logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

Activităţi de informare şi educaţie civică


https://a.cec.md/ro/activitati-de-informare-si-educatie-civica-2860_89431.html

Campania de informare şi educaţie civică

 

Pentru această campanie electorală CEC a elaborat şi implementat o campanie amplă de informare a alegătorilor cu genericul „Un alegător informat este un alegător conştient”. În cadrul acesteia au fost elaborate 14 spoturi sociale, inclusiv 8 – de mobilizare a electoratului în vederea participării la alegeri, verificării listelor electorale, solicitării certificatului cu drept de vot, 5 – de informare asupra procedurilor de votare şi unul despre procedura de vot peste hotarele ţării. Toate spoturile au fost realizate în limba de stat şi în limba rusă şi sînt însoţite de subtitre pentru a facilita înţelegerea lor de către persoanele cu dizabilităţi. Spoturile au fost difuzate prin intermediul a 23 de posturi de televiziune şi  10 posturi de radio, care cumulativ acoperă tot teritoriul Republicii Moldova. Totodată, acestea au fost difuzate prin intermediul IPNA Compania „Teleradio-Moldova”. Spoturile elaborate au fost difuzate prin instituţiile audiovizuale menţionate de 1923 de ori. Spoturi ale Comisiei au fost plasate şi pe 5 panouri dinamice din capitală (540 apariţii zilnic), pe monitoarele din 27 de supermarket-uri din Chişinău şi Bălţi (3 839 apariţii zilnic).    
 

De asemenea, în cadrul campaniei, au fost plasate 12 billboard-uri în Chişinău, 44 billboard-uri în regiuni, 20 light-box-uri şi 5 street-line-re în Chişinău, 11 street-linere în regiuni. Bannere ale Comisiei Electorale Centrale au fost plasate pe 9 pagini web.  
 

Au fost realizate 6450 de postere de mobilizare, 500 de postere privind procedura de declarare a locului şederii, 2000 postere „Votarea pas cu pas”, 2000 postere „Proces-verbal de totalizare a votării”, 40000 de pliante cu adresele ambasadelorpentru cetăţenii moldoveni aflaţi peste hotare. Totodată, 410 000 de alegători, utilizatori ai telefoniei mobile, au recepţionat un mesaj prin care au fost încurajaţi să-şi verifice prezenţa în listele electorale. Alţi  410 000 vor primi un SMS motivaţional.    
 

Un instrument utilizat de către CEC pentru a informa alegătorii a fost pagina web www.voteaza.md, care a fost reactualizată pentru alegerile anticipate şi serviciul „Linia Fierbinte a Comisiei Electorale Centrale”. În primele două săptămîni de la lansarea acesteia peste 500 de cetăţeni au apelat pentru a afla informaţii despre procedura de votare.  
 

Menţionăm că în organizarea campaniei de informare şi educaţie civică a alegătorilor la alegerile din 29 iulie 2009, CEC a fost susţinută de către PNUD, IFES, OIM şi ADEPT.