Nr. 1625 - cu privire la unele cereri prin care se solicită dispunerea renumărării voturilor din cel de-al doilea tur de scrutin desfășurat la 19 noiembrie 2023 în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023

  • 24.11.2023
  • 1193
  • 0
H O T Ă R Â R E
cu privire la unele cereri prin care se solicită dispunerea renumărării voturilor
din cel de-al doilea tur de scrutin desfășurat la 19 noiembrie 2023
în cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023
 
I. Aspecte introductive
 
La 19 noiembrie 2023 s-a desfășurat cel de-al doilea tur al alegerilor locale generale. După ziua alegerilor, în perioada 20-23 noiembrie 2023, Comisia Electorală Centrală (în continuare – Comisia) a recepționat și  înregistrat mai multe cereri, ai căror autori solicită renumărarea voturilor pentru funcția de primar în anumite circumscripții electorale.
Analizând în prealabil cererile sub aspect procedural, Comisia relevă următoarele.
Potrivit art. 44 alin. (4) din Codul administrativ nr. 116/2018, „Pentru desfășurarea cu celeritate a procedurii administrative, autoritatea publică este în drept să admită examinarea concomitentă a mai multor petiții depuse de mai mulți participanți la aceeași autoritate publică când, în baza raportului material-juridic dintre participanți, ele se află în conexiune prin pretențiile revendicate sau problemele comune și când există posibilitatea examinării lor în aceeași procedură și de aceeași autoritate publică. Fiecare participant participă în cadrul procedurii administrative în mod independent față de ceilalți participanți”.
În conformitate cu art. 80 alin. (1) din același cod, „în cazul în care drepturile sau interesele legitime, respectiv obligațiile care formează obiectul diferitor proceduri administrative inițiate în fața aceleiași autorități publice, au la bază aceeași situație de fapt sau același temei de drept, procedurile pot fi conexate, chiar dacă scopul lor este diferit”.
Astfel, pentru a asigura realizarea eficientă a procedurilor administrative, conform principiilor prevăzute la art. 28 și 29 din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia decide conexarea cererilor și examinarea acestora într-o singură procedură administrativă.
La originea prezentei hotărâri se află următoarele cereri:
  1. nr. CEC-7/10673 din 20 noiembrie 2023, nr. CEC-7/10729 și nr. CEC-7/10721 din 21 noiembrie  depuse de domnul Pavel Albot, candidat la funcția de primar al comunei Danu, raionul Glodeni, din partea Partidului politic „Partidul Nostru”. Autorul acestora solicită renumărarea voturilor din turul doi al alegerilor locale generale, desfășurat la 19 noiembrie 2023. În motivarea solicitării, reclamantul arată că pe pagina web a Comisiei au fost publicate rezultatele preliminare și, conform acestora, dânsul a obținut 533 voturi, iar contracandidatul său a acumulat 618 voturi, deși, din spusele reprezentanților la secțiile de votare, în timpul numărării voturilor erau alte cifre decât cele comunicate;  
  2. nr. CEC-7/10706 din 21 noiembrie 2023 a domnului  Vasile Bîtcă, candidat la funcția de primar al orașului Nisporeni din partea Partidului Politic „Partidul Social Democrat European”. În argumentarea cererii, se invocă declararea ca nevalabile a mai multor buletine de vot, efectuarea procesului de numărare în grabă și o singură dată de către funcționarii electorali;  
  3. nr. CEC-7/10717 din 21 noiembrie 2023 a domnului Vasile Balan, candidat la funcția de primar  al satului Porumbrei, raionul Cimișlia, din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”. Reclamantul invocă nerespectarea procedurii de către funcționarii electorali, neadmiterea reprezentantului concurentului electoral la procedura de numărare a voturilor, nedemonstrarea fiecărui buletin în procesul de numărare, precum și diferența dintre voturile valabil exprimate fiind 40, iar declarate nevalabile 6 buletine, ceea ce creează dubii față de corectitudinea procesului de numărare;
  4. nr. CEC-7/10770 din 22 noiembrie 2023 a domnului Ivan Nicologlo, candidat la funcția de primar  al satului Chirsovo, U.T.A. Găgăuzia, din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”. Autorul solicită renumărarea voturilor în s. Chirsova pe motiv că reprezentantului său nu i-au fost demonstrate buletinele de vot;
  5. nr. CEC-7/10781 din 22 noiembrie 2023 a domnului Viorel Bolocan, candidat la funcția de primar al comunei Brînzenii Noi, raionul Telenești, din partea Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE”. În motivarea cererii, se invocă mai multe abateri, printre care și falsificarea semnăturilor,  favorizarea contracandidatului de către membrii organului electoral ș.a.; 
  6. nr. CEC-7/10801 din 23 noiembrie 2023 a domnului Igor Munteanu, președintele Partidului Politic „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”,  prin care solicită dispunerea renumărării voturilor în localitatea Lozova, raionul Strășeni. În motivarea solicitării, se invocă organizarea transportării alegătorilor, distribuirea produselor alimentare, fapte ce au influențat rezultatul votării.
 
II. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
 
Examinând cererile formulate, prin prisma cadrului legal, Comisia reține următoarele aspecte de fapt și de drept.
În conformitate cu art. 85 alin. (3) din Codul electoral, în cazul dezacordului cu rezultatele preliminare ale votării, concurenții electorali pot solicita renumărarea voturilor. Renumărarea poate fi dispusă de către  Comisia Electorală Centrală, în cazul alegerilor și al referendumurilor locale, în condițiile capitolului XIII. Astfel, se constată că cererile vizate în prezenta hotărâre sunt depuse de subiecți care  au acest drept.
Potrivit art. 95 alin. (10) din Codul electoral, cererile privind renumărarea voturilor pot fi depuse în termen de 3 zile de la aducerea la cunoștința publică a rezultatelor preliminare ale votării.
Rezultatele preliminare ale celui de-al doilea tur al alegerilor locale generale, desfășurat în data de 19 noiembrie 2023, au fost aduse la cunoștință publicului în data de 20 noiembrie 2023, ora 14:00, iar cererile au fost depuse în perioada 20-23 noiembrie 2023.
Subsidiar, art. 100 alin. (5) din Codul electoral stabilește că cererile privind renumărarea voturilor în cazul dezacordului cu rezultatele preliminare ale votării se examinează în termen de 3 zile de la depunere. Dacă se dispune renumărarea voturilor, procedura se organizează în termen de 5 zile în condițiile stabilite de Comisia Electorală Centrală.
Raportând prevederile citate și documentele totalizatoare care au fost puse la dispoziția Comisiei de către organele electorale la circumstanțele invocate de către autorii cererilor, Comisia relevă că acestea în mare parte nu sunt însoțite de probe și dovezi de natură să confirme necesitatea efectuării exercițiului de renumărare a voturilor ori nu influențează rezultatul alegerilor și, respectiv, distribuirea mandatelor.
Menționăm că cele invocate de către unii autori au un caracter declarativ și nu permit a se deduce cu celeritate și de a constata anumite abateri și ilegalități ce ar determina organul electoral de a ajunge la concluzia pozitivă și obiectivă de a dispune renumărarea voturilor.
Analizând circumstanțele invocate în raport cu materialele deținute, Comisia relevă că, de fapt, datele din procesele-verbale au fost contrapuse cu datele din Sistemul informațional automatizat de stat „Alegeri”, respectiv, datele preliminare au fost ajustate conform datelor finale din procesele-verbale de numărare a voturilor, or, cele din urmă au valoare juridică probatorie.
În conformitate cu art. 95 alin. (10) din Codul electoral, cererile privind renumărarea voturilor pot fi depuse în termen de 3 zile de la aducerea la cunoștința publică a rezultatelor preliminare ale votării. Comisia Electorală Centrală  […] dispune renumărarea voturilor dacă încălcările arătate în cerere sunt de natură să influențeze rezultatele alegerilor și, respectiv, distribuirea mandatelor. Se califică întemeiate cererile privind renumărarea voturilor în cazul stabilirii unei diferențe de până la 10% între voturile valabil exprimate pentru concurenții electorali […], precum și în cazul în care datele înscrise sau rectificările efectuate în procesele-verbale de numărare a voturilor pun la îndoială conformitatea și veridicitatea acestora.
Astfel, Comisia poate dispune renumărarea voturilor într-o secție ori circumscripție în situația în care se constată indubitabil, pe baza probelor administrate, că au fost comise erori sau neconcordanțe vădit ireparabile sau fapte incriminate, al căror efect a dus la influențarea rezultatelor și afectarea procesului de totalizare a voturilor.
Aceasta este importantă pentru a asigura un echilibru între protejarea drepturilor candidaților și prevenirea utilizării abuzive a exercițiului de renumărare a voturilor.
Suplimentar, admiterea solicitărilor de renumărare fără prezentarea unui probatoriu și indicarea expresă asupra presupuselor încălcări cu trimiterea la norma exactă pune în dificultate organele electorale care urmează să verifice cele invocate și, respectiv, să efectueze această procedură.
Mai mult, admisibilitatea unor astfel de solicitări, respectiv rezultatele renumărărilor sunt în măsură să afecteze drepturile electorale ale altor concurenți electorali, care, în lipsa unor cereri justificate și probe, vor întâmpina dificultăți în prezentarea propriilor argumente și materiale probatorii.
În final, echilibrul dintre protejarea drepturilor candidaților și prevenirea utilizării abuzive a procedurii de renumărare a voturilor este esențial pentru menținerea corectitudinii și transparenței procesului electoral. Renumărarea voturilor are scopul de a consolida încrederea în procesul electoral și de a proteja drepturile democratice ale alegătorilor și candidaților, oferind o cale legală de soluționare a disputelor referitoare la rezultatele alegerilor, iar Comisia are rolul de a lua decizii imparțiale și obiective în funcție de probele prezentate și existența dreptului lezat.
 
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 27 lit. s), 32, 95 alin. (10), art. 97 alin. (2) pct. 2) lit. b) și 100 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
 
  1. Se resping ca neîntemeiate cererile privind dispunerea renumărării voturilor, după cum urmează:
1)  nr. CEC-7/10673 din 20 noiembrie 2023, nr. CEC-7/10729 și nr. CEC-7/10721 din 21 noiembrie  ale domnului Pavel Albot, candidat la funcția de primar al comunei Danu, raionul Glodeni, din partea Partidului politic „Partidul Nostru”;
2)  nr. CEC-7/10706 din 21 noiembrie 2023 a domnului Vasile Bîtcă, candidat la funcția de primar al orașului Nisporeni, din partea Partidului Politic „Partidul Social Democrat European”;
3)  nr. CEC-7/10717 din 21 noiembrie 2023 a domnului  Vasile Balan, candidat la funcția de primar  al satului Porumbrei, raionul Cimișlia, din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
4)  nr. CEC-7/10770 din 22 noiembrie 2023 a domnului Ivan Nicologlo, candidat la funcția de primar  al satului Chirsovo, U.T.A. Găgăuzia, din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”;
5)  nr. CEC-7/10781 din 22 noiembrie 2023 a domnului Viorel Bolocan, candidat la funcția de primar al comunei Brînzenii Noi, raionul Telenești, din partea Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE”; 
6)  nr. CEC-7/10801 din 23 noiembrie 2023 a domnului Igor Munteanu, președintele Partidului Politic „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”. 
  1. Hotărârea se remite spre informare participanților la procedura administrativă.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău). 
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                               Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 24 noiembrie 2023
Nr. 1625