Nr. 3240 - cu privire la notificarea nr. CEC-7/18073 din 6 noiembrie 2024 a primarului satului Temeleuți, raionul Florești, doamna Lilia Sîrbu

  • 04.12.2024
  • 144
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la notificarea nr. CEC-7/18073 din 6 noiembrie 2024

a primarului satului Temeleuți, raionul Florești, doamna Lilia Sîrbu

 

  1. Comisia Electorală Centrală a recepționat și înregistrat sub nr. CEC-7/18073 din 6 noiembrie 2024 Dispoziția nr. 54/A din 5 noiembrie 2024 emisă de primarul satului Temeleuți, raionul Florești, conform căreia se constată neadoptarea de către Consiliul sătesc Temeleuți a niciunei decizii timp de șapte luni consecutiv, din 17 martie 2024 până pe 5 noiembrie 2024, fiind astfel întrunite circumstanțele care permit dizolvarea consiliului local înainte de expirarea termenului. Dispoziția este însoțită de Nota informativă nr. 92/1-37 din 4 noiembrie 2024 sub semnătura secretarului interimar al Consiliului sătesc Temeleuți, prin care acesta informează primarul cu privire la următoarele:

1) Consiliul sătesc Temeleuți în perioada decembrie 2023 - martie 2024 s-a întrunit în 5 ședințe: 2 ordinare și 3 extraordinare, dintre care 4 au fost deliberative, iar o ședință nedeliberativă din motiv că nu s-a întrunit cvorumul;

2) ce prezență a consilierilor din cadrul Consiliului sătesc Temeleuți s-a consemnat la ședințele acestuia;

3) în zilele de 05.08.2024 și 23.08.2024, președinții comisiilor de specialitate au fost anunțați contra semnătură că primarul satului Temeleuți în coordonare cu Primăria Temeleuți au elaborat 12 proiecte de decizie, care au fost puse la dispoziția comisiilor de specialitate, pentru a fi ulterior incluse pe ordinea de zi a următoarei ședințe. Trei comisii de specialitate nu s-au convocat și, respectiv, nu au fost întocmite procesele-verbale ale ședințelor acestora.

  1. În cauză, Comisia reține art. 25 alin. (1) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală care reglementează temeiurile de dizolvare a consiliului local. Potrivit lit. c) a alin. (1), consiliul local poate fi dizolvat înainte de expirarea termenului dacă acesta nu a adoptat nicio decizie timp de 6 luni consecutiv, indiferent de numărul ședințelor.

       De asemenea, alin. (3) al aceluiași articol statuează că dizolvarea de drept a consiliului local în condiția alin. (1) lit. c) se constată prin dispoziție a primarului și se notifică în scris, în termen de cel mult 15 zile de la data emiterii dispoziției, Comisiei Electorale Centrale, care stabilește data desfășurării alegerilor noi.

            În contextul examinării Dispoziției nr. 54/A din 5 noiembrie 2024, Comisia mai reține că, potrivit art. 87 alin. (1) lit. a) – d) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate să solicite informații de tot felul, să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora, să solicite acte și dosare și, prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze proprie impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).

          De asemenea, potrivit art. 44 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică este obligată să atragă în procedura administrativă, din oficiu sau la cerere, persoanele ale căror drepturi pot fi afectate prin procedura administrativă.

          Având în vedere și art. 88 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, participanții la procedura administrativă sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.

            Așadar, în vederea examinării circumstanțelor de fapt pentru constatarea întrunirii condițiilor de drept statuate de art. 25 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, Comisia Electorală Centrală a solicitat următoarele:

  1. Oficiului teritorial Soroca al Cancelariei de Stat, prin adresa nr. CEC-8/6674 din 13 noiembrie 2024, să informeze dacă în perioada 17 martie - 5 noiembrie 2024 Consiliul sătesc Temeleuți a adoptat decizii, precum și dacă a fost efectuat controlul de legalitate a Dispoziției nr. 54/A din 5 noiembrie 2024 şi despre rezultatele acestuia;
  2. secretarului interimar al Consiliului sătesc Temeleuți, prin adresa nr. CEC-8/6675 din 13 noiembrie 2024, să prezinte actele ce confirmă convocarea consiliului local în ședințe ordinare sau extraordinare începând cu data de 17 martie 2024 până pe 5 noiembrie 2024 în conformitate cu prevederile art.16 din Legea nr.436/2006 privind administrația publică locală, precum și dovada aducerii la cunoștința consilierilor a Dispoziției nr. 54/A din 5 noiembrie 2024;
  3. consilierilor din cadrul Consiliului sătesc Temeleuți, prin adresa nr. CEC-8/6676 din 13 noiembrie 2024, să informeze dacă în perioada 17 martie – 5 noiembrie 2024:
  • Consiliul sătesc Temeleuți a adoptat decizii;
  • deciziile consiliului au fost sau nu semnate/contrasemnate de către președintele ședinței și secretarul consiliului local;
  • deciziile consiliului au fost transmise secretarului consiliului sau primarului pentru publicare în Registrul de stat al actelor locale.
  1. Conform răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/18246 din 15 noiembrie 2024, secretarul interimar al Consiliului sătesc Temeleuți a prezentat următoarea informație:
  1. Consiliul sătesc Temeleuți nu s-a convocat în ședințe ordinare sau extraordinare în perioada 17 martie - 5 noiembrie 2024, deoarece nu a fost posibil de stabilit o ordine de zi;
  2. în această perioadă, primarul satului Temeleuți a elaborat 12 proiecte de decizie, pe care le-a prezentat secretarului pentru informarea președinților comisiilor de specialitate;
  3. la data de 6 august 2024, membrii comisiilor de specialitate s-au prezentat, însă doar o comisie a întrunit cvorumul. Proces-verbal al ședinței acesteia nu s-a întocmit;
  4. la data de 23 august 2024 a mai fost inițiată o ședință de lucru a comisiilor de specialitate. Președinților acestora li s-a comunicat să selecteze din proiectele propuse și să înainteze o ordine de zi, ca ulterior să fie posibilă convocarea consiliului local în ședință. La data de 26 august 2024, s-a prezentat o parte din consilieri, dar cvorumul a întrunit doar o comisie de specialitate;
  5. la data de 14 octombrie 2024, cinci consilieri din cadrul Consiliului sătesc Temeleuți au înaintat primarului o cerere, înregistrată sub nr. 71 din aceeași dată, prin care au solicitat convocarea extraordinară a ședinței consiliului cu ordinea de zi dedicată audierii executării bugetului Primăriei Temeleuți pentru primele nouă luni ale anului 2024;
  6. la data de 17 octombrie 2024, primarul satului Temeleuți a adresat consilierilor Nota informativă nr. 82/1-37, prin care a comunicat că la acel moment, având în vedere răspunsul contabilului-șef nr. 81/1-37 din 16.10.2024, pentru subiectul solicitat de a fi inclus pe ordinea de zi nu poate fi pregătit un proiect de decizie. În aceeași notă, primarul informează consilierii că din data de 17 martie 2024, adică pe parcursul a șapte luni, Consiliul sătesc Temeleuți nu s-a întrunit în nicio ședință și nu a emis nicio decizie, iar Oficiul teritorial Soroca al Cancelariei de Stat a informat că acest fapt a dus la dizolvarea consiliului local înainte de expirarea termenului în conformitate cu art. 25 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, prin urmare orice decizie emisă de consiliul local va fi declarată nulă. Pentru a nu încălca respectivele prevederi, primarul a refuzat convocarea consiliului local.

          Răspunsul secretarului este însoțit de următoarele documente:

  1. Cererea consilierilor nr. 71/1-37 din 14.10.2024, prin care aceștia solicită convocarea extraordinară a ședinței consiliului;
  2. Nota informativă nr. 82/1-37 din 17.10.2024 emisă de primarul satului Temeleuți;
  3. Nota informativă nr. 81/1-37 din 16.10.2024 sub semnătura contabilului-șef;
  4. Lista consilierilor care au primit contra semnătură câte un exemplar al răspunsului la cererea consilierilor nr. 71/1-37 din 14.10.2024;
  5. Lista consilierilor care au primit câte un exemplar al Dispoziției nr. 54/A din 5 noiembrie 2024.

            Potrivit răspunsului nr. 1303/OT9-623/24 din 27 noiembrie 2024 al Oficiului teritorial Soroca al Cancelariei de Stat, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/18351 din aceeași dată, se comunică următoarele:

  1. în perioada 17 martie - 5 noiembrie 2024 în Registrul de stat al actelor locale nu au fost publicate decizii adoptate de Consiliul sătesc Temeleuți;
  2. Dispoziția nr. 54/A din 5 noiembrie 2024 emisă de primarul satului Temeleuți, prin care se constată neadoptarea deciziilor de către Consiliul sătesc Temeleuți timp de șapte luni consecutiv, a fost supusă controlului obligatoriu de legalitate și autorității publice locale emitente nu i-a fost notificată ilegalitatea actului administrativ vizat, deoarece acesta corespunde exigențelor legale.

Au dat curs solicitării Comisiei consilierii Barbă Filicia, Carauș Pintilie, Meleghii Alexandr, Spivac Tamara și Tertea Tudor din cadrul Consiliului sătesc Temeleuți, raionul Florești, răspunsul acestora fiind înregistrat sub nr. CEC-7/18363 din 28 noiembrie 2024, în care se comunică următoarele:

  1. în decursul anului 2024, primarul Sîrbu Lilia nu a emis nicio dispoziție de convocare a ședințelor ordinare, respectiv consilierii locali nu au fost întruniți nici în ședințe ordinare, nici în ședințele comisiilor de specialitate;
  2. la data de 17.03.2024, prin dispoziția primarului, a fost convocată ședința extraordinară a consiliului local;
  3. pe 09.04.2024 și 12.04.2024, fără a fi convocată ședința consiliului local, consilierii au fost întruniți în comisii de specialitate în cadrul cărora au fost examinate trei chestiuni, dar nu a fost avizată nicio decizie;
  4. în data de 14.10.2024, la inițiativa consilierilor Tertea Tudor, Spivac Tamara, Barbă Filicia, Meleghii Alexandr și Carauș Pintilie, a fost inițiată procedura de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului sătesc Temeleuți cu o chestiune pe ordinea de zi: „Audierea executării bugetului Primăriei Temeleuți pentru primele nouă luni ale anului 2024”. Primarul însă a refuzat convocarea, pe motiv de lipsă a funcționalității consiliului local;
  5. iresponsabilitatea primarului față de atribuțiile de serviciu, lipsa de comunicare cu aleșii locali, încălcarea procedurii de convocare a consiliului local și comisiilor de specialitate, faptul că unii consilieri și-au dat demisia (Beznos Sergiu și Ursu Nellea) – toate acestea au făcut să se ajungă la neînțelegere și colaborare tensionată.

Comisia a mai recepționat și înregistrat sub nr. CEC-7/18412 din 3 decembrie 2024 două răspunsuri formulate de consilieri Carauş Lilia și Tertea Sergiu, prin care se confirmă că în perioada 17 martie 2024 până pe 5 noiembrie 2024 Consiliul sătesc Temeleuți nu a adoptat nicio decizie.

În această situație, Comisia Electorală Centrală sesizează existența unui conflict instituțional între primarul satului Temeleuți și Consiliul sătesc Temeleuți,  însă consideră că părțile au avut suficiente instrumente legale pentru a evita dizolvarea consiliului local. Pe de o parte, primarul localității, în temeiul art.16 alin.(1) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, avea obligația legală de convocare a consiliului în ședințe ordinare o dată la 3 luni. Pe de altă parte, Consiliul sătesc Temeleuți, în temeiul art. 16 alin. (2) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, putea propune convocarea ședinței extraordinare la cererea a cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși. La fel, din motive inexplicabile, consilierii nu au făcut uz de acest drept garantat de lege.

Astfel, nicio parte a conflictului instituțional nu a făcut uz de obligațiile și drepturile de care dispune pentru a evita scadența termenului de 7 luni, deoarece dizolvarea de drept a consiliului local are loc în cazul în care acesta nu a adoptat nicio decizie timp de 6 luni consecutiv. Comisia Electorală Centrală, în astfel de situații, are doar prerogativa de a fi informată despre întrunirea condițiilor care au provocat dizolvarea de drept a consiliului local și de a stabili data alegerilor locale noi.

Așadar, având în vedere că au fost prezentate probe suficiente care confirmă că în perioada 17 martie – 5 noiembrie 2024, adică mai mult de 6 luni consecutiv, Consiliul sătesc Temeleuți nu a adoptat nicio decizie, iar primarul a constatat și a notificat Comisia privind dizolvarea de drept a consiliului local, Comisia conchide că sunt întrunite cerințele legale pentru stabilirea datei alegerilor locale noi pentru Consiliul sătesc Temeleuți, raionul Florești. Or, în acest sens art. 178 alin. (1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 prevede că alegeri locale noi au loc dacă consiliul a fost dizolvat ori componența lui s-a redus cu mai mult de 1/3 din numărul stabilit de Comisia Electorală Centrală în condițiile Codului electoral și ale Legii nr. 436/2006 privind administrația publică locală.

Alin. (4) al aceluiași articol statuează că data alegerilor noi se stabilește de către Comisia Electorală Centrală în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării circumstanțelor prevăzute la alin. (1), cu cel puțin 60 de zile înainte de ziua alegerilor, cu condiția că alegerile noi vor avea loc concomitent, de cel mult 2 ori pe an, primăvara și toamna.

Prin urmare, în temeiul art. 32 și art. 178 alin. (1) lit. (a), alin. (3) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 15 alin. (2), art. 25 alin. (1) lit. (c), alin. (3) și alin. (5) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală și în conformitate cu hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 706/2011 „Cu privire la desfășurarea alegerilor locale noi”, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1.  Se stabilesc în data de 18 mai 2025 alegeri locale noi pentru o nouă componență a Consiliului sătesc Temeleuți, raionul Florești.
  2.  Se obligă secretarul interimar al Consiliului sătesc Temeleuți, raionul Florești, să aducă la cunoștința persoanelor vizate prezenta hotărâre.
  3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei și poate fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                                   Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 4 decembrie 2024

Nr. 3240