logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

pentru aprobarea Raportului privind rezultatele controlului complex al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”


https://a.cec.md/ro/pentru-aprobarea-raportului-privind-rezultatele-controlului-complex-al-finantari-2751_108911.html

H O T Ă R Â R E pentru aprobarea Raportului privind rezultatele controlului complex al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”   În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și secțiunea a 3-a din capitolul VI al Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei

H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Raportului privind rezultatele controlului complex
al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023
a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”
 
În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. d) și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, precum și secțiunea a 3-a din capitolul VI al Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală, în calitatea sa de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, este abilitată să efectueze controlul finanțării grupurilor de inițiativă și campaniilor electorale ale concurenților electorali.
Prin hotărârea nr. 1550 din 8 noiembrie 2023, Comisia Electorală Centrală a dispus efectuarea controlului complex al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”. În acest scop, a fost emisă dispoziția președintelui Comisiei Electorale Centrale nr. 105-a din 13 noiembrie 2023, conform căreia controlul s-a realizat în perioada 17 noiembrie 2023 – 17 ianuarie 2024 la sediul Comisiei Electorale Centrale.
Este de menționat că reprezentanții partidului nu au cooperat cu autoritatea electorală, nu au dat curs solicitării Comisiei de a se înfățișa la sediul acesteia și nu au prezentat actele care le-au fost cerute.
Din această cauză, grupul de control, creat prin dispoziția menționată mai sus, nu a avut acces direct la toate registrele contabile și/sau documentele primare care au stat la baza înregistrărilor contabile deținute de concurentul electoral. Respectiv, controlul s-a limitat doar la examinarea datelor din rapoartele financiare ale concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”, a informațiilor oficiale suplimentare primite la solicitarea Comisiei de la Serviciul Fiscal de Stat, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și a celor colectate de grupul de control.
Astfel, grupul de control a identificat 71 donatori persoane fizice ai concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”, care nu aveau înregistrate la autoritățile competente venituri corespunzătoare în raport cu mijloacele financiare donate. Probele acumulate au permis grupului de control să tragă concluzia că normele legale privind condițiile și modul de susținere financiară a campaniei electorale nu au fost respectate, fiind depășită de către respectivii donatori cota procentuală a donației cu mai mult de 30% față de venitul legal obținut în anul calendaristic precedent.
Au mai fost identificați alți 7 donatori persoane fizice care nu se aflau pe teritoriul Republicii Moldova, însă figurau în Registrul de evidență a donațiilor în numerar, parte componentă a Raportul final al concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. În perioada campaniei electorale, Partidul Politic „ȘANSĂ” a declarat donații în numerar în sumă totală de 2 857 120, 00 lei, precum și donații prin transfer în sumă totală de 294 853,50 lei.
De asemenea, potrivit datelor furnizate de Serviciul Fiscal de Stat, în perioada 17.10.2023 - 07.12.2023, contribuabilul Partidul Politic „ȘANSĂ” nu a eliberat documente primare cu regim special (bonuri de plată). În acest sens, Comisia nu dispune de informații dacă tranzacțiile de percepere a donațiilor au fost efectuate prin intermediul echipamentului de casă și control pe care partidul îl deținea și se afla în evidența Serviciului Fiscal de Stat cu numărul J312002026 din 17 octombrie 2023. Prin urmare, ridică suspiciuni rezonabile că toate donațiile primite de la persoane fizice au fost colectate în lipsa documentelor primare cu regim special și altor înscrisuri obligatorii prevăzute de lege.
Astfel, la data de 5 ianuarie 2024, având acumulate probe și în temeiul art. 49 alin. (1) din Codul contravențional nr. 218/2008, agenții constatatori din cadrul Comisiei au pornit și înregistrat procese contravenționale în privința conducătorului Partidului Politic „ȘANSĂ”, domnul Lungu Alexei, și trezorierului acestuia, doamna Caprari Tatiana.
De asemenea, tot la data de 5 ianuarie 2024, în temeiul art. 481 alin. (6) din Codul contravențional nr. 218/2008, pentru prezentarea neveridică a informației în Raportul final al concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” privind finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023, în speță indicarea în calitate de donatori a unor persoane fizice care în momentul donației în numerar, potrivit datelor prezentate de Inspectoratul Poliției de Frontieră, nu se aflau pe teritoriul Republicii Moldova, agenții constatatori din cadrul Comisiei au pornit și înregistrat procese contravenționale în privința persoanelor cu funcție de răspundere din cadrul partidului politic numit.
În cazul donatorilor persoane fizice culpabili de comiterea contravenției prevăzute de art. 483 alin. (1) din Codul contravențional nr. 218/2008, prin faptul că au depășit plafonul donației stabilit de lege, agenții constatatori din cadrul Comisiei au pornit și înregistrat 71 procese contravenționale în zilele de 11 și 12 ianuarie 2024.
Conform art. 21 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice și pct. 145 alin. (1) lit. b) din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023, activitatea partidului politic poate fi limitată dacă prin acțiunile acestuia se aduc prejudicii grave pluralismului politic sau principiilor democratice fundamentale, în speță, pentru neprezentarea informațiilor necesare efectuării supravegherii și controlului finanțării partidului politic, în termenul și formatul stabilit de Comisia Electorală Centrală.
Comisia reține și pct. 87 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, conform căruia „În scopul verificării și examinării rapoartelor privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală sau, după caz, consiliul electoral de circumscripție are dreptul să solicite, în condițiile legii, subiecților care au prezentat rapoartele financiare, autorităților și instituțiilor publice, agenților economici/persoanelor juridice private informații necesare în limita competenței sale, iar aceștia sunt obligați să prezinte informațiile solicitate în termenul indicat, dar nu mai târziu de 48 de ore din momentul solicitării. La cerere, acest termen este revizuit în funcție de circumstanțe sau de natura informației solicitate”. În acest sens, partidul nu a prezentat actele solicitate de Comisie prin adresa nr. CEC-8/3742 din 15 noiembrie 2023, și anume: 1) hotărârea de înregistrare; 2) codul de identificare fiscal; 3) actul de proprietate / contract de închiriere a spațiului în care şi-a desfășurat activitatea concurentul electoral; 4) rechizitele contului „Destinat grupului de inițiativă”/„Fond electoral” şi denumirea băncii în care este deschis contul; 5) registrul de inventar; 6) bilanțul, registrul de casă și alte registre contabile și documente primare care au stat la baza înregistrărilor contabile; 7) registrul donațiilor de la persoane fizice și declarațiile pe propria răspundere ale donatorilor; 8) registrul donațiilor de la persoane juridice; 9) registrul privind donațiile în numerar; borderoul donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite de Codul electoral; 10) registrul donațiilor sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață; documentele privind alte surse de venit (chitanțe, contracte, fișe de evidență) și 11) extrasul din contul bancar confirmat de bancă.
Prin urmare, partidul politic, în calitatea sa de succesor al drepturilor și obligațiilor care reies din statutul de concurent electoral, nu a făcut uz de dreptul efectiv la apărarea intereselor sale. Corespunzător, din această perspectivă, inițiativa Comisiei Electorale Centrale de a examina cazul sub toate aspectele a fost limitată la examinarea actelor prezentate inițial de către concurent, dar care sunt incomplete pentru efectuarea unui control complex.
Potrivit pct. 33 din același regulament, „Donațiile făcute în numerar de către persoane fizice se înregistrează obligatoriu prin intermediul echipamentului de casă și de control, destinate pentru înregistrarea operațiunilor de casă (în numerar), iar în cazul lipsei acestuia, se completează bonul de plată prevăzut de Ordinul ministrului finanțelor nr. 24/36/1998 cu privire la aprobarea formularelor tipizate de documente cu regim special. În afară de bonul de plată, persoana responsabilă completează și Declarația privind donația în numerar şi acceptarea mijloacelor financiare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care se atașează la documentele contabile ale grupului de inițiativă, concurentului electoral şi participantului la referendum. Declarația se întocmește în două exemplare. Primul exemplar se eliberează donatorului care a depus banii, iar copia rămâne la competitorul electoral. Datele privind aceste donații se includ în rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale”. Astfel, conform datelor furnizate de Serviciul Fiscal de Stat, Comisia a constatat că în perioada 17.10.2023 – 07.12.2023 contribuabilul Partidul Politic „ȘANSĂ” nu a eliberat documente primare cu regim special (bonuri de plată) și, prin urmare, nu este clar dacă au fost colectate alte acte obligatorii, cum ar fi declarațiile privind donațiile în numerar și acceptarea mijloacelor financiare.
De menționat că, în conformitate cu art. 21 alin. (2) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, „În cazul constatării acțiunilor menționate la alin. (1) și (11), Ministerul Justiției, din oficiu sau la sesizare, prin cerere scrisă, va solicita organului de conducere al partidului politic respectiv ca, în termen de cel mult o lună, să întreprindă măsuri pentru încetarea acestor acțiuni și despre rezultate să informeze ministerul”. Iar, potrivit alin. (3) al aceluiași articol, „dacă organul de conducere al partidului politic nu a îndeplinit cerința Ministerului Justiției, activitatea partidului politic va fi limitată pe un termen de până la 6 luni prin hotărârea definitivă a judecătoriei, la cererea Ministerului Justiției, care se depune în decurs de 5 zile după expirarea termenului stabilit conform prevederilor alin. (2)”.
Având în vedere cele constatate, Comisia consideră judicios de a solicita Ministerului Justiției întreprinderea tuturor măsurilor ce se impun pentru a obliga Partidul Politic „ȘANSĂ” să prezinte Comisiei informațiile și actele menționate supra, iar dacă nu le va prezenta, să inițieze procedurile de limitare a activității acestuia, în condițiile normelor citate mai sus.
De menționat că, raportul de control în cauză a fost plasat pe pagina web a Comisiei Electorale Centrale, constituind parte integrantă a prezentei hotărâri ca anexă. Totodată, prevederile acestuia pot fi contestate de părțile interesate, doar împreună cu prezenta hotărâre.
În temeiul art. 26 alin. (1) lit. d), 32 și 59 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1), 164 alin. (1) și 165 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu prevederile Regulamentului privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
 
1. Se aprobă Raportul privind rezultatele controlului complex al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ”, conform anexei.
2. Se sesizează Serviciul Fiscal de Stat pentru verificarea corectitudinii colectării donațiilor de către Partidul Politic „ȘANSĂ” aparent în lipsa documentelor primare cu regim special (bonuri de plată), cu ulterioara informare a Comisiei despre rezultatul verificării.
3. Se sesizează Ministerul Justiției în vederea întreprinderii acțiunilor în condițiile art. 21 alin. (2) și (3) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice.
4. Se comunică prezenta hotărâre Partidului Politic „ȘANSĂ”, în calitate de parte vizată.
5. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei și poate fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                 Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 14 februarie 2024
Nr. 2240