logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 17 mai 2024 și din 22 mai 2024 (final turul I)


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-supravegherea-veniturilor-si-cheltuielilor-concurentilor-electoral-2751_109902.html

HOTĂRÂRE cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 17 mai 2024 și din 22 mai 2024 (final turul I)   Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali

în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024,

la situația din 17 mai 2024 și din 22 mai 2024 (final turul I)

 

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.

În temeiul prevederilor art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, ale pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 53 – 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024 (denumit abreviat program calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 19.04.2024, 26.04.2024, 03.05.2024, 10.05.2024, 17.05.2024 și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). Dacă se organizează al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 70 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

1. Cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024 la situația din 10 mai 2024, Comisia a adoptat hotărârea nr. 2539 din 21 mai 2024, iar conform pct. 1-5 din dispozitivul acesteia:

1) S-a luat act de informația cu privire la deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de către concurentul electoral Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” și de informația cu privire la nedeschiderea contului respectiv prezentată de concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.                                                                 

2) S-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea art. 56 alin. (5) din Codul electoral următorilor concurenți electorali: Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare, Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

3) În baza art. 102 alin. (4) din Codul electoral, Comisia s-a aplicat sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pe o perioadă de 2 luni următorilor concurenți electorali:

- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, începând cu 1 octombrie 2024;

- Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, începând cu 1 iunie 2024.

4) S-a luat act de datele din rapoartele prezentate de concurenții electorali, pe care le-a prezentat în anexele 1-7 la hotărâre.

5) Concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a fost atenționat și obligat să respecte art.58 din Codul electoral nr. 325/2022 în ceea ce privește prezentarea raportului și graficul de raportare prevăzut de programul calendaristic.

 2. În condițiile art. 55 alin. (1) și (2) din Codul electoral nr. 325/2022, partidul politic, concurentul electoral […] desemnează și prezintă pentru confirmare o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier). Cererea privind confirmarea trezorierului poate fi prezentată organului electoral odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral […] sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate.

Adițional, art. 56 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că partidele politice și blocurile electorale care au desemnat candidați în alegerile locale deschid la bancă un singur cont cu mențiunea „Fond electoral” și propun pentru confirmare la Comisia Electorală Centrală o persoană responsabilă de finanțe (trezorier).

Conform hotărârilor adoptate de către Comisie, se atestă că în acest sens nu au solicitat confirmarea trezorierului următorii concurenți electorali:

 

  1. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  2. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  3. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  4. Partidul Politic „ŞANSĂ”;
  5. Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

 

Deci, în cazul în care concurenții electorali intenționează să desfășoare campania electorală prin susținerea financiară/materială, aceștia propun Comisiei Electorale Centrale spre confirmare persoana responsabilă de finanțe pentru alegeri. Dacă nu își deschid la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” și informează în termen de 3 zile de la înregistrarea lor Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție despre nedeschiderea contului și desfășurarea doar a activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare, atunci concurenții electorali nu mai au obligația de a propune spre confirmare un trezorier.

 

3. În conformitate cu art. 56 alin. (1), (3)-(5) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 subpct. 1), 3), 5) și 6) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral”.

La fel, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa, concurentul electoral care nu își deschide un cont la bancă cu mențiunea „Fond electoral” informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și desfășoară doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.

 

Contul special poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, sub condiția că încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, iar transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor efectua nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală.

În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție și comunică datele bancare respective.

 

În cadrul executării art. 56 din Codul electoral, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13930 din 15 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a informat Comisia despre deschiderea contului „Fond electoral”, anexând la aceasta drept probă și rechizitele bancare.

Până la data de 17 mai 2024, informația despre nedeschiderea contului special a fost prezentată doar de concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova. Însă, deoarece ea nu conține precizări cu privire la inexistența tranzacțiilor financiare, Comisia consideră necesar de a-l atenționa și de a-i atrage atenția asupra necesității de a respecta art. 56 alin. (5) din Codul electoral, care prevede că, în cazul în care contul cu mențiunea „Fond electoral” nu este deschis, concurentul electoral declară și despre desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.

 

4. Nu au prezentat informația pentru situația din 17 mai 2024 cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” sau nedeschiderea acestuia și/sau desfășurarea activităților de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare următorii concurenți electorali:

 

  1. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
  2. Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
  3. Partidul Politic „ŞANSĂ”;
  4. Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

 

Având în vedere constatările formulate, Comisia consideră justificat de a atenționa concurenții electorali enumerați mai sus pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral și de a le aplica sancțiunea avertismentului.

În privința concurentul electoral Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, având în vedere abaterile continue legate de nerespectarea disciplinei financiare în alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, precum și faptul că prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2539/2024 acestuia i-a fost aplicată sancțiunea sub formă de avertisment, Comisia consideră rezonabil de această dată de a-i aplica sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 2 luni, în baza art. 102 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022.

 Așadar, pornind de la faptul că Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” beneficiază de alocații de la bugetul de stat conform hotărârii nr. 2170 din 26 ianuarie 2024, Comisia își va exercita dreptul de a-i aplica sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 2 luni, care va curge din iunie 2024.

           Conducându-se de principiul proporționalității și urmărind scopul legal de a nu admite abaterile constatate de la prevederile aferente finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia reține că și Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei a admis multiple încălcări în acest sens, fapte constatate prin hotărârile nr. 2511 din 8 mai 2024, nr. 2527 din 19 mai 2024 și nr. 2539 din 21 mai 2024. Cu toate acestea și deoarece i-a fost aplicată deja sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 2 luni începând cu 1 octombrie 2024, Comisia consideră necesar aplicarea unei noi sancțiuni complimentare sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru alte 4 luni, adică începând cu 1 decembrie 2024.

Cu referire la concurentul electoral Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, deși nu a prezentat nicio notă informativă până la data de 17 mai 2024, acesta s-a conformat dispoziției de la pct. 1 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr.2527 din 19 mai 2024 și a comunicat, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14031 din 20 mai 2024, că până la data de 20 mai 2024 nu și-a deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” și nu a avut tranzacții financiare.

 

5. Potrivit art. 58 alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022, partidele politice care desemnează candidați în alegeri prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal, conform graficului aprobat de Comisie în programul calendaristic. În cazul candidaților independenți, aceștia vor prezenta raportul, conform aceluiași grafic aprobat de Comisie în programul calendaristic, consiliului electoral de circumscripție care i-a înregistrat.

Conform pct. 53 din programul calendaristic, a cincea perioadă de raportare este stabilită pentru data de 17 mai 2024.

Rapoartele privind finanțarea campaniei electorale conțin date despre toate veniturile și cheltuielile concurentului electoral și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament. Astfel, raportul pentru situația din 17 mai 2024 și / sau cel final privind finanțarea campaniei electorale l-au prezentat următorii concurenți electorali:

 

  1. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
  2. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  3. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor;
  4. Partidul Politic „ŞANSĂ” ;
  5. Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;
  6. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  7. Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE”;
  8. Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare.

 

5.1. Au depus rapoarte financiare având toate compartimentele completate cu cifra zero următorii concurenți electorali: Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională și Partidul Politic Partidul Social Democrat European. Datele cu valorile zero indicate în rapoarte se regăsesc în anexele nr. 1 și 2.

Totodată, în ce privește concurentul electoral Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, deși nu a avut candidați care să concureze în turul doi din 2 iunie 2024, acesta a prezentat cu întârziere, adică la data de 24 mai 2024, și raportul final, având înregistrate toate compartimentele cu cifra zero.

Datele cu valorile zero reflectate în raportul final, la fel, se regăsesc în anexa nr. 1.

 

5.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” conține sold la începutul perioadei în sumă de 1482,40 lei și informații despre cheltuieli în sumă totală de 1482,40 lei, pentru cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar și alte cheltuieli (transferul mijloacelor bănești din fondul electoral în fondul alocațiilor de la bugetul de stat). Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 3.

 

5.3. Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prezentat raportul cu sold la începutul perioadei în sumă de 2486,00 lei și venituri din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 600,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 600,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 16 mai 2024, a fost prezentată Comisiei. Cheltuielile în sumă totală de 3003,50 lei sunt pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 4.

 

5.4.  Concurentul electoral Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a prezentat raportul cu întârziere, la 18 mai 2024, care conține sold la începutul perioadei în mărime de 2100,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 2 100,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” la 8 mai 2024, nu a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli a înregistrat în sumă totală de 200,50 lei, pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr de 3 voluntari.

Prin adresa nr. CEC-7/14094 din 23 mai 2024, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a depus raportul final privind finanțarea campaniei electorale ce conține venituri totale în sumă de 2300,00 lei și cheltuieli în sumă totală de 2220,50 lei, pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie suma de 79,50 lei, care conform informației bancare și datelor din raport este transferat pe contul curent al partidului politic. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat pentru întreaga campanie electorală conține valori zero, însă este prezentat cu un număr de 3 voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 5.    

 

5.5. În ceea ce privește concurentul electoral Partidul Politic „ŞANSĂ”, la data de 21 mai 2024, acesta a prezentat raportul final ce conține informații despre venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă totală de 9488,60 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat pentru întreaga campanie electorală conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este inclusă în anexa nr. 6.

 De relevat că raportul financiar al concurentului electoral Partidul Politic „ŞANSĂ”  este prezentat cu abateri, fiind semnat doar de către președintele partidului, Alexei Lungu.  Prin urmare, Comisia nu poate accepta și lua act de raportul financiar.

Întrucât concurentul electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”, prin acțiunile și inacțiunile sale, a comis fapte de încălcare a art. 56 alin. (5) din Codul electoral, iar de această dată a încălcat și art. 58 alin. (3), Comisia consideră că ar fi întemeiat de a-i aplica sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat. Totuși, Comisia notează că este în imposibilitate de a-i aplica sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat, deoarece partidul politic vizat nu este beneficiar efectiv al acestora.

 

5.6. Prin adresa nr. CEC-7/14005 din 17 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” a informat Comisia despre imposibilitatea depunerii rapoartelor financiare pentru perioada electorală a alegerilor locale noi și parțiale din 19 mai 2024 prin intermediul SSI „Control Financiar” din motivul erorilor tehnice în sistem.

Ulterior, prin adresa nr. CEC-7/14047 din 21 mai 2024, Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” a informat reiterat despre imposibilitatea depunerii rapoartelor financiare pentru perioada electorală a alegerilor locale noi și parțiale din 19 mai 2024, atașând și raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din 17 mai 2024. Prin urmare, pentru elucidarea tuturor circumstanțelor, Comisia a analizat istoricul accesărilor trezorierului Partidului Politic Partidul ,,RENAȘTERE” în SSI „Control Financiar” și a constatat că subsistemul informatic, doar în perioada scurtă de efectuare a lucrărilor de actualizare este nefuncțional. În rest, sistemul este funcțional, fapt confirmat prin depunerea rapoartelor de către alți concurenți.

Raportul privind finanțarea campaniei electorale a concurentului electoral Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” conține venituri în sumă de 10000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr.133/2016 și venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă de 9100,00 lei. Cheltuieli are înregistrate în sumă de 9106,00 lei pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă de 9100,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești, în mărime de 10000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” la 14 și 16 mai 2024 nu au fost prezentate Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valori zero, însă este prezentat cu un număr de 13 voluntari.

Prin adresa nr. CEC-7/14069 din 22 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” a prezentat raportul final privind finanțarea campaniei electorale care conține venituri în sumă totală de 10000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr. 133/2016 și venituri din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă totală de 9120,00 lei. Cheltuieli are înregistrate în sumă totală de 10000,00 lei pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață în sumă totală de 9120,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat pentru întreaga campanie electorală conține valori zero, însă este prezentat cu un număr de 13 voluntari.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 7.   

 

5.7. Prin adresa nr. CEC-7/14008 din 17 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a informat Comisia despre imposibilitatea depunerii rapoartelor pentru perioada electorală a alegerilor locale noi și parțiale din 19 mai 2024 prin intermediul SSI Control financiar din motivul erorilor tehnice în sistem.

Ulterior, prin adresa nr. CEC-7/14074 din 22 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale la situația din17 mai 2024 care conține venituri în sumă de 900,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară  și cheltuieli în sumă de 880,00 lei pentru materiale promoționale. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 900,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” la 14 mai 2024 a fost prezentată Comisiei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat, conține valori zero.

Prin adresa nr. CEC-7/14075 din 22 mai 2024, Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a prezentat raportul final privind finanțarea campaniei electorale care conține venituri totale în sumă de 900,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară și cheltuieli în sumă totală de 880,00 lei pentru materiale promoționale. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat pentru întreaga campanie electorală conține valori zero.

În vederea executării art. 56 din Codul electoral, prin adresa nr. CEC-7/14056 din 22 mai 2024, concurentul electoral Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare a comunicat Comisiei despre virarea soldului de 20,00 lei din contul cu mențiunea ,,Fond electoral” în contul de decontare al partidului.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 8.   

 

6. Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, „mijloacele financiare din fondul electoral pot fi utilizate numai după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală sau la consiliul electoral de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale”, conform modelului din anexa nr. 3 la regulament.

În contextul normei citate, concurenții electorali Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE” au utilizat mijloace financiare înainte sau fără a le declara în prealabil la Comisia Electorală Centrală în modul stabilit.

Comisia consideră necesar de a atenționa concurenții vizați referitor la necesitatea respectării prevederilor legislației în ceea ce privește utilizarea resurselor financiare doar după declararea acestora Comisiei.

 

7. Comisia reține pct. 77 din regulament, conform căruia raportul privind finanțarea campaniei electorale se prezintă împreună cu extrasele bancare privind rulajul din contul aferent perioadei de raportare. În acest sens, s-au conformat acestor prevederi toți concurenți electorali.

 

8. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează zilnic Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective. În acest sens, obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în contul cu mențiunea „Fond electoral” instituțiile bancare și-au onorat-o.

 

9. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 19.05.2024”/ „Rapoarte la începerea campaniei electorale” și „Susținerea financiară”, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

 

În temeiul art. 26, 32, 50-59 și 102 din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi și parțiale din data de 19 mai 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2242/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

 1. Se ia act de informația cu privire la nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de concurentul electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova și informația cu privire la deschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentată de concurentul electoral Partidul Politic Coaliţia pentru Unitate şi Bunăstare.

             2. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurenților electorali Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral, iar concurentului electoral Partidul Politic „ŞANSĂ” pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) și 58 alin. (3) din Codul electoral.

             3. Se aplică sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 2 luni Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” începând cu  iunie 2024, în temeiul art. 102 alin. (4) din Codul electoral și conform celor menționate în partea descriptivă a prezentei hotărâri.

             4. Se aplică sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pe un termen de 4 luni Partidului Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei”, începând cu 1 decembrie 2024, în temeiul art. 102 alin. (4) din Codul electoral și conform celor menționate în partea descriptivă a prezentei hotărâri.

             5. Se constată imposibilitatea de a-i aplica Partidului Politic „ȘANSĂ” sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat, deoarece nu este beneficiar efectiv al acestora.

             6. Se ia act de datele din rapoartele privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale noi și parțiale din 19 mai 2024, la situația din 17 și 22 mai 2024, prezentate de concurenții electorali, conform anexelor 1-5, 7 și 8.

             7. Se atenționează asupra respectării prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament și se obligă să prezinte declarațiile privind mijloacele bănești depuse în contul cu mențiunea „Fond electoral” următorii concurenți electorali: Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor și Partidul Politic Partidul ,,RENAȘTERE”.

             8. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare și executare, părților vizate.

             9. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Secretara

Comisiei Electorale Centrale                                                                 Dana  MUNTEANU

 

Chișinău, 2 iunie 2024

Nr. 2569