logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024, la situația din 4 noiembrie 2024


https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-supravegherea-veniturilor-si-cheltuielilor-concurentilor-electoral-2751_111949.html

HOTĂRÂRE cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024, la situația din 4 noiembrie 2024   Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele

HOTĂRÂRE

cu privire la supravegherea veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali

în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024,

la situația din 4 noiembrie 2024

 

Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate, de asemenea verifică modul în care concurenții electorali respectă cadrul normativ, inclusiv prin verificarea corectitudinii, a caracterului complet al informațiilor și a termenului prezentării rapoartelor financiare, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.

În temeiul art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 63 – 65 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024 (în continuare – Programul calendaristic), concurenții electorali prezintă, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, iar la solicitarea Comisiei Electorale Centrale – și pe suport de hârtie, rapoarte privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală cu respectarea următoarelor termene: săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de 21.10.2024, 28.10.2024, 04.11.2024, 11.11.2024, 18.11.2024, și în termen de 3 zile după ziua votării (ziua de miercuri) pentru întreaga campanie electorală (raport final). În cazul stabilirii celui de-al doilea tur de scrutin, săptămânal, de la data stabilită de Comisia Electorală Centrală.

Conform art. 1 în coroborare cu art. 68 și 162 din Codul electoral nr. 325/2022, indiferent de tipul scrutinului, campania electorală începe la data înregistrării concurentului electoral, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua votării, și se încheie la data anulării înregistrării concurentului electoral sau în ziua de vineri, înainte de ziua votării. Astfel, imediat ce candidații înaintați de către partidele politice sunt înregistrați, partidele politice obțin statutul de concurent electoral și pot desfășura campania electorală.

 

I. Cu privire la confirmarea trezorierilor

 

1. Conform prevederilor art. 55 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, partidul politic, concurentul electoral, participantul la referendum sau grupul de inițiativă desemnează și prezintă pentru confirmare o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier) după cum urmează:

a) Comisiei Electorale Centrale – în cazul partidelor politice și al blocurilor electorale care desemnează candidați la alegerile locale;

b) consiliului electoral de circumscripție – în cazul candidaților independenți la alegerile locale.

Adițional, art. 56 alin. (6) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că partidele politice și blocurile electorale care au desemnat candidați în alegerile locale deschid la bancă un singur cont cu mențiunea „Fond electoral” și propun pentru confirmare la Comisia Electorală Centrală o persoană responsabilă de finanțe (trezorier).

Conform art. 55 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, cererea privind confirmarea trezorierului poate fi prezentată organului electoral odată cu depunerea setului de documente aferent înregistrării în calitate de concurent electoral sau, ulterior, după înregistrarea în această calitate.

În acest sens, examinând cererile depuse până la data de 4 noiembrie 2024, Comisia a constatat că acestea îndeplinesc condițiile de admisibilitate, fapt pentru care prin hotărâre a confirmat persoanele responsabile de finanțe (trezorierii) desemnate de partidele politice:

 

1) Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” – prin hotărârea nr. 3161 din 29 octombrie 2024;

2) Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” – prin hotărârea nr. 3180 din 1 noiembrie 2024;

3) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist – prin hotărârea nr. 3181 din 1 noiembrie 2024.

 

II.        Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare

 

2. În conformitate cu art. 56 alin. (1) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. 1) - 5) din regulament, partidul politic sau blocul electoral, care intenționează să-și desfășoare campania electorală cu implicarea surselor financiare, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa la Comisia Electorală Centrală sau, după caz, la consiliul electoral de circumscripție, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. Ulterior, concurentul electoral informează Comisia, sau după caz consiliul electoral de circumscripție, în termen de 24 ore, despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și comunică datele bancare respective.

Totodată, conform art. 56 alin. (5) din Codul electoral și pct. 15 sbp. 6) din regulament, concurentul electoral care nu își deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală, sau după caz consiliul electoral de circumscripție, în termen de 3 zile de la înregistrarea sa și desfășoară doar activități de campanie sau de promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare. În acest caz, se prezintă declarația privind nedeschiderea contului „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la regulament.

2.1. În context, la situația 4 noiembrie 2024, informația cu privire la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” a fost prezentată de următorii concurenți electorali:

 

1) Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/139 din 29 octombrie 2024;

2) Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1483 din 5 noiembrie 2024;

3) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1492 din 6 noiembrie 2024.

 

2.2. Au informat inclusiv cu întârziere despre nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală următorii concurenți electorali:

1) Partidul Politic Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1464 din 4 noiembrie 2024;

2) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1513 din 8 noiembrie 2024, dar până la adoptarea hotărârii nr. 3201 din 8 noiembrie 2024;

3) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1463 din 4 noiembrie 2024, însă contrar modelului declarației aprobat de Comisie;

4) Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1475 din 4 noiembrie 2024;

5) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, cu adresele înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1525 din 11 noiembrie 2024 a prezentat informația la situația din 28 octombrie 2024, nr. CEC-7/1526 din 11 noiembrie 2024 - la situația din 1 noiembrie 2024, nr. CEC-7/1527 din 11 noiembrie 2024 - la situația din 8 noiembrie 2024 și nr. CEC-7/1546 din 11 noiembrie 2024 – la situația din 4 noiembrie 2024;

6) Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei, cu adresele înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1536 din 11 noiembrie 2024 a prezentat informația la situația din 28 octombrie 2024 și nr. CEC-7/1537 din 11 noiembrie 2024 - la situația din 4 noiembrie 2024;

7) Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, cu adresele înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/1538 din 11 noiembrie 2024 a prezentat informația la situația din 28 octombrie 2024 și nr. CEC-7/1544 din 11 noiembrie 2024 - la situația din 4 noiembrie 2024;

8) Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, cu adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1532 din 11 noiembrie 2024 a prezentat informația la situația din 4 noiembrie 2024.

 

2.2.1 Prin urmare, având în vedere că următorii concurenți electorali: Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei și Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, deși au prezentat Comisiei cu întârziere informația despre nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la situația din 4 noiembrie 2024, dar anterior examinării prezentei hotărâri, totuși au admis o abatere în campania electorală, pentru a asigura respectarea condițiilor legale privind finanțarea campaniei electorale, Comisia consideră justificat de a-i atenționa, inclusiv repetat, asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic.

 

2.3. Nu a prezentat nicio informație la situația 4 noiembrie 2024 cu privire la deschiderea și/sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.

Este de reținut că, anterior, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” nu a informat Comisia cu privire la deschiderea și/sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală, contrar prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic, abateri constatate prin hotărârea nr. 3201 din 8 noiembrie 2024, în legătură cu aceasta fiind atenționat să respecte prevederile legale în acest sens.

Prin urmare, având în vedere că Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” în calitate de concurent electoral nu a ținut cont de atenționarea anterioară a Comisiei și a comis o nouă abatere similară în campania electorală, pentru a asigura respectarea condițiilor legale privind finanțarea campaniei electorale, Comisia consideră justificat de a-i aplica sancțiunea avertismentului pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din regulament și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic

 

III. Cu privire la prezentarea rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale

 

3. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 65 din Programul calendaristic, concurenții electorali depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Acestea se prezintă după modelul din anexa nr. 6 la regulament.

Așadar, pentru situația din 4 noiembrie 2024, au prezentat rapoartele privind finanțarea campaniei electorale următorii concurenți electorali:

 

1) Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională;

2) Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;

3) Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”;

4) Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”.

 

3.1. Rapoartele privind finanțarea campaniei electorale ale concurenților electorali, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA și Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, au fost prezentate Comisiei având toate compartimentele completate cu cifra zero.

 

3.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, conține informații despre soldul mijloacelor financiare la începutul perioadei în mărime de 51 652,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă 27 237,63 lei, dintre care pentru materiale promoționale și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 24 414,37 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 1.

 

3.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, conține informații despre soldul mijloacelor financiare la începutul perioadei în mărime de 12 000,00 lei și venituri în mărime de 1 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarația privind mijloacele bănești, în mărime de 1 000,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 1 noiembrie 2024 a fost prezentată Comisiei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă 12 000,00 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 000,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.

Informația detaliată despre cheltuielile suportate pentru fiecare circumscripție electorală este dată în anexa nr. 2.

 

4. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali: Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” și Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” și-au onorat obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.

 

5. În corespundere cu art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către concurenții electorali în campania electorală pentru alegerile locale noi din 17 noiembrie 2024 au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/ „Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri locale noi din 17.11.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.

 

În temeiul art. 26, 32, 50, 52-59 din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către concurenții electorali menționați în subpunctele 2.1, 2.2 și 2.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.

2. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 4 noiembrie 2024 privind finanțarea campaniei electorale, menționate în subpunctele 3.1, 3.2 și 3.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.

3. Se atenționează concurenții electorali: Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei și Partidul Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, asupra necesității de a respecta prevederile art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024, conform celor constatate în subpunctul 2.2.1 din partea motivată a prezentei hotărâri.

4. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 sbp. 6) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și pct. 63 și 64 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale noi din data de 17 noiembrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2859 din 12 septembrie 2024, conform celor constatate în subpunctul 2.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.

5. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.

6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                      Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 12 noiembrie 2024

Nr. 3212