logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/8 din 11 octombrie 2023 a domnului Denis Carnovschi, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-contestatia-nr-cec-10alg8-din-11-2751_107775.html

 

 

 

 

 

 

 

HOTĂRÂRE

cu privire la contestația nr. CEC-10ALG/8 din 11 octombrie 2023 

a domnului Denis Carnovschi, candidat la funcția de consilier

în Consiliul raional Ungheni

 

 

I. Aspecte introductive

 

1. Domnul Denis Carnovschi, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni pe lista Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/8 din 11 octombrie 2023, împotriva hotărârii nr. 15 din 25 septembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35, în partea ce vizează înregistrarea domnului Alexandru Ambros în calitate de candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni, pe lista Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”. 

 

II. Argumentele autorului contestației

 

2. Autorul contestației susține că, în urma examinării documentelor electorale depuse de domnul Alexandru Ambros, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 a emis o hotărâre prin care l-a înregistrat pe acesta în calitate de candidat la funcția de consilier pe lista Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.

3. Contestatarul susține că autoritatea emitentă a ignorat prevederile legale în partea ce ține de dreptul de a fi ales, invocând art. 16 alin. (2) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit căruia, nu pot fi alese persoanele private de dreptul de a ocupa funcții de răspundere prin hotărâre judecătorească definitivă. Organele electorale sunt informate despre existența interdicției de către Ministerul Justiției, Autoritatea Națională de Integritate și/sau de către Ministerul Afacerilor Interne.

4. Suplimentar, contestatarul face trimitere la art. 68 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit căruia, pentru înregistrarea în calitate de concurent electoral, partidele politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi sau candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova prezintă, cel târziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, Comisiei Electorale Centrale sau consiliilor electorale de circumscripţie următoarele documente: f) declaraţia candidatului pe propria răspundere, prin care confirmă că:

–  nu cade sub incidenţa restricţiilor stabilite la art.16 alin.(2) lit. c)-f);

– în privința sa nu au fost emise acte de constatare rămase definitive referitoare la regimul declarării averilor şi intereselor personale, la stările de incompatibilitate şi la confiscarea averii nejustificate, acte care nu sunt prescrise.

5. Contestatarul susține că Autoritatea Națională de Integritate a emis în privința lui Alexandru Ambros Actul de constatare nr. 29/04 din 29.11.2018, care a fost contestat în instanță, dar după cum susține contestatarul, acest act nu a fost anulat. În acest sens, contestatarul a prezentat drept probă decizia Curții Supreme de Justiție, dosarul nr. 3ra-850/20 din 16.10.2020, prin care Curtea a admis recursul depus de Autoritatea Națională de Integritate, a casat integral decizia din 17 iunie 2020 a Curţii de Apel Chişinău şi hotărârea din 19 noiembrie 2019 a Judecătoriei Chișinău, sediul Râșcani, și a emis o nouă decizie prin care a respins cererea de chemare în judecată depusă de Alexandru Ambros împotriva Autorității Naționale de Integritate cu privire la contestarea actului administrativ.

6. În același timp, contestatarul arată că, prin Actul de constatare nr. 29/04 din 29.11.2018, s-a stabilit aplicarea în privința domnului Ambros Alexandru a interdicției de exercitare a funcției publice sau a funcției de demnitate publică pe o perioadă de 3 ani, în condițiile prevăzute la art. 23 alin. (6)-(8) din Legea nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale.

7. Contestatarul susține că la data rămânerii irevocabile a Actului de constatare, Alexandru Ambros nu putea candida la funcția respectivă pe un termen de 3 ani.

Suplimentar arată că termenul respectiv urma să expire la 16 octombrie 2023.

8. În acest sens, contestatarul aduce drept argument prevederile art. 22 din Codul administrativ nr. 116/2018, prin care se stabilește că autorităţile publice şi instanţele de judecată competente cercetează starea de fapt din oficiu. Acestea stabilesc felul şi volumul cercetărilor şi nu sunt legate nici de expunerile participanţilor, nici de cererile lor de reclamare a probelor. Faptele deja cunoscute autorităţilor publice sau instanţelor de judecată competente, faptele general notorii şi faptele prezumate în virtutea prevederilor legale nu necesită a fi probate, până la proba contrarie.

9. Prin urmare, contestatarul consideră că autoritatea emitentă a examinat superficial dosarul prezentat și ilegal a emis un act administrativ prin care s-a admis în cursa electorală domnul Alexandu Ambros, deși acesta ar avea interdicție în acest sens și a prezentat o declarație falsă, invocându-se de către contestatar Anexa nr. 9 la Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1103/2023.

10. Contestatarul invocă în acest sens art. 102 alin. (5) lit. e) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căruia anularea înregistrării se aplică prin hotărâre a organului electoral care a înregistrat subiectul electoral în cazul în care se constată: nerespectarea restricțiilor stabilite la art.16 alin.(2) lit. c)–f) din și nedeclararea acestora de către candidat în condițiile art. 68 alin.(1) lit. f).

11.  În ceea ce privește revendicarea dreptului electoral, contestatarul menționează că voința poporului constituie baza puterii de stat. Această voință se exprimă prin alegeri libere, care au loc periodic prin sufragiu universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Statul garantează exprimarea voinței libere a cetățenilor prin apărarea principiilor democratice și a normelor dreptului electoral. Codul electoral, menționează contestatarul, stabilește modul de organizare și desfășurare a alegerilor pentru Parlament, pentru funcția de Președinte a Republicii Moldova, pentru autoritățile administrației publice locale, a alegerilor regionale, precum și modul de organizare și desfășurare a referendumurilor.

12. Astfel, contestatarul susține că fiecare concurent electoral/candidat la funcție electivă este în drept să se aștepte că spre sufragiu vor fi admise doar persoane eligibile, în conformitate cu art. 16 din Codul electoral nr. 325/2022.

13. În ceea ce privește respectarea termenului, contestatarul menționează că l-a observat pe candidatul desemnat Alexandru Ambros că ar participa în agitație electorală la data de 11 octombrie 2023. Prin urmare, pe această cale a stabilit că domnul Alexandru Ambros s-a înregistrat în cursa electorală.

 Astfel, contestatarul este de părere că a depus contestația în termen.

14. Suplimentar, contestatarul consideră necesar de a solicita dispunerea suspendării actului administrativ pe perioada examinării contestației, invocând prevederile art. 171 și 172 din Codul administrativ nr. 116/2018.

15. În concluzia celor formulate, contestatarul solicită:

1) examinarea și declararea contestației ca admisibilă;

2) suspendarea actului administrativ contestat;

3) anularea actului administrativ – hotărârea nr. 15 din 25 septembrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35, în partea înregistrării lui Alexandru Ambros în calitate de candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni;

4) obligarea Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 la anularea înregistrării lui Alexandru Ambros în calitate de candidat la funcția de consilier în Consiliul  raional Ungheni, prin excluderea acestuia din lista de candidați desemnați de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.

 

III. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

 

16. Examinând contestația și materialele anexate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acesteia.

17. La data de 25 septembrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 a adoptat hotărârea nr. 15 cu privire la cererea de înregistrare a listei de candidați la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni desemnați de către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și confirmarea reprezentantului în Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35.

18. Analizând anexa la hotărârea menționată, se constată că domnul Alexandru Ambros se regăsește sub numărul 1 în lista candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni pentru alegerile locale din 5 noiembrie 2023 din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.

19. În această ordine de idei, analizând contestația prin prisma art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, termenul general de depunere a contestațiilor în perioada electorală este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost adoptată hotărârea.

Prin urmare, cu privire la prezenta speță, contestația a fost depusă la data de 11 octombrie 2023, dar hotărârea nr. 15 cu privire la înregistrarea listei de candidați la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni desemnați de către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și confirmarea reprezentantului în Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Ungheni nr. 35 a fost adoptată la data de 25 septembrie 2023. Astfel, termenul de depunere a contestației nu a fost respectat.

20. Având în vedere art. 93 alin. (2) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022, contestația se declară inadmisibilă, pe motiv că a fost depusă după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral.

21. Cu referire la necesitatea respectării termenelor aferente procedurii de depunere a contestațiilor electorale, Comisia face trimitere la Decizia de inadmisibilitate a Curții Constituționale nr.12 din 3 februarie 2020, conform căreia: „Curtea reține că examinarea admisibilității după criteriul instituit de articolul 207 alin. (2) lit. d) din Codul administrativ constituie o garanție a aplicării principiului prevăzut de articolul 6 § 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, privind judecarea unei cauze în mod echitabil și într-un termen rezonabil, în scopul înlăturării oricăror abuzuri din partea părților, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificată a soluționării unui proces. Curtea menționează că legislatorul nu a stabilit un tratament discriminatoriu, ci un regim legal diferit, impus de existenţa unor situaţii procesuale diferite”.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 91 alin. (5), art. 93 alin. (2) lit. c) și 101 alin. (2) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se declară inadmisibilă  contestația înregistrată sub nr. CEC-10ALG/8 din 11 octombrie 2023 a domnului Denis Carnovschi, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Ungheni pe lista Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.

2. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.

3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 13 octombrie 2023

Nr. 1449