Nr. 2218 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/32 din 30 ianuarie 2019 a domnului Anatolie Ursu, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă”

  • 02.02.2019
  • 4126
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/32 din 30 ianuarie 2019

a domnului Anatolie Ursu, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția

de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală

nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă”

 

            La data de 30 ianuarie 2019, domnul Anatolie Ursu, pretendent la calitatea de candidat  la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă” a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/32, prin care solicită revizuirea hotărîrii nr. 24 din 29 ianuarie 2019 adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 22, or. Ialoveni (în continuare – CECEU nr. 22), revizuirea listelor de subscripție și validarea a 263 de semnături ale susținătorilor din cele 297 declarate nule.

           

Contestatarul, în susținerea contestației, menționează că prin hotărîrea contestată, CECEU nr. 22 a invalidat 297 semnături ale susținătorilor din cele 580 prezentate, după cum urmează:  

  • Lipsa semnăturii – 2 persoane;
  • Lipsa datei semnării – 2 persoane;
  • Lipsa seriei și numărului actului de identitate – 2 persoane;
  • Act de identitate incorect – 20 persoane;
  • Circumscripția de domiciliu incorectă – 30 persoane;
  • Regiunea de domiciliu incorectă – 46 de persoane;
  • Date personale incorecte/incomplete – 28 persoane;
  • Susținătorul nu are 18 ani – 1 persoană;
  • Datele nu au fost completate personal – 99 persoane;
  • Corectări – 67 persoane;
  • Lista neînregistrată – 1 listă, 3 semnături.

Astfel, în total au fost invalidate 297 de semnături ale susținătorilor, iar 283 de semnături au fost declarate valide.

Cu referire la 46 semnături ale susținătorilor invalidate pe motiv că regiunea de domiciliu este incorectă, contestatarul precizează că semnăturile în cauză au fost colectate de la persoane care, deși au indicat eronat „viza de reședință, confundînd-o cu locul de trai”, sînt persoane care domiciliază pe teritoriul aceleiași circumscripții. Mai mult ca atît, acest lucru nu constituie, în opinia contestatarului, un temei de anulare a semnăturii conform Codului electoral și Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018.

În partea ce ține de anularea a 99 de semnături din cauza că au fost scrise de aceeași persoană (de aceeași mînă) și corectarea a 67 de semnături, contestatarul invocă prevederile art. 47 alin. (4) din Codul electoral, care stabilește că, din motive obiective, listele pot fi completate de aceeași persoană cu condiția ca semnătura să fie depusă personal sau prin reprezentant.

În continuare, cu referire la lista neînregistrată a susținătorilor din satul Seliștea, comuna Tuzara, precizează că, deoarece satul Seliștea face parte din comuna Tuzara, iar aceasta din urmă intră în jurisdicția CECEU nr. 22, neînregistrarea listei și a semnăturilor constituie o încălcare a dreptului susținătorilor de a alege și de a fi aleși.

În partea ce ține de anularea a 28 de semnături pe motiv că datele personale sînt incomplete/incorecte, iar alte 20 de semnături că actul de identitate este incorect, contestatarul solicită ca aceste înscrieri să fie examinate în prezența sa și a juristului Partidului Politic „Democrația Acasă”, întrucît aceste semnături au fost anulate pentru că în timpul completării susținătorii au înscris „Numele/Prenumele” într-o singură căsuță sau au depășit limitele rubricii „Serie/număr”, anularea pe acest motiv constituie, în viziunea contestatarului, o încălcare crasă a drepturilor susținătorilor.

 

Prin referința depusă la Comisie pe data de 01 februarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/32/R, CECEU nr. 22 relevă următoarele.

La data de 24 ianuarie 2019, la CECEU nr. 22 au fost prezentate 30 de liste de subscripție completate și 4 liste necompletate, conținînd 580 de semnături ale susținătorilor.

Potrivit Notei informative din 28 ianuarie 2019 privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate de domnul Anatolie Ursu, candidat la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, au fost constatate următoarele încălcări:

În liste lipsesc:

  • Semnăturile la 2 persoane;
  • Data semnării la 2 persoane;
  • Seria și/sau numărul actului de identitate la 2 persoane.

Alte încălcări:

  • Act de identitate incorect – 20 persoane;
  • Circumscripția de domiciliu incorectă – 30 persoane;
  • Regiunea de domiciliu incorectă – 46 de persoane;
  • Date personale incorecte/incomplete – 28 persoane;
  • Susținătorul nu are 18 ani – 1 persoană;
  • Datele nu au fost completate personal – 99 persoane;
  • Corectări privind ordinea înscrierii, anul nașterii, nume, prenume, seria și numărul actului de identitate – 67 persoane;
  • Lista neînregistrată – 1 listă, 3 semnături.

Astfel, din 30 de liste de subscripție prezentate au fost excluse 297 de semnături ale susținătorilor, fiind considerate nule. Valide au fost declarate 283 de semnături ale susținătorilor.

Cu privire la anularea a 99 de semnături pe motiv că au fost completate de aceeași persoană (scrise de aceeași mînă), CECEU nr. 22 precizează că, potrivit art. 47 alin. (4) din Codul electoral, în lista de subscripție, susținătorul candidatului, precum și susținătorul inițierii referendumului, completează personal numărul curent, numele și prenumele, anul nașterii, domiciliul, seria și numărul actului de identitate, data la care se semnează în listă și își aplică semnătura. În cazul în care susținătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată nemijlocit de susținător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia.

Astfel, examinînd listele de subscripție prezentate, CECEU nr. 22 a constatat nulitatea a 99 de semnături, fiind evident faptul că datele nu au fost completate personal, iar mențiuni privind motivele obiective asupra acestor cazuri în rubrica „Notă” lipsesc.

În ceea ce privește 1 listă neînregistrată cu 3 semnături ale susținătorilor din satul Seliștea, comuna Tuzara, în referință se menționează că acest rezultat a fost dat de aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție, întrucît la introducerea datelor din lista respectivă în aplicație, aceasta nu a permis accesul, însă CECEU nr. 22 a verificat inclusiv semnăturile din această listă și, în urma verificării, a constatat că din cele 3 semnături, o semnătură este validă, iar celelalte conțin ștersături/corectări.

Pornind de la faptul că au fost declarate valide 283 semnături ale susținătorilor, în temeiul art. 86 alin. (3) din Codul electoral, CECEU nr. 22 a adoptat hotărîrea de respingere a cererii de înregistrare a domnului Anatolie Ursu în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova la alegerile din 24 februarie 2019 în circumscripția uninominală nr. 22  din partea Partidului Politic „Democrația Acasă”.

În contextul celor menționate în referință, CECEU nr. 22 solicită respingerea contestației nr. CEC-10AP/32 din 30 ianuarie 2019 ca fiind neîntemeiată, cu menținerea în vigoare a hotărîrii contestate. 

 

Examinînd documentele prezentate, Comisia constată următoarele.

            În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestării hotărîrii organului electoral, sarcina probării legalității revine acestui organ. Respectiv, din materialele prezentate de către CECEU nr. 22 reiese că pe 24 ianuarie 2019 la organul electoral au fost depuse 30 liste de subscripție pentru susținerea domnului Anatolie Ursu, pretendent la calitatea de candidat  la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă”, ce conțineau un număr de 580 de semnături. Din semnăturile prezentate, potrivit Notei informative, 297 de semnături au fost invalidate. Subsecvent, în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul de semnături valide s-a redus față de plafonul minim, fiind în număr de 283.

Încălcările constatate au fost reflectate de către organul electoral atît în hotărîrea care se contestă, cît și în Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție.

            Cu privire la dezacordul contestatarului privind anularea a 46 de semnături ale susținătorilor pe motiv că regiunea de domiciliu este incorectă, persoanele respective făcînd parte din aceeași circumscripție, Comisia reține prevederea de la art. 47 alin. (3) din Codul electoral, conform căreia lista de subscripție va conține numai semnături ale susținătorilor care domiciliază într-o singură localitate. Prin urmare, pe o listă de subscripție nu pot semna susținători care aparțin unor localități diferite, indiferent de faptul dacă aceste localități sînt atribuite aceleiași circumscripții electorale uninominale.

            În partea ce privește anularea a 99 de semnături pe motiv că datele susținătorului au fost completate de aceeași persoană (scris de aceeași mînă), conform art. 47 alin. (4) din Codul electoral, în lista de subscripție, susținătorul candidatului, precum și susținătorul inițierii referendumului, completează personal numărul curent, numele și prenumele, anul nașterii, domiciliul, seria și numărul actului de identitate, data la care semnează în listă și își aplică semnătura. În cazul în care susținătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată nemijlocit de susținător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia.

            Totodată, pct. 18 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție stabilește structura obligatorie a listei de subscripție pentru susținerea candidatului la una din funcțiile elective, potrivit căruia lista de subscripție cuprinde o rubrică „Notă” în care se înscriu mențiunile privind completarea datelor solicitate de către membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, precum și în cazul aplicării semnăturii de un reprezentant al susținătorului. Astfel, dacă lista este completată de o altă persoană decît susținătorul, motivul completării trebuie să fie consemnat în rubrica „Notă” din listă, în caz contrar semnăturile se consideră nule în temeiul art. 48 alin. (4) lit. c) din Codul electoral.

            Cu privire la anularea a 67 de semnături ale susținătorilor pe motiv că datele au fost corectate (privind ordinea înscrierii, anul nașterii, numele, prenumele, seria și numărul actului de identitate), Comisia menționează că, potrivit pct. 43 subpct. 2) lit. j) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, sînt considerate nevalabile semnăturile susținătorilor care conțin semne de rectificare a datelor înscrise, inclusiv a semnăturii.

            Vizavi de imposibilitatea de a introduce în aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție datele dintr-o listă de subscripție cu 3 semnături ale susținătorilor din satul Seliștea Nouă, comuna Tuzara, Comisia relevă că, potrivit Legii nr. 764 din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, satul Seliștea Nouă face parte din comuna Tuzara, raionul Călărași. În pofida imposibilității de a introduce datele din această listă în aplicație, la examinarea modului de completare a listelor și semnăturilor, CECEU nr. 22 a examinat și semnăturile din lista respectivă.

            În contextul celor menționate, Comisia constată examinarea obiectivă și corectă de către CECEU nr. 22 a modului de completare a listelor de subscripție, precum și de înscriere a semnăturilor susținătorilor, în corespundere cu prevederile Codului electoral și ale Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție.

Potrivit prevederilor art. 86 alin. (1) din Codul electoral, pentru a fi înregistrat de consiliul electoral de circumscripție, candidatul pentru circumscripția uninominală prezintă, în condițiile art. 47 și art. 48, liste de subscripție care conțin semnăturile a cel puțin 500 și cel mult 1000 de susținători cu drept de vot din circumscripția uninominală unde intenționează să candideze.

            Conform alin. (3) al art. 86 din Codul electoral, pct. 45 lit. a) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, pct. 66 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, dacă la verificarea listelor de subscripție se constată că nu este prezentat numărul necesar de semnături sau, în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul lor s-a redus față de plafonul minim prevăzut la alin. (1) al art. 86 din Codul electoral, organul electoral refuză înregistrarea candidatului la alegeri.

            În partea ce ține de solicitarea contestatarului potrivit căreia Comisia Electorală Centrală să verifice listele de subscripție și să valideze acele 263 de semnături declarate nule de către CECEU nr. 22, Comisia relevă că, potrivit normei de la art. 86 alin. (1) – (3) din Codul electoral, competența materială de a verifica listele de subscripție și adoptare a unei hotărîri, fie de înregistrare, fie de respingere a înregistrării candidatului, îi revine consiliului electoral de circumscripție.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 47 alin. (3), art. 48, art. 71 alin. (5), art. 72 alin. (1), art. 86 din Codul electoral, Legea nr. 764 din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, al Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, și al pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

                                           

  1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/32 din 30 ianuarie 2019 a domnului Anatolie Ursu, pretendent la calitatea de candidat  pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă”.
  2. Se menține hotărîrea nr. 24 din 29 ianuarie 2019 emisă de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 22, or. Ialoveni, prin care s-a respins cererea domnului Anatolie Ursu privind înregistrarea în calitate de candidat  la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 22, or. Ialoveni din partea Partidului Politic „Democrația Acasă” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.
  3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                  Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 02 februarie 2019

Nr. 2218