiul informaţional al Republicii Moldova. De asemenea, spoturile menţionate au fost plasate pe ecrane plasma din capitală. Un alt instrument de informare utilizat de CEC în această campanie au fost mesajele scurte SMS cu îndemnul de a participa la votare, transmise la circa 800 000 de abonaţi ai reţelelor de telefonie mobilă.

Pentru această campanie Comisia a pus la dispoziţia alegătorilor, mass-media, observatori, alte persoane interesate, un şir de instrumente de comunicare printre care: Centrul Media, camera de interviuri,  Centrul de documentare şi informare pentru cetăţeni pe lîngă CEC. Aceste servicii au ca scop sporirea transparenţei şi a gradului de acces la informaţia cu caracter electoral.

În toată perioada electorală în incinta Comisiei Electorale Centrale a funcţionat „Linia fierbinte” la care alegătorii au putut obţine rapid informaţii pertinente referitoare la alegerile din 28 noiembrie 2010.  Pînă în prezent la acest serviciu au apelat circa 315 de cetăţeni, dintre care cca. 300 de apeluri naţionale şi 10 apeluri internaţionale. Cele mai frecvente întrebări s-au referit la: certificatul pentru drept de vot, participarea la vot peste hotare (adrese secţii de votare, acte necesare), modalitatea de participare la alegeri a cetăţenilor din stânga Nistrului, procedura de verificare a listelor electorale, adresa secţiei de votare, actele în baza cărora se permite votarea, alte prevederi ale Codului electoral.

În ceea ce priveşte informarea cetăţenilor aflaţi peste hotarele ţării, Comisia Electorală Centrală, împreună cu Organizaţia Internaţională a Migraţiei, a produs 54 000 de broşuri şi calendare informative cu adresele secţiilor de votare şi 300 de postere de informare. Acestea au fost distribuite prin intermediul ambasadelor, reţelei de diaspore, Aeroportului Internaţional Chişinău, Gării feroviare şi auto, punctelor de trecere vamală.  Pentru cetăţenii de peste hotare au fost elaborate şi difuzate 3 spoturi video.

În elaborarea campaniei de informare şi educaţie civică din acest an, CEC a fost susţinută de Fundaţia Internaţională pentru Sisteme Electorale (IFES), Consiliul Europei (CoE), Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) şi Organizaţia Internaţională a Migraţiei (OIM).