logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la contestația nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024 a domnului Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-contestatia-nr-cec-10aln6-din-9-2751_112082.html

HOTĂRÂRE cu privire la contestația nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024 a domnului Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești    Aspecte introductive   Domnul Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024, împotriva hotărârii Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale

 

HOTĂRÂRE

cu privire la contestația nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024

a domnului Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar

al comunei Iliciovca, raionul Florești

 

  1.  Aspecte introductive

 

Domnul Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024, împotriva hotărârii Consiliului electoral al circumscripției electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești (în continuare – Consiliul electoral Iliciovca).

 

II. Argumentele (succinte) ale autorului contestației

 

Autorul contestă hotărârea Consiliului electoral Iliciovca nr. 32 din 7 decembrie 2024 „Cu privire la cererea candidatului independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești”.

În opinia sa, Consiliul electoral Iliciovca în cadrul examinării contestației urma să constate încălcarea art. 16 alin. (3) lit. g) din Codul electoral nr. 325/2022 de către doamna Olga Palataicova, candidat la funcția de primar desemnat de Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.

În acest sens, citează articolul sus-menționat: „Candidaţii în alegeri, după caz, participanţii la referendum care, în virtutea funcţiei pe care o deţin, sunt obligaţi să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, precum şi alte restricţii şi limitări prevăzute de normele juridice speciale, inclusiv în scopul prevenirii utilizării ilicite a resurselor administrative în perioada electorală, îşi suspendă activitatea în funcţia respectivă din momentul începerii campaniei electorale. Persoanele care cad sub incidenţa acestor prevederi sunt: […] secretarii consiliilor locale şi ai preturilor”.

Invocând această prevedere, autorul contestației consideră că doamna Olga Palataicova, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca, ar fi trebuit să-și suspende activitatea în calitate de secretar al Consiliului comunal Iliciovca imediat ce pe pagina oficială a Comisiei, la ora 15:00, a fost publicată hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3241 din 4 decembrie 2024 „Cu privire la declararea nulă a rezultatelor alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, și efectuarea votării repetate pentru alegerea primarului în circumscripția electorală comunală Iliciovca, raionul Florești”.

Contestatarul susține că publicarea hotărârii echivalează cu începutul campaniei electorale, iar doamna Palataicova trebuia să își suspende activitatea în funcția exercitată la acel moment, până a depune cererea formală de suspendare.

Respectiv, autorul contestă constatarea președintelui Consiliului electoral Iliciovca, doamna Tatiana Grimailo, potrivit căreia suspendarea din funcție survine din momentul depunerii cererii în acest sens.

Mai invocă autorul că cererea de suspendare din funcția de secretar al Consiliului comunal Iliciovca nu a figurat pe ordinea de zi a ședinței din 5 decembrie 2024 și că președintele consiliului electoral, doamna Tatiana Grimailo, nu a intervenit când participanții, inclusiv juristul, au semnalat că doamna Olga Palataicova conducea ședința consilierilor locali din 5 decembrie 2024 în calitate de secretar al consiliului local. În susținerea celor afirmate, contestatarul aduce drept argument dialogul dintre aceste persoane.

Autorul susține că doamna Olga Palataicova se afla alături de președintele ședinței, doamna Zinaida Stantieru, și a fost prezentată în mod oficial ca secretar al ședinței de către primarul interimar, domnul Grigorii Timpov. Acest fapt, potrivit autorului, poate fi confirmat de martori oculari, de asemenea există fotografii realizate în timpul ședinței.

Drept concluzie, domnul Serghei Eremeico susține că participarea doamnei Olga Palataicova la ședința consiliului local în calitate de secretar al ședinței, având statut de candidat în alegeri, reprezintă o încălcare a legislației Republicii Moldova și o formă de corupere pasivă a alegătorilor, deoarece în acest fel se exercită influență asupra desfășurării ședinței și deciziilor adoptate.

Raportând prevederile legale la situația descrisă, autorul trage concluzia că devin aplicabile prevederile art. 102 alin. (5), lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, conform cărora nesuspendarea din funcţie de către candidatul care are această obligaţie atrage după sine anularea înregistrării concurentului electoral, a candidatului independent sau excluderea candidatului respectiv din lista concurentului electoral.

 

Respectiv, în temeiul art. 16 alin. (3) lit. g) 102 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, contestatarul solicită:

1) excluderea din cursa electorală a candidatului la funcția de primar, doamna Olga Palataicova;

2) tragerea la răspundere a președintelui Consiliului electoral Iliciovca pentru iresponsabilitate în exercitarea atribuțiilor.

 

III. Considerentele Consiliului electoral Iliciovca

 

La data de 11 decembrie 2024, Consiliul electoral Iliciovca a prezentat referința asupra contestației.

În opinia Consiliului electoral Iliciovca, hotărârea nr. 32 din 7 decembrie 2024 a fost adoptată în conformitate cu prevederile legale și a avut scopul de a determina dacă a fost încălcată legislația electorală de către candidatul în alegeri, doamna Palataicova Olga, care, deși a depus cererea de suspendare din funcția de secretar al consiliului local, a participat la o ședință a acestuia.

La adoptarea hotărârii nr. 32 din 7 decembrie 2024 Consiliul electoral Iliciovca a urmărit:

- să verifice dacă acțiunile candidatului în alegeri vizat reprezintă o încălcare a Codului electoral nr. 325/2022;

- să evalueze impactul acestei posibile încălcări asupra procesului electoral;

- să aplice sancțiuni adecvate, în cazul în care se constată o încălcare;

- să asigure respectarea principiilor de corectitudine și transparență în cadrul alegerilor locale.

Conform referinței, concluziile la care a ajuns Consiliul electoral Iliciovca au fost:

- constatarea unei încălcări minore a legislației electorale, având în vedere că participarea candidatului la ședința Consiliului comunal Iliciovca, chiar dacă a fost de scurtă durată și justificată, a reprezentat o abatere de la cerința de suspendare a activității în funcția publică pe durata campaniei electorale;

- încălcarea nu a avut un impact semnificativ asupra procesului electoral;

- aplicarea sancțiunii administrative sub formă de avertisment și informarea candidatului cu privire la consecințele unor noi încălcări;

- menținerea înregistrării candidatului în alegeri.

Consiliul electoral Iliciovca susține că a analizat cazul în mod imparțial, bazându-se pe prevederile legale și pe dovezile prezentate și a aplicat sancțiunea considerată adecvată gravității încălcării. De asemenea, afirmă că hotărârea nr. 32 din 7 decembrie 2024 a fost motivată în detaliu și adoptată cu respectarea procedurii.

În contextul celor menționate, Consiliul electoral Iliciovca solicită respingerea contestației nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024 ca fiind neîntemeiată.

 

IV. Explicațiile doamnei Olga Palataicova, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca din partea Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”

 

Doamna Olga Palataicova, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca din partea Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, a depus la Comisie explicațiile la cele invocate în contestație, înregistrate sub nr. CEC-7/18479 din 11 decembrie 2024.

Conform acestora, pe perioada electorală dânsa și-a suspendat activitatea în funcția de secretar al consiliului local. După primul tur al alegerilor din 17 noiembrie 2024, având în vedere că în baza voturilor obținute nu a trecut în cel de-al doilea tur, a revenit la exercitarea atribuțiilor de serviciu începând cu data de 18 noiembrie 2024. Prin dispoziția primarului interimar al comunei, pentru data de 5 decembrie 2024 a fost stabilită ședința consiliului local. Doamna Palataicova arată că în ziua de 4 decembrie a activat în regim ordinar, deoarece nu a fost înștiințată despre hotărârea Comisiei Electorale Centrale cu privire la declararea nulă a rezultatelor alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca și stabilirea votării repetate. Abia în dimineața zilei de 5 decembrie a aflat de la colegii de serviciu că este adoptată această hotărâre. Tot atunci, a scris cererea de suspendare din funcția de secretar al consiliului. La ședința consiliului local a fost prezentă, întrucât participanții trebuiau să fie informați despre ordinea de zi și documentele ce urmează a fi examinate etc. În calitate de secretar al ședinței a fost aleasă o altă persoană din rândul angajaților autorității publice locale. Suportul acordat a fost în legătură cu faptul că secretarul ședinței nu cunoștea ce materiale sunt în examinare, iar documente nu a semnat. În cadrul ședinței consiliului local, președintele Consiliului electoral Iliciovca a dat citire hotărârii Comisiei Electoral Centrale din 4 decembrie 2024 prin care s-a dispus votarea repetată.

 

V. Constatările Comisiei Electorale Centrale

 

Examinând contestația și materialele anexate, referința Consiliului electoral Iliciovca, precum și explicațiile doamnei Olga Palataicova, candidat la funcția de primar al comunei Iliciovca din partea Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Comisia relevă următoarele.

Potrivit art. 91 alin. (1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, prin contestaţie se înţelege cererea (sesizarea) în formă scrisă, inclusiv cererea prealabilă, prin care se cere revizuirea, anularea, în tot sau în parte, ori emiterea unui act administrativ de către organul electoral, realizarea unei acţiuni sau obligarea organului electoral la inacţiune.

Astfel, Comisia observă că autorul contestației este în dezacord cu hotărârea nr. 32 din 7 decembrie 2024 „Cu privire la cererea candidatului independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești” adoptată de Consiliul electoral Iliciovca, precum și cu acțiunile președintelui consiliului, prin urmare contestația se încadrează în obiectul stabilit de legiuitor.

În corespundere cu art. 91 alin. (2) și (3) din Codul electoral nr. 325/2022, contestaţiile depuse în condiţiile prezentului cod se examinează de către organele electorale, respectându-se ierarhia acestora. […] legalitatea actelor administrative ale organului electoral emitent, precum şi acţiunile/inacţiunile acestuia se contestă direct la organul electoral ierarhic superior, în procedură prealabilă.

Având în vedere că pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale noi nu se formează consiliile electorale de nivelul al doilea, în temeiul art. 97 alin. (1) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, competența de examinare a contestației este atribuită Comisiei Electorale Centrale.

Referitor la statutul contestatarului, reținem că acesta se încadrează în prevederile art. 94 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, ori domnul Eremeico Serghei, prin hotărârea nr. 12 din 23 octombrie 2024 a Consiliului electoral Iliciovca, a fost înregistrat în calitate de candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești.

În privința termenului de contestare, art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost adoptată hotărârea, săvârșită acțiunea/identificată inacțiunea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, se constată că termenul este respectat.

În calitate de probe, contestatarul a anexat contestația (cererea) depusă la Consiliul electoral Iliciovca prin care solicită anularea înregistrării candidatului ale cărui acțiuni le contestă, hotărârea consiliului privind examinarea cererii respective și o fotografie făcută în cadrul ședinței Consiliului local Iliciovca care a avut loc în data de 5 decembrie curent.

Articolul 96 din Codul electoral nr. 325/2022 în alin. (1) stabilește că fiecare contestatar probează faptele pe care îşi întemeiază pretenţiile formulate şi este responsabil de veridicitatea şi calitatea probelor prezentate.

În conformitate cu pct. 22 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1128/2023, în calitate de probe pot servi înregistrările audio/video, fotografiile, înscrisurile, declarațiile scrise ale martorilor și alte mijloace de probă. Partea care prezintă probe semnează o declarație pe propria răspundere privind proveniența legală a acestora, întocmită conform modelului din anexa nr. 2 la regulament.

Examinând setul de documente, Comisia observă că acesta nu conține declarația pe propria răspundere a contestatarului, fapt pentru care contestația poate fi calificată ca neconformă prevederilor art. 92 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 și, în consecință, poate fi aplicat art. 93 alin. (2) lit. d) din același cod, conform căruia contestația poate fi declarată inadmisibilă.

Cu toate acestea, Comisia reține în examinare contestația, de vreme ce probele anexate au fost examinate și în procedura administrativă la Consiliul electoral Iliciovca, iar, în corespundere cu art. 96 alin. (3), în cazul contestaţiilor privind hotărârile organelor electorale, sarcina probării legalităţii revine acestor organe.

 

Referitor la fondul pretențiilor.

Ab initio, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2522 din 14 mai 2024, au fost stabilite alegeri locale noi pentru funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, în data de 17 noiembrie 2024.

În urma desfășurării alegerilor și numărării voturilor obținute de fiecare candidat în primul tur de scrutin, s-a constatat că niciun candidat înregistrat nu a întrunit mai mult de jumătate din numărul de voturi valabil exprimate pentru a fi declarat câștigător.

Respectiv, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3229 din 19 noiembrie 2024, a fost stabilit pentru data de 1 decembrie 2024 turul doi al alegerilor locale noi, inclusiv în circumscripția electorală comunală Iliciovca, raionul Florești.

Având la bază sesizările despre admiterea încălcărilor legislației electorale, Consiliul electoral Iliciovca a adoptat hotărârea nr. 28 din 4 decembrie 2024. Conform pct. 1 al acesteia, organul electoral a infirmat legalitatea alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca în circumscripția electorală comunală Iliciovca nr.18/19, raionul Florești.

De asemenea, prin hotărârea nr. 3241 din 4 decembrie 2024, Comisia a declarat nule rezultatele alegerilor pentru funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești, desfășurate în zilele de 17 noiembrie și 1 decembrie 2024, stabilind votarea repetată pentru alegerea primarului comunei Iliciovca, raionul Florești, în data de 15 decembrie 2024.

În procedură prealabilă de control de legalitate a hotărârii Consiliului electoral Iliciovca, contestatarul susține că din momentul adoptării hotărârii de către Comisie la 4 decembrie 2024, doamna Palataicova Olga, în calitate de candidat din partea Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, urma să își suspende activitatea în funcția de secretar al Consiliului local Iliciovca. Cu toate acestea, la 5 decembrie doamna Palataicova a participat ca secretar la ședința consiliului local, faptă contestată la Consiliul electoral Iliciovca, fiind solicitată anularea înregistrării acesteia.

La rândul său, Consiliul electoral Iliciovca a conchis că fapta contestată nu este proporțională sancțiunii solicitate, aplicându-i persoanei vizate o sancțiune mai blândă – avertismentul.

Referitor la cele reclamate de contestatar privind obligația legală de suspendare, Comisia reține norma imperativă de la art. 16 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căreia candidații în alegeri, […], în virtutea funcției pe care o dețin, sunt obligați să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităților, precum și alte restricții și limitări prevăzute de normele juridice speciale, inclusiv în scopul prevenirii utilizării ilicite a resurselor administrative în perioada electorală, își suspendă activitatea în funcția respectivă din momentul începerii campaniei electorale.

Litera g) a alineatului (3) din articolul sus-menționat stipulează expres obligația suspendării din funcție a secretarilor consiliilor locale și ai preturilor;

Totodată, de menționat că legiuitorul a introdus instrumentul suspendării ca mecanism de prevenție a utilizării resurselor administrative și asigurare a egalității de șanse pentru toți concurenții electorali în realizarea dreptului de a accede în funcții elective.

Subsidiar, de reținut că art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, definește noțiunea de resurse administrative ca „resurse umane, financiare și materiale de care dispun în egală măsură persoanele cu funcții de demnitate publică, persoanele cu funcții de răspundere și funcționarii publici și care derivă din controlul acestor persoane asupra personalului, a resurselor financiare și a alocațiilor din bugetul public național, din accesul la facilitățile publice sau din administrarea de către aceste persoane a bunurilor mobile și imobile ce fac parte din domeniul public al statului sau al unităților administrativ-teritoriale”.

În conformitate cu art. 54 alin. (6) lit. e) din Codul electoral nr. 325/2022, se interzice concurenților electorali să utilizeze resurse administrative, cu excepția cazului prevăzut la art. 70 alin. (6).

Articolul 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 prevede că se interzice candidaților să utilizeze resursele administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală. Autoritățile/instituțiile publice și cele asimilate acestora nu pot transmite/acorda concurenților electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condiții de egalitate pentru toți concurenții electorali.

Prin urmare, art. 16 alin. (3) coroborat cu art. 68 alin. (1) lit. i) din Codul electoral obligă candidații în alegeri să își suspende activitatea din funcțiile deținute din momentul începerii campaniei electorale.

Conform pct. 27 lit. h) din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la alegerile locale, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1103/2023, cu modificările ulterioare, candidatul depune cererea de înregistrare la care anexează declarația despre suspendarea din funcția deținută, din momentul începerii campaniei electorale – pentru persoanele care cad sub incidența prevederilor art. 16 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022. Totodată, cadrul legal nu stabilește data/termenul de emitere a actului de suspendare. Examinând documentele puse la dispoziția Comisiei, se atestă că doamna Palataicova Olga a respectat dispozițiile legale în primul tur de scrutin. La fel, în data de 5 decembrie a înregistrat în registrul autorității publice locale, sub nr. 79, cererea sa de suspendare din funcția deținută. Mai mult, conform dispoziției primarului interimar nr. 164 din 5 decembrie 2024, s-a dispus suspendarea din funcția de secretar al consiliului local a doamnei Palataicova Olga până la 15 decembrie 2024.

Astfel, Comisia consideră că persoana cu statut de candidat în alegeri, ale cărei acțiuni se contestă, prin depunerea cererii de suspendare din funcție, a manifestat diligență și bună intenție de a se conforma dispozițiilor legii electorale. De asemenea, Comisia nu atestă încălcarea abuzivă de către persoana în cauză a principiului egalităţii de şanse între concurenţii electorali, iar, potrivit probelor prezentate, nu e posibil de a constata utilizarea resursei administrative cu scopul de a desfășura campania electorală, de a efectua agitație electorală și de a influența electoratul, ceea ce ar putea schimba punctul de vedere al Comisiei.

În opinia Comisiei Electorale Centrale, Consiliul electoral Iliciovca a dat o apreciere corectă a faptei aplicând o sancțiune proporțională, or, pentru încălcarea actelor normative în domeniul electoral, așa cum prevede art. 102 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție, din oficiu sau în temeiul cererii formulate de o altă autoritate competentă ori la cererea contestatarilor, poate aplica sau solicita aplicarea sancțiunilor prevăzute de norma citată.

Astfel, în conformitate cu normele de drept menționate şi în lipsa probelor care ar dovedi faptul că nesuspendarea din funcție a dus la utilizarea resursei administrative în interes de campanie și de a influența opinia alegătorilor, având în vedere acțiunile care ar fi avut loc, în baza afirmațiilor contestatarului, Comisia ajunge la concluzia netemeiniciei contestației înaintate și respingerea acesteia.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 16, 32, 91 alin (3) și 101 alin. (1) și (3) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se respinge contestația nr. CEC-10ALN/6 din 9 decembrie 2024, depusă de domnul Serghei Eremeico, candidat independent la funcția de primar al comunei Iliciovca, raionul Florești.

2. Se menține hotărârea nr. 32 din 7 decembrie 2024 „Cu privire la cererea candidatului independent la funcția de primar al comunei Iliciovca raionul Florești” emisă de Consiliul electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești.

3. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, participanților la procedura administrativă.

4. Hotărârea nr. 32 din 7 decembrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripție electorale comunale Iliciovca nr. 18/19, raionul Florești, poate fi contestată la Judecătoria Soroca, sediul central (adresă: mun. Soroca, str. Independenței, 62, e-mail: jsr@justice.md), în termenul prevăzut la art. 100 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 de la data adoptării prezentei hotărâri.

 

Secretara

Comisiei Electorale Centrale                                                                    Dana MUNTEANU

 

Chişinău, 12 decembrie 2024

Nr. 3273