logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la supravegherea finanțării activității grupurilor de inițiativă constituite în vederea colectării semnăturilor în susținerea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024, la situația din 9 septembrie 2024


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-supravegherea-finantarii-activitatii-grupurilor-de-initiativa-cons-2751_111267.html

HOTĂRÂRE cu privire la supravegherea finanțării activității grupurilor de inițiativă constituite în vederea colectării semnăturilor în susținerea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024, la situația din 9 septembrie 2024   Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d), alin. (2) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și

HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea finanțării activității grupurilor de inițiativă constituite
în vederea colectării semnăturilor în susținerea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova
în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024,
la situația din 9 septembrie 2024
 
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d), alin. (2) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din acestea, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În conformitate cu art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 14 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 61 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024 (în continuare – Program calendaristic), grupurile de inițiativă prezintă rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în perioada de activitate, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, săptămânal, în ziua de luni, până la ora 23:59:59, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă.
Conform pct. 30, 60 și 61 ale Programului calendaristic, perioada de înregistrare a grupurilor de inițiativă a început la 21 august 2024. Prin urmare, au obligația de a informa Comisia despre deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” și/sau de a depune rapoartele financiare toate grupurile de inițiativă înregistrate până la 9 septembrie 2024.
 
I . Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare
 
1. Prin pct. 10 al părții motivate a hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2824 din 6 septembrie 2024, Comisia Electorală Centrală a constatat faptul încasării de către grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Andrei Năstase la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de adunarea cetățenilor, a sumei de 12 000,00 lei, la data de 29 august 2024, precum și a sumei de 2 000,00 lei, la 30 august 2024, sub formă de donații de la persoane fizice pe contul de card, deschis la aceeași bancă odată și aparent atașat la contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă”. Conform extraselor din cont prezentate de către instituția bancară, suma totală de 14 000,00 lei a fost transferată pe contul de card prin intermediul a 2 terminale, amplasate pe bd. Decebal, mun. Chișinău, de la persoane ce nu pot fi identificate, această acțiune fiind contrară prevederilor art. 57 alin. (2) din Codul electoral, care stipulează că grupurile de inițiativă au dreptul să accepte donații în numerar, la sediile/oficiile sale, sau prin operațiuni bancare direct pe contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă”. Conform pct. 3 al dispozitivului hotărârii, grupul de inițiativă nominalizat a fost atenționat asupra obligației de a respecta prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022.
Ulterior, prin adresa nr. CEC-8/5861 din 10 septembrie 2024, Comisia i-a solicitat conducătorului grupului de inițiativă, domnul Andrei Năstase, să prezinte referința asupra celor constatate și Declarațiile privind donațiile în numerar și acceptarea mijloacelor financiare (conform modelului din anexa nr. 1 la regulament) ale persoanelor fizice care au donat sumele de 12 000,00 lei, la data de 29 august 2024, și 2 000,00 lei, la 30 august 2024, prin intermediul a două terminale ale băncii.
Prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/16105 din 11 septembrie 2024, conducătorul grupului de inițiativă, domnul Andrei Năstase, a prezentat referința asupra celor constatate, Declarațiile privind donația în numerar și acceptarea mijloacelor financiare și explicația persoanei care a efectuat două depuneri în numerar prin intermediul aparatelor Terminal de plăți PayBox (terminal de autoservire), utilizând funcția de depunere de numerar (cash-in). Conform referinței prezentate de domnul Andrei Năstase, donațiile au fost efectuate fără informarea în prealabil a grupului de inițiativă, care nu a avut posibilitatea să identifice în mod clar și conform cerințelor legale persoana donatorului, iar „grupul de inițiativă a solicitat oferirea clarificărilor detaliate cu privire la conduita și modul de reacție al persoanelor implicate, în scopul prevenirii unor astfel de situații pe viitor”.
În acest context, Comisia precizează că tranzacția „cash-in prin card” reprezintă posibilitatea alimentării cu numerar a cardului bancar, cu autentificare prin cardul de plată la bancomatul de tip cash-in în prezența proprietarului de card și, corespunzător, a donatorului care alimentează cardul cu numerar.
Încasările respective în conturile subiecților electorali vor fi considerate drept susținere financiară anonimă în corespundere cu prevederile art. 54 alin. (5) lit. c) din Codul electoral și pct. 45 din regulament, în cazul în care nu sunt incluse în ordinul de plată informațiile obligatorii din cele prevăzute la pct. 36 din regulament și cele obligatorii conform Anexei nr. 2 la Regulamentul cu privire la transferul de credit, aprobat prin Hotărârea BNM nr. 157/2013. Respectiv, pentru legalizarea tranzacțiilor de „cash-in prin card”, proprietarul cardului (trezorierul sau conducătorul) trebuie să se asigure de întocmirea, semnarea și deținerea declarației privind donația în numerar din partea donatorului. Datele de identificare a donatorului urmează a fi introduse în raportul privind gestiunea financiară la compartimentul „Donații în numerar”.
Având în vedere că, în cazul donațiilor descrise, cerințele de identificare a donatorilor au fost stabilite și indicate ulterior tranzacției, Comisia se va limita la explicarea procedurii de colectare a donațiilor prin intermediul tranzacțiilor „cash-in prin card” descrise supra.
 
II. Cu privire la înregistrarea grupurilor de inițiativă și confirmarea trezorierilor
 
2. Până la data de 9 septembrie 2024, în afară de grupurile de inițiativă enumerate în hotărârile Comisiei Electorale Centrale nr. 2798 din 31 august 2024 și nr. 2824 din 6 septembrie 2024, a fost înregistrat, prin hotărârea nr. 2812 din 3 septembrie 2024, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev, desemnat de Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei. Prin aceeași hotărâre nr. 2812 din 3 septembrie 2024, în temeiul cu art. 55 alin. (1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, a fost confirmată și persoana responsabilă de finanțele grupului (trezorierul).
 
  1. Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare
 
3. În corespundere cu art. 56 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, grupul de inițiativă, în termen de 3 zile după înregistrare, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. Ulterior, grupul de inițiativă informează Comisia Electorală Centrală, în termen de 24 ore, despre deschiderea contului cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” sau despre nedeschiderea acestuia și desfășurarea activității de colectare a semnăturilor ce nu implică cheltuieli financiare.
 
3.1 La situația din 9 septembrie 2024, au prezentat informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă următoarele grupuri de inițiativă:
1) pe 6 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Tudor Ulianovschi, desemnat de adunarea cetățenilor;
2) pe 4 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, doamna Irina Vlah, desemnată de adunarea cetățenilor;
3) pe 3 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Igor Munteanu, desemnat de către Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare;
4) pe 3 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, doamna Natalia Morari, desemnată de adunarea cetățenilor.
 
3.2. Au prezentat informația cu privire la nedeschiderea contului cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativăurmătoarele grupuri de inițiativă:
1) pe 9 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Alexandru Arseni, desemnat de adunarea cetățenilor;
2) pe 6 septembrie 2024 – grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev, desemnat de Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.
 
  1. Cu privire la prezentarea rapoartelor privind finanțarea activității grupurilor de inițiativă
 
4. În conformitate cu prevederile art. 51 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care au constituit grupuri de inițiativă, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul să transfere în conturile bancare cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri.
Subsidiar, art. 57 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 stabilește că partidele politice care au constituit grupuri de inițiativă pot transfera pe contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” mijloace financiare proprii, deținute pe contul lor la data începerii perioadei electorale sau de colectare a semnăturilor, sub condiția prezentării raportului financiar la Comisia Electorală Centrală în care se indică datele prevăzute la art. 58 alin. (1).
În contextul normelor citate, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, pe 3 septembrie curent, a prezentat raportul la data începerii campaniei electorale cu soldul mijloacelor financiare proprii din surse publice în sumă de 425 567,58 lei și mijloace financiare proprii din surse private în mărime de 0,00 lei.
Ulterior, la 13 septembrie 2024, partidul a depus o notă informativă, prezentând repetat raportul privind gestiunea financiară, doar că la începerea perioadei de colectare a semnăturilor, adică pentru perioada 01.01.2024 – 23.08.2024 și extrasul bancar aferent acestuia, invocând motivul prezentării tardive în legătură cu probleme tehnice ale SSI „Control Financiar” existente, fiind respins accesul la rolul de trezorier al partidului la înregistrare în calitate de trezorier al grupului de inițiativă. Totodată, în nota informativă se menționează că, până la soluționarea problemei, transferuri nu au fost efectuate către contul destinat grupului de inițiativă, raportul fiind prezentat imediat după înlăturarea indisponibilității accesului la sistem, care reflectă tranzacțiile și soldul corect. Adițional se comunică în notă despre eroarea mecanică produsă, fiind indicată perioada 01.01.2024 – 20.09.2024 cu același sold ca și în raportul prezentat la 3 septembrie curent.
 
5. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 61 din Programul calendaristic, grupurile de inițiativă depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Acestea se prezintă după modelul din anexa nr. 5 la regulament.
Așadar, pentru situația din 9 septembrie 2024, au prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă, având toate compartimentele completate cu cifra zero, grupul de inițiativă în susținerea candidatului Vasile Tarlev.
În ceea ce privește raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, Victoria Furtună, acesta la fel conține toate compartimentele cu cifra zero, doarRegistrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat al grupului de inițiativă conține un număr total de 42 de voluntari în sumă totală evaluată la 0,00 lei.
Dintre acestea, grupul de inițiativă pentru susținerea candidatului Vasile Tarlev a prezentat anterior și notificarea cu privire la nedeschiderea contului „Destinat grupului de inițiativă” și desfășurarea activității de colectare a semnăturilor ce nu implică cheltuieli financiare.
 
6. Raportul prezentat de grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Ion Chicu conține sold la începutul perioadei în sumă de 73 937,38 lei, venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 15 679,12 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă totală de 18 805,80 lei, dintre care pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 55 131,58 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 100 de voluntari în sumă totală evaluată la 63 000,00 lei.
Suplimentar, la 9 septembrie 2024, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Ion Chicu a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă la situația din 2 septembrie 2024 corectat, cu sold la începutul perioadei în sumă de 4 787,40 lei și venituri în sumă de 210 100,00 lei, dintre care 105 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 80 100,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară și 25 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. În raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în suma de 994,80 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă totală de 140 950,02 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 73 937,38 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 98 de voluntari în sumă totală evaluată la 61 740,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 1.
 
7. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Octavian Țîcu a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu venituri în sumă de 100 000,00 lei, provenite din mijloace financiare proprii din surse publice. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 100 000,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 3 septembrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă totală de 63 100,00 lei, dintre care pentru consultanță politică și electorală, pentru materiale promoționale și pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 36 900,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 88 de voluntari în sumă totală evaluată la 26 400,00 lei.
Compartimentul II „Surse financiare” din raportul prezentat conține date incomplete, lipsă fiind mai multe rubrici, părți componente ale acestuia, ceea ce este contrar normei de la pct.71 din regulament. În legătură cu acest fapt, Comisia va atenționa grupul de inițiativă asupra necesității de a respecta prevederile în ceea ce privește prezentarea raportului complet şi în corespundere cu cerințele de întocmire a acestuia și îl va soma să prezinte raportul corectat.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 2.
 
8. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Tudor Ulianovschi a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu date doar despre venituri în sumă de 1 000,00 lei, provenite din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 1 000,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 5 septembrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli grupul nu a înregistrat. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 000,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 3.
 
9. Raportul prezentat de grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Renato Usatîi conține sold la începutul perioadei în sumă de 36,20 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 23 499,29 lei. Pe 2 septembrie 2024 banca a restituit grupului de inițiativă comisionul în sumă de 60,00 lei, reținut anterior la 1 septembrie 2024, astfel soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 96,20 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 100 de voluntari în sumă totală evaluată la 41 426,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 4.
 
10. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Irina Vlah a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă doar cu date despre venituri în sumă de 100 900,00 lei, provenite din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 100 900,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 6 septembrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 100 900,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 6 voluntari în sumă totală evaluată la 1 419,60 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 5.
 
11. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Igor Munteanu a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu date doar despre venituri totale în sumă de 30 000,00 lei, constituite din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membrii de partid în sumă de 25 000,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 5 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 25 000,00 lei și 5 000,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 4 septembrie 2024 și, respectiv, pe 5 septembrie 2024 au fost prezentate Comisiei. Cheltuieli grupul a efectuat în sumă totală de 13 600,00 lei pentru materiale promoționale. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 16 400,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 6.
 
12. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Maia Sandu a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu date despre venituri în sumă totală de 205 500,00 lei, constituite din mijloace financiare proprii din surse publice din partea partidului politic în sumă de 155 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 500,00 lei, mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 30 000,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă de 20 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 50 500,00 lei și 155 000,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 2 septembrie 2024 și, respectiv, 3 septembrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 2 000,00 lei. Cheltuieli grupul a efectuat în sumă totală de 205 500,00 lei, dintre care pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau a paginilor web necesare activității grupului de inițiativă și pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 100 de voluntari în sumă totală evaluată la 10 000,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 7.
 
13. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Andrei Năstase a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu date despre soldul la începutul perioadei în sumă de 71 299,00 lei, venituri în sumă de 19 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 19 000,00 lei depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 2 septembrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli grupul a efectuat în sumă totală de 36 970,80 lei pentru materiale promoționale. La 5 septembrie 2024 banca a restituit grupului de inițiativă comisionul în sumă de 200,00 lei, reținut anterior la 30 august 2024, astfel soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 53 528,20 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 90 de voluntari în sumă totală evaluată la 9 000,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 8.
 
14. Grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari a prezentat raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu venituri în sumă totală de 185 464,80 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 107 800,00 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 77 664,80 lei. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 72 000,00 lei, 77 664,80 lei, 19 800,00 lei și 16 000,00 lei, depuse în contul „Destinat grupului de inițiativă” pe 6 septembrie 2024 și, respectiv, 7 septembrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 39 610,03 lei. Cheltuieli grupul a efectuat în sumă totală de 70 020,00 lei, dintre care pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 115 444,80 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr total de 101 de voluntari în sumă totală evaluată la 12 598,10 lei.
În urma verificării raportului prezentat de grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari, Comisia a constatat că acesta conține informații incomplete privind datele cu caracter personal ale unui donatorului Gazziro Valentina, care la 7 septembrie 2024 a donat prin transfer bancar suma de 16 000,00 lei. Datele lipsă sunt: ziua, luna și anul nașterii, domiciliul, locul de muncă, funcția deținută și sursa de venit, ceea ce este contrar art. 58 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.36 din regulament, care prevăd că informațiile privind numele/prenumele donatorului, sexul, calitatea de membru de partid (după caz), numărul de identificare de stat (IDNP), ziua, luna și anul nașterii, domiciliul/reședința temporară, locul de muncă, funcția deținută (ocupația/genul de activitate), statutul special în sensul Legii nr. 133/2016 (după caz), sursele de venit, data încasării și suma se introduc obligatoriu de către trezorieri în rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă. Astfel, având ca instrument de verificare platforma de interoperabilitate MConnect, ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit ale cet. Gazziro Valentina care figurează în raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă prezentat de grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari. Ca rezultat al verificării a fost constatat faptul lipsei veniturilor pentru anul 2023 obținute de persoana vizată.
În contextul celor constatate, Comisia va atenționa grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari asupra obligației de a respecta prevederile art. 58 alin. (1) din Codul electoral și pct.36 din regulament, precum și îl va obliga să prezinte raportul completat cu toate datele relevante, dar și actele confirmative despre veniturile obținute de către cet. Gazziro Valentina pe parcursul anului 2023. În caz contrar, în temeiul art. 54 alin. (7) din Codul electoral, suma încasată în mărime de 16 000, 00 lei va trebui vărsată în bugetul de stat.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 9.
 
15. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă” grupurile de inițiativă în susținerea candidaților Ion Chicu, Octavian Țîcu, Tudor Ulianovschi, Renato Usatîi, Irina Vlah, Igor Munteanu, Maia Sandu, Victoria Furtună, Andrei Năstase și Natalia Morari și-au onorat obligațiunea de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.
 
16. Conform art.57 alin. (4) pct.1) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 din regulament, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova, care beneficiază doar de burse sau alte prestații sociale, pot face donații în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. În context, ca urmare a verificării rapoartelor privind finanțarea activității grupurilor de inițiativă, Comisia a constatat depășirea plafonului donației în cazul grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari, care a primit donații prin transfer. Informația detaliată este prezentată în tabelul de mai jos.
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex (masculin / feminin)
Membru (da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
 
Data încasării
Suma donației (lei)
Sursa de venit
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
 
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Cozac Vladimir
m
nu
 
 
pensionar
nu
pensie
06.09.2024
 
19 800,00
0,00
0,00
 
Comisia reține că salariul mediu pe economie pentru anul 2024 constituie 13 700,00 lei, iar persoana fizică care beneficiază doar de burse sau alte prestații sociale poate face donații în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Deci, se constată că donația făcută grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari de către cet. Cozac Vladimir în sumă de 19 800,00 lei prin transfer bancar depășește plafonul cu 6100,00 lei. Astfel, având ca instrument de verificare platforma de interoperabilitate MConnect, ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat eventualitatea existenței altor surse de venit ale cet. Cozac Vladimir în afară de pensie. Ca rezultat al verificării, a fost constatat faptul lipsei altor venituri pentru anul 2023 obținute de persoana numită.
Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale. Despre virarea sumei în bugetul de stat, Comisiei Electorale Centrale se prezintă dovada în acest sens.
 
17. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței suspiciunilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Prin urmare, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat existența surselor de venit ce vizează 2 donatori care figurează în raportul privind finanțarea activității grupului de inițiativă prezentat de grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari.
Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate este dată în tabelul ce urmează.
 
Nr. d/o
Numele, prenumele donatorului
Sex
(masculin / feminin)
Membru
(da/nu)
Ziua, luna și anul nașterii
Locul de muncă
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)
Sursa de venit
Data încasării
Suma donației (lei)
Persoane fizice cu venituri din țară
Persoane fizice cu venituri din străinătate
în numerar
prin transfer
în numerar
prin transfer
1
Zablodschi Aliona
f
nu
 
 
Manager
nu
salariu
06.09.2024
0,00
0,00
0,00
77664,80
2
Andreiciuc
Elena
f
nu
 
 
Administrator
nu
dividende
06.09.2024
0,00
72000,00
0,00
0,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile făcute grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea doamnei Natalia Morari, de către Andreiciuc Elena în sumă de 72 000 lei, nu depășesc limita de 30% din venitul înregistrat al acesteia pentru anul 2023.

În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanei pe nume Zablodschi Aliona, care, de asemenea, a donat grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea doamnei Natalia Morari suma de 77 664,80 lei, Comisia a constat lipsa acestora.
În acest context, prin adresa nr. CEC-8/5879 din 12 septembrie 2024, Comisia i-a solicitat conducătorului grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea doamnei Natalia Morari, domnul Iurie Chiorescu, să prezinte actele confirmative privind veniturile obținute de către Zablodschi Aliona peste hotarele Republicii Moldova pe parcursul anului 2023.
În aceeași zi, 12 septembrie 2024, domnul Iurie Chiorescu a expediat Comisiei contractul de muncă al doamnei Zablodschi Aliona și extrasele bancare pentru anul 2024, iar ulterior a expediat și extrasele bancare privind veniturile salariale obținute de Zablodschi Aliona pe parcursul anului 2023, însă de la o altă companie de la care a dobândit venituri salariale.
Pe 13 septembrie 2024, trezorierul grupului de inițiativă, doamna Andreiciuc Elena, a depus direct la Comisie un set de acte ce ar confirma veniturile doamnei Zablodschi Aliona obținute peste hotare pe parcursul anului 2023, acesta fiind înregistrat sub nr. CEC-7/16172 din 13 septembrie 2024.
 
18. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/Alegeri prezidențiale din 20.10.2024”/„Susținerea financiară”/„Finanțarea activității grupurilor de inițiativă”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
 
În temeiul art. 26, 32, 51, 53-59 din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
 
  1. Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Destinat grupului de inițiativă”, prezentate de către grupurile de inițiativă menționate în punctele 3.1 și 3.2 din partea motivată a prezentei hotărâri.
  2. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 9 septembrie 2024 privind finanțarea activității grupurilor de inițiativă menționate în punctele 4-14 din partea motivată a prezentei hotărâri.
  3. Se atenționează grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Octavian Țîcu la funcția de Președinte al Republicii Moldova asupra necesității de a respecta prevederile de la pct. 71 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, și se somează să prezinte, în termen de 48 ore de la adoptarea prezentei hotărâri, raportul corectat conform celor descrise în pct. 7 din partea motivată a prezentei hotărâri.
  4. Se atenționează grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari la funcția de Președinte al Republicii Moldova asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. c), 58 alin.(1) din Codul electoral și pct.31 și 36 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, care stabilesc condițiile și modul de susținere financiară a grupurilor de inițiativă, și se obligă să prezinte, în termen de 48 ore de la adoptarea prezentei hotărâri, raportul corectat și actele confirmative despre veniturile obținute de către cet. Gazziro Valentina pe parcursul anului 2023 conform celor descrise în pct. 14 din partea motivată a prezentei hotărâri.
  5. Se somează grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari la funcția de Președinte al Republicii Moldova să verse în bugetul de stat suma primită peste plafonul prevăzut de lege în mărime de 6 100,00 lei, fapt constatat în pct. 16 din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea, până la ora 17:00 a zilei de 19 septembrie 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
  6. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.
  7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Secretara
Comisiei Electorale Centrale                                                                     Dana MUNTEANU
 
Chișinău, 16 septembrie 2024
Nr. 2879