Nr. 2767 - cu privire la contestația nr. CEC-10APN/2 din 28 septembrie 2019 a domnului Anatolii Stepuleac, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 33, mun. Chișinău, din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană”

  • 01.10.2019
  • 2345
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10APN/2 din 28 septembrie 2019

a domnului Anatolii Stepuleac, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția

de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 33,

mun. Chișinău, din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană”

 

            La data de 28 septembrie 2019, domnul Anatolii Stepuleac, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 33, mun. Chișinău, din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană”, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10APN/2, prin care solicită:

            1) examinarea contestației în regim de urgență;

            2) admiterea contestației;

            3) anularea hotărîrii Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 33, mun. Chișinău (în continuare – CECEU nr. 33) „Cu privire la cererea domnului Stepuleac Anatolii privind înregistrarea în calitate de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția electorală uninominală nr. 33, mun. Chișinău”;

            4) înregistrarea sa în calitate de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană” la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019.

           

            Autorul contestației arată că la data de 19 septembrie 2019 a depus la CECEU nr. 33 demersul privind înregistrarea sa în calitate de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană” în circumscripția electorală uninominală nr. 33, mun. Chișinău, precum și documentele prevăzute la art. 49 din Codul electoral.

            Prin hotărîrea adoptată de CECEU nr. 33 la data de 25 septembrie 2019, i-a fost refuzată înregistrarea în calitate de candidat pentru funcția de deputat, iar motivul pe care îl citează din hotărîre domnul Anatolii Stepuleac este „numărul semnăturilor valabile colectate întru susținerea candidatului nu constituie numărul necesar de cel puțin 500 de susținători cu drept de vot din circumscripția unde intenționează să candideze domnul Ion Leașcenco”.

Contestatarul consideră hotărîrea CECEU nr. 33 neîntemeiată, deoarece Ion Leașcenco nu are nici o legătură cu listele de subscripție prezentate în susținerea candidaturii sale.

            Totodată, domnul Anatolii Stepuleac menționează că va prezenta suplimentar și alte dovezi care să demonstreze ilegalitatea hotărîrii adoptate de CECEU nr. 33.

 

            În suplimentul la contestație, înregistrat la CECEU nr. 33 sub nr. CEC-10APN/2/Supliment din 30 septembrie 2019, domnul Anatolii Stepuleac arată că au fost invalidate 168 de semnături din listele de subscripție în baza Notei informative întocmite de Comisia pentru recepționarea și verificarea listelor de subscripție.

            Din Nota informativă rezultă că listele de subscripție au fost verificate în mod vizual și electronic.

            Urmare a verificării vizuale a listelor de subscripție, s-au constatat următoarele încălcări: „în listele de subscripție nr. 001908, nr. 001932 și nr. 001926 au fost colectate semnături ale susținătorilor care domiciliază în două localități, contrar prevederilor art. 47 din Codul electoral”. În opinia contestatarului cu referire la acest aspect, dacă susținătorii care au semnat în listele de subscripție au domiciliul în două localități, prin acest fapt nicidecum nu se încalcă prevederile art. 47 alin. (4) și (6) din Codul electoral.

            Urmare a verificării electronice a listelor de subscripție, un număr de 140 de semnături au fost declarate „eronate”. Cu privire la acest termen, autorul contestației subliniază că nici în Nota informativă, nici în hotărîrea adoptată de CECEU nr. 33 nu este explicat ce înseamnă „susținători eronați”.   

            În concluzie, autorului contestației susține că CECEU nr. 33 nu a motivat excluderea semnăturilor din listele de subscripție pentru susținerea domnului Anatolii Stepuleac, deoarece, potrivit art. 86 din Codul electoral, candidatul nu este înregistrat doar în cazul cînd nu este prezentat numărul necesar de semnături sau în urma excluderii semnăturilor nevalabile, numărul lor s-a redus față de plafonul minim prevăzut la alin. (1) al aceluiași articol.  

 

            CECEU nr. 33, în referința depusă la Comisie pe data de 30 septembrie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10APN/2/R, menționează că autorul contestației nu a prezentat circumstanțe de drept și de fapt ce ar confirma ilegalitatea hotărîrii nr. 16/5 din 25 septembrie 2019, întrucît hotărîrea respectivă a fost adoptată în baza actelor privind rezultatele verificării listelor de subscripție, inclusiv a notei informative și datele privind numărul calculat de susținători la fiecare etapă de verificare. Toate aceste acte i-au fost prezentate domnului Anatolii Stepuleac, care nu a exprimat nici o obiecție vizavi de acestea.

            Mai mult, CECEU nr. 33 observă că domnul Anatolii Stepuleac a refuzat să-i fie verificate repetat în prezența sa listele de subscripție, explicînd organului electoral că a înțeles toate erorile admise.

             Cu referire la listele de subscripție nr. 001908, nr. 001932 și nr. 001926, verificate vizual, unde au fost depistate semnături ale susținătorilor care domiciliază în două localități (de exemplu s. Codru și s. Băcioi sau com. Trușeni și or. Durlești), CECEU nr. 33 menționează că acestea i-au fost transmise operatorului pentru verificare, însă nu au fost acceptate de sistem, în SIAS – Verificare Liste de Subscripție. În acest sens, domnul Anatolii Stepuleac a fost invitat și, la solicitarea organului electoral, a ales să fie verificate semnăturile susținătorilor care domiciliază într-o singură localitate, fapt confirmat prin înscrisurile și semnăturile pretendentului pe listele de subscripție.

            Drept urmare, au fost excluse 28 de semnături colectate în două localități și incluse în aceeași listă de subscripție.

            Astfel, avînd în vedere că domnului Anatolii Stepuleac i s-au comunicat toate actele care au stat la baza verificării listelor de subscripție și că a refuzat să se prezinte la organul electoral pentru verificarea repetată și concretizarea erorilor depistate, CECEU nr. 33 consideră drept neîntemeiat argumentul contestatarului că în hotărîrea nr. 16/5 din 25 septembrie 2019 nu este explicat ce înseamnă „susținători eronați”.

            CECEU nr. 33 consideră neîntemeiat și argumentul că în hotărîrea contestată nu este indicată norma legală în baza căreia s-a stabilit nulitatea mai multor semnături și/sau a listelor de subscripție, deoarece atît în punctul 2 al părții motivante, cît și în dispozitivul hotărîrii se face trimitere la prevederile art. 47, art. 48 și art. 49 din Codul electoral, la Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, prevederi care au constituit temei pentru excluderea semnăturilor nevalabile.

            Din considerentele expuse, CECEU nr. 33 solicită respingerea contestației ca fiind neîntemeiată.  

           

            Examinînd argumentele invocate de părți, precum și probele prezentate, Comisia relevă următoarele.

            Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi atacate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii.

            Astfel, Comisia atestă că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde tuturor cerințelor de formă și de fond.

            Conform art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestării hotărîrii organului electoral, sarcina probării legalității revine acestui organ.  

             Prin urmare, din materialele prezentate de către CECEU nr. 33, rezultă că la data de 19 septembrie organului electoral i-au fost prezentate 35 de liste de subscripție, printre care: 21 de liste de subscripție completate, ce conțin un număr de 505 semnături, 14 liste de subscripție necompletate, iar 5 liste de subscripție (nr. 001901, nr. 001902, nr. 001903, nr. 001904 și nr. 001924) nu au fost returnate deoarece au fost pierdute.

            În conformitate cu art. 48 alin. (1) din Codul electoral, după primirea listelor de subscripție, organul electoral respectiv începe verificarea: dacă semnăturile de pe liste sunt autentice, dacă persoanele semnatare au drept de vot, precum și adresa de domiciliu a acestora. Verificarea listelor de subscripție se efectuează în decursul a 5 zile de la data primirii listelor.

            Astfel, în urma verificării datelor prin intermediul  aplicației SIASA – Verificare Liste de Subscripție cu privire la cei 505 de susținători, a fost generat un tabel cu rezultatele verificărilor, conform cărora 168 de semnături au fost invalidate după mai multe criterii:

            1) act de identitate incorect – 33 de susținători;

            2) circumscripția de domiciliu incorectă – 27 de susținători;

            3) date personale incorecte/incomplete – 48 de susținători;

            4) susținătorul are statut de decedat – 1 susținător;

            5) susținătorul nu are 18 ani – 1 susținător;

            6) susținătorul se repetă în alte circumscripții – 8 susținători;

            7) susținătorul se repetă în alte întrebări – 63 de susținători;

            8) susținătorul se repetă pe aceeași întrebare – 7 susținători;

            9) susținătorul se repetă pe aceeași listă – 7 susținători.

            În acest sens, Comisia precizează că numărul de susținători poate fi mai mare decît numărul de semnături invalidate, deoarece o semnătură poate fi invalidată după mai multe criterii simultan.

            În consecință, analizînd actele care au stat la baza adoptării hotărîrii nr. 16/5 din 25 septembrie 2019, și anume nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate de domnul Anatolii Stepuleac, tabelul generalizator privind statistica erorilor depistate în procesul de verificare a listelor de subscripție pentru fiecare etapă de lucru, precum și tabelul privind detalierea tipurilor de erori depistate, se constată că numărul de semnături valabile nu permit înregistrarea domnului Anatolii Stepuleac în calitate de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană”.

 

            Cît privește mențiunea autorului contestației cu privire la numele greșit indicat în hotărîrea CECEU nr. 33, acesta din urmă și-a corectat eroarea tehnică, adoptînd hotărîrea nr. 18/4 din 30 septembrie 2019.

            Cu referire la obiecțiile contestatarului privind invalidarea semnăturilor susținătorilor care „domiciliază în două localități (listele de subscripție nr. 001908, nr. 001932 și nr. 001926)”, Comisia precizează că orice informație privind domiciliul unui susținător este procesată în mod automatizat prin intermediul aplicației SIAS „Verificare Liste de Subscripție”, fiind exclus factorul uman.

În afară de aceasta, potrivit art. 47 alin. (3) din Codul electoral, lista de subscripție va conține doar semnături ale susținătorilor care domiciliază într-o singură localitate, respectiv faptul introducerii în aceeași listă a mai multor susținători care domiciliază în localități diferite constituie temei de invalidare a semnăturilor acestora în baza prevederilor sus-menționate, precum și ale pct. 43 subpct. 2) lit. f) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, cu modificările ulterioare, conform cărora se consideră nevalabile și neautentice semnăturile susținătorilor care își au domiciliul într-o altă localitate decît cea de pe teritoriul căreia au fost colectate semnăturile.

            În aceeași ordine de idei, potrivit art. 48 alin. (3) din Codul electoral, persoanele care colectează semnăturile în listele de subscripție sînt responsabile de asigurarea autenticității datelor din acestea.

            Conform art. 86 alin. (3) din Codul electoral, dacă după verificare se constată că nu a fost prezentat numărul necesar de semnături sau, după excluderea semnăturilor nevalabile, numărul acestora s-a redus față de plafonul minim prevăzut la alin. (1) al aceluiași articol, candidatul nu este înregistrat, iar hotărîrea respectivă i se comunică în termen de 24 de ore de la adoptare.        

 

Totodată, potrivit art. 71 alin. (1) din Codul electoral, depunerea cererii în instanța de judecată trebuie precedată de contestarea prealabilă în organul ierarhic superior organului al cărui act se contestă. Tot astfel, art. 208 alin. (1) din Codul administrativ stabilește că, pînă la înaintarea acțiunii în contencios administrativ, se va respecta procedura prealabilă.

            Avînd în vedere că prin depunerea prezentei contestații la Comisia Electorală Centrală a fost respectată procedura prealabilă de contestare a hotărîrii CECEU nr. 33, autorul contestației este în drept să înainteze o acțiune în contencios administrativ direct în instanța de judecată competentă, și anume la Judecătoria Chișinău sediul Rîșcani.

 

            Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 47, art. 48, art. 71 alin. (1) și (5), art. 72 alin. (1), art. 86 din Codul electoral nr. 1381/1997, Art. VI din Legea nr. 113/2019 pentru modificarea unor acte legislative și pct. 26 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotăîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, cu  modificările  ulterioare,  Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se respinge contestația nr. CEC-10APN/2 din 28 septembrie 2019 a domnului Anatolii Stepuleac, pretendent la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 33, mun. Chișinău, din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană” la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019.

2. Se menține hotărîrea nr. 16/5 din 25 septembrie 2019 adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 33, mun. Chișinău, prin care s-a respins cererea domnului Anatolii Stepuleac privind înregistrarea în calitate de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului politic „Partidul Stînga Europeană”.

3. Se explică contestatarului că este în drept să se adreseze cu o cerere de chemare în judecată, în termen de 3 zile calendaristice de la adoptarea prezentei hotărîri, la Judecătoria Chișinău sediul Rîșcani (str. Kiev, nr. 3, mun. Chișinău).

4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la datat adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                        Dorin CIMIL

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                            Maxim LEBEDINSCHI

 

Chișinău, 1 octombrie 2019

Nr. 2767