logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/21  din 19 octombrie 2023 a doamnei  Lilia Brehova, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, raionul Anenii Noi, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-contestatia-nr-cec-10alg21-din-19-2751_107847.html

HOTĂRÂRE cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/21  din 19 octombrie 2023 a doamnei  Lilia Brehova, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, raionul Anenii Noi, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023   I. Aspecte introductive 1. Candidata la funcția de primar al satului Gura Bîcului, raionul Anenii Noi, desemnată de Partidul Politic „

HOTĂRÂRE

cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/21 

din 19 octombrie 2023 a doamnei  Lilia Brehova, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, raionul Anenii Noi, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune

și Solidaritate” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023

 

I. Aspecte introductive

1. Candidata la funcția de primar al satului Gura Bîcului, raionul Anenii Noi, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, doamna Lilia Brehova, a depus la Consiliul electoral al circumscripției electorale sătești Gura Bîcului o contestație, înregistrată sub nr. 4/13 din 16 octombrie 2023, privind acțiunile doamnei Alina Matei, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, desemnată de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

2. În temeiul art. 99 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, contestația a fost remisă spre examinare după competență Comisiei Electorale Centrale, fiind înregistrată sub nr. CEC-10ALG/21 din 19 octombrie 2023.

 

II. Argumentele autoarei contestației, doamna Lilia Brehova

3. În motivarea contestației, autoarea arată că doamna Alina Matei, candidata la funcția de primar al satului Gura Bîcului, desemnată de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, a anunțat pe pagina sa de Facebook despre desfășurarea unei acțiuni colective de reparație a sălii de sport a Gimnaziului Gura Bîcului.

4. Contestatara menționează că lucrările de reparație au loc în perioada campaniei electorale, nefiind clarificată sursa de proveniență a mijloacelor financiare alocate pentru aceste lucrări. Mai arată contestatara că la aceste acțiuni au participat și persoane minore, iar drept probă atașează capturile cu pozele postate pe pagina de Facebook.

5. În concluzia celor formulate, contestatara solicită examinarea provenienței surselor financiare utilizate de către candidata Alina Matei pentru lucrările de reparație respective.

 

III. Argumentele părții contestate, doamna Alina Matei

6. Prin scrisoarea nr. CEC-8/3344 din 21 octombrie 2023, Comisia Electorală Centrală i-a solicitat doamnei Alina Matei să-și prezinte punctul de vedere asupra celor invocate în contestație.

7. Doamna Alina Matei a prezentat Comisiei Electorale Centrale referința, aceasta fiind înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/8547 din 21 octombrie  2023.

8. În referință, doamna Alina Matei arată că la data de 8 mai 2023 a înscris Gimnaziul Gura Bîcului la Campania „Sportul începe din școală”.  În cadrul acestei campanii, 10 școli din Republica Moldova au beneficiat de echipament sportiv, inclusiv Gimnaziul Gura Bîcului.

9. Ulterior, s-a decis renovarea sălii de judo a gimnaziului, deoarece era într-o stare deplorabilă. În acest sens, la 10 septembrie 2023, pe pagina de Facebook a fost făcut public apelul de colectare a materialelor pentru reparația sălii de judo, în speranța de a atrage donatori.

10. Doamna Alina Matei subliniază că donatorii au contribuit cu materiale pentru reparație, acestea fiind transportate la gimnaziu, însă nu au fost colectați bani, după cum se menționează în contestația doamnei Lilia Brehova.

11. Reclamata arată că donatorii au transportat toate materialele necesare la secția de judo, iar dânsa a făcut apel către săteni în vederea mobilizării acestora de a face reparație. Precizează că inițial nimeni nu a dorit să se implice voluntar în aceste activități, de aceea s-a implicat personal și alături de antrenor și câțiva voluntari din echipă au evacuat gunoiul și au vopsit pereții.

12. În referință autoarea subliniază că în cadrul activității nu au fost prezentate slogane electorale, îndemnuri la vot, simboluri ale unui partid și nu poate fi asociată cu statutul de candidat la funcția de primar al satului Gura Bîcului. Activitatea nu a fost finanțată sau sponsorizată (financiar, material) de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, fapt pentru care activitatea în cauză este apolitică și nu cade sub incidența art. 57 și 58 din Codul electoral nr. 325/2022.

13. În aceeași ordine de idei, autoarea referinței menționează că activitatea contestată nu a fost desfășurată în contextul regimului de incompatibilitate, deoarece nu cade sub incidența art. 16 al Codului electoral nr. 325/2022, pentru a-i fi interzisă orice activitate profesională pe durata campaniei electorale.

14. În virtutea celor explicate, doamna Alina Matei, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, desemnată de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, solicită respingerea contestației ca fiind neîntemeiată.

IV. Informațiile prezentate de Primăria satului Gura Bîcului

15. Prin scrisoarea nr. CEC-8/3345 din 21 octombrie 2023, Comisia i-a solicitat Primăriei satului Gura Bîcului informații relevante acestui caz.

16. Conform informației prezentate de Primăria satului Gura Bîcului, clădirea în care își desfășoară activitatea Instituția Publică Gimnaziul Gura Bîcului este dată acesteia în locațiune de către Primărie. Prin urmare, Primăria nu cunoaște dacă persoanele din conducerea Instituției Publice  Gimnaziul Gura Bîcului au fost informate despre lucrările ce aveau să se efectueze.

V. Informațiile prezentate de Instituția Publică Gimnaziul Gura Bîcului

17. Prin scrisoarea nr. CEC-8/3367 din 23 octombrie 2023, informații cu privire la acest caz i-au fost solicitate și Instituției Publice Gimnaziul Gura Bîcului.

18. Potrivit informației prezentate de Instituția Publică Gimnaziul Gura Bîcului,  sala de judo, în care s-au desfășurat lucrări de reparație, nu se află în gestiunea Instituției Publice Gimnaziul Gura Bîcului. Ca urmare, administrația instituției nu deține informații cu privire la reparația efectuată.

VI. Argumentele Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”

 

19. Prin scrisoarea nr. CEC-8/3344 din 21 octombrie 2023, Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” i-a fost solicitată referința asupra celor invocate în contestație.

20. În referință se arată că doamna Alina Matei, candidata Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” la funcția de primar al satului Gura Bîcului, nu deține vreo funcție publică sau de demnitate publică, neaflându-se în una dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute de art.16 din Codul electoral nr. 325/2022. Prin urmare, dânsa nu poate fi subiectul acțiunilor ilicite de utilizare a resurselor administrative în campania electorală.

21. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” arată că la 8 mai 2023 doamna Alina Matei a înscris Gimnaziul Gura Bîcului la Campania „Sportul începe din școală”. În cadrul acesteia, 10 școli din Republica Moldova au beneficiat de echipament sportiv, inclusiv Gimnaziul Gura Bîcului. În aceeași zi, antrenorul secției de judo pentru copii, domnul  Mihai Melnic, a invitat-o pe doamna Alina Matei în sala de antrenament să vadă în ce condiții precare se antrenează copiii și a rugat se fie găsiți sponsori pentru a se face reparație.

22. În acest sens, la 10 septembrie 2023, a fost făcut public apelul de colectare a materialelor pentru reparația sălii de judo, în speranța de a atrage donatori. Au răspuns apelului persoanele interesate de campanie. Acestea au transportat toate materialele la secția de judo, iar doamna Alina Matei a lansat un apel de mobilizare către săteni pentru a face reparație. La acțiune au participat persoanele care au răspuns apelului, antrenorul, precum și discipolii săi. 

23. Totodată, se menționează că în cadrul acestei activități nu au fost organizate sau realizate acțiuni de agitație electorală, dat fiind caracterul social al evenimentului, precum și faptul că acesta era un proiect, o acțiune inițiată de doamna Alina Matei cu mult înainte ca partidul să o desemneze în calitate de candidat la funcția de primar al satului Gura Bîcului în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023.

24.  Autorul referinței consideră că acțiunile doamnei Alina Matei nu pot fi încadrate în prevederile art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022, în mod particular nu cad sub incidența restricțiilor prevăzute de alineatul (6) al acestui articol, conform căruia se interzice candidaților să utilizeze resursele administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală. Autoritățile/instituțiile publice și cele asimilate acestora nu pot transmite/acorda concurenților electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condiții de egalitate pentru toți concurenții electorali.

25. Având în vedere cele relatate, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” solicită respingerea contestației ca fiind neîntemeiată.

 

VII. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

26. În conformitate cu art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală este „autoritate publică independentă și apolitică, înființată pentru realizarea politicii electorale, care are misiunea de a asigura organizarea și desfășurarea alegerilor, supravegherea și controlul respectării prevederilor legale privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale”.

De asemenea, conform art. 18 al aceluiași cod, „Misiunea Comisiei Electorale Centrale este crearea condițiilor optime pentru exercitarea nestingherită de către cetățenii Republicii Moldova a dreptului constituțional de a alege și de a fi aleși în cadrul unor alegeri libere și corecte”.

27. Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate:

a) să solicite informații de tot felul;

b) să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;

c) să solicite acte și dosare;

d) prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).

28. Cu referire la aspectele procedurale, Comisia relevă că potrivit art. 100 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, autoritățile competente examinează contestațiile în termen de 3 zile de la data depunerii, dar nu mai târziu de ziua alegerilor. Prin adresele nr. CEC-8/3363 și nr. CEC-8/3362 din 22 octombrie 2023 s-a comunicat despre prelungirea perioadei de examinare a contestațiilor.

29. Examinând materialele dosarului administrativ prin prisma încălcărilor invocate de contestatar, Comisia reține că, prin hotărârea nr. 2/1 din 30 septembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale sătești Gura Bîcului nr. 4/13, doamna Alina Matei a fost înregistrată în calitate de candidat la funcția de primar al satului Gura Bîcului, desemnată de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”. La data de 10 septembrie 2023,  pe pagina sa de Facebook, doamna Alina Matei a postat „un apel către cei care pot și vor să sprijine tinerii sportivi pentru a renova complet spațiul, a-l dota cu echipamente pentru judo și a crea condiții mai bune pentru practicarea acestui sport”.

În acest sens, Comisia reține că activitatea de implicare în lucrările de renovare a sălii de sport au fost inițiate până la înregistrarea doamnei Alina Matei în calitate de candidat la funcția de primar și până la începerea campaniei electorale.

30. În același timp, examinând conținutul postărilor de pe pagina de Facebook aferente activităților descrise, Comisia constată lipsa elementelor de agitație electorală în sensul art. 1 și 70 din Codul electoral nr. 325/2022. Or, textul mesajelor postate nu conține îndemnuri de a participa la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 și de a susține candidatul desemnat de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” în circumscripția electorală sătească Gura Bîcului.

31. Mai mult, analizând capătul de cerere privind stabilirea provenienței mijloacelor bănești utilizate pentru lucrările de renovare și achiziție a echipamentului indicat, Comisia nu reține incidența prevederilor art. 70 alin. (6) din cod în sensul  utilizării resurselor administrative de către candidatul vizat. Astfel, din materialele aferente dosarului administrativ, Comisia nu desprinde acțiuni de lansare sau participare la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală de către candidatul desemnat de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

32. Finalmente, Comisia menționează că, în calitate de organ de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice, la etapa examinării prezentei spețe, a verificat dacă au fost raportate cheltuieli suportate de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” referitoare la acest caz. Astfel, s-a constatat că în rapoartele financiare privind finanțarea campaniei electorale, prezentate de partidul care a desemnat-o pe doamna Alina Matei, nu sunt incluse cheltuieli aferente reparației sălii de judo a Instituției Publice Gimnaziul Gura Bîcului.

33. În aceeași ordine de idei, Comisia relevă că nu a stabilit conexiunea dintre acțiunile de renovare a sălii de sport, inclusiv mijloacele financiare (materiale) utilizate în acest sens, cu cele de desfășurare a campaniei electorale de către candidatul amintit în contestație. Respectiv, verificarea provenienței surselor financiare utilizate pentru efectuarea lucrărilor descrise nu ține de competența organelor electorale.

34. Analizând circumstanțele de fapt și de drept, Comisia constată lipsa încălcărilor prevederilor legislației electorale, prin prisma acțiunilor descrise în contestație, în partea desfășurării campaniei electorale de către candidatul desemnat de Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” în circumscripția electorală sătească Gura Bîcului.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 91 alin. (6) și 101 alin. (2) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se respinge ca neîntemeiată contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/21 din 19 octombrie 2023 a doamnei Lilia Brehova, candidată la funcția de primar al satului Gura Bîcului, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023.

2. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                            Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 24 octombrie 2023

Nr. 1481