logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

pentru modificarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1137 din 28 iulie 2023


https://a.cec.md/ro/pentru-modificarea-regulamentului-privind-reflectarea-alegerilor-de-catre-instit-2751_110521.html

HOTĂRÂRE pentru modificarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1137 din 28 iulie 2023   În temeiul art. 25 lit. c), 32 și 90 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr. 426-427, art. 770) și notificării Cancelariei de Stat nr. 25-125-8333 din 24 iulie 2024, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/14804

HOTĂRÂRE

pentru modificarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale

nr. 1137 din 28 iulie 2023

 

În temeiul art. 25 lit. c), 32 și 90 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr. 426-427, art. 770) și notificării Cancelariei de Stat nr. 25-125-8333 din 24 iulie 2024, înregistrate la Comisie sub nr. CEC-7/14804 din aceeași dată, privind punerea în aplicare a Hotărârii Curții Constituționale nr. 16/2024 privind excepțiile de neconstituționalitate a unor prevederi din articolul 90 alin. (2) din Codul electoral (reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media) (sesizările nr. 233g/2023, nr. 248g/2023, nr. 29g/2024, nr. 51g/2024 și nr. 81g/2024), Comisia Electorală Centrală hotărăște:

  1. Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1137 din 28 iulie 2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr. 296, art.765), cu modificările ulterioare,  se modifică după cum urmează:

Capitolul III se completează cu punctul 241 cu următorul cuprins:

1) „241. În cazul în care perioadele electorale pentru orice tip de scrutin, inclusiv referendumuri, se suprapun în timp, total sau parțial, FSM prevăd în declarație reflectarea alegerilor astfel, încât publicul țintă să poată distinge cu ușurință cărui tip de scrutin îi sunt dedicate programele cu caracter electoral”.

  2) Capitolul III se completează cu punctul 261 cu următorul cuprins:

„261. În serviciile media audiovizuale, grupurile de inițiativă, concurenții electorali (candidații în alegeri), participanții la referendum, reprezentanții și persoanele de încredere ale acestora, prin deviere de la declarația politicii editoriale pot avea intervenții directe sau indirecte și pot fi vizați de terți în alte programe audiovizuale decât cele cu caracter electoral, stabilite expres în declarațiile politicilor editoriale cu respectarea principiilor și garanțiilor stabilite la art.89 alin. (2) și alin. (5) din Codul electoral nr.325/2022. În cazul în care există devieri de la declarația politicii editoriale, FSM media are obligația să facă clarificările de rigoare în conformitate cu procedura stabilită la pct.96”.

3) Punctul 32 va avea următorul cuprins:

„32. FSM prevăzuți la pct. 31 nu au dreptul să difuzeze programe cu caracter electoral, inclusiv de publicitate electorală, cu excepția știrilor de interes social general (tehnica votării, evenimente electorale relevante, participarea la vot, rezultatele alegerilor și altele asemenea), la rubrica specială și cu respectarea rigorilor prezentului regulament.”. 

4) Punctul 38 va avea următorul cuprins:

„38. În programele de știri și actualități, subiectele cu caracter electoral sunt incluse la rubrica specială „Electorala – 20_”, evidențiată prin semnale acustice sau vizuale unice la început și la final.”. 

5) După punctul 39 se introduce un nou punct, 391, cu următorul cuprins:

„391. În categoria emisiunilor de informare electorală pot fi incluse/difuzate și alte programe (de ciclu, de arhivă, de autor etc.) dacă întrunesc următoarele condiții:

1) au relevanță electorală (informativă, educativă, distractivă);

2) urmăresc un interes public;

3) respectă principiile stabilite la art.89 alin. (2) din Codul electoral nr.325/2022.”.

6) Punctul 40 va avea următorul cuprins:

„40. În cadrul alegerilor parlamentare, prezidențiale și referendumurilor republicane, FSM naționali, ale căror declarații privind politica editorială au fost aprobate de CA, acordă partidelor politice, blocurilor electorale și candidaților independenți înregistrați în calitate de concurenți electorali sau participanți la referendum timpi de antenă gratuit, câte 5 minute la serviciile de televiziune și câte 10 minute la serviciile de radiodifuziune. Acești timpi de antenă se acordă în mod integral în primele 15 zile de la începerea campaniei electorale. Timpii de antenă acordați gratuit sunt utilizați exclusiv pentru expunerea programelor electorale în cadrul emisiunilor de promovare electorală, difuzate separat de alte conținuturi audiovizuale și evidențiate prin semnale acustice sau vizuale unice cu mențiunea „Emisiune de promovare electorală”, la început și la final.”.

7) Punctul 46 va avea următorul cuprins:

„46. În perioada electorală programele cu caracter electoral prevăzute la art. 90 alin. (2) lit. a) și b) din Codul electoral nu pot fi difuzate în cadrul a două sau mai multor servicii media audiovizuale, iar cele de la lit. d) pot fi difuzate în cadrul a două sau mai multor servicii media audiovizuale, dacă acest fapt este indicat în declarația privind politica editorială pentru reflectarea alegerilor și sunt organizate în comun de două sau mai multe servicii media audiovizuale.”.

8)  Punctul  55 va avea următorul cuprins:

„55. În cazul în care un autor, moderator sau prezentator de programe audiovizuale este membru al grupului de inițiativă, candidat desemnat, concurent electoral, persoană de încredere a concurentului electoral, trezorier, reprezentant al concurentului electoral, participant la referendum, membru al partidului din partea căruia candidează participantul la emisiune sau este rudă de gradul întâi și doi cu acesta, FSM sistează difuzarea emisiunilor, în primă difuzare, în reluare sau din arhivă, cu participarea sa pe întreaga perioadă electorală sau, după caz, pe perioada în care autorul, moderatorul sau prezentatorul de programe are această calitate.” .

9) Punctul 59 va avea următorul cuprins:

„59. FSM face invitație nominală și publică la dezbatere concurentului electoral sau participantului la referendum cu cel puțin două zile înainte de dezbaterea programată. Pentru invitație FSM utilizează datele de contact indicate în documentele de înregistrare oficială a concurentului electoral sau a participantului la referendum de către organul electoral respectiv. În invitație sunt indicate tema, condițiile de participare la dezbatere, inclusiv limba în care se va desfășura dezbaterea, ora și locul prezentării la dezbatere a concurentului electoral sau a participantului la referendum. Condițiile de participare la dezbatere pot include și avertismentul că întârzierea la dezbateri nu este acceptată, întârziere însemnând lipsa prezenței invitatului către momentul începutului programat al dezbaterii electorale.”. 

10) Punctul 67 va avea următorul cuprins:

„67. Moderatorii de dezbateri electorale nu pot fi concurenți electorali sau participanți la referendum, persoane de încredere ale concurenților electorali sau ale participanților la referendum, rude de gradul întâi și doi ale concurenților electorali sau ale participanților la referendum.”.

11) Punctul 80 va avea următorul cuprins:

„80. Publicitatea electorală este grupată și difuzată în calupuri de spoturi publicitare. Calupurile sunt difuzate separat de alte forme de comunicări comerciale audiovizuale, fiind însoțite la început și la final de mențiunea vizuală sau acustică „Publicitate electorală”. FSM publici vor difuza separat publicitatea cu plată și cea gratuită, calupurile de publicitate fiind însoțite de mențiunile vizuale sau acustice „Publicitate electorală cu plată” și „Publicitate electorală gratuită”. Fiecare spot publicitar, cu excepția celor difuzate în cadrul serviciilor media audiovizuale de radiodifuziune, trebuie să includă elementele de identificare stabilite de regulamentul privind difuzarea publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat de CEC.”.

12) La punctul 95, textul „și pe paginile web oficiale ale FSM monitorizați” se exclude.

13)  Punctul 96 va avea următorul cuprins:

„96. În perioada electorală, FSM care reflectă alegerile au obligația de a raporta în termen de 3 zile de la difuzare orice reflectare electorală în afara programelor audiovizuale cu caracter electoral și de a furniza înregistrările acelor programe către CA.”.

14) Punctul 98 va avea următorul cuprins:

„98. În campania electorală CA prezintă CEC rapoarte de monitorizare în condițiile art. 90 alin. (16) din Codul electoral.”.

  1. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                     Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 30 iulie 2024

Nr. 2658