Nr. 2160 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/17 din 23 ianuarie 2019 a doamnei Inna Popenco, pretendentă la calitatea de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor”

  • 26.01.2019
  • 3931
  • 0

 

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/17 din 23 ianuarie 2019 a doamnei Inna Popenco, pretendentă la calitatea de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor”

 

            La data de 23 ianuarie 2019, doamna Inna Popenco, pretendentă la calitatea de candidat  la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor” (în continuare – PP „Șor”), a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/23, prin care solicită:

  1. admiterea contestației;
  2. abrogarea hotărîrii nr. 22 din 21 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 29, mun. Chișinău (în continuare – CECEU nr. 29) cu privire la cererea privind înregistrarea doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția electorală uninominală nr. 29, mun. Chișinău și a simbolului electoral;
  3. emiterea unei noi hotărîri prin care CECEU nr. 29 să reexamineze demersul de înregistrare a doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat în CECEU nr. 29 din partea PP „Șor” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 și dispunerea verificării repetate a autenticității semnăturilor din cele 17 liste de subscripție prezentate, precum și a celor 74 de semnături considerate de către CECEU nr. 29 ca fiind făcute de aceeași mînă.

Contestatarul, în motivarea contestației, arată că la data de 21 ianuarie 2019, CECEU nr. 29 a adoptat hotărîrea nr. 22 prin care a respins cererea de înregistrare a doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat în CECEU nr. 29 din partea PP „Șor” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. Potrivit hotărîrii contestate, la CECEU nr. 29 pe data de 14 ianuarie 2019 de către doamna Inna Popenco au fost depuse 17 liste de subscripție cu 465 de semnături ale susținătorilor, dintre care:

  1. 9 liste de subscripție (seriile 035001, 035003, 035004, 035007, 035008, 035009, 035010, 035015, 035017) care conțin 238 de semnături au fost considerate nule și neavenite din motiv că sînt completate cu același scris;
  2. în celelalte 8 liste de subscripție au fost identificate următoarele erori:
  • act de identitate incorect – 19 semnături;
  • circumscripția de domiciliu incorectă – 31 de semnături;
  • data semnării este în afara perioadei de colectare – 5 semnături;
  • înscris făcut de aceeași mînă – 74 de cazuri;
  • susținătorul se repetă în alte circuscripții – 8 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe aceeași întrebare – 26 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe aceeași listă – 4 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe alte întrebări – 3 cazuri.

Astfel, în total au fost invalidate 358 de semnături ale susținătorilor, iar 107 de semnături au fost declarate valide.

Autorul contestației mai menționează că în motivarea hotărîrii nr. 22 din 21 ianuarie 2019, CECEU nr. 29 invocă drept temei de nulitate a 9 liste de subscripție încălcarea art. 48 alin. (4) lit. c) din Codul electoral, potrivit căruia listele de subscripție care au fost completate fără a fi respectate cerințele prevăzute la art. 47 alin. (4) și (6) sînt considerate nule și neavenite, precum și declară că au fost constatate temeiuri rezonabile de a pune la îndoială și autenticitatea semnăturilor potențialilor susținători, avînd un șir de elemente comune (similare) la majoritatea semnăturilor.

Contestatarul susține că decizia CECEU nr. 29 este una arbitrară și necompetentă, întrucît membrii CECEU nr. 29, fără să verifice de facto autenticitatea semnăturilor de pe listele declarate nule și neavenite, și-au format o opinie subiectivă, interpretînd eronat prevederile legale.

            În continuare, contestatarul afirmă că listele de subscripție declarate nule au fost completate personal de către susținători, aceștia și-au aplicat semnătura personal, iar semnăturile au fost colectate exclusiv de către membrii grupului de inițiativă. Totodată, face trimitere la art. 47 alin. (4) din Codul electoral, conform căruia în lista de subscripție susținătorul candidatului completează personal numărul curent, numele și prenumele, anul nașterii, domiciliul, seria și numărul actului de identitate, data la care se semnează în listă și aplică semnătura. În cazul în care susținătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată nemijlocit de susținător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia. Astfel, precizează că norma respectivă acordă dreptul ca rubricile din listele de subscripție să fie completate și de membrul grupului de inițiativă, semnătura fiind obligatoriu aplicată de către susținător, iar vizavi de motive obiective, legislația nu face vreo precizare în acest sens.

            În ceea ce privește invalidarea a 74 de semnături ale susținătorilor din listele de subscripție valide pe motiv că ar fi scrise de aceeași mînă, contestatarul susține că nu au fost verificate în ordinea prevăzută de pct. 41 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, întrucît nu a fost indicat temeiul de drept pentru anularea semnăturilor (aparțin unor persoane fictive, persoanele nu au dreptul de vot, semnătura este din alte semne grafice decît cele ce formează semnătura păstrată în Registrul de Stat al Populației sau alte circumstanțe prevăzute de pct. 43 alin. (2) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție), iar din Nota informativă rezultă că atît semnăturile din cele 9 liste de subscripție anulate, cît și cele 74 de semnături declarate nule din listele de subscripție valide nu au fost verificate prin intermediul aplicației SIASA – Verificare Liste de Subscripție, ci manual.

Prin referința depusă la Comisie pe data de 24 ianuarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/17/R, CECEU nr. 29 relevă următoarele.

La data de 21 ianuarie 2019, CECEU nr. 29 a emis hotărîrea nr. 22 prin care a refuzat înregistrarea doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat în circumscripția electorală uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea PP „Șor” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

În urma examinării listelor de subscripție prezentate, CECEU nr. 29 a constatat existența temeiului de nulitate a listelor de subscripție cu seriile 035001, 035003, 035004, 035007, 035008, 035009, 035010, 035015, 035017, în conformitate cu prevederile art. 48 alin. (4) lit. c) din Codul electoral, în sensul că listele de subscripție nu au fost completate personal de potențiali susținători, ci de aceeași persoană (de aceeași mînă), iar mențiuni că susținătorii candidatului nu au putut, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate lipsesc.

Cu referire la semnăturile susținătorilor din listele de subscripție valide au fost constatate încălcări după cum urmează:

  • act de identitate incorect – 19 semnături;
  • circumscripția de domiciliu incorectă – 31 de semnături;
  • data semnării este în afara perioadei de colectare – 5 semnături;
  • înscris făcut de aceeași mînă – 74 de cazuri;
  • susținătorul se repetă în alte circumscripții – 8 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe aceeași întrebare – 26 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe aceeași listă – 4 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe alte întrebări – 3 cazuri.

Astfel, din totalul de 465 de semnături ale susținătorilor, 358 de semnături au fost invalidate, iar 107 de semnături au fost declarate valide.

CECEU nr. 29 mai menționează că art. 48 alin. (4) lit. b) din Codul electoral și pct. 43 alin. (2) lit. i) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție stabilesc că vor fi declarate nevalabile și neautentice semnăturile susținătorilor care conțin semne vădite de falsificare a semnăturii (semnătura este din alte semne grafice decît cele ce formează semnătura păstrată în Registrul de Stat al Populației). Din considerentul că CECEU nr. 29 nu are acces la specimenele semnăturilor păstrate în Registrul de Stat al Populației, de aceea în hotărîre s-a făcut mențiunea despre constatarea temeiurilor rezonabile de a pune la îndoială și autenticitatea semnăturilor celorlalți potențiali susținători.

Cu referire la argumentul invocat de contestatar că legislația nu definește motivele obiective care împiedică semnarea personală de către susținător în lista de subscripție, CECEU nr. 29 relevă că, în lipsa unei asemenea reglementări, indiferent de temeiul care ar condiționa completarea listelor de către colector, acest fapt urmează a fi consemnat în listele de subscripție în cazul fiecărui susținător în parte. Respectiv, la examinarea listelor de subscripție, CECEU nr. 29 nu a identificat mențiuni în acest sens.  

În baza motivelor expuse în referință, CECEU nr. 29 solicită respingerea contestației nr. CEC-10 AP/17 din 23 ianuarie 2019, ca fiind una neîntemeiată, cu menținerea în vigoare a hotărîrii contestate.

Examinînd documentele prezentate, Comisia constată următoarele.

            În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestării hotărîrii organului electoral, sarcina probării legalității revine acestui organ. Respectiv, din materialele prezentate de către CECEU nr. 29 reiese că pe 14 ianuarie 2019 la organul electoral au fost depuse 17 liste de subscripție, cu seriile 035001-035017, pentru susținerea doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat din partea PP „Șor” la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, ce conțineau un număr de 465 de semnături.

          În conformitate cu prevederile art. 86 alin. (1) din Codul electoral, pentru a fi înregistrat de consiliul electoral de circumscripție, candidatul pentru circumscripția uninominală prezintă, în condițiile art. 47 și art. 48, liste de subscripție care conțin semnăturile a cel puțin 500 și cel mult 1000 de susținători cu drept de vot din circumscripția uninominală unde intenționează să candideze. Prin derogare de la norma respectivă, un candidat femeie poate fi înregistrat dacă prezintă semnăturile a cel puțin 250 și cel mult 500 de susținători cu drept de vot din circumscripția unde candidează.

            Potrivit hotărîrii nr. 22 din 21 ianuarie 2019 a CECEU nr. 29 cu privire la cererea privind înregistrarea doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția electorală uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea PP „Șor” la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, în urma verificării și procesării listelor de subscripție, 358 de semnături au fost invalidate din totalul de 465. Listele de subscripție nr. 035001, 035003, 035004, 035007, 035008, 035009, 035010, 035015, 035017 în care sînt incluși 238 susținători au fost considerate neavenite pe motiv că nu au fost completate personal de către susținători, ci de către aceeași persoană.

            Subsecvent, în urma excluderii semnăturilor nevalabile și listelor neavenite, numărul de semnături valide s-a redus față de plafonul minim, fiind în număr de 107.

            Conform alin. (3) al art. 86 din Codul electoral, pct. 45 lit. a) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, pct. 66 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, dacă la verificarea listelor de subscripție se constată că nu este prezentat numărul necesar de semnături sau, în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul lor s-a redus față de plafonul minim prevăzut la alin. (1) al art. 86 din Codul electoral, organul electoral refuză înregistrarea candidatului la alegeri.

            Încălcările constatate au fost reflectate de către organul electoral atît în hotărîrea care se contestă, cît și în Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție, ambele fiind aduse la cunoștința contestatarului la data de 21 ianuarie 2019.

            Art. 48 alin. (1) din Codul electoral stabilește că, după primirea listelor de subscripție, organul electoral respectiv începe verificarea autenticității semnăturilor de pe liste, dacă persoanele semnatare au drept de vot, adresa de domiciliu a acestora. Verificarea listelor de subscripție se efectuează în decursul a 5 zile de la data primirii listelor. Raportînd norma citată la data la care a fost adusă la cunoștință Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate de către contestatar, se constată că termenul de 5 zile prevăzut de lege a fost depășit, rezultatele verificării fiind comunicate la 21 ianuarie 2019, cu o întîrziere de 2 zile. În afară de aceasta, conținutul Notei informative întocmite este contrar modelului aprobat prin Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, potrivit căruia, după verificarea listelor de subscripție, organul respectiv întocmește o notă informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate pentru susținerea candidatului la alegeri sau inițierii referendumului (conform modelului arătat în Anexele nr. 5 și 6 la prezentul Regulament) și o aduce la cunoștința persoanelor interesate – pct. 44.

            Prin urmare, se constată examinarea cererii de înregistrare a doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția de deputat în CECEU nr. 29 din partea PP „Șor” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 cu încălcarea normelor de procedură prevăzute de art. 48 alin. (1) din Codul electoral și pct. 44 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție.

            În partea ce privește cele 9 liste de subscripție cu numărul total de 238 de semnături ale susținătorilor invalidate pe motiv că sînt completate de aceeași persoană (aceeași mînă), în urma examinării vizuale a acestora se observă completarea de aceeași mînă, însă nu pe lista întreagă, ci pe blocuri de persoane, cum ar fi:

            Lista nr. 035001 – pozițiile 28-29. Totodată, la pozițiile 2/3, 4/5, 8/9, 14/15 susținătorul s-a înscris repetat. 

            Lista nr. 035003 – pozițiile 2-3, 9-10,

Lista nr. 035004 – pozițiile 14-15, 21-22, 29-30

Lista nr. 035007 – pozițiile 17-18

Lista nr. 035009 – pozițiile 8-9, 11-16

Lista nr. 035010 – pozițiile 24-25, 27-28

Lista nr. 035017 – pozițiile 18-19, 27-28   

            Totodată, Comisia constată că, prin acțiunea de anulare a întregii liste de subscripție pe motiv că aparent a fost completată de aceeași persoană (aceeași mînă), în situația în care completarea de aceeași mînă vizual se atestă doar pe cîteva poziții din fiecare listă, se pun la îndoială semnăturile celorlalți susținători cu drept de vot.

            În același context, Comisia consideră necesar să fie reexaminate și acele 74 de semnături ale susținătorilor declarate nevalabile din listele de subscripție valide. 

Subsidiar, verificarea modului de completare a listelor de subscripție și autenticității semnăturilor susținătorilor se realizează în strictă conformitate cu prevederile art. 47-48 din Codul electoral și ale Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție care descrie cazurile de validare/invalidare a listelor de subscripție și/sau a semnăturilor, prin urmare declararea nulă a listelor de subscripție și/sau nevalabilă a semnăturii susținătorului trebuie să aibă la bază unul din temeiurile prevăzute expres de lege.

În același timp, cu referire la argumentul invocat în contestație, conform căruia art. 47 alin. (4) din Codul electoral acordă dreptul de a fi completate rubricile din listele de subscripție și de către membrul grupului de inițiativă sub condiția aplicării semnăturii obligatoriu de către susținător, iar în ceea ce privește motivele obiective legislația nu face vreo precizare în acest sens, Comisia relevă următoarele.

            Potrivit art. 47 alin. (4) din Codul electoral, în lista de subscripție, susținătorul candidatului, precum și susținătorul inițierii referendumului, completează personal numărul curent, numele și prenumele, anul nașterii, domiciliul, seria și numărul actului de identitate, data la care se semnează în listă și își aplică semnătura. În cazul în care susținătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată nemijlocit de susținător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia. Prin motive obiective pot fi reținute, fără a se rezuma la acestea, diverse cauze fizice sau de drept care fac imposibilă completarea personală a rubricilor din lista de subscripție.

            Totodată, pct. 18 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție stabilește structura obligatorie a listei de subscripție pentru susținerea candidatului la una din funcțiile elective, potrivit căruia lista de subscripție cuprinde o rubrică „Notă” în care se înscriu mențiunile privind completarea datelor solicitate de către membrul grupului de inițiativă, precum și în cazul aplicării semnăturii de un reprezentant al susținătorului. Astfel, dacă lista este completată de o altă persoană decît susținătorul, motivul completării trebuie să fie consemnat în rubrica „Notă” din listă.

             În partea ce ține de solicitarea contestatarului de a verifica suplimentar listele de subscripție, Comisia relevă că, potrivit normei art. 86 alin. (1) – (3) din Codul electoral, competența materială de a verifica listele de subscripție și adoptare a unei hotărîri fie de înregistrare, fie de respingere a înregistrării candidatului îi revine CECEU nr. 29.

       Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 47 alin. (4), art. 48, art. 71 alin. (5), art. 72 alin. (1), art. 86 din Codul electoral, al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, al Regulamentului privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, și al pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se admite contestația nr. CEC-10AP/17 din 23 ianuarie 2019 a doamnei Inna Popenco, pretendentă la calitatea de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor”.
  2. Se anulează hotărîrea nr. 22 din 21 ianuarie 2019 emisă de CECEU nr. 29, mun. Chișinău, prin care s-a respins cererea privind înregistrarea doamnei Inna Popenco în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor” pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.
  3. Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 29, mun. Chișinău va reexamina, în termen de cel mult 7 zile, cererea privind înregistrarea doamnei Inna Popenco, pretendentă la calitatea de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 29, mun. Chișinău din partea Partidului Politic „Șor”, luînd în considerare obiecțiile descrise în partea motivantă a prezentei hotărîri.
  4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

           

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                         Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                   Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 26 ianuarie 2019

Nr. 2160