logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la supravegherea finanțării campaniei electorale a candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024, la situația din 21 octombrie 2024 și final al turului I


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-supravegherea-finantarii-campaniei-electorale-a-candidatilor-la-2751_111894.html

 

HOTĂRÂRE 

cu privire la supravegherea finanțării campaniei electorale a candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024,

la situația din 21 octombrie 2024 și final al turului I

 

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali, analizează și verifică informația din acestea, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.

În conformitate cu art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 76 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024 (în continuare – Program calendaristic), candidații la funcția de Președinte al Republicii Moldova prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, conform modelului aprobat de Comisie, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de luni - 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, până la ora 23:59:59 pentru întreaga săptămână de raportare precedentă.

Conform pct. 32 al Programului calendaristic, documentele pentru înregistrarea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova se depun până la 20 septembrie 2024, iar potrivit pct. 35 - în decursul a 7 zile de la data primirii documentelor necesare pentru înregistrarea candidaților, Comisia adoptă o hotărâre prin care înregistrează sau refuză înregistrarea candidaților desemnați în alegeri. Prin urmare, au avut obligația de a informa Comisia despre deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare cu mențiunea „Fond electoral” și/sau de a depune rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți candidații înregistrați la funcția de Președinte al Republicii Moldova.

 

I . Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare

 

1. Conform pct. 9 al părții motivate a hotărârii nr. 3150 din 29 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri în ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanei pe nume Cotelea Nelea, care a donat Partidului politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, la 9 octombrie 2024 suma de 50 000,00 lei, depășind astfel plafonul de 30%, cu 12 821,79 lei. Comisia a constatat venituri înregistrate ale cet. Cotelea Nelea pe parcursul anului 2023 în sumă de 123 927,37 lei.

În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 6 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat Partidul politic „Partidul Nostru”, să verse în bugetul de stat suma de 12 821,79 lei primită ca donație de la Cotelea Nelea cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 din regulament, să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 1 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1414 din 30 octombrie 2024, Partidul politic „Partidul Nostru” a informat Comisia despre vărsarea sumei de 12 821,79 lei în bugetul de stat în contul Trezoreriei de Stat, anexând drept confirmare ordinul de plată nr. 435 din 30 octombrie 2024.

 

2. Conform pct. 8 al părții motivate a hotărârii nr. 3150 din 29 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri de la prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral în cazul CRELICONS&CO S.R.L., „DUO-EGO” S.R.L. și  NET ADV S.R.L., care au făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.

În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 7 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” să verse în bugetul de stat sumele de 500,00 lei, 500,00 lei și 500,00 lei, primite ca donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la CRELICONS&CO S.R.L., „DUO-EGO” S.R.L.. și  NET ADV S.R.L., cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 1 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1416 din 30 octombrie 2024, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a informat Comisia despre vărsarea sumei de 1 500 lei în bugetul de stat în contul Trezoreriei de Stat, anexând drept confirmare ordinul de plată nr. 5377 din 30 octombrie 2024.

 

II.      Cu privire la prezentarea de către concurenții electorali a rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale

3. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 76 din Programul calendaristic, concurenții electorali depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Raportul se prezintă după modelul din anexa nr. 6 la regulament.

La situația din 21 octombrie 2024, au prezentat rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți cei 11 concurenți electorali înregistrați. Suplimentar, au depus raportul final 9 concurenți electorali.

 

3.1. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, care l-a desemnat pe candidatul Alexandr Stoianoglo, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 1 899 492,96 lei și venituri în sumă de 434 786,50 lei, din mijloace financiare  provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 98 860,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 319 626,50 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, în sumă de 16 300,00 lei.  Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 441 086,50 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie 2024, 15 octombrie 2024, 16 octombrie 2024, 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral, se constată o sumă în mărime de 6 300 lei primită la 14 octombrie 2024 de la donatorul Movila Victor, care a fost rambursată la data de 16 octombrie 2024. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 91 228,29 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 13 980,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 407 414,40 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 926 865,06 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 890 de voluntari în sumă totală evaluată la 558 182,60 lei.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 1.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

3.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 203 638,22 lei, venituri în sumă de 996 417,00 lei, dintre care din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 183 250,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 243 090,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 85 700,00 lei, din mijloace financiare primite  din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă 263 877,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 220 500,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 1 031 263,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie 2024, 15 octombrie 2024, 16 octombrie 2024, 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral, se constată o sumă în mărime de 50 000,00 lei primită la 16 octombrie 2024 de la donatorul S.C. „INAMSTRO” S.R.L., care a fost rambursată la data de 16 octombrie 2024. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 16 500,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 29 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 157 597,04 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de deplasare în străinătate, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri pentru instruire desfășurate pe teritoriul tarii. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 42 458,18 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 1 313 de voluntari în sumă totală evaluată la 126 870,00 lei.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 2.

 

3.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul  Renato Usatîi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 319 147,88 lei și venituri în sumă de 1 098 949,88 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 30 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 577 155 ,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 491 794,88 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 1 092 325,73 lei (diferența 6 624,15 lei, comision Paynet) depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie  2024 a fost prezentată Comisiei în termen, iar pentru mijloacele bănești depuse în contul „Fond electoral” pe 15 octombrie 2024, 16 octombrie 2024, 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei tardiv. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  39 529,93 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 144 040,92 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 377 621,39 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 40 476, 37 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 2 126 de voluntari în sumă totală evaluată la  1 146 336,64 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 5 909 956,21 lei, dintre care din mijloace financiare din surse private în sumă de 1 586 843,38 lei, din mijloace financiare proprii din surse publice în sumă de 298 547,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 195 800,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 2 148 898,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 1 471 867,83 lei, din mijloace financiare primite  din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă  108 000,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 100 000,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  165 321,03 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 150 710,92 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 5 909 956,21 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți, transport și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 2 126 de voluntari în sumă totală evaluată la 3 162 519,12 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1263 din 22 octombrie 2024, partidul a comunicat despre  închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22.10.2024.

În context, de reținut că, în corespundere cu art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Concurentul electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, a declarat aceste mijloace tardiv, deci nu a respectat această dispoziție legală.

Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare că este prima abatere a concurentului electoral numit în cadrul campaniei electorale, Comisia consideră justificat de a-l atenționa asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din regulament.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 3.

 

3.4. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 31 960,84 lei și venituri în sumă de 1 619 137,00 lei din mijloace financiare provenite din donații din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 1 224 138,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 59 999,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 335 000,00. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 45 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie 2024, de 35 000 lei pe 15 octombrie 2024, de 78 975 lei pe 16 octombrie 2024, de 85 000 lei pe 17 octombrie 2024 și de 871 071,00 lei pe 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen, iar cele pentru sumele de 222 871,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 18 octombrie 2024 și de 290 620 lei pe 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei tardiv - pe 19 octombrie 2024 și, respectiv, 22 octombrie 2024. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 622 883,32 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 28 214,52 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 530 de voluntari în sumă totală evaluată la 726 100,00 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 2 499 062,00 lei, dintre care din mijloace financiare proprii din surse private în sumă de 50,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 1 954 013,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 59 999,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 485 000,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 2 499 062,00 lei, dintre care, pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte  cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 571 de voluntari în sumă totală evaluată la 754 185,00 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1307 din 23 octombrie 2024, partidul a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22.10.2024.

În context, de reținut că, potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a declarat aceste mijloace tardiv, deci nu a respectat această dispoziție legală, fapt pentru care Comisa urmează să aplice o sancțiune.

Complementar, în urma verificării rapoartelor prezentate, Comisia constată că pe data de 21 octombrie 2024 concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a încasat în contul cu mențiunea „Fond electoral” mijloace financiare din partea altor persoane fizice cu venituri din țară, în sumă totală de 76 000,00 lei, contrar prevederilor art. 54 alin. (6) lit. f) din Codul electoral, conform cărora se interzice concurenților electorali să încaseze mijloace financiare în contul „Fond electoral” mai târziu decât ziua anterioară zilei alegerilor.

Totodată, pe parcursul campaniei electorale, concurentul electoral a beneficiat din partea agentului economic „Bluestone” S.R.L. (IDNO 1016600014775) de materiale promoționale (pliante, postere și ziare) în valoare totală de 2 002 500,00 lei, pentru care a făcut achitări doar în sumă de 1 674 196,02 lei, înregistrând astfel o datorie către agentul economic „Bluestone” S.R.L. în sumă de 328 303,98 lei, ceea ce contravine prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral, conform cărora concurenților electorali li se interzice să folosească fonduri financiare și materiale nedeclarate sau să depășească cheltuielile peste plafonul general stabilit de Comisia Electorală Centrală. În acest sens, de reamintit că, potrivit pct. 7.4 din partea motivată a hotărârii nr. 3150 din 29 octombrie 2024, Comisia a constatat nedeclararea și nereflectarea în raport a mijloacelor financiare în mărime de 627 500,00 lei, pentru materialele promoționale de care concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a beneficiat din partea agentului economic „Bluestone” S.R.L.

De asemenea, o situație similară Comisia a constatat și în cazul „Canal REGIONAL” S.R.L., deținătoarea postului de televiziune „Canal Regional” (IDNO 1012600016128), care, prezentând informația privind veniturile obținute din publicitatea electorală, în conformitate cu art. 54 alin. (9) din Codul electoral, a informat că a oferit concurentului electoral numit 12 minute de publicitate pentru care acesta urma să-i achite suma de 42 000,00 lei, sumă care până în prezent nu a fost plătită prestatorului de servicii. Aceste fapte contravin prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral, conform cărora concurenților electorali li se interzice să folosească fonduri financiare și materiale nedeclarate sau să depășească cheltuielile peste plafonul general stabilit de Comisia Electorală Centrală.

Comisia amintește că, anterior, în activitatea grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Vasile Tarlev, raportul final privind finanțarea activității grupului de inițiativă a fost prezentat cu încălcarea prevederilor art. 58 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 și ale pct. 71 din regulament, fapt constatat și menționat în hotărârea nr. 2986  din 1 octombrie 2024, iar în legătură cu aceasta grupul a fost atenționat. Ulterior, prin hotărârea nr. 3065 din 12 octombrie 2024, deja concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a fost sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) și alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. (6), pct. 63 din regulament, iar prin hotărârea nr. 3123 din 18 octombrie 2024, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a fost sancționat repetat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor pct. 631 din regulament și sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022. În consecință, concurentului i-a fost aplicată sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 12 luni, începând cu luna noiembrie 2024. Prin hotărârea nr. 3150 din 29 octombrie 2024, concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a fost sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din regulament.

În condițiile descrise supra, Comisia atestă un comportament continuu vicios și neglijent de încălcare a disciplinei financiare al concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, iar, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectată disciplina financiară și luând în considerare abaterile admise de concurent, acestea atrag după sine aplicarea unei sancțiuni repetate sub formă de avertisment, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru încălcarea art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament.

Subsidiar, Comisia atestă că respectivul concurent electoral a admis abaterile menționate, nefiind lichidate restanțele anterioare, efectiv a utilizat și nu a declarat suma de 328 303,98 lei pentru materiale promoționale și suma de 42 000,00 lei pentru servicii media audiovizuale, care în total constituie 370 303,98 lei, încălcând astfel prevederile art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral. Prin urmare, în temeiul alin. (7) al aceluiași articol, suma totală respectivă urmează a fi făcută venit la bugetul de stat.

Subsecvent, pentru încălcarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. f) din Codul electoral și în corespundere cu alin. (7) din același articol, organul electoral urmează să oblige partidul politic să vireze la bugetul de stat sumele primite/utilizate contrar legii. Respectiv, suma în mărime de 76 000,00 lei încasată de concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, mai târziu decât ziua anterioară zilei alegerilor urmează a fi făcută venit la bugetul de stat de către Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” în calitate de succesor în drepturi și obligații.

Totodată, având în vedere cele constatate prin hotărârea Comisiei nr. 3123 din 18 octombrie 2024 și circumstanțele descrise supra, se atestă faptul că numitul concurent electoral a neglijat complet conceptul finanțării campaniei electorale, utilizând efectiv sume mai mult de 1% în afara fondului electoral, iar fiind constatat acest fapt, nici până la momentul închiderii contului cu mențiunea „Fond electoral” nu a achitat datoriile formate în mod ilicit față de prestatorii de servicii.

Comisia observă că, potrivit art. 27 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, partidul politic are dreptul să primească anual finanțare de la bugetul de stat conform performanțelor obținute în alegeri cu condiția de a fi respectare cu strictețe condițiile susținerii financiare impuse de Codul electoral concurenților electorali. Adică partidul care respectă disciplina financiară, obținând un anumit scor electoral, se bucură implicit de susținerea materială din partea contribuabililor. Subsecvent, efectuarea campaniei electorale cu încălcări financiare de amploare este incompatibilă cu susținerea din partea statului.

Deci, după cum s-a menționat mai sus, pentru un cumul de abateri, entitatea vizată a fost lipsită de alocații pe un termen de 12 luni, iar după expirarea acestui termen statul ar urma să ofere sprijin financiar pentru cel puțin încă 3 ani (ciclul electoral de 4 ani al alegerilor prezidențiale), ceea ce în condițiile descrise ar fi neproporțional cu scopul legal urmărit, adică ar fi admisă susținerea financiară în acest sens din partea statului.

Cu toate acestea, în vederea contracarării unui asemenea comportament pe viitor, ținând cont de gravitatea abaterii constatate și nelichidarea restanțelor, Comisia consideră judicios, proporțional și în corespundere cu scopul legal urmărit, în vederea neadmiterii de a fi încurajate acțiunile vicioase, ca Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, în temeiul art. 54 alin. (7) din Codul electoral nr. 325/2022, să vireze în bugetul de stat suma totală în mărime de 446 303,98 lei (rezultată din 370 303,98 lei și 76 000,00 lei), în caz contrar, suma va fi reținută din alocațiile de la bugetul de stat ce urmează a fi transferate către partid.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 4.

 

3.5. Raportul prezentat de către candidatul independent, Irina Vlah, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 12 784,83 lei și venituri în sumă 605 100,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 685 100 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 15 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen - pe 15 octombrie 2024 și 21 octombrie 2024. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 14 000,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 1 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 476 227,97 lei, dintre care cheltuieli pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 141 656,89 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 951 de voluntari în sumă totală evaluată la 1 031 110,24 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 2 697 600,00 dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 2 697 600,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  278 000,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 68 849,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 2 697 600 lei, dintre care cheltuieli pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, cheltuieli pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților și alte  cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 957 de voluntari în sumă totală evaluată la 1 321 666,68 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1283 din 23 octombrie 2024, partidul a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 5.

 

3.6. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul  Ion Chicu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 42 319,04 lei, venituri în sumă de 30 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 20 000,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 10 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 30 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate 14 800,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 400,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 70 584,70 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 734,34 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 194 de voluntari în sumă totală  evaluată la 90 840,00 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 882 402,58 lei, dintre care din mijloace financiare proprii din surse private în sumă de  21 202,58 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 391 200,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 415 000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 20 000,00 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă 35 000,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la  30 330,26 lei, și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 940,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 882 402,58 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul tarii și alte  cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 194 de voluntari în sumă totală evaluată la 346 590 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1260 din 22 octombrie 2024, partidul a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 6.

                                             

3.7. Raportul prezentat de către candidatul independent, Andrei Năstase, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 469 067,76 lei  Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 234 210,18 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea si funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 234 210,18 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 90 de voluntari în sumă totală evaluată la 54 000,00 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 1 049 482,15 lei, dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 60 000,00 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 989 482,15 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  81 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 049 482,15 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și alte  cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 2422 de voluntari în sumă totală evaluată la 126 000,00 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1433 din 31 octombrie 2024, candidatul independent, Andrei Năstase, a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 23 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 7.

 

3.8. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 520,70 lei și venituri în sumă de 43 204,30 lei, din mijloace financiare din surse publice. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 43 204,30 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 17 octombrie 2024 a fost prezentată Comisiei în termen. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 43 725,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare si  cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 99 de voluntari în sumă totală  evaluată la 29 900,00 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime  de 283 204,30 lei din mijloace financiare proprii din surse publice. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 10 121,08 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 283 204,30 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru consultanță politică și electorală, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie  0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 99 de voluntari în sumă totală evaluată la 113 600,00 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1285 din 23 octombrie 2024, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, a comunicat despre transferul în bugetul de stat a soldului final în sumă de 5 174,24 lei la data de 23 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 8.

 

3.9. Raportul prezentat de către candidatul independent, Victoria Furtună, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 81 182,56 lei și venituri în sumă de 16 468,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 16 468,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 16 octombrie 2024 a fost prezentată  Comisiei în termen. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 8 250,00 lei, venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 425,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 86 908,48 lei, dintre care pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 10 742,08 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 50 voluntari în sumă de totală evaluată la  7 500,00 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 845 050,82, dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 381 268,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 303 782,82 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de  160 000,00 lei. În raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  41 117,91 lei, de asemenea venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 425 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 845 050,82 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 50 de voluntari în sumă totală evaluată la 7 500 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1210 din 21 octombrie 2024, candidatul independent, Victoria Furtună, a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 21 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 9.

 

3.10. Raportul prezentat de către candidatul independent, Tudor Ulianovschi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 365,39 lei și venituri în sumă de 232 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 142 000,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 90 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 132 200,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 15 octombrie 2024, 16 octombrie 2024, 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen, iar Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 100 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 18 octombrie 2024 au fost prezentate tardiv - la data de 19 octombrie 2024. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 14 818,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 232 028,61 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 9 978,94 lei Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 7 voluntari în sumă totală evaluată la 4 166,67 lei.

Este de menționat că există divergențe între cheltuielile arătate de concurent în raportul privind finanțarea campaniei electorale depus la Comisie și extrasele bancare prezentate de instituția bancară în care el își are deschis cont cu mențiunea „Fond electoral”. Totuși, Comisia va lua act de raportul prezentat, întrucât divergențele se referă numai la dată, nu și la veniturile obținute sau cheltuielile efectuate, precum și la soldul final, care sunt aceleași. 

În contextul celor arătate, de reținut că, potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Candidatul independent, Tudor Ulianovschi, a declarat aceste mijloace tardiv, deci nu a respectat această dispoziție legală. Respectiv, pentru prezentarea tardivă a declarațiilor sus-menționate, Comisa urmează să-i aplice o sancțiune.

Comisia amintește că, anterior, candidatului independent, Tudor Ulianovschi, pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, prin hotărârea nr. 3123 din 18 octombrie 2024, i-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment. 

În condițiile descrise supra, Comisia atestă un comportament continuu vicios și neglijent de încălcare a disciplinei financiare al candidatului independent, Tudor Ulianovschi, iar toate aceste fapte în cumul atrag după sine aplicarea unei noi sancțiuni sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 488 941,07 lei, dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 320 900,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 28 041,07 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de  140 000,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 33 070,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 488 941,07 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul tarii. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 7 de voluntari în sumă totală evaluată la 10 416,70 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1309 din 23 octombrie 2024, partidul a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22 octombrie 2024 și transferul soldului final în sumă de 3 896,50 lei la data de 22 octombrie 2024 în contul curent al partidului, iar prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1251 din 22 octombrie 2024 despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la aceeași dată.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 10.

3.11. Raportul prezentat de către candidatul independent, Natalia Morari, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 5 256,36 lei și venituri în sumă de 500 700,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 500 700,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie 2024, 15 octombrie 2024, 17 octombrie 2024 și 18 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei în termen. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 33 184,75 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 34 440,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 505 956,36 lei, dintre care pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 276 voluntari în sumă totală evaluată la 174 507,77 lei.

Raportul final privind finanțarea campaniei electorale este prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 1 433 773,08, dintre care din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 882 700,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 477 373,08 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de  73 700,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la  323 116,96 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 52 200 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 433 773,08 lei, dintre care pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți, transport și alte  cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 276  de voluntari în sumă totală evaluată la 468 895,56 lei.

Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1281 din 22 octombrie 2024, candidatul independent, Natalia Morari, a comunicat despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 21 octombrie 2024.

Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 11.

   

            4. În conformitate cu art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat dacă există sau nu restricții stabilite de lege în privința a cinci donatori persoane juridice, care au donat mijloace financiare, dar și donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață și care figurează în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de concurenții electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, candidatul independent, Victoria Furtună și candidatul independent, Natalia Morari.

            Suplimentar, Comisia a solicitat Serviciului Fiscal de Stat prezentarea informației privind lipsa/existența restanțelor față de bugetul public național înregistrat de către agenții economicii indicați în rapoartele concurenților electorali, începând cu săptămâna a 3-a de raportare, inclusiv cea finală. Astfel, prin răspunsurile înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/17668 și nr. CEC-7/17669, ambele din 25 octombrie 2024, agenții economici menționați mai jos, la data donațiilor, înregistrau diverse datorii la bugetul național de stat, după cum urmează:

  1. SIVANT-COM S.R.L. (cod fiscal  1003603010215), în mărime de 99 794,48 lei;
  2. S.C. DULCINELLA S.R.L. (cod fiscal 1005600032915), în mărime de 203 991,63 lei;
  3. A.P.C. A0150-0158 (cod fiscal 1019600029635),  în mărime de 16 298,35 lei;
  4.  BASCONLUX S.R.L. (cod fiscal 1003600038407), în mărime de 70 858,80 lei;
  5. CARGO-TEST S.R.L. (cod fiscal  1002600006584), în mărime de 12 129, 16 lei;
  6. Î.I. COSCODAN ANA. (cod fiscal  10023600024329), în mărime de 687,92 lei;
  7. C.A.P. CIOBALACCIA. (cod fiscal  1002603000181), în mărime de 675 968,40 lei;
  8. S.A. BAZA DE TRABSPORT AUTO NR. 9 din DONDUȘENI, (cod fiscal 1003604006545) în mărime de 41 329,32 lei;
  9. F.P.C. SERVICE-AUTO S.R.L. (cod fiscal  1002602006049), în mărime de 174 592,47 lei;
  10. Î.I. IACUPOV NATALIA (cod fiscal  1013603001429), în mărime de 50 497,08 lei.

Totodată, în răspuns se arată că, dacă datoriile înregistrate la data donației cumulativ erau mai vechi de 60 zile, stingerea obligațiilor fiscale, conform prevederilor art. 179 alin. (1) din Codul fiscal, are loc după criteriul cronologic de naștere a fiecărui tip de obligație fiscală indicat în documentul privitor la stingerea ei. În contextul celor menționate de Serviciul Fiscal de Stat, informația aferentă prezentată privitor la restantele înregistrate, începând cu ziua donației efectuate și terminând cu ziua a 61 înainte de ziua donației, nu permite determinarea faptului dacă la data efectuării donației persoana juridică înregistra datorii restante mai vechi de 60 zile la bugetul de stat, la bugetul asigurării de stat sau la fondul asigurării medicale obligatorii, întrucât la determinarea restanțelor urmează a fi luate în considerare sumele achitate și calculate de acesta în perioada respectivă.

Corespunzător, în situația în care nu dispune de suficiente probe care ar dovedi vechimea și mărimea exactă a datoriilor înregistrate la data donației, Comisia nu se poate pronunța printr-o hotărâre motivată și urmează să solicite Serviciului Fiscal de Stat suplimentar clarificarea în acest sens în vederea efectuării acelor calcule ce ar permite de a stabili cu certitudine, dacă sumele înregistrate ca restanțe au o vechime mai mare de 60 zile raportată la suma restanței.

 

   5. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței suspiciunilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciul Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale.

Prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, Partidul Politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul  Renato Usatîi”, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, candidatul independent, Irina Vlah, candidatul independent, Victoria Furtună,  candidatul independent, Tudor Ulianovschi și candidatul independent, Natalia Morari.

Totodată, având în vedere că pe parcursul campaniei electorale au fost prezentate rapoarte corectate, Comisia a revizuit datele din acestea, identificând donatori care au donat mai mult de 3 salarii medii pe economie, stabilite pentru anul respectiv.

   

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care a desemnat pe candidatul Maia Sandu este dată în tabelul ce urmează.

 

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Scutaru Alexandru

m

nu

1982

 

Alexhost S.R.L.

Director

nu

salariu

23.09.2024

13 700,00

 

 

0,00

 

 

0,00

0,00

2

Scutaru Alexandru

m

nu

1982

 

Alexhost S.R.L.

Director

nu

Devidende

10.10.2024

0,00

 

 

0,00

 

 

0,00

40 000,00

3

Dropca Stela

f

nu

1987

Gsm Holding

Antreprenor

nu

salariu

15.10.2024

0,00

0,00

0,00

52 000,00

4

Dirvici Emanoil

m

da

1999

Sector Privat.

Angajat

nu

salariu

15.10.2024

0,00

0,00

0,00

80 000,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donației în mărime 80 000,00 lei făcute la 15 octombrie 2024 de cet. Dirvici Emanoil, care nu a prezentat veniturile obținute peste hotarele Republicii Moldova pentru anul 2023.

            Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1402 din 29 octombrie 2024, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, a prezentat informația privind rambursarea la data de 29 octombrie 2024 a sumei de 80 000,00 lei persoanei pe numele Dirvici Emanoil.

 

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral, Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, este dată în tabelul ce urmează.    

 

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Pavlov Evgheni

m

nu

 1987

WIS/DevOps

Sysadmin

nu

salariu

15.10.2024

0,00

60 000,00

0,00

0,00

2

Banari Stepan

m

da

1992

La Societe Sieso Groupe, Franța

Instalator

nu

Din contracte de locațiune

14.10.2024

0,00

0,00

0,00

76 000,00

3

Alexa Iulian

m

nu

1999

Alsodev

Administrator

nu

Salariu/devidende

14.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

4

Guma Valeriu

m

nu

 1964

Temporar neangajat

Temporar neangajat

nu

Vînzarea imobilului (Venit din creșterea de capital)

14.10.2024

0,00

82 000,00

0,00

0,00

5

Sumovschi Andrei

m

nu

 1995

La Societe Sieso Groupe, Franța

Instalator

nu

salariu

14.10.2024

0,00

0,00

0,00

47 808,00

 

Sumovschi Andrei

m

nu

 1995

La Societe Sieso Groupe, Franța

Instalator

nu

salariu

16.10.2024

0,00

0,00

0,00

28 684,80

6

Romanciuc Nicolae

m

nu

1994

Eco Renov, Franța

Instalator

nu

Salariu

15.10.2024

0,00

0,00

0,00

76 369,87

7

Bajurean Alexandru

m

nu

1996

NGU Group, S.R.L.

Director

nu

salariu

15.10.2024

0,00

50 000,00

0,00

0,00

8

Vasilachi Alexandru

m

nu

1996

NGU Group, S.R.L.

Dezvoltator web

nu

salariu

15.10.2024

0,00

50 000,00

0,00

0,00

9

Romanciuc Vasile

m

nu

1967

Eco Renov, Franța

Instalator

nu

Salariu

16.10.2024

0,00

0,00

0,00

76 689,41

10

Bux Mihail

m

nu

 1961

Moldpresa

Membru Consiliul de administrare

nu

devidende

17.10.2024

0,00

82 200,00

0,00

0,00

11

Sova Denis

m

da

1981

Uni-Laman Shipping Agency

Administrator

nu

Salariu

18.10.2024

0,00

  50 000,00

0,00

 0,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donațiilor făcute de către donatorii pe nume Pavlov Evgheni și Bajurean Alexandru.

În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale donatorilor pe nume Pavlov Evgheni și Bajurean Alexandru, care, de asemenea, au donat Partidului politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, la 15 octombrie 2024 suma de 60 000,00 lei și, respectiv, 50 000, 00 lei, Comisia a constatat venituri totale înregistrate de aceștia pe parcursul anului 2023 în sumă de 188 583,60 lei și, respectiv, 149 476,10 lei.

Deci, se constată că donațiile făcute Partidului politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, de către cet. Pavlov Evgheni și Bajurean Alexandru în sumă de 60 000,00 lei și, respectiv, 50 000, 00 lei depășesc plafonul de 30% cu 3 424,92 lei și, respectiv, cu 5 157,17 lei.

            Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.

           

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev este dată în tabelul ce urmează.    

             

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Artamonov Pavel

m

nu

 1979

Nisporeni Gas S.R.L.

Administrator

nu

salariu

18.10.2024

0,00

50 000,00

0,00

0,00

2

Selaru Ion

m

nu

1988

HvH GmbH&Co

Specialist logistică

nu

salariu

 

18.10.2024

0,00

0,00

0,00

59 999,00

3

Isac Alexandru

m

nu

1971

Primăria Chistrelnita

Primar

da

salariu

 

18.10.2024

0,00

70 000,00

 

0,00

 

0,00

 

4

Bejenuța Maximus

m

nu

2002

Federația de lupta a RM

antrenor

nu

salariu

25.09.2024

0,00

30 000,00

0,00

0,00

 

5

Bejenuța Maximus

m

nu

2002

Federația de lupta a RM

antrenor

nu

salariu

18.10.2024

0,00

6 000,00

0,00

0,00

 

6

Bejenuța Maximus

m

nu

2002

Federația de lupta a RM

antrenor

nu

salariu

18.10.2024

0,00

6 000,00

0,00

0,00

 

7

Bejenuța Maximus

m

nu

2002

Federația de lupta a RM

antrenor

nu

salariu

18.10.2024

0,00

6 000,00

0,00

0,00

 

8

Bejenuța Maximus

m

nu

2002

Federația de lupta a RM

antrenor

nu

salariu

18.10.2024

0,00

6 000,00

0,00

0,00

9

Stancu Petru

m

nu

2002

IP USMF N. Testimiteanu

farmacist

nu

salariu

18.10.2024

0,00

10 000,00

0,00

0,00

10

Stancu Petru

m

nu

2002

IP USMF N. Testimiteanu

farmacist

nu

salariu

18.10.2024

0,00

20 000,00

0,00

0,00

11

Stancu Petru

m

nu

2002

IP USMF N. Testimiteanu

farmacist

nu

salariu

35.10.2024

0,00

35 000,00

0,00

0,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donațiilor făcute de către donatorii pe nume Bujenuța Maximus și Stancu Petru.

În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale donatorilor pe nume Bujenuța Maximus și Stancu Petru, care, de asemenea, au donat Partidului Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, la 25 septembrie 2024 și 18 octombrie 2024 suma de 54 000,00 lei și, respectiv, suma de 65 000, 00 lei, Comisia a constatat venituri totale înregistrate de aceștia pe parcursul anului 2023 în sumă de 30 652,66 lei și, respectiv, 22 880,00 lei.

Deci, se constată că donațiile făcute Partidului Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, de către cet. Bujenuța Maximus și Stancu Petru în sumă de 54 000,00 lei și 65 000, 00 lei depășesc plafonul de 30% cu 44 804,20 lei și, respectiv, cu 58 136,00 lei.

            Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.

 

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate candidatului independent, Irina Vlah, este dată în tabelul ce urmează.    

  

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Neznaico Vadim

m

nu

1979

Vatrom Agro S.R.L.

Șofer-expeditor

nu

salariu

15.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

2

Cassa Vladimir

f

nu

1978

Iugintertrans S.R.L.

Mecanic

nu

salariu

15.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

3

Cassa Svetlana

m

nu

1979

Taraclia Gaz S.R.L.

Șef Secție evidență

nu

salariu

15.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

4

Gaitur Galina

m

nu

 1960

Vatrom Agro S.R.L.

Contabil

nu

salariu

15.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

5

Chiseev Alexandr

m

nu

 1980

Transautogaz S.R.L.

Administrator

nu

salariu

15.10.2024

0,00

82 000,00

0,00

0,00

6

Vainsencher Oleg

m

nu

1989

Coberent Solution

IQA Engineer

nu

salariu

18.10.2024

0,00

50 000,00

0,00

0,00

7

Veverița Alexandr

m

nu

1980

Vatrom-Agro S.R.

Depozitar

nu

salariu

18.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

8

Pînzari Alexandru

m

nu

1991

Vatrom Agro SRL

 

Inginer

nu

salariu

 

 

21.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donațiilor făcute de către donatorii pe nume Gaitur Galina, Veverița Alexandr și Pînzari Alexandru.

În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale donatorilor pe nume Gaitur Galina, Veverița Alexandr și Pînzari Alexandru, care, de asemenea, au donat candidatului independent, Irina Vlah, la 15 octombrie 2024 suma de 80 000,00 lei, la 18 octombrie 2024 și 21 octombrie 2024 sume a câte  80 000, 00 lei fiecare, Comisia a constatat venituri totale înregistrate de aceștia pe parcursul anului 2023 în sumă de 74 646,39 lei, 175 086,18 lei și, respectiv, 164 788,97 lei.

Deci, se constată că donațiile făcute candidatului independent, Irina Vlah, de către cet. Gaitur Galina, Veverița Alexandr și Pînzari Alexandru în sumă de 80 000,00 lei, 80 000,00 lei și 80 000, 00 lei depășesc plafonul de 30% cu 57 606,08 lei, 27 474,15 lei și, respectiv, 30 563,31 lei.

Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite sunt virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.

 

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate anterior candidatului independent, Victoria Furtună, este dată în tabelul ce urmează.

 

  

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Gaburici Gheorghe

m

nu

 1956

ÎÎ ,,Gaburici Gheorghe

  administrator

nu

arenda,pensie

01.10.2024

0,00

50 000,00

0,00

0,00

2

Furtuna Sergiu

 

m

nu

 1978

Promilton SRL

manager

 

nu

salariu

02.10.2024

0,00

80 000,00

0,00

0,00

3

Ispas Eugeniu

 

m

nu

 1998

Rock IT Italian

programator

 

nu

salariu

02.10.2024

0,00

76 000,00

0,00

0,00

4

Moraru Alexandru

 

m

nu

1989

Navigo Maris ltd

 

montator

 

nu

salariu

03.10.2024

 

 

0,00

 

 

0,00

 

 

0,00

80 000,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.

 

Informația detaliată despre donatorii și sumele donate anterior candidatului independent, Tudor Ulianovschi, este dată în tabelul ce urmează.

 

  

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Cojocaru Corina

f

nu

 1982

Fondul de investitii "Misiion 2030"

Specialist pe comunicare si promovare

nu

salariu

27.09.2024

0,00

20 000,00

0,00

0,00

2

Cojocaru Corina

f

nu

 1982

Fondul de investitii „Misiion 2030”

Specialist pe comunicare si promovare

nu

salariu

02.10.2024

0,00

20 000,00

0,00

0,00

3

Cojocaru Corina

f

nu

 1982

Fondul de investitii „Misiion 2030”

Specialist pe comunicare si promovare

nu

salariu

08.10.2024

0,00

20 000,00

0,00

0,00

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.

Informația detaliată despre acești donatori și sumele donate anterior candidatului independent, Natalia Morari, este dată în tabelul ce urmează.

 

Nr. d/o

Numele, prenumele donatorului

Sex

(masculin / feminin)

Membru

(da/nu)

Ziua, luna și anul nașterii

Locul de muncă

Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)  

Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu)

Sursa de venit

Data încasării

Suma donației (lei)

Persoane fizice cu venituri din țară

Persoane fizice cu venituri din străinătate

în numerar

prin transfer

în numerar

prin transfer

1

Rasoi Nicolae

m

 

 

nu

1990

Alltec Fibre LTD

Project manager

 

 

nu

salariul

01.10.2024

0,00

0,00

0,00

77562,59

 

2

Ignatiuc Adrian

m

 

 

nu

2001

SD Roofing Cladding LTD

Montator de acoperis

 

nu

salariul

 

02.10.2024

0,00

0,00

0,00

77276,80

 

3

Chișca-Doneva Tamara

 

f

 

 

nu

1959

n/a

 

judicător  in demisie

 

nu

salariul

 

02.10.2024

0,00

60 000,00

0,00

0,00

4

Lupan Ion

 

m

 

 

 

 

nu

1969

Compania privată de interpretariat, Marea Britanie

 

Patron, interpret

 

 

 

 

nu

salariul, dividende

 

 

 

03.10.2024

0,00

 

 

 

 

0,00

0,00

 

82000,00

 

5

Ignatiuc Antonio

 

m

 

nu

2003

SD Roofing Cladding LTD

Montator de acoperis

 

nu

salariul

 

 

03.10.2024

0,00

 

 

0,00

0,00

 

76717,90

 

6

Cojocari Oleg

m

nu

1978

Capital Comerț S.R.L.

Administrator

nu

arendă

14.10.2024

0,00

80 0090,00

0,00

0,00

7

Cojocari Valentin

m

nu

1949

Neangajat în câmpul muncii

Pensionar

nu

arendă

14.10.2024

0,00

80 0090,00

0,00

0,00

 

Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.

 

6. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” care l-a desemnat pe  candidatul Alexandr Stoianoglo, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” care l-a desemnat pe  candidatul Maia Sandu, Partidul politic „Partidul Nostru” care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” care l-a desemnat pe  candidatul Vasile Tarlev, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, candidatul independent, Andrei Năstase, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” care l-a desemnat pe  candidatul Octavian Țîcu, candidatul independent, Victoria Furtună, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, și candidatul independent, Natalia Morari, și-au onorat obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.

 

7. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali la  funcția de Președinte al Republicii Moldova au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/„Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri prezidențiale din 20.10.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

 

În temeiul art. 26, 32, 51, 53-59 și art. 102 alin. (2) din Codul electoral nr.  325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 21 octombrie 2024 privind finanțarea campaniei electorale menționate în subpunctele 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8, 3.9, 3.10 și 3.11 din partea motivată a prezentei hotărâri.

2. Se atenționează Partidul politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, asupra obligației de a respecta prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 3.3 din partea motivată a prezentei hotărâri).

3. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 3.4 din partea motivată a prezentei hotărâri).

4. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment candidatului independent, Tudor Ulianovschi, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 3.10 din partea motivată a prezentei hotărâri).

5. Se somează Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” să verse în bugetul de stat, până la ora 14:00 a zilei de 6 noiembrie 2024, suma de 446 303,98 lei, utilizată cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) și f) din Codul electoral, în temeiul alin. (7) din același articol, în caz contrar, suma va fi reținută din alocațiile de la bugetul de stat obținute de partid (fapt constatat la pct. 3.4 din partea motivată a prezentei hotărâri).

6. Se somează Partidul politic „Partidul Nostru” să verse în bugetul de stat suma de 3 424,92 lei primită ca donație de la cet. Pavlov Evgheni și suma de 5 157,17 lei primită de la cet. Bajurean Alexandru, sume primite cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 5 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 14:00 a zilei de 6 noiembrie 2024  și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.

7. Se somează Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” să verse în bugetul de stat suma de 44 804,20 lei primită ca donație de la cet. Bejenuța Maximus și suma de 58 136,00 lei primită ca donație de la cet. Stancu Petru, sume primite cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 5 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 14:00 a zilei de 6 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.

8. Se somează candidatul independent, Irina Vlah, să verse în bugetul de stat suma de 57 606,08 lei primită ca donație de la cet. Gaitur Galina, suma de 27 474,15 lei primită ca donație de la cet. Veverița Alexandr și suma de 30 563,31 lei primită ca donație de la cet. Pînzari Alexandru, sume primite cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 5 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 14:00 a zilei de 6 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.

9. Sumele ce urmează a fi vărsate în bugetul de stat conform celor constatate în prezenta hotărâre se virează la contul IBAN: MD19TRGAAA14511101300000.

10. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.

11. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                                  Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 2 noiembrie 2024

Nr. 3182