logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la contestația nr. CEC-10APN/5 din 11 octombrie 2019 a domnului Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-contestatia-nr-cec-10apn5-din-11-2751_94827.html

HOTĂRÂRE cu privire la contestația nr. CEC-10APN/5 din 11 octombrie 2019 a domnului Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova   La data de 11 octombrie 2019, domnul Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova, a depus la Comisia Electorală Centrală o

HOTĂRÂRE

cu privire la contestația nr. CEC-10APN/5 din 11 octombrie 2019 a domnului

Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova

 

La data de 11 octombrie 2019, domnul Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație înregistrată sub nr. CEC-10APN/5, prin care solicită anularea hotărârii nr. 120 din 9 octombrie 2019 „Cu privire la modificarea adreselor birourilor electorale ale unor secții de votare”, adoptate de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 50, la vest de Republica Moldova (în continuare – CECEU nr. 50) și păstrarea adresei inițiale a sediului Biroului electoral al secției de votare nr. 50/16 Montreuil, stabilit prin hotărârea nr. 46 din 24 septembrie 2019.

În motivarea contestației, autorul relevă următoarele.

La 10 octombrie 2019, CECEU nr. 50 l-a informat despre faptul că pe 9 octombrie curent a fost adoptată hotărârea nr. 120, prin care a fost modificată adresa inițială a Biroului electoral al secției de votare nr. 50/16 (pct. 1 din hotărâre).

Localul inițial din Rue des Ruffins este disponibil pe 20 octombrie și oferit fără plată pentru utilizare, acesta a fost folosit și în alegerile parlamentare din 2014, dar și în ambele tururi ale scrutinului prezidențial din 2016. În afară de aceasta, noul sediu de pe Avenue de la Résistance al Biroului electoral al secției de votare nr. 50/16, stabilit prin hotărârea nr. 120, este situat la o distanță de trei kilometri față de sala din Rue des Ruffins.

 În conformitate cu art. 30-31 din Codul electoral, adresele secțiilor de votare se stabilesc odată cu constituirea birourilor electorale ale secțiilor de votare, adică cu cel puțin 25 de zile înainte de ziua alegerilor, respectiv până la 24 septembrie inclusiv.

Totodată, autorul declară că CECEU nr. 50 nu justifică schimbarea de adresă, dar neoficial a comunicat că aceasta se datorează faptului că Primăria orașului Montreuil în cele din urmă a răspuns solicitărilor și poate oferi o sală adecvată pentru desfășurarea activității biroului respectiv.

Autorul contestației mai menționează că deja a comunicat adresa inițială alegătorilor, în cadrul discuțiilor cu aceștia despre particularitățile de votare în regiunea pariziană. Astfel,  în opinia sa, modificarea adresei inițiale a sediului biroului electoral al secției de votare îi va aduce un mare prejudiciu moral și electoral, pentru că alegătorii vor considera că i-a mințit, unora fiindu-le obstrucționat dreptul la vot din cauza necunoașterii noii adrese și a distanței mari. 

Totodată, contestatarul informează că, începând cu anul 2013, personal a contribuit la crearea a două secții de votare suplimentare în regiunea pariziană (cerere acceptată în 2014, Parisul fiind primul oraș cu 3 secții de votare), dânsul fiind cel care a propus locația din Rue des Ruffins, acceptată și utilizată în mai multe scrutine.

CECEU nr. 50, în referința depusă la Comisie pe data de 15 octombrie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10APN/5/R, susține următoarele.

Potrivit prevederilor art. 31 alin. (6) din Codul electoral, particularitățile organizării și funcționării birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate se reglementează de către Comisia Electorală Centrală, în urma coordonării cu Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene […].

Art. 81 alin. (1) din cod prevede că, pentru secțiile de votare din străinătate, Comisia Electorală Centrală formează un consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chișinău, care va asigura organizarea proceselor electorale pentru secțiile de votare constituite peste hotare.

CECEU nr. 50 precizează că la baza adoptării hotărârii nr. 120, prin care a fost modificată și adresa secției de votare nr. 50/16, a stat informația prezentată de Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (în continuare – MAEIE).

Totodată, consiliul reține că pe contestația din 11 octombrie 2019 nu este aplicată semnătura contestatarului, motiv pentru care nu necesită examinarea acesteia în fond.

Ținând cont de cele expuse în referință, CECEU nr. 50 consideră contestația candidatului Vasile Calmațui, depusă la 11 octombrie 2019, ca fiind tardivă și neîntemeiată.

Examinând argumentele invocate de părți, prin prisma cadrului legal, precum și probele prezentate, Comisia constată următoarele.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărârile consiliului electoral de circumscripție pot fi atacate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărârii.

Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar.

Fiind examinată în prealabil sub aspectul de întrunire a condițiilor de formă în corespundere cu cerințele prevăzute în art. 71 alin. (5) din Codul electoral, s-a constatat lipsa semnăturii autorului pe contestație, fapt pentru care, prin scrisoarea nr. CEC-8/1371 din 13 octombrie 2019, aceasta i-a fost restituită, cu informarea despre posibilitatea depunerii repetate a contestației, cu condiția înlăturării deficienței constatate. În aceeași zi, contestatarul a depus contestația semnată, astfel contestația corespunzând tuturor cerințelor de formă și de conținut. În acest fel, Comisia nu reține argumentul invocat de către CECEU nr. 50, conform căruia contestația ar fi depusă tardiv.

Potrivit Legii nr. 113/2019 pentru modificarea unor acte legislative (Art. VI), alegerile parlamentare noi, într-o circumscripție uninominală, se organizează în conformitate cu legislația în vigoare până la data adoptării prezentei legi.

Astfel, în sensul art. 81 alin. (2) din Codul electoral (în redacția de până la 15 august 2019), pentru secțiile de votare din străinătate, Comisia va forma un consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chișinău, care va asigura organizarea proceselor electorale pentru secțiile de votare constituite peste hotare. Prin hotărârea nr. 2572 din 16 august 2019, Comisia a constituit CECEU nr. 50, la vest de Republica Moldova.

Potrivit art. 31 alin. (3) din cod, la alegerile parlamentare noi, în afara secțiilor de votare organizare pe lângă misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova, cu acordul autorităților competente ale țărilor respective, vor fi organizate secții și în alte localități. Constituirea acestor secții de votare se stabilește de către Comisie, la propunerea Guvernului în colaborare cu MAEIE și cu alte autorități ale administrației publice centrale. Astfel, în temeiul art. 30 alin. (2) din Codul electoral, potrivit căruia secțiile de votare se constituie cu cel puțin 35 de zile înainte de  data alegerilor, Comisia a adoptat hotărârea nr. 2696 din 14 septembrie 2019 „Cu privire la organizarea secțiilor de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019, în circumscripția electorală uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova”.

Conform art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestării hotărârii organului electoral, sarcina probării legalității revine acestui organ.

În acest context, Comisia reține că la data de 9 octombrie 2019 CECEU nr. 50, la solicitarea MAEIE expusă în scrisoarea cu nr. FRA-041/696 din 7 octombrie 2019, a adoptat hotărârea nr. 120, prin care a stabilit o nouă adresă pentru sediul Biroului electoral al secției de votare nr. 50/16 Montreuil. Ulterior, hotărârea a fost transmisă spre informare Comisiei, în baza căreia au fost actualizate datele de contact ale birourilor respective de pe pagina web oficială a Comisiei la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri parlamentare noi din 20.10.2019”/Circumscripții electorale/circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova/date de contact/secții de votare.

Potrivit art. 55 din Codul electoral, biroul electoral al secției de votare aduce la cunoștința publică timpul și locul votării cel mai târziu cu 10 zile înainte de ziua alegerilor. Astfel, CECEU nr. 50 a adoptat și a adus la cunoștința publică hotărârea nr. 120 în interiorul acestui termenul legal.

În acest sens, conducătorii misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova asigură informarea cetăţenilor aflaţi pe teritoriul altor state  despre data, orele şi locul desfăşurării alegerilor prin afişarea acestei informaţii la sediul acestora (în incinta clădirii şi/sau pe panouri informaţionale), pe paginile lor web oficiale, precum şi prin intermediul mass-media, în conformitate cu pct. 13 din Regulamentul cu privire la votarea cetățenilor Republicii Moldova aflați peste hotarele țării, aprobat de Comisie prin hotărârea nr. 1732/2018.

Examinând probele prezentate, Comisia atestă că CECEU nr. 50 a stabilit, prin hotărîrea nr. 46 din 24 septembrie 2019, adresa sediului Biroului electoral al secției de votare  nr. 50/16, pe adresa Rue des Ruffins, în baza informației prezentate de MAEIE și Ambasadă, în lipsa unui acord/permisiuni din partea autorităților competente ale Republicii Franceze, precum și fără a coordona această locație.

Comisia menționează că schimbarea adresei sediului Biroului electoral ale secției de votare nr. 50/16, după constituirea acestuia și în lipsa motivelor de forță majoră, este nedorită și poate duce la o posibilă perturbare a bunei desfășurări a procesului de vot.

Totodată, este de menționat că unica adresă oferită prin acordul autorității competente a Republicii Franceze este Avenue de la Résistance, care a fost aprobată prin hotărârea contestată.      În concluzie, Comisia relevă că, având la bază acceptul autorităților franceze din 7 octombrie 2019 ca răspuns la scrisoarea nr. FRA-041/696 din aceeași dată a MAEIE al Republicii Moldova privind stabilirea adreselor birourilor electorale situate pe teritoriul Republicii Franceze și ținând cont de situația excepțională, bazată pe acordul menționat și disponibilitățile autorităților statelor gazdă, CECEU nr. 50 a adoptat întemeiat hotărârea nr. 120 din 9 octombrie 2019. Amplasarea biroului electoral al secției de votare nu poate fi privită prin prisma favorizării sau defavorizării unui sau altui concurent electoral.

În același timp, potrivit art. 71 alin. (1) din Codul electoral, depunerea cererii în instanța de judecată trebuie precedată de contestarea prealabilă în organul ierarhic superior organului al cărui act se contestă. În aceeași ordine de idei, art. 208 alin. (1) din Codul administrativ prevede că, până la înaintarea acțiunii în contencios administrativ, se va respecta procedura prealabilă.

Având în vedere că prin depunerea prezentei contestații la Comisia Electorală Centrală a fost respectată procedura prealabilă de contestare a hotărârii nr. 120 a CECEU nr. 50, autorul contestației este în drept să înainteze o acțiune în contencios administrativ direct în instanța de judecată competentă, și anume la Judecătoria Chișinău sediul Rîșcani.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 26 lit. m), art. 30 alin.(2), art. 31, art. 55, art. 81 alin. (1), art. 102 alin. (3) din Codul electoral nr. 1381/1997 și pct. 26 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărârea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se respinge contestația nr. CEC-10APN/5 din 11 octombrie 2019 a domnului Vasile Calmațui, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 50, la vest de Republica Moldova.

2. Se menține hotărârea nr. 120 din 9 octombrie 2019 adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 50, la vest de Republica Moldova, prin care au fost modificate adresele birourilor electorale ale unor secții de votare, inclusiv adresa sediului Biroului electoral al secției de votare nr. 50/16 Montreuil.

3. Hotărârea nr. 120 din 9 octombrie 2019 adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 50, la vest de Republica Moldova poate fi contestată în termen de 3 zile calendaristice de la adoptarea prezentei hotărâri la Judecătoria Chișinău sediul Rîșcani (str. Kiev, nr. 3, mun. Chișinău).

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la datat adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                       Dorin CIMIL

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                           Maxim LEBEDINSCHI

 

Chișinău, 18 octombrie 2019

Nr. 2828