Nr. 2217 - cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/31 din 30 ianuarie 2019 a doamnei Boiadji Liudmila, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău

  • 02.02.2019
  • 4020
  • 0

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/31 din 30 ianuarie 2019 a doamnei

Boiadji Liudmila, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția deputat

în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor

din Republica Moldova în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău

 

Pe data de 30 ianuarie 2019, doamna Boiadji Liudmila, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (în continuare – PCRM) în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10AP/31, prin care solicită:

1) abrogarea integrală a hotărîrii nr.22 din 28 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 25, mun. Chișinău (în continuare – CECEU nr. 25 Chișinău);

2) reexaminarea demersului privind înregistrarea doamnei Boiadji Liudmila în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea PCRM în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău cu supunerea repetată verificării corectitudinii datelor declarate incorecte/incomplete, precum și a semnăturilor declarate nule și emiterea unei noi hotărîri de înregistrare a doamnei Boiadji Liudmila în calitate de candidat la funcția deputat.

 

În motivarea contestației se relevă următoarele.

La data de 21 ianuarie 2018, doamna Boiadji Liudmila, desemnată de către PCRM în calitate de candidat la funcția de deputat în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău, a depus la CECEU nr. 25 Chișinău demersul privind înregistrarea în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția respectivă împreună cu documentele prevăzute de legislația electorală, inclusiv un număr de 14 liste de subscripție cu 352 de semnături ale susținătorilor (minimul necesar fiind de 250 de semnături pentru candidatul femeie în conformitate cu art.86 alin.(1) din Codul electoral).

Prin hotărîrea nr.22 din 28 ianuarie 2019 a CECEU nr. 25 Chișinău, doamnei Boiadji Liudmila i-a fost refuzată înregistrarea în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea PCRM în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău pe motiv că din 352 de semnături prezentate numai 220 au fost considerate valabile, adică sub numărul minim de 250 de semnături.

Contestatarul susține că din numărul de 40 de susținători excluși pe motivul necorespunderii domiciliului cu circumscripția respectivă, în cazul a 16 susținători domiciliul se încadrează în hotarele circumscripției uninominale nr.25, Chișinău, stabilite de Hotărîrea Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 „Cu privire la aprobarea circumscripțiilor uninominale permanente”.

De asemenea, în opinia contestatarului, alte 40 de semnături au fost neîntemeiat calificate nule pe motiv că datele au fost completate de aceeași persoană (scris de aceeași mînă), deoarece norma de la art.47 alin.(4) din Codul electoral, care stabilește că susținătorul completează personal lista de subscripție, acordă dreptul ca rubricile pe care trebuie să le completeze personal susținătorul să poată fi completate și de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită de către susținător, semnătura fiind obligatoriu aplicată de către susținător, iar noțiunea de motive obiective nu este definită de Codul electoral.

Contestatarul mai susține că nu este clar motivul pentru care datele unui număr de 27 susținători au fost declarate incorecte/incomplete.

Prin urmare, consideră că există suficiente temeiuri de fapt și de drept pentru admiterea contestației în cauză.

 

CECEU nr. 25 Chișinău, prin referința depusă la contestație, a solicitat respingerea acesteia prezentînd următoarele argumente pentru care listele și semnăturile au fost considerate nule: 

- date completate de aceeași mînă – la 40 de susținători (ceea ce contravine prevederilor pct. 43 pct. 1 lit. g) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, ale art. 86 alin. (2) din Codul electoral al RM);

- date personale incomplete/incorecte – la 27 susținători (contrar prevederilor pct. 43 lit. g) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018);

- act de identitate incorect – la 16 susținători (contrar prevederilor pct. 43 lit. g) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018);

- susținătorul are statut de decedat – 1 caz (contravine prevederilor pct. 43 lit. h) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018);

- susținătorul nu are 18 ani – 1 caz (contravine prevederilor pct. 43 lit. c) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018);

- susținătorul se repetă în alte circumscripții – 15 cazuri (contravin prevederilor pct. 43 lit. a) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018);

- susținătorul se repetă pe aceeași întrebare (aceeași persoană se regăsește de mai multe ori în listele de subscripție prezentate) – 5 cazuri (contravin prevederilor pct. 43 lit. a) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018).

 

Astfel, în urma verificării au fost stabilite ca valabile 220 de semnături, iar nule și neavenite 132 de semnături. CECEU nr. 25 Chișinău în referință menționează că numărul de erori este mai mare decît numărul de susținători, deoarece au fost atestate cazuri de descalificare după mai multe criterii simultan.

 

Analizînd pozițiile părților și argumentele invocate, Comisia relevă următoarele.

În conformitate cu art.71 alin.(5) din Codul electoral, „Contestaţia va conţine descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, probele, temeiul legal, cerinţele contestatarului, semnătura şi datele de identitate ale persoanei care o depune. În cazul contestaţiilor privind hotărîrile organelor electorale, sarcina probării legalităţii revine acestor organe”.

Astfel, legiuitorul prin norma citată, pe de o parte, obligă contestatarul să prezinte probe și argumente în susținerea poziției sale și, pe de altă parte, pune în sarcina organului electoral să probeze legalitatea propriei poziții, fiind elemente indispensabile ale contenciosului electoral.

Prin urmare, în vederea emiterii unei hotărîri juste, Comisia va contrapune argumentarea poziției contestatarului versus temeinicia de fapt și de drept expusă de CECEU nr. 25 Chișinău:

1. Contestatarul își exprimă dezacordul cu faptul că 40 de susținători au fost excluși pe motivul necorespunderii domiciliului cu raza circumscripției electorale uninominale nr.25, mun. Chișinău, însă prezintă concret obiecții vizavi de 16 persoane.

Verificînd temeinicia celor invocate, prin introducerea datelor în modulul „Liste de subscripție”, parte componentă a Sistemului Informațional Automatizat de Stat ”Alegeri”, datele căruia, inclusiv cele aferente domiciliului/reședinței, se preiau automatizat din Registrul de Stat al Populației, Comisia a constatat că din cele 16 cazuri:

a) în 12 cazuri domiciliul indicat în lista de subscripție nu corespunde cu cel oficial din registrul de stat și este în afara circumscripției în cauză;

b) în lista nr.014525 la poziția 10 și în lista nr.034442 la poziția 4 este indicată aceeași persoana domiciliată în raza altei circumscripții;

c) în lista nr.014525, poziția 10, adresa de pe str. Pandurilor 21 este atribuită circumscripției nr.25;

b) adresa de la poziția 24 din lista nr.034445, de asemenea, este atribuită circumscripției nr.25.

 

2. Contestatarul consideră că 40 de semnături neîntemeiat au fost calificate nule din considerentul că datele au fost completate de aceeași mînă. În argumentarea poziției sale, autorul invocă art.47 alin.(4) din Codul electoral, care acordă posibilitatea și dreptul ca rubricile pe care trebuie să le completeze personal susținătorul să poată fi completate și de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită de către susținător, semnătura fiind obligatoriu aplicată de către susținător, iar noțiunea de motive obiective nu este definită de Codul electoral.

Cu referire la argumentul respectiv, Comisia ține să menționeze următoarele.

În conformitate cu art.47 alin.(4) din Codul electoral, „În lista de subscripţie, susţinătorul candidatului, precum şi susţinătorul iniţierii referendumului completează personal numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi îşi aplică semnătura. În cazul în care susținătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sînt completate de membrul grupului de inițiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, semnătura în lista de subscripție fiind aplicată nemijlocit de susținător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia”.

În același timp, Comisia observă că în referință CECEU nr. 25 Chișinău, contrar obligației sale de probare a legalității hotărîrii adoptate, nu și-a argumentat decizia de excludere a celor 40 de semnături cu indicarea pozițiilor concrete.

 

3. Contestatarul își exprimă dezacordul față de excluderea celor 27 de semnături pe motiv că datele personale sînt incorecte/incomplete și își justifică lipsa de argumente prin faptul că  CECEU nr. 25 Chișinău nu a indicat care anume poziții se exclud.

Prin referința depusă CECEU nr. 25 Chișinău, ca și în cazul excluderii celor 40 de semnături indicate la pct.2, nu a adus argumente pentru decizia luată pe acest capăt și nu a comunicat contestatarului care anume susținători au fost excluși, lipsind pe acesta de mijloc eficient de apărare.

În cadrul ședinței, doamna Irina Vizir, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PCRM în Comisia Electorală Centrală, a declarat pe propria răspundere și a explicat că anul nașterii al persoanei identificate de CECEU nr. 25 Chișinău ca fiind decedată este 1922 și aceasta putea deceda deja după ce a semnat în lista de subscripție.

 

Prin urmare, analizînd pozițiile și motivarea părților, se atestă că CECEU nr. 25 Chișinău a declarat valabile 220 de semnături din minimul de 250 de semnături necesare.

Avînd în vedere că temeinicia excluderii celor 40 de semnături considerate ca fiind scrise de o mînă și a celor 27 de poziții cu date incorecte/incomplete nu a fost dovedită de CECEU nr. 25 Chișinău în sensul prevederilor art.71 alin.(5) din Codul electoral, fiind un număr decisiv în prezenta cauză, Comisia ajunge la concluzia necesității reexaminării de către  CECEU nr. 25 Chișinău a listelor de subscripție.

La reexaminarea listelor de subscripție, CECEU nr. 25 Chișinău urmează să țină cont de faptul că, în cazul în care scrisul este mai puțin descifrabil, iar introducerea datelor de identitate din actul de identitate în modulul „Lista de subscripție” al SIAS „Alegeri” individualizează alegătorul, acestea urmează a fi considerate valabile, inclusiv în cazul în care numele și prenumele figurează într-o rubrică sau viceversa. De asemenea, urmează a fi ținut cont că se exclud toate semnăturile numai în cazul în care acestea se repetă în condițiile art.86 alin.(2) din Codul electoral.

Vizavi de cele 40 de poziții considerate ca fiind întocmite de o mînă, Comisia recomandă reexaminarea acestora prin abordare obiectivă. 

Observînd că hotărîrea contestată este intitulată „Cu privire la înregistrarea doamnei Boiadji Liudmila în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău și a simbolului electoral”, Comisia, de asemenea, atrage atenția Consiliului că, în conformitate cu pct.53 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1731 din 3 iulie 2018, „Solicitanții colectivi vor prezenta, în mod centralizat, la Comisia Electorală Centrală simbolul electoral în formatul solicitat, inclusiv în cazul desemnării candidaților la funcția de deputat pentru circumscripția uninominală”.

Astfel, avînd în vedere că PCRM este solicitantul colectiv, simbolul căruia a fost înregistrat prin hotărîrea CEC nr.2026 din 2 ianuarie 2019 „Privind demersul de înregistrare a candidaţilor la funcţia de deputat în Parlamentul Republicii Moldova pentru circumscripția națională din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, a simbolului electoral şi confirmarea reprezentantului cu drept de vot consultativ în Comisia Electorală Centrală şi a persoanei responsabile de finanțe (trezorierul)”, înregistrarea simbolului pentru candidații înaintați de partide politice în circumscripții uninominale nu ține de competența consiliilor electorale.

 

 Pentru motivele arătate și în temeiul art.18 alin.(2), art.71 alin.(5), art.72 alin.(1), art.86 alin.(1) și (2) din Codul electoral și pct.26 lit.a) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1. Se admite parțial contestația nr. CEC-10AP/31 din 30 ianuarie 2019 a doamnei Boiadji Liudmila, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău.
  2. Se anulează integral hotărîrea nr.22 din 28 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 25, mun. Chișinău „Cu privire la înregistrarea doamnei Boiadji Liudmila în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova în circumscripția uninominală nr. 25, mun. Chișinău și a simbolului electoral”.
  3. Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 25, mun. Chișinău va reexamina, în termen de 3 zile, cererea privind înregistrarea doamnei Boiadji Liudmila în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, luînd în considerare obiecțiile descrise în partea motivantă a prezentei hotărîri.
  4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                  Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 02 februarie 2019

Nr. 2217