Nr. 2210 - cu privire la contestaţia nr. CEC-10 AP/27 din 29 ianuarie 2019 a domnului Viorel Melnic, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender

  • 01.02.2019
  • 4426
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestaţia nr. CEC-10 AP/27 din 29 ianuarie 2019 a domnului Viorel Melnic, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în

Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48,

orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender

 

La 29 ianuarie 2019, domnul Viorel Melnic, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10 AP/27, prin care solicită:

1) abrogarea hotărîrii nr. 24 din 27 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției uninominale nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender (în continuare – CECEU nr. 48);

2) preluarea și reexaminarea documentelor depuse la CECEU nr. 48 pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender;

3) înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender.

 

În motivarea contestaţiei, autorul arată că la 21 ianuarie 2019 a prezentat liste de subscripție cu 926 de semnături ale susținătorilor pentru a candida independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender.

Contestatarul menționează că, în urma examinării listelor de subscripție, CECEU nr. 48 a validat doar 455 de semnături și a refuzat să-l înregistreze în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, iar 240 de semnături au fost declarate nule pe motiv că lista ar fi fost completată cu același scris, iar 44 – s-ar repeta în alte circumscripții.

În opinia acestuia, CECEU nr. 48 a dat o apreciere subiectivă listelor de subscripție, căci doar o expertiză grafologică ar putea stabili cu certitudine dacă listele de subscripție sînt sau nu completate de aceeași mînă.

De asemenea, domnul Viorel Melnic își exprimă dezacordul față de declararea nulă a celor 44 de semnături, deoarece CECEU nr. 48  urma să facă o analiză comparativă în privința datei la care a fost pusă semnătura susținătorilor și în listele altor pretendenți, avînd în vedere pct. 8 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea nr. 1730 din 3 iulie 2018, conform căruia „dacă alegătorul a susținut mai mulți candidați se consideră valabilă semnătura aplicată prima conform datei din lista de subscripție, celelalte semnături nu vor fi valabile”.

 

CECEU nr. 48, în referința depusă la Comisie pe data de 30 ianuarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/27/R, relevă următoarele.

La 21 ianuarie 2019, contestatarul a depus la CECEU nr. 48 demersul prin care a solicitat înregistrarea sa în calitate de concurent electoral la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, la care a anexat documentele prevăzute de Codul electoral și  35 de liste de subscripție, dintre care 4 necompletate.

În urma verificării, atît sub aspect cantitativ, cît și calitativ, a celor 31 de liste de subscripție care conțineau 926 de semnături ale susținătorilor, CECEU nr. 48 a constatat mai multe abateri, printre care:

  1. liste de subscripție completate cu același scris - nr. 028340, nr. 028344, nr. 038546, nr. 038548, nr. 038548, 038549, nr. 038550, nr. 038551, nr. 038557;
  2. date completate de aceeași mînă – lista nr. 028338, pozițiile 2 - 19; lista nr. 028342, pozițiile 4 - 30; lista nr. 028343, pozițiile 7, 10, 11, 14, 15, 17 - 30; lista nr. 038544, pozițiile 13 - 30; lista nr. 038545, pozițiile 3, 4, 20, 21, 24, 25; lista nr. 038547, pozițiile 6 - 9, 23 - 30; lista nr. 038558, pozițiile 1 - 6; lista nr. 038559, pozițiile 2 - 4, 20, 21, 26, 27 și lista nr. 038561, pozițiile 15 - 17, 29, 30;
  3. liste de subscripție cu date personale incorecte/incomplete –  nr. 028345, pozițiile 24, 26; nr. 028346, pozițiile 8, 9, 12, 18; nr. 028348, pozițiile 1, 4, 7, 20, 29, 30; nr. 028349, pozițiile 6, 9, 25, 30; nr. 028350, pozițiile 16, 26; nr. 038544, poziția 28; nr. 038545, pozițiile 5, 10, 23; nr. 038556, pozițiile 12, 15, 16, 19; nr. 038560, poziția 14;
  4. susținătorii se repetă în alte circumscripții – lista nr. 028339, pozițiile 1, 3, 5, 17, 20, 22, 29; lista nr. 028342, poziția 22; lista nr. 028343, poziția 21; lista nr. 028345, pozițiile 8, 16; lista nr. 028346 poziția 22; lista nr. 028348, pozițiile 2, 10; lista nr. 028349, pozițiile 15, 29; lista nr. 028350, pozițiile 16, 22; lista nr.  038544, pozițiile 12, 16, 24, 25; lista nr.  038545, pozițiile 1, 10, 14, 17, 27, 30; lista nr. 038553, poziția 25; lista nr. 038555,  pozițiile 2, 30; lista nr.  038556 pozițiile 8, 9, 13; lista nr. 038558 pozițiile 2, 6, 8; lista nr. 038559 pozițiile 18, 19, 21; lista nr. 038560 pozițiile 15, 16, 19 și lista nr. 038561, poziția  6.

           CECEU nr. 48 a mai constatat 4 cazuri în care lipsește semnătura susținătorilor în listă, 6 cazuri în care susținătorii au statut de decedat, 36 de cazuri în care IDNP-ul este indicat incorect și 3 liste au fost descalificate pe motiv de formular neaprobat.

Astfel, CECEU nr. 48 a considerat valabile doar 455 semnături ale susținătorilor, iar 471 au fost declarate nule în temeiul art. 86 din Codul electoral și pct. 43 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea nr. 1730 din 3 iulie 2018.

În privința celor susținute în contestație precum că semnăturile pot fi descalificate doar după efectuarea expertizei grafologice, CECEU nr. 48 menționează că acest argument este nefondat și urmează a fi respins, întrucît în condițiile în care organul electoral are un termen restrîns de verificare a listelor, expertiza grafologică nefiind o procedură prevăzută de Codul electoral, CECEU nr.48 consideră că are competența funcțională deplină de a constata încălcarea art.47 din Codul electoral și de a aplica în consecință dispozițiile prevăzute de art.48 și 86 Codul electoral.

           În ceea ce privește afirmația contestatarului precum că CECEU nr.48 urma să facă o analiză comparativă în privința datei la care a fost pusă semnătura susținătorilor și în listele altor pretendenți în cazul celor 44 de semnături declarate nule pe motiv că s-ar repeta în alte circumscripții, CECEU nr.48 precizează că datele au fost introduse în aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție, după rularea acesteia s-a generat un tabel cu rezultatele verificărilor conform criteriilor de invalidare, unul dintre criterii fiind apariția aceleiași semnături pe listele altui candidat.

În baza motivelor expuse, partea ale cărei acțiuni se contestă solicită respingerea contestației nr. CEC-10 AP/27 din 29 ianuarie 2019, ca fiind neîntemeiată și nefondată, cu menținerea în vigoare a hotărîrii contestate.

 

Examinînd cele invocate de părți și documentele prezentate, Comisia constată următoarele.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar și contestația corespunde tuturor cerințelor de formă și de fond.

Avînd în vedere norma art. 71 alin. (5) din Codul electoral, conform căreia, în cazul contestațiilor privind hotărîrile organelor electorale, sarcina probării legalității revine acestor organe, CECEU nr. 48, în data de 30 ianuarie 2019, a prezentat Comisiei în copie hotărîrea contestată, nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate și cîteva liste de subscripție care, în opinia consiliului, sînt completate de aceeași persoană.   

CECEU nr. 48 a declarat nule și neavenite 11 liste de subscripție, dintre care 8 liste ca fiind completate cu același scris, ceea ce poate însemna că aceste 8 liste corespund condițiilor de formă, dar nu și de conținut (pe aspectul calitativ). Întrucît le-a declarat nule la verificarea vizuală, CECEU nr. 48 nu a introdus în aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție datele conținute în aceste 8 liste. Astfel, deoarece fiecare listă conține cîte 30 de susținători, după un simplu calcul conchidem că 240 de semnături din start au fost excluse din procesul de verificare.

Din listele de subscripție aduse ca probe și vizual analizate, putem observa că cel puțin 2 liste - cu nr. 028340, 028344 (indicate în referință), conțin date ale unui număr de 60 de susținători care CECEU nr. 48 ar fi putut să le accepte spre examinare.

O situație similară ar putea fi identificată și în cazul celor 118 semnături calificate ca „Susținător scris de aceeași mînă” din cele 9 liste de subscripție indicate în referință.  

Comisia menționează că, prin acțiunea de anulare a întregii liste de subscripție pe motiv că aparent a fost completată de aceeași persoană (aceeași mînă), în situația în care completarea de aceeași mînă vizual se atestă doar pe cîteva poziții din fiecare listă, se pun la îndoială semnăturile celorlalți susținători cu drept de vot.

Prin urmare, atît argumentul contestatarului conform căruia numai expertiza grafologică ar putea stabili cu certitudine dacă listele de subscripție sînt sau nu completate de aceeași persoană, cît și considerentele CECEU nr. 48 că deține competența funcțională deplină de a constata încălcarea art.47 din Codul electoral, au relevanță și din această cauză Comisia este de părere că organul electoral învestit cu atribuția de a înregistra un concurent electoral urmează să trateze fiecare caz cu obiectivitate, imparțialitate și în același timp tolerant la dreptul de a fi ales, consfințit în legea supremă a țării.

La fel, în privința constatărilor CECEU nr. 48 despre datele personale incorecte/incomplete, remarcăm că, la o examinare neaprofundată a listelor de subscripție prezentate ca probă, au fost observate cazuri în care pe motiv că susținătorul a înscris numele și prenumele într-o singură rubrică „Numele susținătorului candidatului” (deși pentru aceasta sunt prevăzute două rubrici), organul electoral a calificat semnăturile acestora ca fiind incorecte.

Din acest punct de vedere, Comisia consideră că numărul susținătorilor care se regăsesc în listele descalificate, inclusiv în listele cu nr. 028340, 028344, a putut influența rezultatul verificării listelor de subscripție și, respectiv, a dosarului depus de pretendent în vederea înregistrării, fapt pentru care listele urmează a fi reexaminate. 

 În partea ce ține de cerințele contestatarului de a prelua și reexamina documentele depuse la CECEU nr. 48 pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender și de a-l înregistra în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția respectivă, Comisia relevă că, potrivit normelor de la art. 86 alin. (1) – (3) din Codul electoral, competența materială de verificare a listelor de subscripție și adoptare a unei hotărîri, fie de înregistrare, fie de respingere a înregistrării candidatului, îi revine CECEU nr. 48.

Pentru motivele expuse și în temeiul art.18 alin. (2), art. 47, art. 48, art. 71, art. 72, art. 86 alin. (1) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, al Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, și al pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se admite parțial contestația nr. CEC-10AP/27 din 29 ianuarie 2019 a domnului Viorel Melnic, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender.

2. Se anulează hotărîrea nr. 24 din 27 ianuarie 2019 emisă de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, prin care s-a respins cererea privind înregistrarea domnului Viorel Melnic în calitate de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender.

3. Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender va reexamina, în termen de 5 zile, cererea privind înregistrarea domnului Viorel Melnic, pretendent la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, luînd în considerare cele expuse în partea motivantă a prezentei hotărîri.

4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                  Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 01 februarie 2019

Nr. 2210