logo

Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova

Referitor la inițiativa de a efectua un sondaj privind preferințele alegătorilor în ziua alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie 2020 prin intermediul rețelei telefonice, Comisia Electorală Centrală comunică următoarele


https://a.cec.md/ro/referitor-la-initiativa-de-a-efectua-un-sondaj-privind-2781_98066.html

Scopul unui sondaj de opinie realizat în perioada electorală constă în aflarea datelor despre susținerea de către alegători a unuia sau altui candidat. Restricția arătată la  art. 70 alin. (10) din Codul electoral de a nu publica aceste informații cu 5 zile până în ziua alegerilor este tocmai pentru a nu influența opinia alegătorilor. În conformitate cu art. 6 din Codul electoral votul este unul secret, iar autorităților publice, precum și altor subiecți implicați în procesele electorale le revine obligația de a asigura  caracterul confidențial al votului.

Scopul unui sondaj de opinie realizat în perioada electorală constă în aflarea datelor despre susținerea de către alegători a unuia sau altui candidat. Restricția arătată la  art. 70 alin. (10) din Codul electoral de a nu publica aceste informații cu 5 zile până în ziua alegerilor este tocmai pentru a nu influența opinia alegătorilor. În conformitate cu art. 6 din Codul electoral votul este unul secret, iar autorităților publice, precum și altor subiecți implicați în procesele electorale le revine obligația de a asigura  caracterul confidențial al votului.

 Astfel, pornind de la premisa faptului că secretul votării este o garanție a unei exprimări libere a alegătorului în baza căreia se deleagă și se formează puterea în stat, iar numerele de telefon (cel puțin o parte) sunt personalizate, - prin metoda în cauză se formează riscul compromiterii caracterului secret al votului, - adică alocarea opțiunii expuse de alegător cu numărul de telefon fiind identificabilă personalitatea acestuia, fapt care este unul contrar principiului arătat supra.

 De asemenea se atrage atenția că activitatea de utilizare a uneltelor ce conțin date identificabile a persoanelor fizice urmează a fi conformă cerințelor stabilite de Legea 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal, inclusiv în ceea ce privește obținerea statutului de operator al datelor cu caracter personal.

 În cazul sondajului de opinie care se intenționează a fi realizat, acesta nu se încadrează în mecanismele desfășurării unui exit-poll, deoarece la momentul apelului telefonic, nu există o certitudine dacă alegătorul a participat la alegeri. La fel, în înștiințarea prezentată Comisiei, nu sunt prezentate date despre metodologia cercetării (vârstă, sex, repartizare geografică), criterii indispensabile unei astfel de cercetări.

 În context menționăm că chestionarea alegătorilor la ieșirea din secția de votare (exit-poll clasic) nu poate fi echivalată cu efectuarea acestuia prin intermediul telefonului, or la chestionarea votanților nu se utilizează metode ce ar putea identifica alegătorul.

 În lumina celor expuse, menționăm că CEC nu a autorizat exercitarea unui asemenea exercițiu și atenționează instituțiile mass-media care intenționează să prezinte informații cu privire la sondajul desfășurat. Comisia își rezervă dreptul de a sesiza Centrul pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, Consiliul Audiovizualului și organele de drept pentru a documenta și investiga cazul.