logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la aprobarea unor mesaje de interes public elaborate  în cadrul campaniei de informare pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-aprobarea-unor-mesaje-de-interes-public-elaborate-2751_107851.html

 

HOTĂRÂRE

cu privire la aprobarea unor mesaje de interes public elaborate

 în cadrul campaniei de informare pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023

 

În temeiul art. 25 lit. j) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ specializat în domeniul electoral, Comisia Electorală Centrală pregătește programe de informare a alegătorilor, inclusiv în perioada electorală. Totodată, potrivit art. 27 lit. p) și q) din cod, Comisia conlucrează cu mass-media și asociațiile obștești în vederea organizării evenimentelor de educație electorală și civică a alegătorilor și de informare privind desfășurarea procesului electoral, precum și oferă alegătorilor informații electorale prin intermediul instituțiilor mass-media și oricând la cerere.

În conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate, „în perioada electorală a alegerilor generale sunt difuzate doar mesajele de interes public aprobate de Comisia Electorală Centrală”.

Conform pct. 107 din  Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155 din 4 august 2023, prin dispoziția președintelui CEC nr.55-a din 28 august 2023, a fost creat grupul de lucru privind avizarea mesajelor de interes public.

În contextul dispozițiilor legale citate, grupului de lucru i-a fost adresată solicitarea pentru aprobarea unor mesaje de interes public: un spot video, inclusiv versiunea sonoră, și două postere informative, elaborarea cărora a fost coordonată de către Direcția comunicare, relații publice și mass-media din Aparatul Comisiei Electorale Centrale în cadrul campaniei de informare pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.

Grupul de lucru, examinând spotul video, a constatat că acesta poartă un caracter informativ și motivațional, a fost realizat în limba română subtitrat în limba rusă, este însoțit de limbaj mimico-gestual și va fi difuzat prin intermediul furnizorilor de servicii media și pe rețelele sociale ale Comisiei.

Posterele informative vor fi tipărite într-un tiraj de câte 2000 de exemplare fiecare model. Primul este un extras din codul de conduită a funcționarilor electorali, al doilea conține informații despre drepturile și obligațiile observatorilor.

Toate materialele au fost realizate în baza contractului nr.40/2023 din 06.09.2023.

În concluzie, grupul de lucru, prin avizul pozitiv din 24 octombrie curent, a constatat că acestea întrunesc caracteristicile mesajelor de interes public prevăzute de art. 12, 13 și 16 din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate și pot fi aprobate spre difuzare.

Examinând materialele procedurii administrative, Comisia consideră că acestea pot fi aprobate, iar concluziile grupului de lucru sunt în concordanță cu prevederile legale.

Având în vedere cele expuse supra, în temeiul art. 25 lit. j), 27, 32 și 90 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022,  art. 17 alin. (2) din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se aprobă mesajele de interes public (un spot video, inclusiv versiunea sonoră, și posterele informative) elaborate în cadrul campaniei de informare pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                              Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 24 octombrie 2023

Nr. 1486