HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali
în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024,
la situația din 10 mai 2024
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 53 – 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024 (denumit abreviat program calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” - în zilele de 19.04.2024, 26.04.2024, 03.05.2024, 10.05.2024, 17.05.2024 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.
Conform art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, după ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și nu mai devreme de 30 de zile până la alegeri pot desfășura campania electorală.
1. Prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2527/2024, concurenților electorali Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic „ŞANSĂ și Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei le-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment, pentru nerespectarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr.2511/2024 și pentru neglijarea obligației de a respecta prevederile Codului electoral în ceea ce privește informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare, iar concurentului electoral Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei inclusiv pentru neprezentarea informației privind deschiderea sau nedeschiderea contului și/sau informarea despre inexistența tranzacțiilor financiare pentru situația din 3 mai 2024 și obligat să se conformeze cel târziu la 20 mai 2024, ora 17:00.
Conform răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14031 din 20 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei a înștiințat că până în prezent nu și-a deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” și nu a avut tranzacții financiare.
Concurentul electoral Partidul Politic „ŞANSĂ” a comunicat, prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14035 din 20 mai 2024, că nu a deschis contul cu mențiunea „Fond electoral”, nu are trezorier și până la data de 12 mai 2024 nu a desfășurat activități de promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
Potrivit aceleiași hotărâri, concurentului electoral Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” i-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea programului calendaristic și prevederilor legislației în ceea ce privește prezentarea Comisiei în termenul stabilit a raportului privind finanțarea campaniei electorale în conformitate cu art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022.
Tot prin aceeași hotărâre Comisia a luat act de informațiile cu privire la nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei și Partidul Politic „ŞANSĂ” și i-a atenționat asupra necesității de a respecta prevederile ce țin de declararea desfășurării activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, conform art.56 alin. (5) din Codul electoral.
De asemenea, Comisia a informat Banca Națională a Moldovei și a atenționat instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor despre neprezentarea în termenul stabilit a rulajului mijloacelor bănești și soldului pe contul bancar și a obligat-o să prezinte în termen rulajul mijloacelor bănești și soldul din contul bancar respectiv. În acest sens, instituția bancară s-a conformat hotărârii organului electoral și a prezentat aceste informații.
2. Odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate, partidul politic prezintă pentru confirmare organului electoral, în condițiile art. 55 din Codul electoral, o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier). Conform hotărârilor adoptate de către organul electoral, se atestă că nu au solicitat confirmarea trezorierului următorii concurenți electorali:
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
- Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
- Partidul Politic „ŞANSĂ”;
- Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.
Deci, în cazul în care concurenții electorali intenționează să desfășoare campania electorală prin susținerea financiară/materială, aceștia vor propune Comisiei Electorale Centrale spre confirmare persoana responsabilă de finanțe. În cazul în care nu își deschid la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” și informează în termen de 3 zile de la înregistrarea lor Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție despre nedeschiderea contului și desfășurarea doar a activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, atunci obligația de a propune spre confirmare un trezorier decade.
3. În conformitate cu art. 56 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 subpct. 1)-5) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă contul cu mențiunea „Fond electoral”. Dacă concurentul electoral nu își deschide un cont la bancă cu mențiunea „Fond electoral”, la fel informează în scris în termen de 3 zile despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și desfășoară doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.
În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și comunică datele bancare respective.
În contextul prevederilor menționate, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC -7/13890 din 10 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” a informat despre deschiderea contului special, prezentând totodată și rechizitele bancare ale acestuia.
Pentru situația din 10 mai 2024, informația cu privire la nedeschiderea contului „Fond electoral” a fost prezentată cu întârziere, adică la data de 16 mai 2024 doar de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.
Deoarece concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova a prezentat informația cu depășirea termenului stabilit de programul calendaristic și această informație nu conține precizări despre inexistența tranzacțiilor financiare, Comisia consideră necesar de a-l atenționa asupra necesității de a respecta art. 56 alin. (5) din Codul electoral, conform căruia, în cazul în care contul cu mențiunea „Fond electoral” nu este deschis, concurentul electoral declară și despre desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
4. Nu au prezentat informația pentru situația din 10 mai 2024 cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și/sau desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare următorii concurenți electorali:
- Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
- Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.
Astfel, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral și luând în considerare faptul că anterior acești concurenți electorali au fost atenționați cu privire la respectarea disciplinei financiare, Comisia consideră justificat să le aplice concurenților electorali menționați în acest punct sancțiunea sub formă de avertisment.
Luând în calcul comportamentul continuu vicios de nerespectare a disciplinei financiare în campania pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, precum și faptul că Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei și Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2527/2024, deja le-a fost aplicată sancțiunea avertismentului, de asemenea având în vedere considerentul formulat în acest punct de a le aplica acestor concurenți aceeași sancțiune a avertismentului, Comisia reține art. 102 alin. (4) Cod electoral nr. 325/2022, potrivit căruia, în cazul aplicării repetate a sancțiunii sub formă de avertisment în cursul unei perioade electorale pentru încălcări privind finanțarea grupurilor de inițiativă și/sau a campaniei electorale, Comisia Electorală Centrală aplică partidelor politice înregistrate în calitate de concurenți electorali sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni până la un an. Astfel, pornind de la faptul că partidele vizate sunt beneficiare de alocații de la bugetul de stat conform hotărârii nr. 2170 din 26 ianuarie 2024, Comisia consideră rezonabil și proporțional de a le aplica sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pe o perioadă de 2 luni - Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei începând cu 1 octombrie 2024, iar Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei începând cu 1 iunie 2024.
5. Potrivit art. 58 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care desemnează candidați în alegeri prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, conform graficului aprobat de Comisie în programul calendaristic. În cazul candidaților independenți, aceștia vor prezenta raportul, conform aceluiași grafic aprobat de Comisie în programul calendaristic, consiliului electoral de circumscripție care i-a înregistrat.
Conform pct. 53 din programul calendaristic, a patra perioadă de raportare este stabilită pentru data de 10 mai 2024.
Rapoartele privind finanțarea campaniei electorale conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, pentru situația din 10 mai 2024, au prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:
- Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
- Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
- Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
- Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE”;
- Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
- Partidul Politic „ŞANSĂ”.
5.1. Au depus rapoarte financiare având toate compartimentele completate cu cifra zero următorii concurenți electorali: Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE”, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională și Partidul Politic „ŞANSĂ”. Datele cu valorile zero indicate în rapoarte se regăsesc în anexele nr. 1, 2 și 3.
5.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul Social Democrat European conține informații despre venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în lei în mărime de 100,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 4.
5.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” conține sold la începutul perioadei de 1686,20 lei și informații despre cheltuieli în sumă totală de 203,80 lei, pentru activități de protocol, birotică, comision bancar și alte cheltuieli (taxa de timbru). Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în Anexa nr. 5.
5.4. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul cu sold la începutul perioadei de 2996,50 lei și venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 3000,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 3000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 10 mai 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli sunt în sumă totală de 3510,50 lei, pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 6.
5.5. Concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a prezentat raportul cu întârziere, adică la 14 mai 2024, cu informații despre venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 2 100,00 lei. Cheltuieli n-au fost înregistrate. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat, conține cifra zero.
Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 7.
Prin urmare, fiind constatată prezentarea cu întârziere a raportului privind finanțarea campaniei electorale, Comisia consideră justificat să atenționeze concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și să îl oblige să respecte art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, inclusiv graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.
6. Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, s-au conformat acestor prevederi toți concurenți electorali.
7. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” instituțiile bancare și-au onorat-o.
8. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 19.05.2024”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În temeiul art. 26, 32, 50-59 și 102 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
- Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali menționați în punctul 3 din partea descriptivă a prezentei hotărâri.
- Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurenților electorali Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei pentru nerespectarea art. 56 alin. (5) din Codul electoral.
- În baza art. 102 alin. (4) din Codul electoral și conform celor menționate în partea descriptivă a prezentei hotărâri, se aplică sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pe o perioadă de 2 luni Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei începând cu 1 octombrie 2024 și Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei începând cu 1 iunie 2024.
- Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 10 mai 2024, prezentate de concurenții electorali, conform anexelor 1, 2, 3, 4, 5, 6 și 7.
- Se atenționează concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și se obligă să respecte art.58 din Codul electoral nr. 325/2022 și graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.
- Prezenta hotărâre se transmite spre informare și executare părților vizate.
- Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 21 mai 2024
Nr. 2539