HOTĂRÂRE
cu privire la exercitarea atribuției de supraveghere a rapoartelor privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru semestrul II al anului 2023
În conformitate cu art. 26 alin. (1) lit. c) și d) din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice, rapoartele privind auditul partidelor politice, rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali sau participanții la referendum și rapoartele privind finanțarea grupurilor de inițiativă, analizează și verifică informația din rapoartele prezentate în condițiile Codului electoral și ale Legii nr. 294/2007 privind partidele politice, adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice (în continuare – Legea nr. 294/2007) și pct. 85, 89 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023 (în continuare – regulament), partidul politic prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoarte privind gestiunea financiară în format electronic, prin intermediul SSI „Control Financiar”, semestrial, până la 15 iulie și 15 ianuarie și, anual, până la 31 martie.
Potrivit răspunsului Agenției Servicii Publice, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/12644 din 9 februarie 2024 în Registrul de stat al persoanelor juridice, la situația din 6 februarie 2024 în Republica Moldova erau înregistrate în total 63 de partide politice, dintre care două partide politice au fost înregistrate la începutul anului 2024 – Partidul Politic „UNITATE” la 5 ianuarie 2024 sub nr. 80 și Partidul Politic „MOLDOVA LIBERĂ ȘI SUVERANĂ” la 5 februarie 2024 sub nr. 81.
În semestrul II al anului 2023, prin decizia Agenției Servicii Publice, au fost înregistrate 3 partide politice:
- Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA, la 4 august 2023 sub nr. 77;
- Partidul Politic Mișcarea Reformei Sociale, la 22 august 2023 sub nr. 78;
- Partidul Politic ,,VICTORIE”, la 28 decembrie 2023 sub nr. 79.
La 22 iulie 2023, conform deciziei Agenției Servicii Publice, s-au înregistrat modificări în actul de constituire al Partidului politic Moldovenesc „Ai Noștri” prin schimbarea denumirii în: Partidul Politic „ȘANSĂ”, precum și în componența organelor de conducere și control, cu prezentarea informației declarate de parți despre numărul total de membri.
Pe 30 octombrie 2023, prin decizia Agenției Servicii Publice, în Registrul de stat al persoanelor juridice a fost înregistrată reorganizarea Partidului Liberal Democrat din Moldova prin fuziune (absorbție) a Partidului Politic „Partidul Unității Naționale”.
Așadar, la 15 ianuarie 2024 aveau obligația de a prezenta rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 un număr de 61 partide politice înregistrate în Registrul de stat al persoanelor juridice (a se vedea anexa nr. 1).
Prin adresa nr. CEC-8/4096 din 5 ianuarie 2024, Comisia Electorală Centrală le-a amintit partidelor politice despre necesitatea de a prezenta până la 15 ianuarie 2024 rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 și extrasele bancare lunare privind rulajul din cont aferent perioadei de raportare, prin intermediul SSI „Control Financiar”.
- Termenul și modalitatea de depunere a rapoartelor privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023
1. Au respectat termenul și modalitatea de prezentare a raportului un număr de 42 partide politice (a se vedea anexa nr. 2).
2. Au prezentat raportul peste termen, prin intermediul SSI „Control Financiar”, după data de 15 ianuarie 2024, deci cu întârziere, dar până la adoptarea prezentei hotărâri, 7 partide politice, după cum urmează:
- Partidul Național Liberal;
- Mișcarea Social-Politică a Romilor din Republica Moldova;
- Partidul Politic „Democrația Acasă”;
- Partidul Popular Socialist din Moldova;
- Partidul Politic „Pentru Oameni, Natură și Animale”;
- Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste”;
- Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății”.
Menționăm că Partidul Național Liberal, prin scrisoarea înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/12180 din 15 ianuarie 2024, a prezentat raportul pe hârtie, comunicând dificultăți în ceea ce privește prezentarea raportului prin SSI „Control Financiar” legate de semnătura electronică a președintelui. Ulterior, pe 9 februarie 2024, fiind înlăturată problema tehnică, a depus raportul și în format electronic.
De asemenea, Partidul Politic „Partidul Societății Progresiste” a anunțat, prin scrisoarea înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13316 din 3 aprilie 2024, despre faptul prezentării raportului cu întârziere, pe 1 aprilie 2024, prin intermediul SSI „Control Financiar”, inclusiv a dat explicații în privința dificultăților care au împiedicat depunerea la termen a raportului în format electronic.
3. Au depus raportul cu încălcarea atât a termenului, deci după data de 15 ianuarie 2024, cât și a modalității de raportare, deoarece l-au depus doar pe hârtie, însă până la adoptarea prezentei hotărâri, 4 partide politice, după cum urmează:
- Partidul Socialist din Moldova;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
- Partidul Politic „VICTORIE”.
4. Nu au depus raportul până la data adoptării prezentei hotărâri 8 partide politice, după cum urmează:
- Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii;
- Partidul Social Democrat;
- PARTIDUL POLITIC NOUA OPŢIUNE ISTORICĂ;
- Partidul Politic ”Partidul Popular Democrat din Moldova”;
- Partidul ”Moldova Unită – Eдиная Молдова”;
- Partidul Conservator;
- Partidul Regiunilor din Moldova;
- Partidul Politic Mișcarea Reformei Sociale.
Notăm că, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/12315 din 23 ianuarie 2024, Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății” a comunicat că doamna Pleșca Valentina este eliberată pe 19 decembrie 2023 din funcția de trezorier. Ulterior, președintele de onoare al Partidului Politic „Partidul Legii și Dreptății”, domnul Alexei Nicolae, a înaintat Comisiei o cerere, înregistrată sub nr. CEC-7/12780 din 20 februarie 2024, prin care a solicitat confirmarea domnului Iuzihovici Andrei în calitate de trezorier. Întrucât trezorierul a fost desemnat de către doamna Mariana Durleșteanu, care este o altă persoană decât președintele partidului, Comisia a respins cererea de confirmare a domnului Iuzihovici Andrei în calitate de trezorier și prin răspunsul nr. CEC-8/4412 din 22 februarie 2024 a comunicat partidului acest fapt.
Cu referire la Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”, acesta a creat și semnat raportul privind gestiunea financiară, dar nu l-a expediat Comisiei.
Prin adresa nr. CEC-8/4318 din 15 februarie 2024, Comisia le-a solicitat repetat partidelor politice, care la etapa respectivă nu aveau depuse rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023, să se conformeze cerințelor legale și să le prezinte prin intermediul SSI „Control Financiar” până la data de 20 februarie 2024.
5. Comisia reține că neprezentarea sau prezentarea tardivă a raportului privind gestiunea financiară constituie încălcare a prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice conform art. 312 alin. (1) lit. b) și alin. (2) din Legea nr. 294/2007, care se sancționează potrivit Codului contravențional.
În context, în conformitate cu art. 481 alin. (1) din Codul contravențional, prezentarea tardivă sau neprezentarea de către partidele politice a rapoartelor privind gestiunea financiară se sancționează cu avertisment sau cu amendă de la 120 la 400 de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere şi/sau persoanei juridice.
6. Așadar, Comisia a verificat rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 prezentate prin intermediul SSI „Control Financiar” de către 49 partide politice și cele depuse pe suport de hârtie de către 4 partide politice.
7. Potrivit art. 25 din Legea nr. 294/2007, partidele politice sunt finanțate din următoarele surse:
a) cotizațiile de membru de partid;
b) donațiile, inclusiv cele colectate în cadrul manifestărilor de agrement, culturale, sportive sau altor manifestări de masă organizate de partid, cu condiția că sunt luate la evidență în modul stabilit;
c) alocațiile de la bugetul de stat, potrivit reglementărilor prezentei legi și legii bugetare anuale;
d) alte venituri legal obținute conform art. 24 alin. (3).
Comisia reține că raportul privind gestiunea financiară a partidului politic se întocmește conform modelului din anexa nr. 10 la regulament.
- Alocații de la bugetul de stat
8. În conformitate cu art. 27 alin. (1) și (2) din Legea nr. 294/2007 și pct. 61 din regulament, partidele politice au dreptul să primească anual finanțare de la bugetul de stat prin intermediul Comisiei Electorale Centrale.
Potrivit art. 2 lit. o) din Legea bugetului de stat pentru anul 2023, nr. 359/2022, cu modificările ulterioare, pentru finanțarea partidelor politice, Comisiei Electorale Centrale din bugetul de stat i-a fost alocată suma de 49 980 700,00 lei.
Respectiv, în vederea executării art. 27 (1) din Legea nr. 294/2007, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 846/2023 „Cu privire la stabilirea cuantumului lunar al alocațiilor de la bugetul de stat destinate partidelor politice pentru anul 2023”, a fost aprobat cuantumul alocațiilor de la bugetul de stat pentru 36 partide politice conform performanțelor obținute de acestea în alegerile locale generale din 2019, în alegerile prezidențiale din 2020 și în alegerile parlamentare anticipate din 2021. În semestrul II al anului 2023, Comisia a distribuit unui număr de 24 partide politice alocații de la bugetul de stat în mărime de 26 941 129,67 lei, cu 7 697 465,62 lei mai mult decât în semestrul I al anului 2023. Majorarea s-a datorat finanțării în luna iulie 2023 a ordinelor de plată pentru luna iunie 2023 (a se vedea anexa nr. 3).
9. Conform art. 27 alin. (8) din Legea nr. 294/2007, în cazul reorganizării unui partid politic cu drept de finanțare de la bugetul de stat, dreptul menționat se transmite succesorului său de drept. În cazul încetării activității partidului politic care beneficiază de alocații de la bugetul de stat, sumele cuvenite acestuia se redistribuie celorlalte partide politice beneficiare.
Prin urmare, în legătură cu fuziunea prin absorbție la 4 aprilie 2022 a Partidului Politic „UNIUNEA SALVAȚI BASARABIA”, alocațiile destinate acestuia pentru anul 2023 au fost realocate succesorului său de drept - Partidul Politic „ALIANŢA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR”.
La fel, Partidul Liberal Democrat din Moldova reorganizat prin fuziune (absorbție) la 30 octombrie 2023, în calitate de succesor de drept al Partidului Politic „Partidul Unității Naționale”, a încasat alocațiile de la bugetul de stat destinate Partidului Politic „Partidul Unității Naționale” (pentru lunile noiembrie și decembrie 2023 în mărime de 98 572,28 lei și soldul în sumă 86 000,00 lei).
Potrivit pct. 67 din regulament, alocațiile de la bugetul de stat se transferă partidelor politice lunar de către Comisia Electorală Centrală cu respectarea condițiilor și în proporțiile stabilite la pct. 65 al regulamentului într-un cont de plăți deschis de către partidul politic și destinat exclusiv alocațiilor.
Un număr de 9 partide politice nu au beneficiat de alocații de la bugetul de stat în mărime de 145 866,30 lei (a se vedea anexa nr. 4).
Dintre acestea nu au prezentat Comisiei Electorale Centrale informații actualizate pentru anul 2023 cu privire la rechizitele conturilor bancare destinate alocațiilor de la bugetul de stat următoarele 2 partide politice:
1) Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii;
2) Partidul Regiunilor din Moldova.
Alte 7 partide politice au declarat că nu dețin conturi bancare pentru încasarea alocațiilor de la bugetul de stat:
1) Partidul Socialist din Moldova;
2) Partidul Politic „Partidul Legii și Dreptății”;
3) PARTIDUL POLITIC NOUA OPȚIUNE ISTORICĂ;
4) Partidul Politic „NOI”;
5) Partidul Politic „PARTIDUL RUSO-SLAVEAN DIN MOLDOVA”;
6) Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”;
7) Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”.
În vederea executării hotărârilor Comisiei Electorale Centrale nr. 140/2021 și nr. 678/2022, Comisia a adoptat hotărârea nr. 846 din 17 ianuarie 2023, prin care a suspendat plata alocațiilor de la bugetul de stat către Partidul Politic „Sor” declarat neconstituțional prin Hotărârea Curții Constituționale nr. 10 din 19 iunie 2023 și, respectiv, către Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova (perioada de suspendare și sumele totale de alocații suspendate/reținute sunt indicate în anexa nr. 5).
10. În conformitate cu pct. 88 din regulament, lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, partidul politic prezintă în format electronic Comisiei Electorale Centrale informația lunară privind cheltuielile partidului din alocații și raportul operativ lunar privind efectivul de personal din staff-ul partidului, conform modelelor din anexele nr. 8 și 9.
În semestrul II al anului 2023, Comisia Electorală Centrală a recepționat aceste informații și rapoarte de la 26 de partide politice, inclusiv Partidul Politic „PATRIA” și Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”, care, deși nu au primit alocații pentru perioada indicată, aveau sold disponibil la începutul perioadei de gestiune.
11. Verificând rapoartele financiare și informațiile lunare privind cheltuielile din alocațiile de la bugetul de stat prezentate de 26 partide politice, Comisia constată că 24 dintre acestea au raportat cheltuieli din alocații de la bugetul de stat, iar partidele politice Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” și Partidul Politic „Puterea Oamenilor” au indicat cifra „0” (zero) la acest compartiment.
Cu privire la aceste raportări, Comisia a constatat erori în cazul următoarelor partide politice:
1) Partidul Politic „Uniunea Creştin -Socială din Moldova” a înscris „cheltuieli din alocații din bugetul de stat” pentru „locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor” în mărime de 27 500,00 lei, deși nu a indicat niciun sediu propriu sau luat în locațiune;
2) Partidul Politic „Democrația Acasă” a înscris „cheltuieli din alocații din bugetul de stat” pentru „locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor” în mărime de 20 104,26 lei, deși nu a indicat niciun sediu propriu sau luat în locațiune;
3) Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” a înscris „cheltuieli din alocații din bugetul de stat” pentru „locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor” în mărime de 9 406,00 lei, deși nu a indicat sedii luate în locațiune.
În conformitate cu pct. 48 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, pentru finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniei electorale, partidul politic poate utiliza mijloace financiare proprii deținute pe conturile bancare ale partidului la data începerii perioadei electorale. Aceste mijloace sunt formate din cotizații, donații, alocații de la bugetul de stat şi alte venituri legal obținute.
Potrivit hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2352/2023 „Cu privire la totalizarea supravegherii veniturilor și cheltuielilor concurenților electorali la alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023”, un număr de 31 partide politice au prezentat Comisiei informațiile privind veniturile și cheltuielile în primul și al doilea tur de scrutin.
Comisia reține că în anexa nr. 10 la regulament este prevăzută raportarea inclusiv a cheltuielilor electorale.
Examinând informațiile prezentate de 14 partide politice la compartimentul „Cheltuieli din alocații de la bugetul de stat” cu destinația „cheltuieli electorale” din rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 în comparație cu cele indicate în „Compartimentul III. Venituri în campania electorală” din rapoartele privind veniturile și cheltuielile în campania electorală, Comisia a constatat neconcordanțe de date, inclusiv erori de raportare și de calcul în cazul a 4 partide politice:
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – mijloacele financiare în mărime de 127 813,00 lei indicate în raportul privind gestiunea financiară la „cheltuieli electorale” din „alocații de la bugetul de stat” nu coincid cu suma de 131 783,00 lei reflectată ca venit din „mijloace financiare proprii din surse publice” utilizate în campania electorală, astfel fiind constatată diferența de 3 970,00 lei, care, potrivit notificării partidului, a fost returnată în contul curent;
2) Mișcarea Profesioniștilor „Speranța - Надежда” – mijloacele financiare în mărime de 6 452,06 lei indicate în raportul privind gestiunea financiară la „cheltuieli electorale” din „alocații de la bugetul de stat” nu coincid cu suma de 7 000,00 lei reflectată ca venit din „mijloace financiare proprii din surse publice” utilizate în campania electorală, deci se constată o diferență de 547,94 lei;
3) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist – mijloacele financiare în mărime de 16 999,00 lei indicate în raportul privind gestiunea financiară la „cheltuieli electorale” din „alocații de la bugetul de stat” nu coincid cu suma de 21 973,07 lei reflectată ca venit din „mijloace financiare proprii din surse publice” utilizate în campania electorală, astfel se constată o diferență de 4 974,07 lei;
4) Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” – mijloacele financiare în mărime de 420 000,00 lei indicate în raportul privind gestiunea financiară la „cheltuieli electorale” din „alocații de la bugetul de stat” nu coincid cu suma de 600 000,00 lei reflectată ca venit din „mijloace financiare proprii din surse publice” utilizate în campania electorală, prin urmare se constată o diferență de 180 000,00 lei.
Datele sistematizate pe 26 partide politice cu privire la cheltuielile din alocațiile de la bugetul de stat pentru semestrul II al anului 2023 (din mijloacele financiare primite atât în semestrul II al anului 2023, cât și din restanțele din alocații pentru anii precedenți neutilizate anterior) sunt reflectate în anexele nr. 6, 6.1 și 6.2, iar datele cu privire la efectivul de personal din staff-ul partidului și cheltuielile pentru retribuirea muncii în semestrul doi al anului 2023 sunt prezentate în anexa nr. 7.
În sensul art.28 alin. (21) din Legea nr.294/2007, se constată că 18 partide politice au indicat cheltuieli din alocații de la bugetul de stat în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesele politic și electoral, iar 17 au raportat cheltuieli în scopul promovării și încurajării participării tinerilor în procesele politic și electoral.
Un număr de 9 partide politice au declarat utilizarea în semestrul II al anului 2023 a peste 20% din valoarea alocațiilor anuale primite de la bugetul de stat în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesele politic și electoral, iar 8 partide politice au declarat utilizarea a peste 10% în scopul promovării și încurajării participării tinerilor în procesele politic și electoral, deci s-au încadrat în cota stabilită de lege pentru aceste scopuri.
Nu au raportat cheltuieli în aceste scopuri următoarele partide politice:
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
- Partidul Național Liberal;
- Partidul Politic „Partidul Stînga Europeană”;
- Partidul Politic „REPUBLICA UNIRII”;
- Partidul politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa;
- Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”;
7) Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”
- Partidul Politic Puterea Oamenilor.
Datele generalizatoare privind utilizarea de către partidele politice în semestrul II al anului 2023 a alocațiilor de la bugetul de stat în scopul promovării și încurajării participării femeilor și tinerilor în procesele politic și electoral, precum și utilizarea în aceste scopuri a soldului din anii precedenți se regăsesc în anexa nr. 8.
În context, Comisia reține art. 28 alin. (1) lit. l), alin. (21) și (3) din Legea nr. 294/2007, conform căruia 20% din valoarea alocațiilor anuale de la bugetul de stat se utilizează în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesele politic și electoral, iar 10% din valoarea alocațiilor primite utilizează pentru promovarea și încurajarea tinerilor în procesele politic și electoral. În cazul partidelor politice în care există organizații ale femeilor și ale tinerilor, aceste fonduri se gestionează de aceste organizații. Alocațiile de la bugetul de stat utilizate pentru alte destinații decât cele prevăzute la alin. (1) și (21) se restituie bugetului de stat în baza unei hotărâri a Curții de Conturi, în mărimea utilizată contrar destinației. În acest sens, Comisia urmează să sesizeze Curtea de Conturi cu privire la cazurile constatate.
Având în vedere cele menționate în alineatul precedent, Comisia atrage atenția partidelor politice beneficiare de alocații de la bugetul de stat asupra obligației de a respecta cotele stabilite de lege în scopul promovării și încurajării participării femeilor și tinerilor în procesele politic și electoral.
- Cotizații
12. Conform art. 251 alin. (1) și (3) din Legea nr. 294/2007, mărimea și modul de achitare a cotizațiilor de membru se stabilesc prin statutul partidului politic și, împreună cu suma totală a cotizațiilor acumulate anual de partid, se publică pe pagina web a acestuia și a Comisiei Electorale Centrale.
Datele privind numărul membrilor de partid, prezentate de partidele politice, inclusiv numărul celor care au cotizat, precum și suma totală a cotizațiilor pentru semestrul II al anului 2023 se regăsesc în anexa nr. 9.
Examinând rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023, au obținut finanțare sub formă de cotizații de membru de partid un număr de 14 partide politice.
Cu referire la corectitudinea și plenitudinea informațiilor prezentate despre cotizațiile de membru de partid pentru semestrul II al anului 2023, Comisia constată că nu toate persoanele responsabile de gestionarea mijloacelor financiare din cadrul partidelor politice au completat corect în rubrica „Cotizații de membru de partid” din Compartimentul II „Surse de finanțare” următoarele date: „numele, prenumele membrului de partid, numărul de identificare (IDNP), anul nașterii, domiciliul, ocupația, sursa de venit, data încasării și suma cotizației”.
Întrucât anumite informații se introduc în rapoarte cu text incomplet, eronat ori cu lipsă de date, acest lucru poate genera dificultăți la identificarea persoanei, fapt pentru care Comisia reține dispozițiile pct. 28 din regulament, potrivit cărora cotizațiile anonime sunt interzise. Totodată, omiterea datelor despre fiecare cotizant complică verificarea respectării plafonului donațiilor făcute partidului politic.
Așadar, Comisia a identificat în rapoarte la Compartimentul II „Surse de finanțare”, rubrica „Cotizații de membru de partid”, date eronate ce vizează: sursa de venit, IDNP-ul, ocupația cotizantului, numărul cotizanților, locul de muncă, precum și alte neconcordanțe. Asemenea erori și neconcordanțe au fost identificate în rapoartele următoarelor 7 partide politice:
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – în coloana „Sursa de venit” cu referire la 19 cotizanți, din totalul de 22, sunt înscrise date eronate: „cotizații CR PCRM (localitatea)”;
2) Partidul Politic „REPUBLICA UNIRII” – în cazul a doi membri cotizanți este înscris același IDNP;
3) Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova – în cazul unicului cotizant pensionar este indicată ca sursă de venit pensia, iar la rubrica „Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)” este înscris „Secretar General”;
4) Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa – se atestă neconcordanțe la completarea tuturor rubricilor Compartimentului II „Surse de finanțare”;
5) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – cu referire la mai mulți cotizanți sunt indicate incomplet locul de muncă și funcția deținută (ocupația/genul de activitate);
6) Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională – în 27 de cazuri se indică eronat IDNP-ul cotizantului, adică același cotizant are IDNP-uri diferite; în cazul a 7 cotizanți rubrica „Locul de muncă” nu este completată; în cazul a 5 cotizanți în rubrica „Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)” nu este indicată funcția sau este indicată eronat;
7) Partidul politic Partidul Național Moldovenesc – în Compartimentul II „Surse de finanțare” se atestă date contradictorii.
În raportul Partidului Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa la același compartiment se indică încasarea cotizațiilor de membru de partid în numerar în mărime de 62 200,00 lei, fără a fi înscrise datele persoanei sau ale persoanelor care au cotizat.
Partidul Comuniștilor din Republica Moldova a indicat în raport că Nicolai Rusol, deputat în Parlament, a cotizat repetat cu aceeași sumă în numerar în mărime totală de 18 489,00 lei, astfel depășind plafonul cotizației în numerar cu 6 789,00 lei.
Cu privire la cazurile menționate în ultimele două alineate, Comisia reține pct. 25 din regulament, conform căruia mărimea cotizațiilor nu poate depăși limitele stabilite de Legea nr.294/2007 în ceea ce privește donațiile.
În rapoartele prezentate de 39 partide de politice, la rubrica „Cotizații de membru de partid”, este înscrisă cifra „0” (zero).
- Donații
Comisia reține art. 26 alin. (4) din Legea nr. 294/2007, conform căruia „O persoană fizică poate face donații unui sau mai multor partide politice. Donațiile făcute de o persoană fizică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăși suma a 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv. Totodată, acest plafon nu poate depăși 30% din venitul anual al acestora înregistrat pentru anul calendaristic precedent, iar în cazul cetățenilor Republicii Moldova care beneficiază doar de burse sau alte prestații sociale, plafonul donației nu poate să depășească un salariu mediu lunar pe economie pe anul respectiv. În cazul cetățenilor Republicii Moldova cu statut de persoane cu funcție de demnitate publică, de funcționari publici, inclusiv cu statut special, sau de angajați în organizații publice în sensul Legii nr. 133/2016 privind declararea averii și a intereselor personale, suma donațiilor nu poate depăși 10% din venitul anual al acestora, totodată, nu poate depăși 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv. Dacă persoana fizică este membru de partid, în suma-limită menționată se include şi suma cotizațiilor de membru de partid plătite de aceasta într-un an, cotizația şi donația fiind reflectate separat în contabilitatea partidului politic și în rapoartele privind gestiunea financiară a acestuia”.
La alin. (41) al aceluiași articol se stabilește că „O persoană fizică, în decursul unui an bugetar, o persoană fizică poate face donații în numerar unui sau mai multor partide politice în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donațiile care depășesc această limită se vor face exclusiv prin operațiuni bancare”.
În aceeași ordine de idei, conform alin. (5) al aceluiași articol, „Donațiile făcute de o persoană juridică unui sau mai multor partide politice într-un an bugetar nu pot depăși suma a 12 salarii medii lunare pe economie stabilite pe anul respectiv. Persoana juridică care face o donație în bani unui partid politic trebuie să prezinte decizia organelor sale abilitate privind efectuarea donației, să înregistreze donația și să o reflecte în rapoartele sale contabile, de asemenea să informeze pe acționarii sau membrii săi despre operațiunile efectuate”.
13. Informațiile sistematizate despre sursele de finanțare din rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice sunt prezentate în anexa nr. 10.
Au prezentat informații la categoria „Donații în bani” un număr de 14 partide politice.
Dintre acestea, 8 partide au prezentat informații cu diverse erori, situații ce necesită a fi verificate suplimentar în contextul unor abateri sau încălcări. De exemplu:
- Partidul Politic Partidul Social Democrat European la rubrica „ziua, luna, anul nașterii” a indicat eronat anul „1900”;
- Partidul politic Partidul Nostru a înscris numele „Nicolae” la rubrica „IDNP”;
- Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa a indicat în Compartimentul II „Surse de finanțare” la rubrica „Donații de la persoane fizice” venituri din donații din țară în numerar în mărime de 66 300,00 lei, fără a specifica datele donatorilor și sumele separat pe fiecare;
- Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” a indicat încasarea unei donații în numerar în mărime de 1000,00 lei de la un elev;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” nu a indicat domiciliul/reședința temporară a unui donator, a înscris anul nașterii „1900” și nu a precizat locul de muncă și funcția deținută în cazul unui alt donator;
- Partidul Politic „Puterea Oamenilor” nu a înscris adresa de domiciliu completă în cazul a 14 donatori, a menționat doar „Chișinău; Ialoveni; Ocnița”;
7) Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a omis să completeze locul de muncă, funcția deținută și sursa de venit la un donator care a efectuat trei donații;
8) Partidul politic Partidul National Moldovenesc a indicat separat în rubrica „Donații de la persoane fizice” trei donații în numerar de la cet. Galbur Dragoș, în mărime totală de 65 000,00 lei, fiind constatată depășirea plafonului admis al donației în numerar cu 53 300,00 lei.
14. În contextul „Donațiilor din partea membrilor de partid” se identifică 12 partide politice care au prezentat informații cu privire la astfel de mijloace financiare acceptate:
- Partidul Politic Partidul Social Democrat European - 73 000,00 lei;
- Partidul Politic „NOI” - 23 000,00 lei;
- Partidul Liberal Democrat din Moldova - 5000,00 lei;
- Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa - 66 300,00 lei;
- Partid Politic Partidul „RENAŞTERE” - 2 070,00 lei;
- Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate” - 547 866,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic”- 9 620,00 lei;
- Partidul Politic „Puterea Oamenilor” - 63 800,00 lei;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” - 201 510,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” - 140 920,00 lei;
- Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare - 291 565,00 lei;
- Partidul politic Partidul National Moldovenesc - 65 000,00 lei.
14.1. În ceea ce privește informațiile din rapoartele privind gestiunea financiară cu privire la donațiile de la persoane fizice cu venituri în țară și din afara țării, membri de partid și persoane care nu dețin această calitate, Comisia, după cum s-a menționat mai sus, a identificat depășirea plafonului donației în numerar în mărime de 65 000,00 lei făcută Partidului politic Partidul Național Moldovenesc, de către cet. Galbur Dragoș, fiind depășit plafonul donației cu 53 300,00 lei.
Datele cu privire la depășirea plafonului cotizațiilor și donațiilor în cazul persoanelor fizice membri de partid se prezintă în anexa nr. 11.
În contextul art. 26 alin. (41) din Legea nr.294/2007, citat supra, în decursul anului 2023 o persoană fizică a putut face donații în numerar în valoare de până la 11 700,00 lei.
14.2. Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13478 din 15 aprilie 2024, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a anunțat despre încasarea unei donații în numerar ce depășește plafonul cu 3 500 lei și a solicitat datele contului de trezorerie pentru virarea la buget a sumei indicate. Ulterior, a comunicat prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13578 din 19 aprilie 2024 că a vărsat la buget suma de 3 500 lei, drept dovadă anexând ordinul de plată nr. 3649 din 17 aprilie 2024.
15. Au arătat încasări la rubrica „Donațiile din partea altor persoane fizice cu venituri din țară” un număr de 5 partide politice:
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” - 410 235,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune – Congresul Civic” - 200,00 lei;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” - 44 200,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” - 400,00 lei;
- Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare - 45 700,00 lei.
16. Au indicat încasări la rubrica „Donațiile din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării” în mărime de 1 000,00 lei Partidul politic Partidul Nostru și în mărime de 71 000,00 lei Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.
17. Au reflectat încasări la rubrica „Donațiile din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016” un număr de 5 partide politice:
- Partidul politic Partidul Nostru - 30 000,00 lei;
- Partidul Politic ”Partidul Acțiune și Solidaritate”- 808 051,00 lei;
- Partidul Politic „Puterea Oamenilor” - 3 000,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” - 30 200,00 lei;
- Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor - 16 500,00 lei.
Un număr de 40 partide politice la rubrica „Donații din partea persoanelor fizice” au indicat cifra „0” (zero).
18. Au indicat încasări la rubrica „Donații din partea persoanelor juridice” un număr de 7 partide politice:
- Partidul Politic „NOI” – 1 998,80 lei;
- Partidul Național Liberal – 3 800,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – 795 000,00 lei;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” - 787,92 lei;
- Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” – 84 920,87 lei;
- Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare – 162 000,00 lei;
- Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor – 35 000,00 lei.
Un număr de 46 partide politice la rubrica „Donații din partea persoanelor juridice” au indicat cifra „0” (zero).
18.1 Verificând rapoartele sub aspectul corectitudinii și plenitudinii informațiilor de la rubrica „Donații din partea persoanelor juridice”, Comisia a constatat că Partidul Politic „NOI” și Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” au indicat eronat perceperea de la sine însele a unor astfel de donații, în mărime de 1 998,80 lei și, respectiv, 787,92 lei.
Celelalte 5 partide politice au indicat încasări de mijloace financiare sub formă de donații de la 27 agenți economici persoane juridice.
19. De subliniat că, potrivit art. 26 alin. (6) lit. e), e1) și f) din Legea nr. 294/2007, partidelor politice li se interzice finanțarea, prestarea unor servicii cu titlu gratuit ori susținerea materială sub orice formă, directă și/sau indirectă, de către:
e) persoanele juridice care, la data efectuării donației, au datorii restante mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat sau la fondul asigurărilor medicale obligatorii;
e1) persoanele juridice care, în ultimii 3 ani, au încheiat contracte de achiziții publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice;
f) persoanele juridice cu capital străin sau mixt, persoane juridice din străinătate;
g) alte state și organizații internaționale, inclusiv organizațiile politice internaționale”.
În vederea confirmării sau infirmării datoriilor restante mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat sau la fondul asigurărilor medicale obligatorii Comisia a solicitat Serviciului Fiscal de Stat, Casei Naționale de Asigurări Sociale și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină verificarea persoanelor juridice, care au făcut donații subiecților politici în semestrul II al anului 2023.
Prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/13362 din 8 aprilie 2024, Compania Națională de Asigurări în Medicină a informat că mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, evidența și controlul corectitudinii calculării și a virării în termen în fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în cota procentuală la salariu și la alte recompense [...], precum și încasarea penalităților și aplicarea sancțiunilor financiare ține de competența Serviciul Fiscal de Stat.
Potrivit răspunsului Casei Naționale de Asigurări Sociale, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/13386 din 9 aprilie 2024, la data efectuării donației aveau datorii mai vechi de 60 zile la bugetul asigurărilor sociale de stat următorii agenți economici:
1) CASA LEMNULUI S.R.L. (cod fiscal ******************), care a efectuat trei donații către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”: la data de 18 septembrie 2023 - în sumă de 50 000,00 lei, la 20 septembrie 2023 - în sumă de 40 000,00 lei și la 28 septembrie 2023 - în sumă de 50 000 lei, deci total mijloace financiare donate în mărime de 140 000,00 lei;
2) GRITCO MARCEL I.I. (cod fiscal ******************), care a efectuat o donație la data de 27 decembrie 2023 către Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” în mărime de 10 000,00 lei;
3) FAUNUS-VLADNIC S.R.L. (cod fiscal ******************), care a efectuat două donații către Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare: la 25 august 2023 - în mărime de 15 000, 00 lei și la data de 29 august 2023 - în mărime de 15 000,00 lei;
4) FAUNUS-PRIMS S.R.L. (cod fiscal******************), care a făcut o donație către Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare la data de 29 noiembrie 2023 în sumă 2 000,00 lei;
5) LEADER ENERGY GROUP S.R.L. (cod fiscal******************), care a efectuat două donații către Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor: la 19 septembrie 2023 - în mărime de 25 000, 00 lei și la data de 2 octombrie 2023 - în mărime de 10 000,00 lei.
Sub aspectul respectării art. 26 alin. (6) lit. e1) din Legea nr. 294/2007, ca urmare a verificării prin intermediul sistemului electronic de achiziții publice „M-Tender” pe portalul Agenției Achiziții Publice a agenților economici persoane juridice care au făcut donații către partidele politice, au fost constatate abateri de la norma menționată în cazul persoanelor juridice HEGEMON GRUP S.R.L. (cod fiscal******************) și CA GENERAL ASIGURĂRI S.A. (cod fiscal******************) care au făcut donații către Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare.
Astfel, agentul economic HEGEMON GRUP S.R.L. (cod fiscal******************), deținând, conform portalului Agenției Achiziții Publice, două contracte de achiziții publice, semnate la 28 decembrie 2020 și, respectiv, 4 septembrie 2023, în valoare de 8 072,00 lei și, respectiv, 81 275,00 lei, a donat Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” la 3 octombrie 2023 mijloace financiare în mărime de 20 000,00 lei.
Celălalt agent economic, CA GENERAL ASIGURĂRI S.A. (cod fiscal******************), deținând, conform portalului Agenției Achiziții Publice, cinci contracte de achiziții publice, semnate în perioada 22 februarie 2022 - 25 septembrie 2023 cu sume ce variază între 321 148,80 lei și 45 000,00 lei, a virat la 5 iulie 2023 și, respectiv, 19 septembrie 2023 către Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare mijloace financiare sub formă de donații în valoare de 25 000,00 lei și, respectiv, 20 000,00 lei.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13851 din 8 mai 2024, Serviciul Fiscal de Stat, fără a ține cont de art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal, a prezentat lista agenților economici persoane juridice, figuranți în calitate de donatori către Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, Partidul Național Liberal, care la data efectuării donației aveau înregistrate restanțe mai vechi de 60 zile față de bugetul public național.
19.1. Astfel, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” a încasat donații de la persoane juridice care la data efectuării donației aveau datorii restante la bugetul public național mai vechi de 60 zile, după cum urmează:
- S.R.L. PFBC ACTIV (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chişinău, sect. Râșcani, str. Andrei Doga, nr. 28/5, care la 4 și 5 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 35 000,00 lei;
- Î.I. ANIȘOARA – DADU (cod fiscal******************), cu adresa juridică: or. Hîncești, str. Gribov, nr. 12, care la 27 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 1 000,00 lei;
- Î.I. GRITCO MARCEL, (cod fiscal******************), cu adresa juridică: or. Drochia, str. Tamara Ciobanu, nr. 43, care la 27 decembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 10 000,00 lei.
Comisia reține prevederile art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal potrivit căreia, restanţă este suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii. Suma neachitată a obligaţiilor fiscale în cuantum de pînă la 100 de lei (normă în vigoare până la 22 noiembrie 2023, ulterior fiind majorată la 500 lei) inclusiv nu se consideră restanţă faţă de bugetul public național în scopul:
c) atestării lipsei restanţelor faţă de bugetul public naţional ale contribuabililor.
În consecință, Comisia consideră ca fiind contrare prevederilor art. 26 lin. (6) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, doar donația în mărime de 1000 lei încasată de partid de la Î.I. ANIȘOARA – DADU (cod fiscal******************).
19.2. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a încasat donații de la persoane juridice care la data efectuării donației aveau datorii restante la bugetul public național mai vechi de 60 zile, după cum urmează:
- S.R.L. ACGV ENGINEERING (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, comuna Budești, str. Chișinăului, nr. 159, care la 7 august 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 4 000,00 lei;
- S.R.L. CONSLUXVODA (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Miron Costin nr. 25, care la 12 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 140 000,00 lei;
- S.R.L.VALENIS-TRANS (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Briceni, satul Berlinți, care la 13 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 140 000,00 lei;
- S.R.L. CONTABIL-CONSULT (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Briceni, satul Colicăuți, care la 14 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 60 000,00 lei;
- S.R.L. ANTURAJ NOU (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Alba Iulia, nr. 75/25, care la 15 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 10 000,00 lei;
- S.R.L. CAVALI-NORD (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Dondușeni, satul Cernoleuca, care la 18 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 5 000,00 lei;
- S.R.L. CASA LEMNULUI (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Independenței, nr. 10/3, ap. (of.) 3, care la 18, 20 și 28 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 140 000,00 lei;
- S.R.L. HEGEMON GRUP (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Călărași, satul Peticeni, care la 3 octombrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 20 000,00 lei.
Comisia reține prevederile art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal potrivit căreia, restanţă este suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii. Suma neachitată a obligaţiilor fiscale în cuantum de pînă la 100 de lei (normă în vigoare până la 22 noiembrie 2023, ulterior fiind majorată la 500 lei) inclusiv nu se consideră restanţă faţă de bugetul public naţional în scopul:
c) atestării lipsei restanţelor faţă de bugetul public naţional ale contribuabililor.
În consecință, Comisia consideră ca fiind contrare prevederilor art. 26 lin. (6) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, doar donațiile încasate de partid de la:
- S.R.L.VALENIS-TRANS (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Briceni, satul Berlinți, care la 13 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 140 000,00 lei;
- S.R.L. CONTABIL-CONSULT (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Briceni, satul Colicăuți, care la 14 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 60 000,00 lei;
- S.R.L. ANTURAJ NOU (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Alba Iulia, nr. 75/25, care la 15 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 10 000,00 lei;
- S.R.L. CASA LEMNULUI (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Independenței, nr. 10/3, ap. (of.) 3, care la 18, 20 și 28 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 140 000,00 lei;
- S.R.L. HEGEMON GRUP (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Călărași, satul Peticeni, care la 3 octombrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime de 20 000,00 lei.
19.3. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare a încasat donații de la persoane juridice care la data efectuării donației aveau datorii restante la bugetul public național mai vechi de 60 zile, după cum urmează:
- S.R.L. FAUNUS-VLADNIC (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Ungheni, satul Grăseni, care la 25 și 29 august 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 30 000,00 lei;
- S.R.L. FAUNUS-PRIMS (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Ungheni, satul Bușila, care la 29 noiembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 2 000,00 lei;
- C.A. GENERAL ASIGURĂRI S.A. (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Pușkin, nr. 47/5, care la 5 iulie 2023 și 19 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 45 000,00 lei.
Comisia reține prevederile art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal potrivit căreia, restanţă este suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii. Suma neachitată a obligaţiilor fiscale în cuantum de pînă la 100 de lei (normă în vigoare până la 22 noiembrie 2023, ulterior fiind majorată la 500 lei) inclusiv nu se consideră restanţă faţă de bugetul public naţional în scopul:
c) atestării lipsei restanţelor faţă de bugetul public naţional ale contribuabililor.
În consecință, Comisia consideră ca fiind contrare prevederilor art. 26 lin. (6) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, donațiile încasate de partid de la:
- S.R.L. FAUNUS-VLADNIC (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Ungheni, satul Grăseni, care la 25 și 29 august 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 30 000,00 lei;
- S.R.L. FAUNUS-PRIMS (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Ungheni, satul Bușila, care la 29 noiembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 2 000,00 lei;
- C.A. GENERAL ASIGURĂRI S.A. (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chișinău, str. Pușkin, nr. 47/5, care la 5 iulie 2023 și 19 septembrie 2023 a virat partidului mijloace financiare în mărime totală de 45 000,00 lei.
19.4. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor a încasat la 19 septembrie 2023 și 2 octombrie 2023 mijloace financiare în mărime totală de 35 000,00 lei de la agentul economic S.R.L. LEADER ENERGY GROUP (cod fiscal******************), cu adresa juridică: mun. Chişinău, sect. Botanica, str. Burebista, nr. 17A, ap. (of.) 222, care avea datorii restante la bugetul public național mai vechi de 60 zile la data efectuării donației.
19.5. Partidul Național Liberal a încasat la 20 și 25 octombrie 2023 mijloace financiare în mărime totală de 3 800,00 lei de la agentul economic S.R.L. MUSTANG (cod fiscal******************), cu adresa juridică: raionul Ștefan Vodă, satul Slobozia, str. Miciurin, nr. 37, care avea datorii restante la bugetul public național mai vechi de 60 zile la data efectuării donației.
Având în vedere cele menționate mai sus, Comisia atenționează partidele politice că întocmirea și prezentarea corespunzătoare și deplină a datelor despre donatori sunt obligatorii, întrucât prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informației reprezintă încălcare a legislației privind gestionarea mijloacelor financiare ale partidelor politice și este pasibilă de răspunderea contravențională potrivit art. 481 alin. (2) din Codul contravențional.
20. Donații sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială
20.1 La subcategoria „Donații sub formă de proprietăți” informația a fost prezentată de Partidul Politic „Puterea Oamenilor, acesta indicând recepționarea unei proprietăți de la persoana fizică Tighinreanu Sorin (IDNP *************), însă fără a indica datele complete cu privire la domiciliul acesteia. La fel, se atestă divergențe între suma de 14 400,00 lei evaluată de donator pentru proprietatea donată și suma de 144 000,00 lei evaluată de către partid, sume care nu au fost indicate nici la suma totală în sub compartimentul donațiilor sub formă de proprietăți și nici în tabelul generalizator al raportului. Totodată, se constată că numărul și data contractului de donație sunt identice cu celelalte două donații sub formă de servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială.
Un număr de 52 partide politice au indicat cifra „0” (zero) la subcategoria „Donații sub formă de proprietăți”.
20.2. Au prezentat informații, privind bunurile evaluate de partid, la subcategoria „Bunuri” de la compartimentul „Donațiile de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, un număr de 4 partide politice:
- Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” – 53 000,00 lei;
- Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” – 35 892,00 lei;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”- 3 700,00 lei;
- Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor – 20 000,00 lei.
În cazul Partidului Politic Partidul „RENAŞTERE” se constată diminuarea valorii donației declarate atât de donator, cât și de partid privind bunurile donate la unele poziții în comparație cu specificul și cantitatea acestora.
Cu referire la Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE”, la fel se constată divergențe între valoarea bunului evaluat de donator la 5 982,00 lei și valoarea evaluată de partid la 35 892,00 lei. Având în vedere că suma de 35 892,00 lei constituie o donație sub formă de bunuri, se atestă că aceasta urma a fi reflectată la categoria „Cheltuieli”, subcategoria „Cheltuieli din donații sub formă de proprietăți sau bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, și nu la subcategoria „Cheltuieli pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor”.
În cazul Partidului Politic Liga Orașelor și Comunelor, se atestă că rubricile „Locul de muncă” și „Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)” nu sunt completate.
Un număr de 49 de partide de politice, la subcategoria „Bunuri”, au înscris cifra „0” (zero).
20.3. La subcategoria „Servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială” de la „Donațiile de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, au fost indicate astfel de donații în rapoartele prezentate de 6 partide politice și evaluate după cum urmează:
- Partidul politic Partidul Nostru – 6 245, 95 lei;
- Partidul Liberal Democrat din Moldova – 7 989,20 lei,
- Partid Politic Partidul „RENAŞTERE” – 51 900,00 lei;
- Partidul Politic „PATRIA” – 600,00 lei;
- Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – 43 750,00 lei;
- Partidul Politic „Puterea Oamenilor” – 9 000,00 lei.
Verificând corectitudinea și plenitudinea informațiilor reflectate la sub compartimentul „Servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, au fost atestate următoarele carențe în cazul următoarelor 4 partide politice:
1) Partidul Politic Partidul „RENAŞTERE” – a omis să completeze rubrica „Domiciliul/reședința temporară” în cazul unui donator, rubricile „Locul de muncă” și „Funcția deținută (ocupația/genul de activitate)” în cazul a 6 donatori;
2) Partidul Politic „PATRIA” – pentru serviciile donate de unicul donator la rubricile „Valoarea declarată de donator” și „Valoarea evaluată de partid” a indicat suma de 100,00 lei, pe când în cuantum a indicat suma de 600,00 lei;
3) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – a omis să indice ziua, luna și anul nașterii în cazul unui donator;
4) Partidul Politic „Puterea Oamenilor” – nu a indicat datele complete privind domiciliul în cazul a 2 donatori. Totodată, se constată că numărul și data celor două contracte de donație sub formă de servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sunt identice cu cele ale donației sub formă de proprietăți. De asemenea, la rubrica „Număr/cantitate” este reflectată cifra „0” (zero).
Un număr de 47 de partide de politice, la subcategoria „Servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, au înscris cifra „0” (zero).
21. În rapoartele prezentate de 52 partide politice, la subcategoriile „Donații sub formă de proprietăți” și „Bunuri” de la categoria „Donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, este indicată cifra „0” (zero).
21.1. Cu referire la subcategoria „Servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială” de la categoria „Donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială” informația a fost prezentată de către Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”, acestea fiind estimate la 20 500,00 lei. Totodată, în rubrica „Nr. și data contractului de donație/actului de recepționare” nu este înscris numărul celor trei donații primite.
Un număr de 52 de partide de politice, la subcategoria „Servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială”, au înscris cifra „0” (zero).
- Venituri obținute de către partid în urma activităților economice desfășurate
În conformitate cu art. 24 alin. (3) și art. 25 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 294/2007, partidele au dreptul să desfășoare activitate editorială, activitate legată nemijlocit de administrarea proprietății sale, precum și alte activități ce aduc venituri pentru nevoile partidului, dacă aceste activități nu sunt interzise prin lege și sunt prevăzute în mod expres în statutul partidului politic.
22. Sub aspectul „Veniturilor obținute de către partid în urma activităților economice desfășurate”, din informațiile prezentate de către partidele politice, Comisia constată că au înregistrat venituri 9 partide politice:
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – 21 287,70 lei din activitatea legată nemijlocit de administrarea proprietății sale (locațiunea încăperii) și 701 917,80 lei din alte activități economice ce rezultă direct din scopul prevăzut în statut (dobândă din depozite financiare);
2) Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” – 27 644,91 lei din transferul soldului din contul „Fond electoral”;
3) Partidul politic Partidul Nostru – 68 000,00 lei din vânzarea bunurilor (imobilizări corporale);
4) Partidul Național Liberal – 481,88 lei din transfer între conturi;
5) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – 80 644,19 lei, din care 71 269,19 lei din organizarea evenimentelor cu taxe de intrare pentru membrii de partid și 9 375,00 lei din comercializarea produselor cu simbolistica „PAS”;
6) Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune - Congresul Civic” – 5,38 lei din transferul soldului din contul „Fond electoral”;
7) Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare -1 768,69 lei din transferul soldului restant din contul „Fond electoral”;
8) Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională – 17 603, 46 lei din transferul soldului din contul „Fond electoral”;
9) Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor – 669,50 lei din transferul soldului din contul „Fond electoral”.
Un număr de 44 de partide de politice, la rubrica „Veniturile obținute de către partid în urma activităților economice”, au înscris cifra „0” (zero).
- Cheltuieli
Cu referire la pct. 80 din regulament, prin decizia organelor de conducere ale partidelor politice, sursele de finanțare atât din contul curent și cele din alocațiile de la bugetul de stat pot fi utilizate pentru următoarele destinații:
- Cheltuieli pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor
- Cheltuieli pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal)
- Cheltuieli pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor
- Cheltuieli pentru consultanță politică
- Cheltuieli pentru presă și materiale promoționale
- Cheltuieli pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare
- Cheltuieli pentru organizarea activității cu caracter politic
- Cheltuieli de deplasare în străinătate
- Cheltuieli pentru primirea delegațiilor din străinătate
- Cheltuieli pentru plata cotizațiilor către organizațiile politice internaționale la care este afiliat partidul politic
- Cheltuieli pentru telecomunicații și dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității partidului politic
- Investiții în bunuri mobile și imobile necesare activității partidului
- Cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar
- Cheltuieli pentru combustibil/carburanți și transport
- Cheltuieli pentru executarea actelor judecătorești și/sau a altor acte ale instituțiilor statului
- Cheltuieli pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor judecătorești și ale experților
- Cheltuieli pentru sondaje de opinie naționale și locale
- Cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și alte cursuri de instruire pentru membrii de partid, desfășurate pe teritoriul țării
- Cheltuieli pentru programe pentru tineret și femei, total
- pentru tineret
- pentru femei
- Cheltuieli de audit (extern/obligatoriu)
- Cheltuieli electorale
23. Au completat compartimentul „Cheltuieli din alte surse” 12 partide politice, dintre care 6 partide politice au prezentat informații ce atestă neconcordanțe la rubrica „locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor”. De exemplu:
1) Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa a indicat cheltuieli în acest sens în mărime de 76 442,04 lei, deși nu a arătat niciun sediu propriu sau luat în locațiune;
2) Partidul Politic „ALIANŢA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR” a indicat 5 sedii luate în locațiune, dar fără a arăta sumele;
3) Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” a indicat cheltuieli în acest sens în mărime de 35 892,00 lei, însă fără a arăta vreun sediu propriu sau luat în locațiune;
4) Partidul Popular Creștin Democrat, Partidul Politic Partidul Popular din Republica Moldova și Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA au indicat câte un sediu luat în locațiune, dar fără a specifica ce sume au îndreptat în acest scop.
Un număr de 50 de partide de politice, la rubrica „Cheltuieli din surse proprii – cotizații, donații și alte venituri pentru semestrul II 2023”, au înscris cifra „0” (zero).
Au completat compartimentul „Cheltuieli”, destinația „Cheltuieli electorale, din alte surse”, 7 partide politice, dintre care 3 partide politice au admis erori:
1) Partidul politic Partidul Nostru – mijloacele financiare în mărime de 4 589,98 lei, indicate în Raportul privind gestiunea financiară sub formă de „Cheltuieli electorale din alte surse”, nu coincid cu suma de 15 423,01 lei reflectată ca venit în „Mijloace financiare proprii din surse private” utilizate în campania electorală, astfel fiind constatată diferența de 10 833,03 lei;
2) Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa (fostul Partid Acțiunea Democratică) – a înscris cifra (0) zero la mijloacele financiare indicate în Raportul privind gestiunea financiară sub formă de „Cheltuieli electorale din alte surse”, deci a indicat date care nu coincid cu suma de 750,00 lei reflectată ca venit din „Mijloace financiare proprii din surse private” utilizată în campania electorală, astfel fiind constatată diferența de 750,00 lei;
3) Partidul Politic „ȘANSĂ” – a înscris cifra (0) zero la mijloacele financiare indicate în Raportul privind gestiunea financiară, în calitate de „Cheltuieli electorale din alte surse”, deci a indicat date care nu coincid cu suma de 33 690,00 lei reflectată ca venit din „Mijloace financiare proprii din surse private” utilizată în campania electorală, astfel fiind constatată diferența de 33 690,00 lei.
Datele sistematizate cu privire la „Cheltuielile din sursele proprii – cotizații, donații și alte venituri pentru semestrul II 2023” efectuate de către partidele politice sunt prezentate în anexele 12, 12.1, 12.2. și 12.3.
24. Conform prevederilor pct. 90 din regulament, raportul privind gestiunea financiară se prezintă împreună cu toate extrasele bancare lunare privind rulajul din cont aferente perioadei de raportare.
24.1 Extrasele bancare cu informații privind rulajul din contul bancar au fost prezentate de 25 partide politice (a se vedea anexa nr. 13).
24.2 Alte 27 partide politice nu s-au conformat prevederilor legale și nu au prezentat extrasele din conturile bancare (a se vedea anexa nr. 14).
Potrivit pct. 93 regulament, rapoartele privind gestiunea financiară recepționate sunt verificate în prealabil în ceea ce privește caracterul complet al informației și corespunderea cu cerințele de întocmire a acestora. În cazul în care raportul privind gestiunea financiară a partidului politic este incomplet sau neclar, Comisia Electorală Centrală are dreptul să solicite date suplimentare partidului, iar acesta este obligat să le prezinte în termen de 14 zile lucrătoare de la data solicitării.
În cazul identificării prezentării unor date denaturate și/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informației, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizanților în raportul privind gestiunea financiară a partidului politic prezintă temei de a sancționa partidul politic conform art. 481 alin. (2) din Codul contravențional.
VII. Informația despre bunurile imobile deținute de partidele politice
25. Conform pct. 91 din regulament, informația despre patrimoniul partidului politic se prezintă, la fiecare perioadă de raportare, conform modelului din anexa nr. 11 la regulament.
Din informațiile cu privire la patrimoniu s-au identificat 10 sedii proprii cu valoare de bilanț, în sumă de 1 601 890,26 lei, care aparțin Partidului Comuniștilor din Republica Moldova.
Cu privire la patrimoniu, Partidul Politic „VICTORIE” a indicat în anexa nr. 10 a raportului informația privind deținerea unui sediu propriu, iar în anexa nr. 11 nu a prezentat nicio informație despre acesta.
Celelalte 51 partide politice în anexa nr. 11 au înscris cifra „0” (zero).
Informația generalizatoare cu privire la sediile proprii, sau luate în locațiune, cheltuielile de întreținere și valoarea acestora, declarate de partidele politice este prezentată în anexa nr. 15.
VIII. Răspunderea pentru încălcarea dispozițiilor în domeniul finanțării partidelor politice
26. Cu privire la încălcarea prevederilor privind donațiile și cotizațiile de membru, în art. 311 din Legea nr. 294/2007 se stabilesc următoarele:
„(1) În cazul în care un partid politic primește cotizații sau donații cu încălcarea prevederilor art. 251 și 26, inclusiv în cazul primirii cotizațiilor sau donațiilor care depășesc plafoanele stabilite, acesta este obligat, în termen de 3 zile, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii.
(2) În cazul nerespectării cerinței prevăzute la alin.(1), Comisia Electorală Centrală emite o somație scrisă adresată partidului politic, prin care îi solicită să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, să înlăture încălcarea și să informeze comisia despre măsurile întreprinse, în termen de 3 zile lucrătoare de la emiterea somației.
(3) Neexecutarea somației Comisiei Electorale Centrale constituie contravenție și se sancționează în conformitate cu prevederile Codului contravențional.
(4) În cazul repetării, pe parcursul unui an calendaristic, a încălcării prevăzute la alin. (3), Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărâre privind lipsirea partidului politic respectiv de dreptul la alocațiile de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni la un an”.
Prin adresele nr. CEC-8/5022, 8/5023, 8/5024, 8/5025, 8/5026, 8/5027 8/5028 din 17 aprilie 2024, Comisia Electorală Centrală a solicitat următoarelor partide politice: Partidul Național Moldovenesc, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, Partidul Național Liberal, Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare să restituie la bugetul de stat mijloacele financiare încasate ca donații din partea persoanelor fizice cu depășirea plafonului donației, precum și mijloacele financiare încasate sub formă de donații de la persoanele juridice care la data donației nu întruneau condițiile prevăzute la art. 26 alin. (6) lit. e) și e1) din Legea nr. 294/2007 și, prin urmare, nu aveau dreptul să finanțeze, presteze servicii cu titlu gratuit ori să susțină material sub orice formă, directă și/sau indirectă, partidele politice.
26.1. Prin adresele nr. CEC-7/14034, 14090 din 20 mai 2024, și respectiv 23 mai 2024 Partidul Național Moldovenesc a informat Comisia că mijloacele financiare depuse de cet. Dragoș Galbur în contul partidului în mărime totală de 68 000, 00 lei, dintre care 65 000,00 lei în semestrul II al anului 2023 nu sunt o donație, ci un împrumut acordat partidului de către Dragoș Galbur în baza unui contract de împrumut semnat la 20 iunie 2023. La fel, suma respectivă în numerar a fost depusă personal de către Dragoș Galbur la ghișeul băncii, fiind întocmită operațiunea bancară de virare a mijloacelor bănești în contul partidului. Astfel, în acest caz, chiar dacă operațiunea ar fi catalogată drept donație, ea se încadrează în limitele prevăzute de legislație.
Comisia ține să menționeze că argumentele președintelui Partidului Național Moldovenesc nu sunt justificate, astfel că Legea 294 privind partidele politice prevede expres care sunt sursele de finanțare a partidelor politice și anume:
a) cotizațiile de membru de partid;
b) donațiile, inclusiv cele colectate în cadrul manifestărilor de agrement, culturale, sportive sau altor manifestări de masă organizate de partid, cu condiția că sânt luate la evidentă în modul stabilit;
c) alocațiile de la bugetul de stat, potrivit reglementărilor prezentei legi şi legii bugetare anuale;
d) alte venituri legal obținute conform art. 24 alin. (3).
Conform art. 24 alin. 3) din Legea 294 privind partidele politice, partidul politic este în drept să desfășoare:
- activitate editorială,
- activitate legată nemijlocit de administrarea proprietății sale,
- alte activități ce aduc venituri pentru nevoile partidului, dacă aceste activități nu sînt interzise prin lege şi sânt prevăzute în mod expres în statutul partidului politic.
Comisia atrage atenția la faptul că norme similare sunt incluse la art. 59 din Statutul partidului, dar nu specifică expres alte modalități de obținere a veniturilor, în special împrumuturile sau creditele. La fel, Comisia subliniază că conform pct. 6.1. al Contractului de împrumut prezentat, după expirarea termenului de 2 ani de zile, împrumutul urmează a fi restituit de către partid.
Reieșind din cele expuse, Comisia consideră că nu pot fi catalogate ca venituri obținute conform prevederilor art. 24 alin. 3) din Legea 294/2007 privind partidele politice, mijloacele financiare primite de partidul politic urmare a contactării unui împrumut, or acesta nu este o activitate a partidului politic care generează un venit.
Suplimentar, Comisia reține că contractul de împrumut fără dobândă nr. 1 din 20.06.2023, ce nu conține careva semnături, care ar confirma autenticitatea acestuia. Se constată că suma împrumutului oferit de către cet. Dragoș Galbur, Partidul Național Moldovenesc este de 90 000 lei, mijloace financiare care nu au fost înregistrate în contabilitatea partidului în data indicată, corespunzător partidul nu indică ca venituri suma dată în raportul privind gestiunea financiară pentru primul semestru al anului 2023, la fel suma indicată nu se regăsește nici în raportul privind gestiunea financiară pentru semestrul II 2023. În Compartimentul II surse de finanțare, din raportul partidului privind gestiunea financiară pentru semestrul II 2023 se indică perceperea mijloacelor financiare sub formă de donații în numerar în două tranșe în mărime totală de 65 000, 00 lei de la persoana fizică Dragoș Galbur, cu toate că ulterior în demersurile adresate Comisiei, Dragoș Galbur indică ca acestea sunt operațiuni bancare, dat fiind faptul că banii au fost transferați în contul partidului prin intermediul transferului din conturile băncii. La fel, nu este clară situația privitor la soldul în mărime de 25 000,00 lei, din suma creditului contractat în mărime de 90 000, lei, mijloace financiare care nu sunt indicate în raportul financiar sub formă de venituri.
26.2. Prin răspunsul înregistrat nr. CEC-7/14067 din 22 mai 2024, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” a informat Comisia că persoana juridică S.R.L. PFBC ACTIV (cod fiscal******************), la data depunerii donației deținea o obligație fiscală neachitată în cuantum de numai de 90,35 lei, sumă ce nu depășește 100 lei, și care conform prevederilor art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal nu se consideră restanță față de bugetul public național.
Cu referire la donația în mărime de 10 000,00 lei virată partidului la 27 decembrie 2023 de către Î.I. GRITCO MARCEL, (cod fiscal 1009607002643), Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” menționează că suma indicată a fost a returnată în aceiași zi agentului economic, fapt confirmat prin ordinul de plată nr. 802 din 27 decembrie 2023.
Mijloacele financiare în mărime de 1 000,00 lei donate Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” de către Î.I. ANIȘOARA – DADU (cod fiscal******************), au fost virate de către partidul politic către Trezoreria de Stat la data de 22 mai 2024 conform ordinului de plată nr. 118.
26.3. Prin adresa nr. CEC – 7/14089 din 23 mai 2024, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a solicitat Comisiei informații detaliate cu privire la valoarea exactă a restanțelor la buget pentru fiecare agent economic donator partidului, precum și acordarea unei perioade suplimentare de 14 zile pentru formularea unui răspuns.
În situația persoanelor juridice S.R.L. ACGV ENGINEERING (cod fiscal******************), S.R.L. CONSLUXVODA (cod fiscal******************), S.R.L. CAVALI-NORD (cod fiscal******************), Comisia constată că agenții economici indicați la data depunerii donației Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” dețineau o obligație fiscală neachitată în cuantum de până la 100 lei, care conform prevederilor art. 129 alin. (13) lit. c) Cod fiscal nu se consideră restanță față de bugetul public național.
26.4. Prin adresa nr. CEC – 7/24091 din 23 mai 2024 Partidul Național Liberal a remis ordinul de plată nr. 5 din 22 mai 2023 prin care se confirmă virarea în adresa Trezoreriei de Stat a sumei de 3 800, 00 lei, mijloace financiare încasate la 20 și 25 octombrie 2023 de la agentul economic S.R.L. MUSTANG (cod fiscal******************).
27. Cu privire la încălcarea prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice la art. 312 din Legea nr. 294/2007 se stabilesc următoarele:
„(1) Constituie încălcări ale prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice:
a) încălcarea modului de evidență și utilizare a patrimoniului partidului politic;
b) neprezentarea sau prezentarea tardivă de către partidul politic la Comisia Electorală Centrală a rapoartelor privind gestiunea financiară;
c) denaturarea și/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informației, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizanților;
d) utilizarea contrar destinației a alocațiilor de la bugetul de stat pentru partidul politic.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) sunt pasibile de răspundere conform legislației.
(3) În cazul repetării, pe parcursul unui an calendaristic, a încălcării prevăzute la alin. (1), Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărâre privind lipsirea partidului politic de dreptul la alocațiile de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni la un an”.
Așadar, nu au prezentat rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 sau nu au respectat termenul depunerii 19 partide politice (a se vedea anexa nr.16).
Prin urmare, fiind constatată neprezentarea sau prezentarea tardivă a rapoartelor financiare de către partidele numite mai sus, în temeiul prevederilor art. 4237 din Codul contravențional, la 19 ianuarie 2024 au fost întocmite procese-verbale de autosesizare și de începere a proceselor contravenționale conform prevederilor art. 481 alin. (1) din Codul contravențional.
IX. Concluzii
28. Sub aspectul plenitudinii informației prezentate, în urma verificării rapoartelor, Comisia reține următoarele constatări:
1) rapoartele privind gestiunea financiară prezentate de 7 partide politice conțin informații depline și în conformitate cu prevederile legale (a se vedea anexa nr. 17);
2) rapoartele privind gestiunea financiară prezentate de 19 partide politice conțin cifra „0” (zero) la toate rubricile, dar sunt în conformitate cu prevederile legale (a se vedea anexa nr. 18);
3) în cazul a 45 partide politice au fost identificate erori de calcul, sume indicate greșit din donații și alocații, precum și cheltuieli, raport prezentat în alt format decât cel stabilit de lege, precum și alte neconformități (a se vedea anexa nr. 19).
Informația exhaustivă cu privire la datele generalizatoare din rapoartele privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023 prezentate de partidele politice este dată în anexa nr. 20.
În temeiul art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 26 alin. (4), 28, 29, 30 alin. (1), 311 și 312 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, art. 10, 164 și 165 din Codul administrativ nr.116/2018, art. 481 alin. (1-4) și 4237 din Codul contravențional nr. 218/2008 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2022, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
1. Se ia act de informațiile prezentate în rapoartele privind gestiunea financiară a partidelor politice pentru semestrul II al anului 2023, conform anexelor nr. 1-20.
2. Se atenționează partidele politice enumerate în pct. 2-4 din partea descriptivă a prezentei hotărâri asupra obligației de a respecta art. 29 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și pct. 89 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice în partea ce ține de prezentarea raportului privind gestiunea financiară în format electronic, prin intermediul SSI „Control Financiar”, în termenul stabilit de lege.
3. Se atenționează asupra obligației de a prezenta până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024 raportul privind gestiunea financiară pentru semestrul II al anului 2023, prin intermediul SSI „Control Financiar”, următoarele partide politice:
- Partidul Socialist din Moldova;
- Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii
- Partidul Social Democrat;
- PARTIDUL POLITIC NOUA OPŢIUNE ISTORICĂ;
- Partidul Politic „Partidul Popular Democrat din Moldova”;
- Partidul ”Moldova Unită – Eдиная Молдова”;
- Partidul Conservator;
- Partidul Regiunilor din Moldova;
- Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII”;
- Partidul Politic Forța de Alternativă și de Salvare a Moldovei;
- Partidul Politic Mișcarea Reformei Sociale;
- Partidul Politic „VICTORIE”.
4. Se somează partidele politice enumerate în pct. 11-13, 18.1, 20.1-20.3, 21.1 și 23 din partea descriptivă a prezentei hotărâri să prezinte până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, prin intermediul SSI „Control Financiar”, raportul corectat privind gestiunea financiară, conform celor constatate și descrise.
5. Se atenționează Partidul Comuniștilor din Republica Moldova asupra obligației de a respecta art. 311 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și se somează să verse în bugetul de stat suma de 6 789,00 lei primită contrar prevederilor legale de la persoana fizică Nicolai Rusol (IDNP *************), fapt constatat în pct. 12 din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei de 6 789,00 lei. Neexecutarea obligației în termenul indicat va duce la suspendarea virării alocațiilor de la bugetul de stat în mărimea sumei încasate cu încălcarea legii începând din luna imediat următoare lunii în care a fost suspendat acest drept.
6. Se atenționează Partidul politic Partidul Național Moldovenesc asupra obligației de a respecta art. 311 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și se somează să verse în bugetul de stat suma de 65 000,00 lei primită contrar prevederilor legale de la persoana fizică Dragoș Galbur (IDNP *************), fapt constatat în pct. 14.1. și 26.1. din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei de 65 000,00 lei. Neexecutarea obligației în termenul indicat va duce la suspendarea virării alocațiilor de la bugetul de stat în mărimea sumei încasate cu încălcarea legii începând din luna imediat următoare lunii în care a fost suspendat acest drept.
7. Se atenționează Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” asupra obligației de a respecta art. 311 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și se somează să verse în bugetul de stat suma totală de 370 000,00 lei primită contrar prevederilor legale de la persoanele juridice: S.R.L. CASA LEMNULUI (cod fiscal******************), S.R.L. HEGEMON GRUP (cod fiscal******************), S.R.L. VALENIS-TRANS (cod fiscal******************), S.R.L. CONTABIL-CONSULT (cod fiscal******************), S.R.L. ANTURAJ NOU (cod fiscal******************), fapte constatate în pct. 18 și 19.2. din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei de 370 000,00 lei. Neexecutarea obligației în termenul indicat va duce la suspendarea virării alocațiilor de la bugetul de stat în mărimea sumei încasate cu încălcarea legii începând din luna imediat următoare lunii în care a fost suspendat acest drept.
8. Se atenționează Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare asupra obligației de a respecta art. 311 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și se somează să verse în bugetul de stat suma totală de 77 000,00 lei primită contrar prevederilor legale de la persoanele juridice S.R.L. FAUNUS-VLADNIC (cod fiscal******************), S.R.L. FAUNUS-PRIMS (cod fiscal******************), S.A. C.A GENERAL ASIGURĂRI (cod fiscal******************), fapte constatate în pct. 18 și 19.3. din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei de 77 000,00 lei. Neexecutarea obligației în termenul indicat va duce la suspendarea virării alocațiilor de la bugetul de stat în mărimea sumelor încasate cu încălcarea legii începând din luna imediat următoare lunii în care a fost suspendat acest drept.
9. Se atenționează Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor asupra obligației de a respecta art. 311 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 și se somează să verse în bugetul de stat suma de 35 000,00 lei primită contrar prevederilor legale de la persoana juridică LEADER ENERGY GROUP S.R.L. (cod fiscal******************), fapt constatat în pct. 18 și 19.4 din partea descriptivă a prezentei hotărâri, cu informarea până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, despre măsurile întreprinse și prezentarea documentelor ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate. Neexecutarea obligației în termenul indicat va duce la suspendarea virării alocațiilor de la bugetul de stat în mărimea sumei încasate cu încălcarea legii începând din luna imediat următoare lunii în care a fost suspendat acest drept.
10. Se somează partidele politice enumerate în anexa nr. 24.2 să depună până la ora 15:00 a zilei de 31 mai 2024, toate extrasele bancare privind rulajul din cont aferente perioadei de raportare.
11. Prezenta hotărâre se remite, spre informare și executare, partidelor politice.
12. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei și poate fi contestată în decurs de 30 de zile calendaristice de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 28 mai 2024
Nr. 2541