Nr. 2206 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/29 din 29 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

  • 31.01.2019
  • 4293
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/29 din 29 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

 

            Pe data de 29 ianuarie 2019, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/29, prin care solicită anularea hotărîrii nr. 28 din 28 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 28 „Privind înregistrarea simbolului electoral al candidatului la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, domnul Dumitru Cebotărescu”, cu restituirea materialelor spre reexaminare.

            Contestatarul, în motivarea contestației, susține că hotărîrea adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 28 (în continuare – CECEU nr. 28) este ilegală din următoarele considerente:

  1. În conformitate cu art. 53 alin. (2) din Codul electoral, nu se admite identitatea de semne sau de simboluri electorale.
  2. Steaua cu 5 colțuri este utilizată în calitate de simbol electoral de către concurentul electoral  Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM), dar și de candidații desemnați pe circumscripții uninominale de către PSRM, în aceeași circumscripție unde candidează domnul Dumitru Cebotărescu candidează și domnul Vlad Bătrîncea din partea PSRM.
  3. Simbolurile electorale se tipăresc în buletinul de vot în culoare alb-negru, de dimensiuni extrem de reduse (15mm x 15mm ).
  4. Simbolul electoral contestat nu este individualizat în așa măsură ca să permită deosebirea imediată a acestuia, iar una din sarcinile de bază ale simbolului electoral ce figurează în buletinul de vot este identificarea certă a concurentului electoral în acel timp scurt cît decurge completarea buletinului de vot, fapt care în mod imperativ interzice identitatea simbolurilor.
  5. În hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2112 din 21 ianuarie 2019 „Cu privire la contestația nr. CEC-10AP/13 din 18 ianuarie 2019 a domnului Dumitru Cebotărescu, candidatul independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 28, mun. Chișinău”, Comisia a reținut că simbolurile foarte cunoscute, cum ar fi steaua cu cinci colțuri, pot fi folosite de diferiți concurenți, dar cu condiția că vor fi elemente adiționale și/sau nu vor provoca confuzii de percepție, fiind clar deosebite unele de altele.
  6. Domnul Dumitru Cebotărescu a utilizat simbolul electoral înregistrat la 28 ianuarie 2019 timp de o săptămînă, fără înregistrarea acestuia, ceea ce constituie un abuz de drept, iar înregistrarea unui simbol utilizat prin abuz de drept presupune legalizarea unei acțiuni abuzive.
  7. Prin acțiunile domnului Dumitru Cebotărescu se încearcă compromiterea dreptului la vot, mai ales în rîndul persoanelor în etate, care deseori atrag atenția la simbol și pot să greșească și să nu aplice ștampila „Votat” în dreptul denumirii PSRM.
  8. Asemenea practici nu au nicio legătură cu democrația și statul de drept și este regretabil că un candidat cu pretenții de a reprezenta cetățeanul în Parlament încearcă a ajunge deputat folosind „ușa din spate”, bazîndu-se pe tehnici de manipulare a opiniei publice care nu au nimic în comun cu dezideratele statului de drept.

Prin referința înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10AP/29/R din 31 ianuarie 2019,  CECEU nr. 28 solicită respingerea contestației și menținerea hotărîrii nr. 28 din 28 ianuarie 2019 „Privind înregistrarea simbolului electoral al candidatului la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, domnul Dumitru Cebotărescu”, din următoarele motive.

  1. Simbolul înregistrat de către concurentul electoral PSRM nu este identic cu simbolul înregistrat al candidatului independent Dumitru Cebotărescu.
  2. Simbolul înregistrat de către concurentul electoral PSRM este sub formă de stea cu cinci raze egale după unghi, care se formează din linii cu lungime egală sub unghi de 36 grade în fiecare vîrf, reliefată și divizată în 10 segmente. Unul din vîrfuri este îndreptat perpendicular în sus, sub unghi de 90 de grade față de linia orizontală. Fiecare din vîrfurile stelei este împărțit în două segmente, colorat cu două culori într-o consecutivitate conform acelor ceasornicului: alb, negru. Simbolul candidatului independent Dumitru Cebotărescu este compus de o jumătate de stea cu patru colțuri și altă jumătate din două frunze întregi și una pe jumătate.
  3. La tipărirea simbolului electoral în buletinul de vot în culoare alb-negru, de dimensiunea 1,5 cm x 1,5 cm, va fi vizibilă foarte clar diferența simbolurilor.
  4. PSRM face trimitere la art.53 alin.(2) din Codul electoral și motivează că simbolul partidului este o stea cu cinci colțuri identice, dar simbolul candidatului independent Dumitru Cebotarescu este diferit de simbolul partidului: în loc de 2 colțuri ale stelei, a fost simulată o parte a unei frunze, aparent de cînepă.
  5. La o privire atentă, se văd clar două colțuri identice cu aceleași lungimi și colțuri sub unghi de 90 de grade, două colțuri pe o parte sub unghi de 90 de grade cu lungimi diferite și două frunze cu diferite forme, lungimi, mărimi și colțuri.
  6. De asemenea, simbolurile  cunoscute, cum ar fi steaua cu cinci colțuri, pot fi folosite de diferiți concurenți, dar cu condiția că vor fi elemente adiționale și/sau nu vor provoca confuzii de percepție, fiind clar deosebite unele de altele, însă simbolul prezentat de domnul Dumitru Cebotărescu nu este o stea cu cinci colțuri.
  7. Simbolul electoral înregistrat al domnului  Dumitru Cebotarescu este clar vizibil și permite să fie deosebit imediat de simbolul PSRM.
  8. Prin noțiunea generală de identitate se înțelege însușirea a ceea ce este identic, avînd o asemănare sau similitudine perfectă. Deci, a fi identic înseamnă a coincide întru totul, care este, din toate punctele de vedere, la fel, însă acest caz nu cade sub incidența restricțiilor de la art.53 alin.(2) din Codul electoral.

Examinînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.

În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 53 alin. (2) din Codul electoral, „Buletinul de vot se divizează în patrulatere, corespunzător numărului de concurenți electorali care participă la alegeri. Dimensiunile patrulaterului trebuie să fie suficiente pentru a cuprinde numele și prenumele candidatului, denumirea partidului, altei organizații social-politice, blocului electoral care a înaintat lista de candidați sau candidatul respectiv, semnul sau simbolul electoral al concurentului electoral, la dorința acestuia. Nu se admite identitatea de semne sau de simboluri electorale”.

Candidații desemnați ai PSRM în circumscripțiile electorale uninominale utilizează simbolul electoral al concurentului electoral PSRM. Conform pct. 2 al hotărîrii CEC nr. 2024 din 2 ianuarie 2019 „Privind demersul de înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova pentru circumscripția națională din partea Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, a simbolului electoral și confirmarea reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală și a persoanei responsabile de finanțe (trezorierul)”, simbolul electoral al PSRM înregistrat pentru imprimare în buletinul de vot la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 reprezintă o stea cu cinci raze, egale după unghi, care se formează din linii cu lungime egală sub unghi de 36 grade în fiecare vîrf, reliefată și divizată în 10 segmente. Unul din vîrfuri este îndreptat perpendicular în sus, sub unghi de 90 de grade față de linia orizontală. Fiecare din vîrfurile stelei fiind împărțit în două segmente, este colorat cu două culori, într-o consecutivitate conform acelor ceasornicului: alb, negru.

Cu referire la simbolul electoral a cărui înregistrare se contestă, potrivit hotărîrii nr. 28 din 28 ianuarie 2019 a CECEU nr. 28, acesta reprezintă o jumătate de stea și o altă jumătate de plantă, simbolizînd importanța și prioritatea ecologiei și agriculturii în Republica Moldova.

Astfel, analizînd prin contrapunere desenele grafice ale celor două simboluri, elementul comun din acestea constă doar în două colțuri identice cu aceleași lungimi și colțuri sub unghi de 90 grade, în rest simbolul electoral al candidatului independent, domnul Dumitru Cebotărescu, conține două colțuri pe o parte sub unghi de 90 grade de lungime diferită și două frunze cu diferite forme, lungimi, mărimi și colțuri, fapt ce îl deosebește esențial de simbolul electoral sub formă de stea cu 5 unghiuri egale, înregistrat de PSRM.

Suplimentar, o deosebire esențială constă și în modul în care sînt colorate simbolurile, Astfel, dacă simbolul electoral al PSRM este colorat cu două culori: alb, negru, simbolul electoral al candidatului independent Dumitru Cebotărescu este colorat într-o singură culoare – negru.

Prin urmare, pornind de la diferențele identificate, nu se regăsesc elemente de identitate comune între acele 2 simboluri electorale, al PSRM și al candidatului independent domnul Dumitru Cebotărescu, așadar simbolul contestat nu întrunește condițiile prevăzute de art. 53 alin. (2) din Codul electoral, or potrivit Dicționarului explicativ al limbii române, cuvîntul „identic” înseamnă a coincide întru totul cu ceva.

În partea ce ține de alegațiile contestatarului, precum că domnul Dumitru Cebotărescu a utilizat simbolul timp de o săptămînă fără înregistrarea acestuia, ceea ce constituie în opinia contestatarului un abuz de drept, Comisia relevă că, în conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, acțiunile/inacțiunile concurenților electorali se contestă direct în instanța de judecată. În acest caz, în lipsa unei hotărîri judecătorești privind constatarea acestor acțiuni, Comisia Electorală Centrală își declină competența de a da apreciere acestora.

Pentru motivele mai sus arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 53 alin. (2),), art. 72 alin. (1) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, al Regulamentului privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/29 din 29 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.
  2. Se menține hotărîrea nr. 28 din 28 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 28 „Privind înregistrarea simbolului electoral al candidatului la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, domnul Dumitru Cebotărescu”.

3.      Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                 Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 31 ianuarie 2019

Nr. 2206