Nr. 1535 - cu privire la contestațiile nr. CEC-10ALG/34 din 27 octombrie 2023  și  nr. CEC-10ALG/49 din 31 octombrie 2023

  • 01.11.2023
  • 1141
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la contestațiile nr. CEC-10ALG/34 din 27 octombrie 2023 

și  nr. CEC-10ALG/49 din 31 octombrie 2023

 

 

I. Aspecte introductive

  1. Doamna Aliona Eșanu, candidată la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (în continuare – PAS), a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/34 din 27 octombrie 2023, împotriva concurentului electoral desemnat de Partidul Social Democrat European (în continuare – PSDE) la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Ion Prodan.
  2. De asemenea, domnul Rodion Obada, candidat la funcția de consilier în Consiliul raional Drochia din partea Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, a depus o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10ALG/49 din 31 octombrie 2023, împotriva concurentului electoral desemnat de PSDE la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia.

 

II. Argumentele contestatarilor

  1. Contestatara arată că la data de 26 octombrie 2023, în satul Chetrosu din raionul Drochia (pe o stradă din mahalaua Bortareasca), membrii și simpatizanții echipei PAS, în timp ce se deplasau pentru desfășurarea acțiunilor de agitație electorală, l-au observat pe concurentul electoral Ion Prodan, candidat la funcția de primar al satului Chetrosu din partea PSDE, care împreună cu echipa sa de consilieri, printre care se regăseau domnii Victor Furtuna, Cemortan Vasile Victor și Sîrbu Serghei, lipeau pliante ale PSDE pe porțile gospodăriilor fără a fi indicat pe ele numărul facturii de plată și pe care este imprimat textul „Tipărit la echipament tehnic propriu”, care ar contraveni prevederilor legale. Acestea erau foi simple de tip A4 cu text tipărit la imprimantă.
  2. La rândul său, domnul Rodion Obada invocă aceleași acțiuni, însă susține că membrii Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” au depistat pliantele la data de 30 octombrie 2023, ora 16:00.
  3. În susținerea punctului lor de vedere, contestatarii invocă prevederile pct. 97 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, conform căruia, „specificațiile publicității stabilite la pct. 19 se vor notifica în partea dreaptă de jos a materialului imprimat, într-o dimensiune de font care corespunde fontului de bază, dar nu mai mic de un font care poate fi citit de o persoană cu vedere 6/6 fără utilizarea vreunui ajutor vizual. Complementar, furnizorul va notifica datele de identificare ale entității economice specializate care a prestat serviciul tipografic și, după caz, ale persoanei care a realizat designul și/sau macheta materialului tipărit. De asemenea, se va notifica tirajul executat, numărul comenzii și numărul facturii de plată”. La fel, fac trimitere și la pct. 98 din același regulament, potrivit căruia, „prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””.
  4. Contestatarii susțin că nu este certă și transparentă sursa de finanțare a pliantelor, elaborate și distribuite de PSDE. La fel, afirmă că „nu se cunoaște fondul trezorerial” și acest fapt contravine prevederilor legale menționate.
  5. În sensul celor arătate, contestatarii consideră drept ilegală și netransparentă finanțarea campaniei electorale a candidatului la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Ion Prodan.
  6. Având în vedere cele invocate și conform temeiurilor de fapt și de drept, contestatarii solicită:
  1. admiterea contestațiilor;
  2. constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a PSDE;
  3.  constatarea încălcării prevederilor cadrului normativ electoral prin finanțarea ilegală a concurentului electoral la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Prodan Ion, înaintat de PSDE;
  4. anularea înregistrării concurentului electoral la funcția de primar al satului Chetrosu, raionul Drochia, domnul Prodan Ion, precum și a echipei de consilieri înaintați de PSDE.

 

III.  Considerentele PSDE

  1. Prin adresa nr. CEC-8/3450 din 28 octombrie 2023, Comisia a solicitat PSDE prezentarea referinței asupra celor invocate în contestația formulată de doamna Aliona Eșanu.
  2. Conform referinței înregistrate la Comisie sub nr. CEC-10ALG/34/R din 29 octombrie 2023, PSDE consideră că, potrivit art. 97 din Codul electoral nr. 325/2022, examinarea contestației nr. CEC-10ALG/34 din 27.10.2023 ține de competența consiliului electoral de circumscripție care a înregistrat concurentul electoral respectiv. Totodată, susține că, potrivit pct. 12 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, membrul raportor verifică dacă, la depunerea contestației, a fost respectată competența autorităților publice în materie. Iar conform pct. 14 din același regulament, dacă examinarea nu ține de competența organului electoral, contestația și materialele anexate se transmit, inclusiv în format electronic, spre examinare conform competenței, imediat, dar nu mai târziu de 2 zile de la data recepționării, cu excepția situației prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. g) și art. 99 din Codul electoral nr. 325/2022.
  3. Astfel, declară că această contestație a fost depusă doar la Comisia Electorală Centrală, în data de 27 octombrie 2023, ora 12:38. Prin urmare, Comisia urma să-și decline competența și să o transmită imediat, dar nu mai târziu de ora 23:59 a zilei de 29 octombrie 2023.
  4. De asemenea, PSDE susține că, potrivit art. 93 alin. (2) al Codului electoral nr. 325/2022, contestația se declară inadmisibilă dacă nu corespunde cerințelor de formă și conținut. Conform acestuia, contestația nu conține probe pertinente ce ar demonstra susținerile contestatarului în ceea ce privește acuzația de încălcare de către PSDE a cadrului normativ privind finanțarea campaniei electorale. Singura probă anexată la contestație este o copie a unei foi volante care formează obiectul contestației. Însă, în același timp lipsește declarația de propria răspundere privind proveniența legală a probelor prezentate, așa cum prevede pct. 22 din regulamentul citat.
  5. Conform pct. 10, 46 și 47 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, pentru finanțarea campaniei electorale candidatul desemnat poate folosi mijloace financiare proprii în limitele plafonului stabilit pentru donații. În conformitate cu aceste prevederi, candidatul la funcția de primar, Prodan Ion, desemnat de PSDE, a utilizat mijloace financiare proprii pentru confecționarea unei foi volante la echipamentul tehnic propriu (imprimantă multifuncțională, calculator), în sumă de 2250 lei, acest serviciu fiind donat partidului la data de 21 octombrie 2023.
  6. PSDE susține că aceste date se regăsesc și în raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 20 – 26 octombrie 2023, compartimentul III, pct. 2.2, poziția nr. 3.
  7. Referitor la alegația contestatarului privind pretinsa încălcare a pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, însăși proba prezentată de către contestatar răstoarnă această ipoteză. Or, din copia prezentată se observă ușor textul lizibil al specificației tehnice.
  8. Suplimentar, PSDE menționează că, potrivit art. 95 al Codului electoral nr. 325/2022, termenul de depunere a contestației este de 3 zile de la momentul săvârșirii acțiunii sau inacțiunii pretins ilegale. În acest sens, se observă că respectiva contestație a fost depusă cu depășirea termenului dat.

 

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

  1. Așadar, conform art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.
  2. Potrivit art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.
  3. Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, Comisia decide conexarea și contestațiilor și examinarea acestora într-o singură procedură administrativă.
  4. În ceea ce privește invocarea PSDE conform căreia foia volantă anexată nu este confirmată prin declarație pe propria răspundere, reiterăm că, inițial, doamna Aliona Eșanu nu a prezentat declarația de propria răspundere privind proveniența legală a probelor prezentate, așa cum prevede pct. 22 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, însă în scurt timp a prezentat-o.
  5. Astfel, examinând contestațiile și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative și punctele de vedere ale participanților, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele circumstanțe de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea cauzei.
  6. În conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, „termenul general de depunere a contestațiilor în perioada electorală este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea”. Astfel, menționăm că fapta descrisă în prezenta contestație a fost depistată de către contestatară la data de 26 octombrie 2023, iar contestația a fost depusă la Comisie pe 27 octombrie 2023. În aceste sens, se constată că la depunerea contestației respective, termenul a fost respectat. Referitor la contestația Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, fapta a fost constatată pe 30 octombrie și contestația depusă la 31 octombrie 2023, corespunzător termenul a fost respectat.
  7. În ce privește argumentul PSDE, conform căruia Comisia Electorală Centrală nu este în drept să examineze contestația în cauză, reținem prevederea art. 26 alin. (1) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022, conform căreia Comisia „examinează sesizările și contestațiile privind încălcarea legislației privind finanțarea partidelor politice, a campaniilor electorale și a grupurilor de inițiativă”. Totodată, conform art. 27 lit. s) din același cod, Comisia „examinează cererile și contestațiile în condițiile prezentului cod și ale Codului administrativ, adoptă hotărâri executorii pe marginea lor”.
  8. În contextul celor expuse, subliniem că, în conformitate cu art. 99 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, „în cazul contestațiilor ce vizează finanțarea campaniilor electorale ale candidaților desemnați de partidele politice sau blocurile electorale și în care se formulează cerința de aplicare a sancțiunii privind anularea înregistrării acestora, organul electoral care a înregistrat candidații va demara examinarea acestei cerințe doar după examinarea contestației de către Comisia Electorală Centrală în partea faptelor considerate de contestatar ca încălcări privind finanțarea campaniei electorale, precum și în temeiul constatărilor și soluțiilor emise de comisie ca urmare a examinării”. Prin urmare, în urma examinării cauzei de către Comisia Electorală Centrală, hotărârea va fi remisă consiliului electoral de circumscripție în vederea demarării procedurii respective, în conformitate cu prevederile art. 97 alin. 2) subpct. 1) lit. a) din același cod.
  9. Cu referire la acțiunile de repartizare a materialelor indicate, atragem atenția că, în conformitate cu pct. 33 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, „subiecții publicității politice sau electorale își pot exprima opiniile în mod liber și sub toate aspectele cu privire la temele de interes public ce formează obiect al competiției politice ori electorale. Furnizorii de publicitate își pot alege liber forma de comunicare publică a mesajelor”. Totodată, în corespundere cu pct. 94 și 95 lit. d) din același regulament, furnizorii de publicitate electorală pot distribui materiale publicitate, precum afișe, postere, broșuri, cărți, pliante, calendare etc., către consumatorii de publicitate prin înmânări în stradă, scuaruri, piețe publice etc.
  10. Conform pct. 54 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor locale generale din data de 5 noiembrie 2023, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1150/2023, partidele politice în calitate de concurenți electorali prezintă Comisiei rapoartele privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală, săptămânal după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și în termen de 3 zile după ziua votării pentru întreaga campanie electorală.
  11. Prin adresa nr. CEC-7/7317 din 29 septembrie curent, PSDE a informat și remis către Comisie rechizitele bancare ale contului deschis cu mențiunea „Fond electoral” la B.C. „Eximbank” S.A.
  12. Examinând raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru perioada 20 – 26 octombrie 2023, la Compartimentul III „Venituri”, s-a constatat că domnul Ion Prodan, prin contractul/actul de recepționare nr. 4 din 23 octombrie 2023, a donat PSDE 1000 de foi volante, cu valoarea declarată de 2,25 lei per unitate, suma totală fiind de 2250,00 lei. Ținem să menționăm că în raportul prezentat data contractului/actului de recepție și data donației este de 23 octombrie curent, și nu 21 octombrie 2023, după cum indică PSDE în referință. La fel, pe 21 și 23 octombrie curent au mai fost donate de către două persoane fizice foi volante, într-un caz 250 de buc. evaluate la 1,54 lei per unitate, și în al doilea caz tot 250 de buc. evaluate la suma de 1,20 lei per unitate. Respectiv, suma totală a celor 3 donații de foi volante a fost indicată de partid în mărime de 2934,00 lei.
  13. Totodată, la Compartimentul IV „Cheltuieli” din același raport, suma totală de 2934,00 lei a fost reflectată de către partid la rubrica nr. 3.2 „Cheltuieli din donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, total”, la categoria nr. 3.2.3. „Mărfuri”. Totuși, Comisia notează că PSDE nu a indicat nici în raportul privind gestiunea financiară a partidului donația sau locațiunea vreunei imprimante.
  14. Analizând conținutul materialelor publicitare atașate la contestațiile menționate mai sus, se constată că acestea conțin elemente caracteristice agitației electorale în sensul art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.
  15. Conform pct. 98 din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea CEC nr. 1155/2023, „Prin excepție de la prevederile pct. 97, fiecare material publicitar al subiecților publicității politice/electorale, care declară pe propria răspundere că nu au utilizat servicii ale producătorilor de publicitate specializați și nu au deschise conturi bancare cu mențiunile respective, trebuie să conțină următoarele informații: numele și prenumele subiectului publicității, data tipăririi, tirajul materialului și mențiunea „Tipărit la echipament tehnic propriu””. Astfel, având în vedere că materialele au fost imprimate la echipamentul propriu, se atestă că acestea nu corespund prevederilor legale menționate supra, întrucât nu conțin mențiunile privind data tipăririi acestora.

La fel, Comisia deduce că materialele au fost imprimate ulterior deschiderii contului „Fond electoral”, ori candidatul Ion Prodan a fost înregistrat în calitate de candidat la data de 9 octombrie 2023 de către Consiliul electoral al circumscripției electorale sătești Chetrosu nr. 14/4.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 26 alin. (1) lit. f), 27 lit. s), 32, 91 alin. (5) și 101 alin. (2) lit. b) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1098/2023, Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 și Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se admit parțial contestațiile nr. CEC-10ALG/34 din 27 octombrie 2023 a doamnei Aliona Eșanu, candidată la funcția de primar al satului Chetrosu raionul Drochia, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, și nr. CEC-10ALG/49 din 31 octombrie 2023 a domnului Rodion Obada, candidat la funcția de consilier în raionul Drochia din partea Partidului Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”.
  2. Se constată că în raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru perioada 20 – 26 octombrie 2023 a Partidului Social Democrat European sunt indicate cheltuielile pentru producerea materialelor promoționale menționate în contestații.

3. Se constată distribuirea și difuzarea materialelor publicitare produse la echipament propriu de către Partidul Social Democrat European ca fiind contrare prevederilor Regulamentului privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023.

4. Se obligă Partidul Social Democrat European să asigure eliminarea din spațiul public a materialelor publicitare produse la echipament propriu, prevăzute la pct. 3, în termen rezonabil, dar nu mai târziu de 3 noiembrie 2023.

5. Se atenționează Partidul Social Democrat European asupra necesității respectării legislației în vigoare.

6. Prezenta hotărâre se remite Inspectoratului de poliție Drochia spre informare și examinarea oportunității de a iniția procesul contravențional în temeiul art. 50 alin. (2) din Codul contravențional nr. 218/2008.

7. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.

8. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                        Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 1 noiembrie 2023

Nr. 1535