HOTĂRÂRE
cu privire la sesizarea nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 a domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, deputat în Parlament
- Aspecte introductive
Comisia Electorală Centrală a înregistrat sub nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 sesizarea domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (denumit abreviat PAS), deputat în Parlament.
Conform sesizării, în perioada campaniei electorale pentru alegerile locale noi și parțiale stabilite pentru data de 19 mai 2024 candidatul la funcția de primar din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM), domnul Vadim Gîsca, a adus și repartizează gratis gospodăriilor din comună lemne. Autorul sesizării susține că prin aceste acțiuni Vadim Gîsca corupe alegătorii oferindu-le drept cadou material lemnos în semn de mulțumire pentru votul ce îi va fi acordat la alegeri.
Mai susține autorul sesizării că pe data de 20 aprilie 2024 un camion cu material lemnos, ce urma a fi repartizat cetățenilor, era parcat într-o gospodărie din comună, iar lemnele repartizate prin localitate sunt tăiate de către Consiliul raional Dondușeni, unde președinte al raionului este de la PSRM (numele președintelui de raion este Valentin Cebotari – n.n.), care oferă lemne numai prin comuna Tîrnova pentru a susține candidatul Vadim Gîsca din partea PSRM.
Domnul Mihail Leahu solicită investigarea cazului, iar despre măsurile întreprinse să fie informat.
Comisia menționează că, potrivit informației furnizate de Consiliul electoral al circumscripției electorale comunale Tîrnova nr. 13/21, raionul Dondușeni (în continuare – CECEC Tîrnova nr. 13/21), din partea PSRM este înregistrat în calitate de concurent electoral la funcția de primar al comunei domnul Vladimir Gîsca.
- Argumentele PSRM
Prin scrisoarea nr. CEC-8/4906 din 25 aprilie 2024, Comisia a solicitat PSRM să-și prezinte punctul de vedere asupra sesizării.
În referința PSRM, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13749 din 29 aprilie 2024, se spune că respectiva contestație este declarativă, nu corespunde cerințelor legislației și nu întrunește condițiile pentru admisibilitatea acesteia.
În motivarea punctului său de vedere, PSRM face trimitere la art. 92, 93, 94 și 96 din Codul electoral nr. 325/2022 și formulează pe puncte argumentele de mai jos.
1. Contestația este inadmisibilă pe motiv că forma și conținutul sunt contrare cerințelor legislației.
PSRM arată, cu trimitere la art. 93 „Condițiile pentru admisibilitatea contestațiilor” din Codul electoral nr. 325/2022, că „sesizarea a fost depusă de un alt subiect decât cel stabilit la art. 94 alin. (1) și (2) sau de o persoană fără împuterniciri în acest sens; nu corespunde cerințelor de formă și conținut; contestatarul nu poate revendica încălcarea drepturilor sale electorale, cu excepția contestațiilor depuse în condițiile art. 91 alin. (1) lit. d) și alin. (6)” .
De asemenea, cu trimitere la art. 92 „Forma și conținutului contestației” din Codul electoral nr. 325/2022, PSRM susține că în descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, în particular încălcarea drepturilor vătămate, contestatarul nu indică temeiul juridic, nu enumeră și nu anexează probe ce ar confirma faptele invocate, precum și nu formulează cerințe.
PSRM reține art. 96 „Sarcina probațiunii” din Codul electoral nr. 325/2022, unde la alin. (1) se spune că „Fiecare contestatar probează faptele pe care își întemeiază pretențiile formulate și este responsabil de veridicitatea și calitatea probelor prezentate”. Astfel, după cum arată PSRM, contestatarul nu a indicat care drept electoral își revendică, pe ce prevederi își întemeiază contestația (temeinicia juridică), deoarece în textul contestației se operează cu noțiuni abstracte, nu indică date exacte despre pretinse abateri, întrucât cele invocate sunt de fapt declarații și presupuneri, fără a fi prezentate probe.
2. Contestația este depusă de un subiect neîmputernicit.
PSRM face trimitere la art. 94 „Dreptul de a depune contestație” din Codul electoral nr. 325/2022, unde la alin. (1) se scrie: „În calitate de subiect al contestației poate fi alegătorul, candidatul desemnat, grupul de inițiativă, blocul electoral, concurentul electoral sau participantul la referendum care revendică încălcarea drepturilor sale legitime prevăzute de prezentul cod și de alte acte normative în domeniul electoral. Pot depune contestații și partidele politice care au dreptul de a participa la scrutin în condițiile stabilite de art. 27 lit. g)”.
Autorul referinței arată că, în cadrul alegerilor locale noi, are statut de concurent electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și în niciun caz președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a PAS, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, Mihail Leahu.
Prin urmare, circumstanțele relatate demonstrează că nu au fost întrunite condițiile pentru admisibilitatea contestației. În primul rând, pentru că este depusă de un subiect fără drept de a o înainta, iar în al doilea rând, este depusă de un subiect neîmputernicit.
3. Cu referire la pretinsa utilizare a fondurilor financiare nedeclarate.
Cu privire la afirmațiile domnului Mihail Leahu, conform cărora „în perioada campaniei electorale pentru alegerile din 19.05.2024, candidatul la primar corupe alegătorii cu cadouri sub formă de masă lemnoasă în semn de mulțumire pentru votul care va fi oferit la alegeri”, PSRM menționează că acestea sunt de fapt declarații neprobate în modul corespunzător și în plus contradictorii, deoarece tot domnul Leahu afirmă că „La data de 20.04.2024 un camion model „Kamaz” de tonaj mare cu remorcă, încărcat cu masă lemnoasă, parcat în gradina unui cetățean, lemnele urmau să fie repartizate prin localitate la cetățenii din comuna Tîrnova”. Deci, contestatarul invocă și pretinsul fapt al coruperii alegătorilor și faptul că urmau a fi repartizate lemne – aceste neconcordanțe demonstrează caracterul arbitrar al celor afirmate, precum și caracterul electoral al celor susținute. Mai mult, contestatarul nu a prezentat vreo probă în modul corespunzător pentru a-și susține punctul de vedere. Astfel, se adeverește caracterul neîntemeiat și declarativ al contestației depuse, or, cele invocate nu corespund realității, fiind eronat apreciate atât circumstanțele de fapt, cât și prevederile legale, iar tipărirea materialului electoral la echipament propriu cu respectarea rigorilor legale nu reprezintă utilizare a fondurilor financiare nedeclarate.
Având în vedere circumstanțele relatate și netemeinicia celor invocate de contestatar, în temeiul art. 101 alin. (2) lit. a) și c) din Codul electoral nr. 325/2022, PSRM solicită, cu titlu principal, de a declara inadmisibilă contestația depusă, iar cu titlu secundar, de a respinge contestația depusă ca neîntemeiată.
Ulterior, Comisia Electorală Centrală a înregistrat sub nr. CEC-7/13799 din 2 mai 2024 un supliment la referința PSRM unde, cu trimitere la art. 101 alin. (2) lit. a) și c) din Codul electoral nr. 325/2022, se solicită:
- cu titlu principal, de a declara inadmisibilă contestația nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 a domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a PAS, deputat în Parlament, pe motiv că este depusă de o persoană neîmputernicită;
- cu titlu secundar:
- fie de a fi încetată procedura administrativă pe marginea sesizării nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024, pe motivul expirării termenului general al procedurii administrative;
- fie de a fi transmisă sesizarea nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 conform competenței către CECEC Tîrnova nr. 13/21;
- de a respinge contestația nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 ca neîntemeiată.
Argumentele domnului Vladimir Gîsca vizat în sesizare
În referința înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13734 din 29 aprilie 2024, cu privire la sesizarea domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a PAS, deputat în Parlament, candidatul la funcția de primar din partea PSRM, domnul Vladimir Gîsca, formulează argumentele de mai jos.
Conform celor arătate de domnul Vladimir Gîsca, în baza autorizației de tăieri forestiere nr. P-5491/2024, Consiliul raional Dondușeni, prin decizia nr. 1/9 din 23.02.2024, a dat permisiunea defrișării copacilor aferenți drumului L-73 și repartizării materialului lemnos persoanelor în vârstă și familiilor social vulnerabile. Potrivit procesului-verbal al Comisiei agricultură, mediu, relații funciare și cadastrale, a fost propusă repartizarea materialului lemnos indicat primăriilor din raionul Dondușeni, care au capacitatea de a organiza defrișarea, transportarea și repartizarea lemnului către persoanele vulnerabile. Printre primăriile care au acceptat aceste lucrări a fost și Primăria comunei Tîrnova. Dat fiind faptul că la acel moment ocupa funcția de primar interimar, Consiliul comunal Tîrnova l-a împuternicit să țină la control organizarea și repartizarea corectă a materialului lemnos către persoanele vulnerabile. La rândul său, a dispus gospodăriei comunale „Tîrnoveanca”, conducător al căreia este Nicolae Lupu, de a se ocupa de această lucrare. Pe data de 19 aprilie 2024, odată cu înregistrarea sa în calitate de candidat la funcția de primar al comunei Tîrnova pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, și-a suspendat activitatea în funcția de primar interimar al comunei.
Cu privire la cele susținute în sesizare, precum că la data de 20.04.2024 a participat la repartizarea materialului lemnos, arată că acest lucru nu corespunde realității, deoarece materialul lemnos a fost repartizat de către gospodăria comunală „Tîrnoveanca”, și anume de către Nicolae Lupu, fapt care poate fi dovedit de către persoanele beneficiare ale acestor bunuri.
Solicită Comisiei Electorale Centrale de a investiga amănunțit faptele și de nu a fi pedepsit pe nedrept.
Explicațiile doamnei Lilia Berladean, specialist în reglementarea regimului funciar din cadrul Primăriei comunei Tîrnova
La 2 mai 2024, Comisia Electorală Centrală a înregistrat sub nr. CEC-7/13795 din aceeași dată, o notă informativă semnată de Lilia Berladean. Potrivit notei, doamna Lilia Berladean activează în calitate de inginer cadastral în cadrul Primăriei comunei Tîrnova din anul 2017. Conform acesteia, în luna martie 2024 primarul interimar al comunei, domnul Vladimir Gîsca, i s-a adresat cu rugămintea de a întocmi o listă a persoanelor în etate, căror primăria urma să le distribuie lemne. În această listă persoanele erau înscrise în ordinea în care acestea locuiau pe aceeași stradă. La începutul lunii aprilie 2024 a început distribuirea lemnelor către persoanele menționate în lista întocmită de ea. Prin HCEC nr. 2430 din 9 aprilie 2024, a fost numită membru al CECEC Tîrnova nr. 13/21, iar la prima ședință a consiliului electoral a fost aleasă în funcția de președinte și tot atunci i s-a propus să fie degrevată de la locul de muncă permanent. Primarul comunei, domnul Vladimir Gîsca, și-a suspendat activitatea în funcția de primar, deoarece a fost înregistrat în calitate de candidat la funcția de primar în cadrul alegerilor noi și parțiale. Întrucât reprezentanții ÎM „Tîrnoveanca” nu se aflau în comună, dânsa a fost rugată de persoanele ce au adus lemnele să prezinte adresele persoanelor vulnerabile, cărora urma să le fie distribuit materialul lemnos. Menționează că a furnizat adresele din considerente umanitare, deși era degrevată din funcția de bază.
IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
Examinând sesizarea domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a PAS, deputat în Parlament, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acesteia.
În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală „examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației privind finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă”. Totodată, conform art. 27 lit. s) din același cod, „examinează cererile și contestațiile în condițiile prezentului cod și ale Codului administrativ, adoptă hotărâri executorii pe marginea lor”.
Cu referire la termenul de examinare a sesizărilor, Comisia menționează că, potrivit art. 100 alin. (3) din același cod, „examinarea contestațiilor privind finanțarea partidelor politice nu se supune termenelor de prescripție prevăzute de prezentul cod. La examinarea sesizărilor și contestațiilor privind finanțarea partidelor politice se vor aplica reglementările prezentului cod și ale Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, precum și dispozițiile regulamentului privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat de Comisia Electorală Centrală”.
În privința celor arătate în sesizare că „În perioada campaniei electorale pentru alegerile din 19 mai 2024, candidatul la primar corupe alegătorii cu cadouri sub formă de masă lemnoasă în semn de mulțumire pentru votul, care va fi oferit la alegeri”, Comisia reține prevederile art. 54 alin. (6) lit. a) și e) din Codul electoral nr. 325/2022, conform cărora: „a) Se interzice concurenților electorali, participanților la referendum și grupurilor de inițiativă: să ofere alegătorilor/susținătorilor bani, bunuri, inclusiv produse alimentare, băuturi alcoolice și produse din tutun, să presteze servicii ori să acorde alte foloase, inclusiv din ajutoare umanitare sau din alte acțiuni de binefacere, în scopul determinării alegătorului/susținătorului să își exercite sau să nu își exercite drepturile electorale în cadrul alegerilor”, precum și „e) să utilizeze resurse administrative, cu excepția cazului prevăzut la art. 70 alin. (6)”.
De subliniat că încălcarea prevederilor art. 54 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022, în conformitate cu alin. (7) al aceluiași articol, se constată de către organul electoral competent, inclusiv cu suportul organelor de resort și celor de drept, iar actul administrativ de constatare a încălcărilor și, după caz, de aplicare a sancțiunilor prevăzute la art. 102 alin. (2) lit. a), c) sau e), emis de organul electoral, din momentul în care rămâne definitiv, se aduce la cunoștința organelor de drept pentru tragerea la răspundere contravențională sau penală, după caz, în condițiile art. 103 și 104.
Astfel, prin scrisoarea nr. CEC-8/4920 din 26 aprilie 2024, Comisia a solicitat Inspectoratului de Poliție Dondușeni să acorde suport în elucidarea tuturor circumstanțelor invocate în sesizare.
Cu trimitere la faptele descrise în sesizare privind acțiunea de „corupere a alegătorilor”, care este o infracțiune prevăzută de art. 1811 din Codul penal și care, conform art. 269 din Codul de procedură penală, este de competența Centrului National Anticorupție, Comisia a sesizat ultimul prin demersul nr. CEC-8/4907 din 25 aprilie 2024.
Prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-713766 din 29 aprilie 2024, Inspectoratul de poliție Dondușeni a prezentat copiile autentificate ale materialelor înregistrate în REI - 2 cu nr. 20241100934 din 22 aprilie 2024 privind examinarea sesizării adresate IP Dondușeni de către domnul Mihail Leahu, președinte al Organizației Teritoriale Dondușeni a PAS, deputat în Parlament:
- Procesul-verbal nr. 1 din 22 februarie 2024 al ședinței consultative a Comisiei agricultură, mediu, relații funciare și cadastru a Consiliului raional Dondușeni (pe una filă);
- Dispoziția nr. 70-d din 12 aprilie 2024 a președintelui raionului Dondușeni „Cu privire la distribuirea masei lemnoase” (pe una filă);
- Decizia nr. 3/5 din 16 aprilie 2024 a Consiliului comunal Tîrnova „Cu privire la distribuirea masei lemnoase” (pe una filă);
- Lista persoanelor beneficiare de masă lemnoasă (pe 7 file);
- Tabel fotografic la materialul R-2 al IP Dondușeni (pe una filă);
- Procesele-verbale întocmite de către organul constatator al IP Dondușeni în care au fost consemnate declarațiile cetățenilor: Gandrabura Larisa, Prodan Raisa, Iacoban Maria, Prisacari Gheorghe, Bodorin Maria, Gherb Valentina, Chichireva Elena, Casap Ecaterina, Roșca Efimia, Șveț Valentin, Abramova Ecaterina, Iurco Vasile, Repețchi Ludmila, Palamarciuc Valentina, Oancea Raisa (total pe 20 file).
Examinând materialele prezentate de IP Dondușeni, Comisia relevă următoarele.
La 22 februarie 2024 în cadrul ședinței consultative a Comisiei agricultură, mediu, relații funciare și cadastru a Consiliului raional Dondușeni a fost întocmit Procesul-verbal nr. 1 semnat de către președintele comisiei, domnul Sergiu Babără. Conform deciziei, Consiliul raional Dondușeni a primit aviz pozitiv ca răspuns la adresarea sa către Agenția de Mediu din subordinea Ministerului de Mediu pentru eliberarea autorizației de tăiere a vegetației forestiere în afara fondului forestier. În vederea semnării contractului de îndeplinire a lucrărilor de defrișare și distribuire a masei lemnoase la solicitarea organelor administrației publice de nivelul întâi a fost împuternicit domnul Valentin Cebotari.
Conform dispoziției nr. 70-d din 12 aprilie 2024 „Cu privire la distribuirea masei lemnoase” emisă de către președintele raionului Dondușeni, Valentin Cebotari, a fost dispusă repartizarea masei lemnoase locuitorilor comunei Tîrnova.
Prin decizia nr. 3/5 din 16 aprilie 2024 a Consiliului comunal Tîrnova „Cu privire la distribuirea masei lemnoase”, s-a luat act de informația prezentată de Consiliul raional Dondușeni pentru repartizarea și distribuirea masei lemnoase cu volumul de 360 m3 persoanelor în vârstă și familiilor social vulnerabile de pe teritoriul comunei Tîrnova, pentru încălzire în sezonul rece. Controlul executării, conform deciziei adoptate, a fost pus în sarcina doamnei Lilia Berladean, specialist în reglementarea regimului funciar din cadrul Primăriei comunei Tîrnova.
Potrivit înregistrărilor efectuate cu text manuscris în lista persoanelor beneficiare de masă lemnoasă (pe 7 file), în data de 18 aprilie 2024 o cantitate de material lemnos a fost distribuit locuitorilor comunei pe str. Tineretului, de către domnul Vladimir Gîsca.
Potrivit declarațiilor verbale ale cetățenilor Gandrabura Larisa, Prodan Raisa, Iacoban Maria, Prisacari Gheorghe, Bodorin Maria, Gherb Valentina, Chichireva Elena, Casap Ecaterina, Roșca Efimia, Șveț Valentin, Abramova Ecaterina, Iurco Vasile, Repețchi Ludmila, Palamarciuc Valentina, Oancea Raisa, consemnate în procesele-verbale întocmite de agenții constatatori ai IP Dondușeni, se confirmă recepționarea pe parcursul lunii aprilie 2024, preponderent în data de 18 aprilie 2024, a materialului lemnos nemijlocit cu participarea cet. Vladimir Gîsca . Se relevă acel fapt că au fost identificate persoane, altele decât cele menționate în lista persoanelor beneficiare de masă lemnoasă de pe str. Tineretului, și anume Abramova Ecaterina, Iurco Vasile, Repețchi Ludmila, Palamarciuc Valentina, Oancea Raisa, de pe alte străzi, care de asemenea au primit de la acesta lemne.
Comisia reține acel fapt că, deși, prin decizia nr. 3/5 din 16 aprilie 2024 a Consiliului comunal Tîrnova „Cu privire la distribuirea masei lemnoase”, controlul privind distribuirea masei lemnoase a fost pus în sarcina doamnei Lilia Berladean, specialist în reglementarea regimului funciar din cadrul Primăriei comunei Tîrnova, domnul Vladimir Gîsca a decis personal să repartizeze și să ofere lemne locuitorilor comunei. De subliniat că domnul Vladimir Gîsca la data de 12 aprilie 2024 avea deja depus setul de documente la CECEC Tîrnova nr. 13/21, pentru a fi înregistrat în calitate de concurent electoral din partea PSRM. De facto, în privința domnului Vladimir Gîsca la data prezentării documentelor organului electoral, în vederea înregistrării în calitate de concurent electoral, exista deja dispoziția Comitetului Executiv al PSRM privind desemnarea acestuia în calitate de candidat la funcția de primar al comunei Tîrnova.
Analizând faptele descrise în sesizare în contrapunere cu materialele examinate, Comisia conchide că lemnele repartizate locuitorilor satului Tîrnova au fost alocate din resurse publice și nu țin de aspecte de finanțare a partidelor politice sau a campaniilor electorale.
Comisia mai reține că, potrivit art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, noțiunea de candidat este definită ca persoană care este desemnată pentru ocuparea unei funcții publice elective din partea partidelor politice sau a blocurilor electorale, înregistrată în modul corespunzător. Astfel, definiția scoate în evidență două elemente distincte raportate la noțiunea de candidat: desemnarea unei persoane și înregistrarea oficială a acesteia. Corespunzător, în raport cu domnul Vladimir Gîsca sunt aplicabile restricțiile prevăzute de lege, imediat ce este desemnat în calitate de candidat, adică începând cu data adoptării de către partid a deciziei de desemnare.
Totodată, Comisia aduce în atenție art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căruia „Se interzice candidaților să utilizeze resursele administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală. Autoritățile/instituțiile publice și cele asimilate acestora nu pot transmite/acorda concurenților electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condiții de egalitate pentru toți concurenții electorali”.
Astfel, Comisia atestă în acțiunile candidatului Vladimir Gîsca, desemnat la funcția de primar din partea PSRM, elemente de încălcare a normei prevăzute în art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022.
În fapt, candidatul desemnat Vladimir Gîsca, profitând de funcția sa de primar interimar al comunei Tîrnova, contrar propriei dispoziții, a folosit resursele administrative, și anume masa lemnoasă, un bun din proprietatea statului oferit locuitorilor comunei Tîrnova prin dispoziția Consiliului raional Dondușeni. În acest fel, candidatul desemnat a beneficiat de atenția sporită a alegătorilor comunei Tîrnova în perioada electorală.
Prin urmare, faptele descrise, dincolo de suspiciunile de încălcare a art. 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022, ce urmează a fi examinate de către organul electoral care a înregistrat concurentul electoral, în speță CECEC Tîrnova nr. 13/21, pot fi calificate prin prisma componentei contravenționale stabilite la art. 481 alin. (7) din Codul contravențional nr. 218/2008. Conform art. 400 din Codul contravențional nr. 218/2008, sarcina de examinare și constatare a faptei contravenționale prevăzute la art. 481 alin. (7) este în competența materială a Ministerului Afacerilor Interne. În aceasta ordine de idei, Comisia consideră necesar a transmite prezenta hotărâre pentru a fi examinată de către IP Dondușeni odată cu fondul sesizării pe care o are în cercetare.
Contextualizat, Comisia consideră necesar de a se pronunța critic față de acțiunile președintelui CECEC Tîrnova nr. 13/21, doamna Lilia Berladean, în contextul exercitării atribuțiilor sale în calitate de președinte al organului electoral. Comisia reține în acest sens art. 42 alin. (1) lit. e) din Codul electoral, potrivit căruia, în exercitarea atribuțiilor, membrul consiliului electoral nu poate sprijini financiar sau prin orice alte modalități, direct sau indirect, niciun concurent electoral, participant la referendum sau grup de inițiativă. Totuși, după cum rezultă din explicațiile doamnei Lilia Berladean, chiar dacă era degrevată și avea statut de funcționar electoral, nu a ezitat să ajute indirect la repartizarea masei lemnoase. Iar de această acțiune socială a beneficiat candidatul desemnat Vladimir Gîsca. Corespunzător, sunt întrunite suficiente elemente de fapt și de drept care confirmă încălcarea de către președinta CECEC Tîrnova nr. 13/21, doamna Lilia Berladean, a art. 42 alin. (1) lit. e) din Codul electoral nr. 325/2022.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 26, 27 lit. s), 32, 42 alin. (1) lit. e), 50-59 și 70 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1), 78 alin. (1) și 191 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018, Legii nr. 199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcții de demnitate publică, art. 481 alin. (7) și 400 din Codul contravențional nr. 218/2008 și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea nr. 1128/2023, Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea nr. 1155/2023 și Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
1. Se admite parțial sesizarea nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024 a domnului Mihail Leahu, președintele Organizației Teritoriale Dondușeni a Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, deputat în Parlament.
2. Se constată competența CECEC Tîrnova nr. 13/21 de examinare în fond a contestației nr. CEC-7/13593 din 22 aprilie 2024.
3. Se atrage atenția candidaților, în special persoanelor cu funcții de demnitate publică, persoanelor cu funcții de răspundere și funcționarilor publici asupra obligației de a se abține în exercitarea atribuțiilor funcționale de la utilizarea resurselor administrative pentru campania electorală.
4. Prezenta hotărâre se remite IP Dondușeni pentru examinarea faptelor descrise în partea descriptivă a hotărârii în cadrul procesului înregistrat în REI - 2 cu nr. 20241100934 din 22 aprilie 2024.
5. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment doamnei Lilia Berladean, președinta CECEC Tîrnova nr. 13/21, pentru încălcarea art. 42 alin. (1) lit. e) din Codul electoral nr. 325/2022.
6. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 2 mai 2024
Nr. 2498