Nr. 2978 - cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10APr/2 și CEC-10APr/3 din 26 septembrie 2024 depuse de domnii Duca Ion, Avram Ion și doamna Parșova Maria 

  • 29.09.2024
  • 346
  • 0

H O T Ă R Â R E

cu privire la contestațiile (cererile prealabile) nr. CEC-10APr/2 și CEC-10APr/3

din 26 septembrie 2024 depuse de domnii Duca Ion, Avram Ion și doamna Parșova Maria 

 

  1. Aspecte introductive
  1. Domnul Duca Ion, secretar al Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație (cerere prealabilă), înregistrată sub nr. CEC-10APr/2 din 26 septembrie 2024 împotriva hotărârii nr. 4/39 din 23 septembrie 2024 „Cu privire la constituirea Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39” (în continuare – hotărârea nr. 4/39) a Consiliului electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 (în continuare – CECER Cantemir nr. 8).

Contestatarul solicită: 

- obligarea CECER Cantemir nr. 8 să includă în preambulul hotărârii nr. 4/39, după textul „nr. 2633.2024”, sintagma „decizia Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13.09.2024”;

- obligarea CECER Cantemir nr. 8 să substituie sintagmele „Registrul Funcționarilor Electorali” de la pozițiile „Dimcea Andrei, Sobor Ana” cu sintagmele „reprezentantul Consiliului comunal Sadîc în baza deciziei Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13.09.2024” din hotărârea nr. 4/39;

- obligarea CECER Cantemir nr. 8 să substituie sintagma „Secretara Consiliului comunal Sadîc” de la pct. 3 din hotărârea nr. 4/39 cu sintagma „Secretarul Consiliului comunal Sadîc, Duca Ion”;

- obligarea CECER Cantemir nr. 8 să o includă pe Parșova Maria în calitate de membru al biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39, desemnată prin decizia Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13.09.2024.

  1. În aceeași zi, domnul Avram Ion, consilier în Consiliul comunal Sadîc, membru al Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39, și doamna Parșova Maria, desemnată prin Decizia Consiliului comunal Sadîc nr.05/01 din 13.09.2024 pentru funcția de membru al biroului electoral al secției de votare Sadîc, au depus la Comisia Electorală Centrală o contestație (cerere prealabilă), înregistrată sub nr. CEC-10APr/3 din 26 septembrie 2024.

În a doua contestație autorii își exprimă dezacordul față de hotărârea nr. 4/39 a CECER Cantemir, iar solicitările formulate sunt identice celor din contestația domnului Duca Ion.

  1. Ulterior, doamna Parșova Maria a depus un supliment la contestația nr. CEC-10APr/3 din 26 septembrie 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-10APr/3S din 28 septembrie 2024, prin care solicită anexarea în calitate de probă Certificatul de calificare a formării/specializării în domeniul electoral eliberat de Centrul de instruire continuă în domeniul electoral la 22 august 2024. 
  2. În cadrul examinării prealabile a contestațiilor, după formă și conținut, s-a stabilit că acestea au același obiect, aceiași subiecți și aceleași cerințe, fiind anexate aceleași probe.

Potrivit art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică.  În susținerea prevederii menționate, reținem și art. 80 alin. (1) din același cod, care stabilește că, în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate […].

Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, conform principiilor prevăzute la art. 28 și 29 din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia decide conexarea contestațiilor și examinarea acestora într-o singură procedură administrativă.

 

  1. Argumentele contestatarilor
  1. În motivarea contestațiilor, autorii acestora invocă faptul că, prin Decizia nr. 05/01 din 13 septembrie 2024 „Cu privire la desemnarea candidaturilor membrilor pentru constituirea biroului electoral al secției de votare”, emisă de Consiliul comunal Sadîc, au fost desemnate persoanele Dimcea Andrei, Sobor Ana și Parșova Maria pentru funcția de membru al biroului electoral al secției de votare Sadîc (s. Sadîc, s. Taraclia). În calitate de membru supleant, prin decizia Consiliului comunal Sadîc, a fost desemnată Rotari Silvia. După adoptare, decizia a fost comunicată persoanelor desemnate, iar la 18 septembrie 2024 domnul Duca Ion, secretarul Consiliului comunal Sadîc, a transmis decizia către CECER Cantemir nr. 8 la adresa de e-mail: cantemir@cec.md și Comisiei Electorale Centrale la adresa de e-mail: info@cec.md.
  2. Autorii contestațiilor susțin că CECER Cantemir nr. 8 a adoptat hotărârea nr. 4/39 contrar prevederilor art. 38 alin. (10) lit. a) și b) din Codul electoral și ale art. 139 alin. (4) din Codul administrativ.  În opinia contestatarilor, CECER Cantemir nr. 8 nu a ținut cont de decizia Consiliului comunal Sadîc, nu a făcut referire la aceasta în hotărârea adoptată, precum și nu a ținut cont de faptul desemnării doamnei Parșova Maria în componența biroului  electoral al secției de votare. De asemenea, în cazul candidaturilor Dimcea Andrei și Sobor Ana, consideră greșită mențiunea că ar fi din Registrul funcționarilor electorali de la rubrica „Denumirea organului care a propus candidatura” conținută în textul hotărârii nr. 4/39, or urma să fie indicată mențiunea „reprezentantul Consiliului comunal Sadîc în baza deciziei Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13.09.2024”. În afară de aceasta, toți contestatarii remarcă eroarea redacțională a cuvântului „Secretara” de la pct. 3 al hotărârii nr. 4/39, pe când Consiliul comunal Sadîc are secretar - domnul Duca Ion, nu secretară.
  3. În calitate de probe sunt anexate copiile de pe: Decizia Consiliului comunal Sadîc nr. 02/01 din 7 mai 2024 „Cu privire la numirea în funcție a învingătorului concursului pentru ocuparea funcției de secretar al Consiliului comunal Sadîc”, Decizia Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13 septembrie 2024 „Cu privire la desemnarea candidaturilor membrilor pentru constituirea biroului electoral al secției de votare”, hotărârea nr. 4/39 din 23 septembrie 2024 „Cu privire la constituirea Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39” a CECER Cantemir nr. 8 și Certificatul de calificare a formării/specializării în domeniul electoral.
  4. Contestatarii își întemeiază solicitările pe prevederile:

 - art. 38 alin. (10) din Codul electoral nr. 325/2022, care stabilește că membrii biroului electoral al secţiei de votare se desemnează după cum urmează: a) 3 membri sunt desemnaţi de către consiliul local; b) câte unul este desemnat de fiecare partid politic reprezentat în Parlament;

- art. 139 alin. (1)-(4) din Codul administrativ nr. 116/2018, care statuează că: (1) Un act administrativ individual devine valabil pentru persoana căreia îi este destinat sau care este afectată de el în momentul în care i se comunică acesteia, cu excepţia cazului când actul administrativ însuşi stabileşte o dată ulterioară pentru obligativitatea sa; (2) Un act administrativ individual obţine valabilitate cu acel conţinut cu care este comunicat; (3) Un act administrativ individual rămâne valabil atâta timp cât nu este retras, revocat sau anulat într-un alt mod ori nu s-a consumat prin expirarea timpului sau într-un alt mod; (4) Actele administrative individuale se respectă de către autoritatea publică emitentă, alte autorităţi publice, destinatarii acestora şi persoanele terţe;

- Deciziilor Consiliului Comunal Sadîc menționate la pct.7, în opinia contestatarilor acestea sunt valabile și produc efecte juridice.

 

  1. Argumentele CECER Cantemir nr. 8
  1. Partea ale cărei acțiuni se contestă – CECER Cantemir nr. 8, prin referințele depuse și înregistrate la Comisie sub. nr. CEC-10APr/2R și CEC-10APr/3R din 27 septembrie 2024, nu susține cele invocate în contestații și solicită respingerea acestora pe motiv că hotărârea nr. 4/39 prin care a fost constituit Biroul electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39 a fost adoptată în conformitate cu acțiunile stabilite în Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024 (în continuare – Programul calendaristic), precum și în temeiul art. 37 alin. (1) lit. b), 38, 134 și 198 din Codul electoral nr. 325/2022.
  2. Cu referire la includerea în componența Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39 a persoanelor din Registrul funcționarilor electorali, CECER Cantemir nr. 8 susține că a acționat în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, deoarece prin demersul nr. 136 din 16 septembrie 2024, primarul comunei Sadîc, domnul Porumbescu Ilie, informează că de la data de 29 martie 2024 Consiliul comunal Sadîc nu s-a mai întrunit în ședințe și în perioada următoare nu se planifică ședința Consiliului comunal Sadîc. Conform demersului, se solicită de a suplini componența Biroului electoral al secției de votare cu persoane din Registrul funcționarilor electorali.
  3. Conform referințelor depuse ale CECER Cantemir nr. 8, Decizia nr. 05/01 din 13 septembrie 2024 „Cu privire la desemnarea candidaturilor membrilor pentru constituirea biroului electoral al secției de votare”, emisă de Consiliul comunal Sadîc, este contrară Legii nr. 436/2006 privind administraţia publică locală și nu a fost luată în considerare la adoptarea hotărârii nr. 4/39. După recepționarea contestațiilor, în vederea confirmării faptului că hotărârea nr. 4/39 este adoptată corect, CECER Cantemir nr. 8, prin demersul nr. 7 din 27 septembrie curent, a solicitat Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat efectuarea controlului de legalitate a deciziei nr. 05/01 din 13 septembrie 2024 „Cu privire la desemnarea candidaturilor membrilor pentru constituirea biroului electoral al secției de votare”, emise de Consiliul comunal Sadîc. Astfel, CECER Cantemir nr. 8 menționează că, potrivit comunicării nr. 1303/OT2-396 din 27 septembrie 2024 a Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat, în Registrul de Stat al Actelor Locale nu este publicat actul administrativ (decizia nr. 05/01 din 13.09.2024 „Cu privire la desemnarea candidaturilor membrilor pentru constituirea biroului electoral al secției de votare, emisă de Consiliul comunal Sadîc 13 din septembrie 2024), explicând că, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (7) din Legea nr. 436/2006 privind administraţia publică locală, deciziile cu caracter individual intră în vigoare la data comunicării persoanelor vizate sau la data indicată în textul deciziei, care nu poate preceda data includerii acesteia în Registrul de Stat al Actelor Locale.
  4. În calitate de probe la referințe sunt anexate copiile de pe: demersul nr. 136 din 16 septembrie 2024 al primarului comunei Sadîc, demersul nr. 7 din 27 septembrie 2024 adresat Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat și răspunsul nr. 1303/OT2-396 din 27 septembrie 2024 al Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat.

 

  1. Admisibilitatea contestațiilor
  1. Examinând contestațiile și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților și părților implicate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea contestațiilor (cererilor prealabile), inclusiv din perspectiva propriei competențe.

 

În privința respectării termenului

  1. Conform art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost adoptată hotărârea organului electoral. În acest sens, se constată faptul că ambele contestații au fost depuse la 26 septembrie 2024, iar hotărârea contestată a organului electoral a fost adoptată la 23 septembrie 2024. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestațiilor a fost respectat.

 

Cu referire la statutul subiectului – calitatea contestatarilor și dreptul vătămat

15. Contestația nr. CEC-10APr/2 este depusă de domnul Duca Ion, secretar al Consiliului comunal Sadîc.

Articolul 91 alin (1) din Codul electoral nr. 325/2022 statuează că, în sensul prezentului cod, prin contestație se înțelege cererea (sesizarea) în formă scrisă, inclusiv cererea prealabilă, prin care:

a) se cere revizuirea, anularea, în tot sau în parte, ori emiterea unui act administrativ de către organul electoral, realizarea unei acțiuni sau obligarea organului electoral la inacțiune;

[…]

În acord cu  art. 94 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de subiect al contestației poate fi alegătorul, candidatul desemnat, grupul de inițiativă, blocul electoral, concurentul electoral sau participantul la referendum care revendică încălcarea drepturilor sale legitime prevăzute de prezentul cod și de alte acte normative în domeniul electoral […].

Prin urmare, din norma menționată din Codul electoral nr. 325/2022 nu se desprinde calitatea de subiect al unei contestații ce ar putea să o aibă consiliul local/secretarul consiliului local.

16. De asemenea, cadrul legal aferent activității secretarului consiliului local/raional nu oferă atribuții secretarului acestui organ să înainteze în nume și inițiativă proprie contestații asupra acțiunilor altor entități publice, în cazul de față ale organului electoral și, subsecvent, să înainteze acțiuni în instanța de judecată în cazul dezacordului cu o eventuală soluție.

Or, conform art. 14 alin. (1) lit. w) din  Legea nr. 436/2006 privind administraţia publică locală, una dintre competențele consiliului local este desemnarea reprezentantului său în instanţele de judecată, în litigiile privind legalitatea deciziilor adoptate şi în cele care rezultă din raporturile cu alte autorități publice. Prin urmare, nu ține de competența secretarului inițierea litigiilor, inclusiv de contencios electoral. Subsidiar, acesta nu a anexat dovada deținerii împuternicirilor de a acționa în numele și interesele consiliului local vizat. 

Mai mult,  potrivit art. 39 alin. (1) din Legea nr. 436/2006, secretarul îndeplineşte atribuțiile sale sub autoritatea primarului, iar din materialele speței se atestă faptul că actuala componență a biroului electoral s-a stabilit anume reieșind din activitatea administrativă a primarului, ceea ce denotă faptul că acțiunile secretarului nu sunt realizate sub autoritatea primarului, ci din contra – în detrimentul acesteia, în mod independent.

Astfel, se constată că secretarul consiliului local înaintând contestația (cererea prealabilă) și-a depășit atribuțiile funcționale nefiind persoana abilitată cu acest drept, ceea ce denotă caracterul inadmisibil al revendicărilor sale.

17. În ceea ce privește admisibilitatea revendicărilor înaintate de către domnul Avram Ion, consilier local, care deține calitatea de membru al Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39, Comisia cu titlu de principiu relevă că, potrivit art. 94 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, „Funcționarii electorali, observatorii, precum și asociațiile obștești care au solicitat acreditarea observatorilor pot depune contestații împotriva organului electoral care le-a aplicat sancțiunile prevăzute de art. 102 alin. (6) și alin. (8). În aceste cazuri, legalitatea hotărârii se contestă la organul electoral ierarhic superior”.

Astfel, funcționarii electorali, adică membrii biroului electoral al secției de votare, sunt în drept să conteste actele cu caracter electoral doar în situația în care prin acestea le-a fost aplicată o sancțiune, în alte cauze contestațiile înaintate nu întrunesc condițiile de inadmisibilitate, fiind o activitate improprie statutului lor și scopului legitim urmărit de funcționalitatea acestuia.

Prin urmare, se atestă faptul că revendicarea înaintată de către  domnul Avram Ion este în afara cadrului legal pertinent, fiind inadmisibilă.

18. În ceea ce privește admisibilitatea revendicărilor înaintate de către doamna Parșova Maria, desemnată prin Decizia Consiliului comunal Sadîc nr. 05/01 din 13.09.2024, pentru funcția de membru al biroului electoral al secției de votare Sadîc, Comisia atrage atenția că, potrivit art. 17 din Codul administrativ nr. 116/2018, „Drept vătămat este orice drept sau libertate stabilit/stabilită de lege căruia/căreia i se aduce atingere prin activitate administrativă”.

În conformitate cu art. 38 alin. (10) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, dreptul de a desemna 3 membri în componența biroului electoral îl are consiliul local. Adică, dreptul de a înainta candidaturi aparține consiliului, iar candidatul desemnat nu are acest drept în mod autonom, adică personal. Faptul desemnării candidaturii creează premise juridice pentru a obține drepturi în cazul în care procedura se finalizează cu emiterea unui act administrativ favorabil, care sunt subsecvente dreptului de bază de a desemna candidaturi.

Potrivit art. 11 alin. (2) din Codul administrativ nr. 116/2018, „Terții, ale căror drepturi sunt afectate de actul administrativ individual, nu sunt destinatarii acestuia”.

Astfel, drepturile candidatului desemnat au caracter subsecvent dreptului de înaintare a candidaturii, fiind un drept al unui terț, care este admisibil în procedura administrativă doar în situația în care dreptul de bază se revendică de persoana avenită, ceea ce în speța de față lipsește, or nicio persoană care a inițiat procedura prealabilă nu întrunește criteriile de admisibilitate. Deci, conchidem că revendicarea de către consiliul local legal constituit a unui drept poate fi solicitată prin intermediul reprezentantului său delegat în baza deciziei. 

Pornind de la cele expuse supra, Comisia concluzionează că pretențiile înaintate nu întrunesc criteriile de admisibilitate.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 32, 38, 91 alin. (1)-(3), 93 alin. (2) lit. a) și e), 94 alin. (1) și (2),  101 alin. (3) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1), 11 alin. (2), 17 și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedura de depunere, examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, Comisia Electorală Centrală   h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Contestația nr. CEC-10APr/2 din 26 septembrie 2024 depusă de domnul Duca Ion, secretar al Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, și contestația nr. CEC-10APr/3 din 26 septembrie 2024 depusă de domnul Avram Ion, consilier în Consiliul comunal Sadîc, membru al Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39, și doamna Parșova Maria se declară inadmisibile
  2. Hotărârea nr. 4/39 din 23 septembrie 2024 „Cu privire la constituirea Biroului electoral al secției de votare Sadîc nr. 8/39” adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale raionale Cantemir nr. 8 este cu drept de atac la Judecătoria  Cahul, sediul Cantemir (adresă: str. Testemițanu, nr. 2, or. Cantemir), în termen de 3 zile de la data adoptării prezentei hotărâri
  3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării și se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale.

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                     Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 29 septembrie 2024

Nr. 2978