logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 23 zile

Nr. 2865 - cu privire la executarea hotărârii Curții de Apel Chișinău din 12 septembrie 2024

  • 14.09.2024
  • 147
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la executarea hotărârii Curții de Apel Chișinău din 12 septembrie 2024

 

I. La data de 31 august 2024, domnul Avelin Tabarcea, candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de către adunarea cetățenilor, a depus la Comisia Electorală Centrală cererea privind înregistrarea grupului de inițiativă în susținerea sa cu următoarele documente anexate:

a) procesul-verbal din 30 august 2024 al ședinței adunării cetățenilor privind susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova;

b) lista, în original, a cetățenilor care au participat la adunarea de constituire a grupului de inițiativă;

c) lista membrilor grupului de inițiativă, inclusiv versiunea electronică a listei;

d) declarația candidatului privind consimțământul de a fi susținut în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, conținând și declarația pe propria răspundere privind întrunirea condițiilor constituționale referitoare la domicilierea pe teritoriul Republicii Moldova, cunoașterea limbii române, existența studiilor superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă;

e) copia de pe buletinul de identitate al candidatului desemnat.

Subiectul „Cu privire la cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Avelin Tabarcea” a fost examinat în cadrul ședinței Comisiei Electorale Centrale din 2 septembrie 2024. Proiectul hotărârii a fost supus procedurii de vot, însă nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru adoptarea unei hotărâri, fapt despre care domnul Avelin Tabarcea a fost informat prin scrisoarea Comisiei Electorale Centrale nr. CEC-8/5810 din 4 septembrie 2024.

La 5 septembrie 2024, domnul Avelin Tabarcea a depus la Curtea de Apel Chișinău cererea de chemare în judecată, prin care a solicitat anularea scrisorii menționate și obligarea Comisiei să înregistreze grupul de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova.

Prin hotărârea Curții de Apel Chișinău din 12 septembrie 2024 (dosarul nr. 3-112/2024), acțiunea înaintată a fost admisă parțial, iar scrisoarea nr. CEC-8/5810 din 4 septembrie 2024 – anulată, Comisia Electorală Centrală fiind obligată să reexamineze cererea lui Avelin Tabarcea din 31 august 2024 privind înregistrarea grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, cu emiterea unei hotărâri motivate pe marginea acesteia.

II. Conform art. 101 alin. (7) din Codul electoral nr. 325/2022, actele judecătorești emise în condițiile capitolului XIII din cod sunt definitive și executorii din momentul pronunțării, cu excepția cazurilor de suspendare a executării acestora.

Astfel, examinând documentele prezentate de domnul Avelin Tabarcea, precum și documentele de care dispune în baza atribuțiilor ce îi revin conform Codului electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală  constată următoarele.

Potrivit noțiunii prevăzute în art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, candidatul independent este persoana care își înaintează candidatura pentru ocuparea unei funcții publice elective independent de partidele politice și de blocurile electorale, înregistrată în modul corespunzător.

În acest sens, este de remarcat că, potrivit documentelor electorale pe care le deține Comisia Electorală Centrală, domnul Avelin Tabarcea:

- la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 a fost desemnat candidat pentru funcția de consilier raional Briceni din partea Partidului Politic „ȘANSĂ”. Ulterior, prin hotărârea Comisiei pentru Situații Excepționale, înregistrarea concurenților electorali desemnați de acest partid în cadrul scrutinului din 2023 a fost anulată, inclusiv în legătură cu finanțarea ilegală a exponenților Partidului Politic „Șor” care a fost declarat neconstituțional prin Hotărârea Curții Constituționale nr. 10 din 19 iunie 2023;

- la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 a fost desemnat candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „Șor” în circumscripția electorală uninominală nr. 37, com. Răzeni.

Potrivit informației din spațiul public, pe data de 21 aprilie 2024 în orașul Moscova din Federația  Rusă Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE”, Partidul Politic Forța de Alternativă şi de Salvare a Moldovei, Partidul Politic „ŞANSĂ”, Partidul Politic ,,VICTORIE”  și suplimentar cu participarea domnului Ilan Șor, în calitate de reprezentant al Partidului Politic „Șor” declarat neconstituțional, au format așa-numitul bloc „Victorie - ПОБЕДА” pentru participare la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, evenimentul fiind moderat de domnul Avelin Tabarcea.

Prin cererile depuse la Comisia Electorală Centrală, partidele vizate au solicitat înregistrarea blocului în cauză în calitate de bloc electoral, fiind emis un act administrativ de refuz în acest sens (hotărârea nr. 2687 din 30 august 2024), care a devenit incontestabil, fiind menținut prin  hotărârea Curții de Apel Chișinău din 22 august 2024 (dosarul nr. 3-98/2024) și încheierea Curții Supreme de Justiție din 29 august 2024 (dosarul nr. 3ra-735/2024).

Subsecvent, potrivit informațiilor prezentate de Inspectoratul General al Poliției prin scrisoarea nr. 34/17 -5955 din 5 septembrie 2024, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15943 din aceeași dată, la 25 august 2024, pe teritoriul stadionului central din mun. Orhei a avut loc adunarea cu simpatizanții blocului menționat în cadrul căreia au participat circa 3500 de cetățeni, care au fost informați că deputatul în Parlamentul Republicii Moldova, domnul Vasile Bolea, va candida la funcția de Președinte al Republicii Moldova din partea blocului respectiv, astfel fiindu-le solicitată susținerea.

La scrisoare Inspectoratul a atașat copia contractului nr. 11-2024 din 23 august 2028, încheiat între Î.M. „Complexul Sportiv Raional Orhei”, reprezentată de administratorul interimar Avelin Tabarcea, și domnul Vasile Bolea privind transmiterea în folosință temporară cu plată a Î.M. „Complexul Sportiv Raional Orhei”.

Deci, se atestă o legătură politică directă între domnul Avelin Tabarcea, în calitate de candidat în cadrul mai multor scrutine din partea partidelor politice din sfera de afiliere cu partidul vizat declarat neconstituțional, și partidele din blocul electoral, a cărui înregistrare a fost refuzată.

De asemenea, există o legătură cauzală directă cu faptul că în data în care s-a refuzat înregistrarea blocului electoral cu care domnul Avelin Tabarcea este afiliat politic, înaintându-și candidatura în cadrul mai multor scrutine, acesta este înaintat sub statut camuflat de candidat independent, nefiind în niciun mod probată dezasocierea efectivă cu partidele în cauză, adică statutul său apolitic, ceea ce reprezintă o circumstanță ce atestă incompatibilitatea cu astfel de statut.

Având în vedere cele menționate, Comisia Electorală Centrală constată că pretinderea de către domnul Avelin Tabarcea la statutul de candidat independent cu apartenență la un partid politic atestă incompatibilitatea cu statutul de candidat independent în sensul definit la art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.

O tratare contrară ar lipsi noțiunea de candidat independent de aplicabilitatea acesteia, noțiunea rămânând una declarativă. Adică, orice exponent politic cu statut activ și-ar putea declara independența de partid, deși efectiv face parte din acesta, inducând în eroare și creând confuzie destinatarului normei în cauză în persoana alegătorului, ceea ce ar lipsi prevederea dată de scopul legitim urmărit.

În acest sens, conform concluziilor Curții Constituționale expuse în pct. 61 din Hotărârea nr. 20/2015, „O normă urmează a fi edictată în sensul aplicării acesteia. Imposibilitatea aplicării face norma inexistentă”. Adică, după cum s-a menționat inclusiv în pct. 31 din Decizia Curții Constituționale nr. 8/2020, Actus interpretandus est potius ut valeat quam ut pereat (legea trebuie interpretată în sensul aplicării ei, nu în sensul neaplicării).

Prin urmare, cu titlu de principiu, Comisia subliniază că admisibilitatea desemnării unei persoane în calitate de candidat independent este precondiționată în mod imperativ de statutul apolitic al acesteia, indiferent de rolul său în formațiunea politică în cauză.

Considerentele menționate au fost expuse în proceduri administrative similare, precum hotărârile Comisiei Electorale Centrale nr. 2752 din 29 august 2024 „Cu privire la reexaminarea cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev” și nr. 2754 din 29 august 2024 „Cu privire la cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Bolea”.

Pornind de la faptul că prevederile legale ce țin de desemnarea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova și constituirea grupului de inițiativă în vederea susținerii candidatului la funcția respectivă nu au fost respectate, în temeiul art. 1, 32 și art. 140 din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se respinge cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Avelin Tabarcea, din motivele arătate în partea motivată a prezentei hotărâri.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                   Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 14 septembrie 2024

Nr. 2865