logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10ALG/14 și nr. CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-contestatiile-cererile-prealabile-nr-cec-10alg14-2751_107805.html

HOTĂRÂRE cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10ALG/14 și nr. CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu   I. Aspecte introductive 1. Domnul Vlad Chiurcciu, candidatul desemnat de către Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, a depus la Comisia Electorală Centrală două contestații (cereri prealabile), nr. CEC-10ALG/14 și CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023, privind

HOTĂRÂRE

cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10ALG/14 și

nr. CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu

 

I. Aspecte introductive

1. Domnul Vlad Chiurcciu, candidatul desemnat de către Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, a depus la Comisia Electorală Centrală două contestații (cereri prealabile), nr. CEC-10ALG/14 și CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023, privind anularea hotărârilor nr. 102 și 103 din 11 octombrie 2023 ale Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8.

Deci, ambele cereri au fost depuse de același subiect și se referă la același obiect.

2. Conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.

3. Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.

4. Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, Comisia decide să conexeze ambele cereri prealabile mai sus menționate și să le examineze într-o singură procedură administrativă.

 

II. Argumentele autorului cererilor prealabile

5. În fapt, domnul Vlad Chiurcciu susține că persoanele desemnate pentru a candida la funcția de consilier în Consiliul raional Cantemir din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – doamna Viorica Munteanu, care deține funcția de șef al Casei Teritoriale de Asigurări sociale Cantemir, și domnul Pavel Culicovschi, care exercită funcția de inspector principal în cadrul Direcției Deservire Fiscală Cantemir, - urmau să își suspende activitatea în funcțiile deținute odată cu înregistrarea lor în calitate de candidați la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023.

6. În susținerea afirmațiilor sale, autorul face trimitere la art. 16 alin. (3) lit. h) din Codul electoral, conform căruia candidaţii în alegeri care, în virtutea funcţiei pe care o deţin, sunt obligaţi să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, precum şi alte restricţii şi limitări prevăzute de normele juridice speciale, inclusiv în scopul prevenirii utilizării ilicite a resurselor administrative în perioada electorală, îşi suspendă activitatea în funcţia respectivă din momentul începerii campaniei electorale. Această restricție se referă la funcţionarii/angajaţii care au obligaţia de a-şi suspenda raporturile de serviciu/muncă potrivit normelor juridice speciale ce reglementează activitatea acestora.

7. De asemenea, invocă art. 54 alin.(1) lit. a) din Legea nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public, conform căruia raporturile de serviciu se suspendă în caz de înregistrare, în condițiile legii, în calitate de concurent electoral sau în calitate de persoană de încredere a unui concurent electoral.

8. Autorul subliniază că la momentul actual persoanele vizate își exercită efectiv funcțiile deținute, deși începând cu data de 6 octombrie urmau să își suspende activitatea.

9. În această idee, autorul a depus la Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 contestații invocând pretinse acțiuni ilegale ale candidaților menționați.

10. Domnul Vlad Chiurcciu, în contestații, face trimitere la prevederea de la art. 102 alin. (5) lit. d) din Codul electoral, conform căreia nesuspendarea din funcție de către candidatul care are această obligație atrage după sine aplicarea sancțiunii sub formă de anulare a înregistrării concurentului electoral, a candidatului independent sau de excludere a candidatului respectiv din lista concurentului electoral. În acest sens, a solicitat Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 aplicarea în privința persoanelor vizate a sancțiunii sub formă de anulare a înregistrării.

         11. Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a adoptat hotărârile nr. 102 și 103, prin care contestațiile domnului Vlad Chiurcciu au fost declarate inadmisibile.

12. În drept, autorul invocă art. 16 alin. (3) lit. h), 97 alin. (2) lit. a) și 102 alin.(5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 54 alin.(1) lit. a) din Legea nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public, art. 21 alin. (1), 22 alin. (1) și 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și pct. 2 din Regulamentul cu privire la examinarea contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023.

13. În concluzia celor formulate, autorul cererilor prealabile solicită:

  1. examinarea și admiterea integrală a cererilor prealabile;
  2. anularea hotărârilor nr. 102 și 103 din 11 octombrie 2023 ale Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8;
  3. verificarea legalității actelor depuse de către doamna Viorica Munteanu și domnul Pavel Culicovschi, candidați desemnați din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” la funcția de consilier în Consiliul raional Cantemir;
  4. adoptarea unei noi hotărâri prin care doamnei Viorica Munteanu și domnului Pavel Culicovschi, candidați desemnați din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” la funcția de consilier în Consiliul raional Cantemir, să le fie aplicată sancțiunea sub formă de anulare a înregistrării.

 

III. Argumentele Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8

14. Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a prezentat referința asupra argumentelor invocate în cererile prealabile nr. CEC-10ALG/14 și nr. CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023.

          15. Prin hotărârea nr. 11 din 25 septembrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a înregistrat lista candidaților la funcția de consilier în Consiliul raional Cantemir desemnați de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.

           16. La 6 octombrie 2023, domnul Vlad Chiurcciu a depus contestațiile cu privire la acțiunile/inacțiunile candidaților Viorica Munteanu și Pavel Culicovschi, invocând faptul că aceștia nu au respectat prevederile art. 16 alin. (3) din Codul electoral 325/2022, potrivit cărora candidaţii în alegeri, după caz, participanţii la referendum care, în virtutea funcţiei pe care o deţin, sunt obligaţi să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, precum şi alte restricţii şi limitări prevăzute de normele juridice speciale, inclusiv în scopul prevenirii utilizării ilicite a resurselor administrative în perioada electorală, îşi suspendă activitatea în funcţia respectivă din momentul începerii campaniei electorale.

  17. Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8, în temeiul pct. 15 din Regulamentul cu privire la examinarea contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, a efectuat verificarea prealabilă a contestațiilor depuse de către domnul Vlad Chiurcciu pentru a constata dacă sunt întrunite condițiile de admisibilitate. În acest sens, consiliul electoral a constatat că acestea nu îndeplinesc condițiile de admisibilitate pe motiv de tardivitate.

18. Prin hotărârile nr. 102 și nr. 103 din 11 octombrie 2023, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a declarat inadmisibile contestațiile  domnului Vlad Chiurcciu, candidat desemnat de către Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”  în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023.

 

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

19. Examinând cererile prealabile și materialele anexate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acesteia.

20. A priori, Comisia reține că, în urma realizării procedurilor preparatorii aferente examinării contestațiilor depuse, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a constatat inadmisibilitatea acestora pe motiv de tardivitate. În acest sens, Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 a adoptat hotărârile nr. 102 și 103 din 11 octombrie 2023, motivându-și deciziile prin prisma prevederilor art. 93 alin. (2) lit. c) și d) din Codul electoral nr. 325/2022, potrivit cărora contestația se declară inadmisibilă când a fost depusă după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral, inclusiv când aceasta nu întrunește condițiile de formă și conținut, iar contestatarul nu a înlăturat neajunsurile în termenul stabilit de organul electoral.

21. În același timp, având în vedere prezenta speță în partea ce vizează respectarea cerințelor legale privind asigurarea suspendării din funcție a candidaților în alegeri din momentul începerii campaniei electorale, Comisia relevă următoarele.

Conform 16 alin.(3) din Codul electoral nr. 325/2022, candidații în alegeri care, în virtutea funcţiei pe care o deţin,  sunt obligaţi să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, precum şi alte restricţii şi limitări prevăzute de normele juridice speciale, inclusiv în scopul prevenirii utilizării ilicite a resurselor administrative în perioada electorală, îşi suspendă activitatea în funcţia respectivă din momentul începerii campaniei electorale. Persoanele care cad sub incidenţa acestor prevederi sunt:

a) viceprim-miniştrii, miniştrii şi membrii din oficiu ai Guvernului;

b) secretarul general al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, secretarul general al Parlamentului, secretarul general al Guvernului, secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, secretarii de stat, secretarii generali ai ministerelor;

c) conducătorii şi adjuncţii conducătorilor autorităţilor publice centrale şi ai structurilor organizaţionale din sfera lor de competenţă;

d) preşedinţii şi vicepreşedinţii raioanelor;

e) primarii şi viceprimarii;

f) pretorii şi vicepretorii;

g) secretarii consiliilor locale şi ai preturilor;

h) funcţionarii/angajaţii care au obligaţia de a-şi suspenda raporturile de serviciu/muncă potrivit normelor juridice speciale ce reglementează activitatea acestora.

        22. Raportând prevederile citate la circumstanțele cauzei, Comisia reține că funcțiile deținute de candidații desemnați la funcția de consilier raional din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” sunt funcții publice, ale căror statut și raporturi juridice sunt reglementate de Legea nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public. 

În acest sens, precum și analizând incidența prevederilor art. 16 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia constată că funcțiile deținute de candidații desemnați nu se regăsesc enumerate în mod expres în lista prevăzută la articolul citat. În aceste condiții, precum și în temeiul art. 16 alin. (3) lit. h) din cod, necesită a se determina dacă cerința de suspendare a raporturilor de serviciu în cazul funcțiilor deținute de persoanele vizate este prevăzută de normele juridice speciale ce reglementează activitatea acestora, în particular de Legea nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public.

23. Potrivit art. 51 din Legea nr. 158/2008, suspendarea raporturilor de serviciu presupune încetarea îndeplinirii pentru o anumită perioadă a atribuţiilor de către funcţionarul public şi a plăţii drepturilor salariale de către autoritatea publică în care acesta activează și poate interveni în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor, prin acordul părţilor sau la iniţiativa uneia dintre părţi.   

În această ordine de idei, Comisia reține că, în temeiul art. 54 din aceeași lege, înregistrarea în calitate de candidat în alegeri în condițiile Codului electoral constituie circumstanță de suspendare a raporturilor de serviciu, însă care poate interveni la cererea funcționarului public.

Astfel, în cazul candidaților în alegeri care exercită funcții publice ce intră în sfera de aplicare a Legii nr. 158/2008, legiuitorul prevede dreptul discreționar de realizare a prescripției de suspendare din funcție.

24. Totuși, în contextul speței examinate, Comisia reamintește despre responsabilitățile autorităților și instituțiilor publice în perioada electorală. În acest sens, atât demnitarii, funcționarii publici, cât și personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice au sarcina de a-și exercita atribuțiile în limita competențelor legale stabilite, fără a se folosi de statutul deținut, fiind responsabili de utilizarea eficientă și echitabilă a resurselor administrative, precum și de a nu admite favoruri sau abuzuri în raport cu subiecții implicați în procesul electoral.

25. Având în vedere considerentele expuse, Comisia ajunge la concluzia de a menține hotărârile nr. 102 și 103 din 11 octombrie 2023 ale Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 cu privire la contestațiile depuse de către domnul Vlad Chiurcciu.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 91 alin (3) și 101 alin. (3) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se resping contestațiile (cererile prealabile) înregistrate sub nr. CEC-10ALG/14 și CEC-10ALG/15 din 15 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu.

2. Se menține hotărârea nr. 102 din 11 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 „Cu privire la contestațiile nr. 2 din 6 octombrie 2023 și nr. 1 din 9 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu, candidat desemnat de către Partidul Politic  „Platforma Demnitate și Adevăr” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023”.

3. Se menține hotărârea nr. 103 din 11 octombrie 2023 a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 „Cu privire la contestațiile nr. 3 din 6 octombrie 2023 și nr. 2 din 9 octombrie 2023 ale domnului Vlad Chiurcciu, candidat desemnat de către Partidul Politic  „Platforma Demnitate și Adevăr” în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023”.

4. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.

5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării și se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.

6. Hotărârile nr. 102 și 103 din 11 octombrie 2023 ale Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 pot fi contestate la Judecătoria  Cahul, sediul Cantemir (adresă: str. Testimițeanu, nr. 2, or. Cantemir), în termen de 3 zile de la data adoptării prezentei hotărâri.

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                                Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 17 octombrie 2023

Nr. 1464