logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

pentru modificarea hotărârii CEC nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”


https://a.cec.md/ro/pentru-modificarea-hotararii-cec-nr-3343-din-24-ianuarie-2025-2751_112780.html

HOTĂRÂRE pentru modificarea hotărârii CEC nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”   I. Circumstanțele procedurii administrative Prin hotărârea nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către

HOTĂRÂRE
pentru modificarea hotărârii CEC nr. 3343 din 24 ianuarie 2025
„Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe
de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile
pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”
 
I. Circumstanțele procedurii administrative
Prin hotărârea nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”, Comisia Electorală Centrală a constatat admisibilă difuzarea, pe parcursul anului 2025, a publicității politice pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în baza declarațiilor de intenție prezentate de către următorii difuzori de publicitate: INDEPENDENT MEDIA S.R.L., AQUARELLE S.R.L., Primăria satului Mateuți, raionul Rezina, CASSIDAS S.R.L., ORTO-PANMED S.R.L., B.M. Public S.R.L., S.R.L. STANDART, Î.I. „Usatîi IN CO” și TRENDSETER S.R.L.
Domnul Vitalie Usatîi a depus la Comisia Electorală Centrală o cerere, înregistrată sub nr. CEC-9/524 din 10 aprilie 2025, prin care a informat despre decizia Agenției Servicii Publice din 3 februarie 2025, potrivit căreia Î.I. „Usatîi IN CO” a fost radiată din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali (dosar nr. ___________), și solicită modificarea hotărârii nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025” prin înlocuirea textului „Î.I. „Usatîi IN CO”” cu textul „cetățeanul Usatîi Vitalie”.
 
II. Argumentele petentului
Petentul informează despre decizia Agenției Servicii Publice din 3 februarie 2025, potrivit căreia Î.I. „Usatîi IN CO” a fost radiată din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali (dosar nr. _________).
Domnul Vitalie Usatîi menționează că deține dreptul de proprietate asupra panourilor publicitare, invocând art. 14 alin. (1) din Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, care stipulează că întreprindere individuală este întreprinderea care aparţine cetăţeanului, cu drept de proprietate privată, sau membrilor familiei acestuia, cu drept de proprietate comună. Patrimoniul întreprinderii individuale se formează pe baza bunurilor cetăţeanului (familiei) şi altor surse care nu sunt interzise de legislaţie.
Având în vedere cele arătate, petentul consideră că este succesor de drept și solicită modificarea hotărârii nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025” în sensul înlocuirii mențiunii „Î.I. „Usatîi IN CO”” cu textul „cetățeanul Usatîi Vitalie”.
 
III. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
Examinând cererea, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea acestora.
Potrivit pct. 60 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei nr.1155/2023, până la 15 ianuarie a fiecărui an, difuzorii de publicitate, deținătorii sau gestionarii dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă, care doresc să difuzeze publicitate politică sau electorală, vor prezenta Comisiei Electorale Centrale sau consiliului electoral de circumscripție conform competenței declarații corespunzătoare de intenție și informații privind condițiile în care oferă spațiu publicitar și alte servicii conexe, inclusiv prețurile medii ale spațiilor de publicitate aplicate în ultimele 6 luni.
Astfel, în corespundere cu prevederile cadrului legal menționat, până la data de 15 ianuarie 2025, Comisia a recepționat declarațiile de intenție de la difuzori/distribuitori de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă, printre care și declarația Întreprinderii Individuale „Usatîi IN CO”.
Prin hotărârea nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”, Comisia Electorală Centrală a constatat admisibilă difuzarea, pe parcursul anului 2025, a publicității politice pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în baza declarațiilor de intenție prezentate de către următorii difuzori de publicitate: INDEPENDENT MEDIA S.R.L., AQUARELLE S.R.L., Primăria satului Mateuți, raionul Rezina, CASSIDAS S.R.L., ORTO-PANMED S.R.L., B.M. Public S.R.L., S.R.L. STANDART, Î.I. „Usatîi IN CO” și TRENDSETER S.R.L.
Ulterior, prin decizia Agenției Servicii Publice din 3 februarie 2025, Întreprinderea Individuală „Usatîi IN CO” a fost radiată din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali (dosar nr. ___________).
Radierea din Registrul de Stat al întreprinzătorilor individuali produce efecte depline și definitive, în sensul că entitatea respectivă încetează să mai existe din punct de vedere legal și, pe cale de consecință, își pierde capacitatea de a participa în circuitul juridic și de a exercita drepturi sau obligații în nume propriu, inclusiv dreptul de a presta servicii de publicitate politică.
Prin urmare, Comisia reține că Î.I. „Usatîi IN CO” nu mai întrunește condițiile legale pentru a figura printre difuzorii autorizați, întrucât nu mai are calitatea de subiect de drept. În temeiul principiului legalității și pentru a asigura conformitatea cu situația juridică actuală a entităților autorizate, Comisia consideră necesară modificarea hotărârii nr. 3343 din 24 ianuarie 2025, în sensul excluderii Î.I. „Usatîi IN CO” din lista difuzorilor de publicitate politică admiși pentru anul 2025.
Cu referire la solicitarea petentului privind modificarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”, în sensul înlocuirii denumirii „Î.I. „Usatîi IN CO”” cu sintagma „cetățeanul Vitalie Usatîi”, menționăm că această solicitare urmează a fi respinsă, din următoarele considerente.
Potrivit art. 3 din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, autorizația pentru dispozitiv publicitar constituie un act permisiv eliberat de autoritatea competentă, care conferă titularului drepturi și obligații legale referitoare la realizarea lucrărilor de amplasare, construcție, întreținere și exploatare a dispozitivelor publicitare, precum și a altor activități conexe, indispensabile funcționării acestora.
În conformitate cu art. 32 alin. (1) lit. a) din aceeași lege, autorizația pentru dispozitivele publicitare fixe se eliberează de către autoritatea administrației publice locale. Alineatul (3) al aceluiași articol prevede expres că:
- în cazul în care solicitantul este persoană fizică, trebuie să prezinte copia buletinului de identitate și extrasul din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali;
- în cazul în care solicitantul este persoană juridică, se prezintă extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice.
Așadar, dreptul de a solicita și obține autorizații pentru amplasarea și exploatarea dispozitivelor publicitare revine exclusiv entităților înregistrate, fie ca întreprinzători individuali, fie ca persoane juridice.
Totodată, în vederea desfășurării activităților de publicitate politică, formațiunile politice au obligația legală de a încheia contracte doar cu difuzori/distribuitori autorizați – adică cu întreprinzători individuali sau agenți economici în calitate de persoane juridice – care au depus în prealabil la Comisia Electorală Centrală declarația de intenție pentru anul 2025.
Or, în speță, Întreprinderea Individuală „Usatîi IN CO” a fost radiată din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali la data de 3 februarie 2025, prin decizia Agenției Servicii Publice (dosar nr. ___________). Prin urmare, entitatea și-a pierdut capacitatea juridică și, implicit, dreptul de a încheia contracte, de a presta servicii sau de a acționa în circuitul civil.
În aceste condiții, înlocuirea sa cu „cetățeanul Vitalie Usatîi” nu este admisibilă, întrucât domnul Usatîi, în lipsa unei forme legale de organizare (întreprindere individuală sau persoană juridică), nu întrunește condițiile legale pentru obținerea autorizaţiei pentru dispozitivul publicitar, respectiv pentru a presta în mod legal servicii de publicitate politică.
În cauză, este esențial de subliniat că prestarea serviciilor de publicitate politică reprezintă o activitate economică. Or, potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, întreprinzătorul este obligat să înregistreze întreprinderea, filialele şi reprezentanţele, înfiinţate de către acesta pe teritoriul Republicii Moldova, până la începerea activităţii lor economice, în conformitate cu Legea nr. 220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali.
 
În temeiul art. 18, 26 alin. (1) lit. a) și 32 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 170 din Codul administrativ nr. 116/2018, art. 11 din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate și în conformitate cu pct. 60 și 61 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
 
1. La pct. 1 din hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3343 din 24 ianuarie 2025 „Cu privire la condițiile de oferire a spațiului publicitar și altor servicii conexe de către difuzorii/distribuitorii de publicitate pe dispozitivele fixe sau mobile pentru publicitatea politică pe parcursul anului 2025”, sintagma „Î.I. „Usatîi IN CO”” se exclude.
2. Cererea domnului Vitalie Usatîi, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-9/524 din 10 aprilie 2025, se respinge.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei și poate fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                Angelica CARAMAN
 
Chişinău, 8 mai 2025
Nr. 3538