logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 18 zile

Ultimele hotărîri

№ 2997 din 01.10.2024
cu privire la constituirea circumscripțiilor electorale de nivelul întâi pentru alegerile locale noi din data de 17 noiembrie 2024
№ 2995 din 01.10.2024
cu privire la acreditarea observatorilor internaționali din partea International Republican Institute Washington Sucursala Chișinău, în vederea monitorizării referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024
№ 2994 din 01.10.2024
pentru modificarea hotărârii Comisiei Electorale Centrale nr. 2819/2024 „Cu privire la acreditarea observatorilor naționali din partea Asociației obștești Asociația pentru Democrație Participativă „ADEPT”, în vederea monitorizării referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024” 
№ 2993 din 01.10.2024
cu privire la acreditarea observatorilor naționali din partea Asociației obștești „Promo-LEX”, în vederea monitorizării referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024
№ 2992 din 01.10.2024
pentru modificarea hotărârilor Comisiei Electorale Centrale nr. 2852/2024, nr. 2916/2024, nr. 2934/2024, nr. 2875/2024, nr. 2818/2024, nr. 2693/2024 și nr. 2726/2024 „Cu privire la acreditarea observatorilor naționali din partea Asociației obștești „Promo-LEX”, în vederea monitorizării referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024”

Nr. 2946 - cu privire la sesizarea nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024

  • 24.09.2024
  • 157
  • 0
H O T Ă R Â R E
cu privire la sesizarea nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024
 
Domnul Renato Usatîi, candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnat de Partidul politic „Partidul Nostru”, a depus la Comisia Electorală Centrală o sesizare, înregistrată sub nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024, cu privire la încălcarea legislației electorale de către doamna Maia Sandu, candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnată de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (denumit abreviat PAS).
  1. Argumentele și cerințele autorului sesizării nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024
În sesizare se arată că, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2843 din 12 septembrie 2024 „Cu privire la cererea de înregistrare a doamnei Maia Sandu în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnată de  Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, a simbolului electoral,  confirmarea reprezentantului concurentului electoral și a persoanei responsabile de finanțe (trezorierul)”, doamna Maia Sandu a fost înregistrată în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Ulterior, pe mai multe site-uri de știri naționale, internaționale, inclusiv pe cel gestionat de Cancelaria de Stat (Moldpres), precum și pe mai multe surse media au fost publicate articole despre aceea că doamna Maia Sandu donează premiul „Robert Blum pentru Democrație 2024”, în valoare de 25000 de euro, pentru repararea și conservarea unei biserici din satul Nișcani, raionul Călărași.
În susținerea celor arătate, autorul sesizării a atașat linkuri de pe site-rile de știri și de pe pagina de Facebook.
Autorul sesizării subliniază că la 13 septembrie 2024 pe pagina oficială de pe Facebook a Primăriei satului Nișcani din raionul Călărași a fost postat un mesaj de mulțumire adresat doamnei Maia Sandu pentru donarea premiului „Robert Blum 2024” în valoare de 25.000 de euro în scopul restaurării Bisericii „Sf. Cuvioasa Parascheva”, ceea ce în opinia sa reprezintă utilizarea resurselor administrative de către autoritatea publică locală - Primăria satului Nișcani, raionul Călărași.
Autorul atrage atenția asupra faptului că la data plasării în spațiul media a informațiilor sus-menționate, doamna Maia Sandu avea calitatea de concurent electoral, respectiv această campanie de informare este o acțiune de publicitate electorală.
În drept, domnul Renato Usatîi invocă art. 26 alin. (1) lit. f), 54 alin. (6) și 70 alin. (4),  din Codul electoral nr. 325/2022.
În concluzia celor arătate, autorul sesizării solicită:
  1. admiterea sesizării nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024;
  2. examinarea modalității de efectuare a donației (prin numerar sau transfer), legalității donației făcute Bisericii din satul Nișcani, raionul Călărași de către concurentul electoral Maia Sandu și, în cazul în care donația s-a făcut prin transfer, stabilirea contului bancar de la care s-a făcut și a beneficiarului transferului, iar în cazul în care donația a fost făcută în numerar, atunci stabilirea subiectului care a primit banii;
  3. verificarea perioadei în care a fost făcută donația respectivă, după începerea perioadei electorale sau în perioada preelectorală;
  4. constatarea efectuării agitației electorale de către Primăria satului Nișcani, raionul Călărași, cu utilizarea resurselor administrative;
  5. constatarea efectuării agitației electorale de către Instituția Publică Agenția Informațională de Stat „Moldpres” în favoarea concurentului electoral Maia Sandu, utilizând cultele religioase și părți componente ale acestora.
  6. aplicarea sancțiunilor ce se impun conform cadrului legal.
 
  1. Argumentele domnului Eduard Digore,  reprezentantul candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, doamna Maia Sandu
         Prin adresele nr. CEC-8/5995 și nr. CEC-8/5996 din 21 septembrie 2024, Comisia le-a solicitat doamnei Maia Sandu, candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, și Aparatului Președintelui Republicii Moldova opinia asupra celor sesizate de către domnul Renato Usatîi.
 
În referința depusă de domnul Eduard Digore și înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/16510 din 23 septembrie 2024 se relatează următoarele.
Conform prevederilor art.93 alin. (2) Codul electoral nr. 325/2022, contestația se declară inadmisibilă, în special când a fost depusă după expirarea termenului prevăzut de prezentul cod.
Sesizarea a fost depusă cu încălcarea termenului prevăzut de art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, care stabilește că, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea.
Potrivit art. 101 alin. (2) lit.a) din Codul electoral nr.325/2022, organul electoral, după examinarea contestației, este în drept să declare inadmisibilă contestația.
Autorul referinței afirmă că petentul, în sesizarea sa, făcând trimitere la presupusele fapte, nu arată, cu exactitate, momentul producerii acestora. Această „omisiune” este realizată de o manieră conștientă de către petent, iar scopul urmărit este să inducă în eroare Comisia și părțile asupra respectării termenului legal pentru depunerea sesizării.
De asemenea, invocă standardele internaționale în materie electorală care recomandă termene-limită foarte scurte pentru formularea contestațiilor și luarea deciziilor cu privire la acestea, făcând trimitere la Codul Bunelor Practici în materie electorală al Comisiei de la Veneția. Potrivit acelorași standarde internaționale, „Timpul” este esențial în litigiile electorale.
Mai face trimitere la prevederile art.96 alin. (1) și (2) din Codul electoral nr. 325/2022, care statuează că fiecare contestatar probează faptele pe care își întemeiază pretențiile formulate și este responsabil de veridicitatea și calitatea probelor prezentate, iar obligația de a confirma respectarea termenului de depunere a contestației în condițiile art. 95 revine contestatarului.
Mai mult, domnul Eduard Digore relevă că sesizarea nu corespunde rigorilor prevăzute de lege, în partea ce ține de probatoriul enunțat, or acesta nu este însoțit de declarația pe propria răspundere a contestatarului privind proveniența legală a probelor, întocmită conform modelului din anexa nr. 2 la Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei electorale Centrale nr.1128/2023, făcând trimitere la pct.22 din acest regulament.
În consecință, autorul referinței menționează că în această parte sesizarea rămâne a fi depusă cu încălcarea normelor obligatorii conținute în art.92 din Codul electoral nr. 325/2022, necorespunzând astfel cerințelor de formă și conținut, precum și faptul că petiționarul nu a revendicat careva drepturi încălcate. Iar, în temeiul art. 93 alin. (2) Codul electoral nr. 325/2022, contestația urmează a fi declarată inadmisibilă pe motiv că nu corespunde cerințelor de formă și conținut, impuse de lege.
În opinia autorului referinței, modul în care a acționat Președintele Republicii Moldova sau Președinția, în activitatea sa, nu pot fi obiect de verificare al Comisiei Electorale Centrale. Mai mult, petentul urma să-și exercite eventualele drepturi, în conformitate cu Codul administrativ, direct în fața instituției prezidențiale.
În drept, domnul Eduard Digore, invocă art. 77, 81 și 88 din Constituția Republicii Moldova, art. 91-96 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 9, 17, 53, 54, 57 din Codul administrativ nr. 116/2018 și art. 1-4, 11 și 23 din Legea nr. 199/2010  cu privire la statutul persoanelor cu funcții de demnitate publică.
În concluzia celor formulate, autorul referinței solicită:
  1. declararea sesizării domnului Renato Usatîi ca fiind inadmisibilă;
  2. lăsarea fără examinare a sesizării domnului Renato Usatîi, pentru motivul lipsei de competență a Comisiei Electorale Centrale la examinarea obiectului acesteia, prin oferirea unui răspuns de informare a petentului.
 
  1. Aprecierea Comisiei Electorale Centrale
Examinând sesizarea și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților și părților implicate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea sesizării, inclusiv din perspectiva propriei competențe.
Conform art. 87-88 din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt, iar participanții la procedura administrativă sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării acestei stări.
Având în vedere că sesizarea nr. CEC-7/16482  din 20 septembrie  a fost depusă de un candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnat de Partidul politic „Partidul Nostru”, domnul Renato Usatîi, și vizează acțiunile doamnei Maia Sandu, candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnat de Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, sesizarea a fost catalogată drept contestație.
Prin urmare, aceasta este examinată conform dispozițiilor din capitolul XIII al Codului electoral nr. 325/2022.
Potrivit art.100 alin. (1) din Codul electoral nr.325/2022, în perioada electorală, autoritățile competente examinează contestațiile în termen de 3 zile de la depunere, dar nu mai târziu de ziua alegerilor. Astfel, prin scrisoarea nr. CEC-8/6016 din 23.09.2024 domnului Renato Usatîi i s-a adus la cunoștință despre prelungirea termenului de examinare cu cel mult 2 zile, în corespundere cu prevederile art.100 alin. (9) din Codul electoral nr.325/2022
În conformitate cu  art. 95  din Codul electoral nr. 325/2022, în perioada electorală, termenul general de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită  acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea. Contestațiile care vizează faptele prevăzute la art. 91 alin. (1) lit. d) se depun la organul electoral corespunzător în termen de 3 zile de la identificarea încălcărilor, inclusiv după ziua alegerilor, dar până la validarea mandatelor.
Totodată, cu referire la necesitatea respectării termenelor, Comisia face trimitere la Decizia de inadmisibilitate a Curții Constituționale nr. 12/2020, conform căreia: „Curtea reține că examinarea admisibilității după criteriul instituit de articolul 207 alin. (2) lit. d) din Codul administrativ constituie o garanţie a aplicării principiului prevăzut de articolul 6 § 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind judecarea unei cauze în mod echitabil şi într-un termen rezonabil, în scopul înlăturării oricăror abuzuri din partea părţilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificată a soluţionării unui proces. Curtea menționează că legislatorul nu a stabilit un tratament discriminatoriu, ci un regim legal diferit, impus de existenţa unor situaţii procesuale diferite”.
Referitor la respectarea termenelor în procedurile electorale, Comisia subliniază că aceste termene sunt esențiale pentru ordonarea corectă a operațiunilor și pentru protejarea securității juridice. Drepturile pot fi exercitate doar în cadrul stabilit de lege, iar expirarea termenelor face imposibilă revendicarea acestora. Termenele procedurale servesc și ca prevenție împotriva abuzului de drepturi. Participanții trebuie să acționeze cu bună-credință, respectând termenele legale, deoarece nerespectarea acestora duce la pierderea dreptului de a sesiza autoritățile competente. Prin urmare, este important ca participanții să fie responsabili și să utilizeze drepturile și obligațiile procedurale în mod activ și corect.
În contextul celor indicate supra, cu privire la prezenta speță, Comisia constată că  prezenta contestație a fost depusă la 20 septembrie 2024, iar acțiunea de donare a premiului „Robert Blum 2024” în valoare de 25.000 de euro ar fi avut loc la 13 septembrie 2024.
Mai mult ca atât, Codul electoral nr. 325/2022 la art.92 alin. (2) a stabilit cerințe de formă și conținut obligatorii pe care le va conține o contestație. Or, lit.c) a alin. (2) al art.92 prevede ca element obligatoriu al unei contestații descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, indicarea temeiului juridic, după caz, enumerarea și anexarea probelor ce confirmă faptele invocate, precum și cerințele contestatarului.
Conform art.96 alin. (1) și (2) din Codul electoral nr. 325/2022, fiecare contestatar probează faptele pe care își întemeiază pretențiile formulate și este responsabil de veridicitatea și calitatea probelor prezentate, iar obligația de a confirma respectarea termenului de depunere a contestației în condițiile art. 95 revine contestatarului.
În acest context, pct. 22 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei electorale Centrale nr.1128/2023, prevede că probele se prezintă în corespundere cu art. 96 din Codul electoral nr. 325/2022. În calitate de probe pot servi înregistrările audio/video, fotografiile, înscrisurile, declarațiile scrise ale martorilor și alte mijloace de probă. Partea care prezintă probe semnează o declarație pe propria răspundere privind proveniența legală a acestora, întocmită conform modelului din anexa nr. 2.
Respectiv, potrivit art.93 alin. (2) Codul electoral nr. 325/2022, contestația se declară inadmisibilă, în special când a fost depusă după expirarea termenului prevăzut de prezentul cod și nu corespunde cerințelor de formă și conținut.
Astfel, potrivit prevederilor art. 101 alin. (2) lit.a) din Codul electoral nr.325/2022,  organul electoral, după examinarea contestației, este în drept să declare inadmisibilă contestația.
Pentru motivele arătate și în temeiul art.  32, 91, 92, 93 alin. (2) lit. c) și d), 95  și 101 alin. (2) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1) și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
 
1. Se declară inadmisibilă  sesizarea înregistrată sub nr. CEC-7/16482 din 20 septembrie 2024 a domnului Renato Usatîi.
2. Hotărârea se remite, spre informare, participanților la procedura administrativă.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău). 
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                             Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 24 septembrie  2024
Nr. 2946