HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea finanțării campaniei electorale a candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024, la situația din 14 octombrie 2024
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală colectează și sistematizează rapoartele privind finanțarea campaniilor electorale prezentate de concurenții electorali, analizează și verifică informația din acestea, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În conformitate cu art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 76 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024 (în continuare – Program calendaristic), candidații la funcția de Președinte al Republicii Moldova prezintă Comisiei Electorale Centrale rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, conform modelului aprobat de Comisie, prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de luni - 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, până la ora 23:59:59 pentru întreaga săptămână de raportare precedentă.
Conform pct. 32 al Programului calendaristic, documentele pentru înregistrarea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova se depun până la 20 septembrie 2024, iar potrivit pct. 35 - în decursul a 7 zile de la data primirii documentelor necesare pentru înregistrarea candidaților, Comisia adoptă o hotărâre prin care înregistrează sau refuză înregistrarea candidaților desemnați în alegeri. Prin urmare, au avut obligația de a informa Comisia despre deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare cu mențiunea „Fond electoral” și/sau de a depune rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți candidații înregistrați la funcția de Președinte al Republicii Moldova.
I . Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare
1. Conform sbp. 3.4 al părții motivate a hotărârii nr. 3123 din 18 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri de la prevederile art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 în cazul concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, constând în faptul că a utilizat în campania electorală suma de 1 147 000,00 lei, adică 1,74% din plafonul admisibil, ceea ce cade sub incidența art. 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral.
În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 3 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, să prezinte raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat, până la ora 17:00 a zilei de 19 octombrie 2024.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17513 din 19 octombrie 2024, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, nu a prezentat raportul corectat, dar a depus referința privind relațiile contractuale cu agentul economic „Bluestone” S.R.L.
Suplimentar, prin adresa menționată, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a informat Comisia despre intenția de a achita pentru toate valorile materiale și serviciile ce i-au fost prestate în campania electorală.
2. Conform sbp. 3.10 al părții motivate a hotărârii nr. 3123 din 18 octombrie 2024, Comisia a atestat abateri de la prevederile art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, în cazul candidatului independent, Tudor Ulianovschi.
În legătură cu acest fapt, potrivit pct.6 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat candidatul independent, Tudor Ulianovschi, să prezinte raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat, până la ora 17:00 a zilei de 19 octombrie 2024.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/17511 din 19 octombrie 2024, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, la fel, nu a prezentat raportul corectat, însă a expediat referința privind reducerea sumei datorate către de „Bluestone” S.R.L. până la 73 000,00 lei și achitarea ulterioară a acesteia în timp rezonabil.
3. Conform pct. 4 al părții motivate a hotărârii nr. 3123 din 18 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri de la prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral în cazul S.R.L. „Beton Service”, care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”.
În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 7 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” să verse în bugetul de stat suma de 500,00 lei primită ca donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la „Beton Service” S.R.L., cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1245 din 22 octombrie 2024, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a informat Comisia despre vărsarea sumei de 500,00 lei în bugetul de stat în contul Trezoreriei de Stat, anexând drept confirmare ordinul de plată nr. 5255 din 22 octombrie 2024.
4. Conform pct. 4 al părții motivate a hotărârii nr. 3123 din 18 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri de la prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral în cazul „VAROS-PAN” S.R.L., care a făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață candidatului independent, Irina Vlah.
În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 8 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat candidatul independent, Irina Vlah, să verse în bugetul de stat suma de 3 000,00 lei primită ca donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la „VAROS-PAN” S.R.L., cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022, precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1217 din 21 octombrie, candidatul independent, Irina Vlah, a informat Comisia despre vărsarea sumei de 3 000,00 lei în bugetul de stat în contul Trezoreriei de Stat, anexând drept confirmare ordinul de plată nr. 68 din 21 octombrie 2024.
5. Conform pct. 5 al părții motivate a hotărârii nr. 3123 din 18 octombrie 2024, Comisia a constatat abateri în ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale persoanei pe nume Tuceac Natalia, care a donat candidatului independent, Irina Vlah, la 2 octombrie 2024 suma de 80 000,00 lei, depășind astfel plafonul de 30%, cu 44 450,00 lei. Comisia a constatat venituri înregistrate a cet. Tuceac Natalia pe parcursul anului 2023 în sumă de 118 476,33 lei.
În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 9 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a somat candidatul independent, Irina Vlah, să verse în bugetul de stat suma de 44 450,00 lei primită ca donație de la cet. Tuceac Natalia cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 din regulament, să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 21 octombrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1217 din 21 octombrie, candidatul independent, Irina Vlah, a informat Comisia despre vărsarea sumei de 44 450,00 lei în bugetul de stat în contul Trezoreriei de Stat, anexând drept confirmare ordinul de plată nr. 69 din 21 octombrie 2024.
II. Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare
6. În conformitate cu art. 56 alin. (1), (3) - (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. 1), 3) și 5) din regulament, concurentul electoral, în termen de 3 zile după înregistrare, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. În cazul partidelor politice şi al blocurilor electorale, contul cu mențiunea „Fond electoral” poate fi deschis şi până la înregistrarea concurentului electoral. Încasările mijloacelor bănești pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat. Transferurile mijloacelor bănești de pe acest cont se vor face doar după ce concurentul electoral va fi înregistrat, dar nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, adică nu înainte de a începe campania electorală. În termen de 24 de ore de la deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, concurentul electoral informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală și comunică datele bancare respective.
Conform pct. 631 din regulament, pentru plățile care nu pot fi efectuate prin intermediul contului cu mențiunea „Fond electoral”, dar prevăzute de lege, se utilizează un cont bancar special, în care se transferă sumele de bani necesare din contul cu mențiunea „Fond electoral” pentru destinațiile respective. Despre deschiderea unui cont de card interconectat la contul cu mențiunea „Fond electoral” Comisia Electorală Centrală se notifică în condițiile art. 56 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022.
6.1. În contextul normelor citate, concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, a neglijat dispozițiile legale respective și a prezentat Comisiei informația cu privire la deschiderea contului de card tardiv, pe 17 octombrie 2024, cu 9 zile mai târziu, deși urma să notifice Comisia despre acest fapt la 8 octombrie 2024, iar în legătură cu acest fapt Comisia consideră justificat de a-l atenționa.
III. Cu privire la prezentarea de către concurenții electorali a rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale
7. Conform art. 58 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 76 din Programul calendaristic, concurenții electorali depun rapoartele săptămânal, în ziua de luni – până la ora 23:59:59. Raportul se prezintă după modelul din anexa nr. 6 la regulament.
La situația din 14 octombrie 2024, au prezentat rapoartele privind finanțarea campaniei electorale toți cei 11 concurenți electorali înregistrați.
7.1. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, care l-a desemnat pe candidatul Alexandr Stoianoglo, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 2 844 174,70 lei și venituri în sumă de 536 139,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 208 299,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 177 841,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr.133/2016, în sumă de 149 999,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 536 139,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 8 octombrie 2024, 9 octombrie 2024, 10 octombrie 2024, 11 octombrie 2024 și 14 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 102 112,75 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 311 419,05 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 480 820,74 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de deplasare în străinătate, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 1 899 492,96 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 808 de voluntari în sumă totală evaluată la 476 013,80 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 1.
7.2. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 1 039 554,24 lei și venituri în sumă de 2 063 003,00 lei, dintre care: din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 157 250,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 467 953,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 30 800,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă de 301 400,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 1 105 600,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 2 063 003,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 9 octombrie 2024, 11 octombrie 2024 și 14 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 125 500,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 38 500,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 2 898 919,02 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de deplasare în străinătate, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 203 638,22 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 1 363 de voluntari în sumă totală evaluată la 122 430,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 2.
7.3. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 183 889,45 lei și venituri în sumă de 1 772 560,64 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 52 300,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 1 265 390,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 402 870,64 lei și din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016, în sumă de 52 000,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 1 772 560,64 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 7 octombrie 2024, 9 octombrie 2024, 10 octombrie 2024, 11 octombrie 2024 și 12 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral, se constată sume în mărime totală de 201 000,00 lei din partea donatorilor: Buzuleac Gheorghe, Postolache Gheorghe, Opalca Dumitru, Opalca Alexandru, Prihodico Veaceslav, Ghermanov Vitali, Popa Sergiu, Salutanu Cristina, Balan Vladimir, Musteata Anatoli, Focsa Dionisie, Mutruc Maria, Lisa Ion, Alexandr Arabadji, Mancos Alexandru, Barancenco Oleg, Chiperi Nadejda, Stepanova Oksana, Varvariuc Tatiana, Crijanovscaia Nonna, Socol Elena, Eriomina Svetlana, Morari Olga, Rosca Ion, Ciubuc Petru, care au fost rambursate acestora. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 45 418,26 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 637 302,21 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 319 147,88 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 853 de voluntari în sumă totală evaluată la 706 625,20 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 3.
7.4. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 79 207,22 lei și venituri în sumă de 263 569,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 263 569,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 14 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei tardiv. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 310 815,38 lei, dintre care pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică, comision bancar si alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 31 960,84 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 41 de voluntari în sumă totală evaluată la 28 085,00 lei.
În context, de reținut că, în corespundere cu art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. În acest sens, concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, a depus declarațiile respective tardiv și pentru prezentarea lor cu întârziere Comisa urmează să-i aplice o sancțiune.
De reamintit că, anterior, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Vasile Tarlev a prezentat raportul final privind finanțarea activității grupului de inițiativă cu încălcarea prevederilor art. 58 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022 și ale pct. 71 din regulament, fapt constatat prin hotărârea nr. 2986 din 1 octombrie 2024, în legătură cu aceasta fiindu-i aplicată măsura atenționării. Ulterior, prin hotărârea nr. 3065 din 12 octombrie 2024, deja concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a fost sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (5) și alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 subpct. (6), pct. 63 din regulament, iar prin hotărârea nr. 3123 din 18 octombrie 2024 sancționat repetat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor pct. 631 din regulament, de asemenea prin aceeași hotărâre sancționat cu avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 și complementar lipsit de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 12 luni, începând cu luna noiembrie 2024.
În circumstanțele descrise, Comisia constată un comportament continuu al concurentului electoral numit de încălcare a condițiilor și modului de susținere financiară, pentru care, drept consecință, Comisia consideră justificat de a-i aplica o nouă sancțiune a avertismentului în legătură cu nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament.
Comisia reține și art. 54 alin. (6) lit. d) din Codul electoral 325/2022, conform căruia concurenților electorali li se interzice să folosească fonduri financiare și materiale nedeclarate sau să depășească cheltuielile peste plafonul general, stabilit de Comisia Electorală Centrală. În caz de încălcare a acestor prevederi, în temeiul art. 102 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/20222, poate fi aplicată sancțiunea privind anularea înregistrării prin hotărârea organului electoral care a înregistrat subiectul electoral.
În contextul normelor citate, Comisia constată și de această dată nedeclararea și nereflectarea mijloacelor financiare în mărime de 627 500,00 lei, pentru care concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care a desemnat candidatul Vasile Tarlev, a beneficiat de materiale promoționale de la agentul economic „Bluestone” S.R.L.
În consecință, Comisia constată o încălcare continuă a prevederilor legale și acest fapt urmează să fie luat în calcul în cumul la examinarea rapoartelor finale.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 4.
7.5. Raportul prezentat de către candidatul independent, Irina Vlah, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 388 874,27 lei și venituri în sumă 971 300,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 971 300,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 8 octombrie 2024, 10 octombrie 2024 și 11 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 72 000,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 2 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 1 347 389,44 lei, dintre care cheltuieli pentru locațiunea, întreținerea și funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 12 784,83 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 342 de voluntari în sumă totală evaluată la 150 858,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 5.
7.6. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 25 721,30 lei și venituri în sumă de 370 400,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 110 400,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 245 000,00 lei și mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr.133/2016 în sumă de 15 000,00. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 370 400,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 7 octombrie 2024, 8 octombrie 2024, 9 octombrie 2024 și 11 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. Conform registrului donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite în conformitate cu prevederile Codului electoral se constată o sumă în mărime de 30 000,00 lei primită la 8 octombrie 2024 de la donatorul Melega Valentina și o altă sumă de 10 000,00 lei primită la 9 octombrie 2024 de la donatorul Pislari Anastasia, care au fost rambursate. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate 1 540,00 lei și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 2 251,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 353 802,26 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 42 319,04 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 135 de voluntari în sumă totală evaluată la 85 050,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 6.
7.7. Raportul prezentat de către candidatul independent, Andrei Năstase, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 898 912,67 lei și venituri în sumă de 19 150,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din afara țarii. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 19 150,00 lei depusă în contul „Fond electoral” pe 8 octombrie 2024 a fost prezentată Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 81 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 448 994,91 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 469 067,76 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 90 de voluntari în sumă totală evaluată la 54 000,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 7.
7.8. Raportul prezentat de către concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 59 760,50 lei și venituri în sumă de 50 121,08 lei, din mijloace financiare din surse publice în sumă de 40 000,00 lei. Declarația privind mijloacele bănești în mărime de 40 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 11 octombrie 2024 a fost prezentată Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la cheltuieli în sumă de 10 121,08 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 99 239,80 lei, dintre care pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor, pentru consultanță politică și electorală, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 520,70 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 92 de voluntari în sumă totală evaluată la 29 900,00 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 8.
7.9. Raportul prezentat de către candidatul independent, Victoria Furtună, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 40 817,71 lei și venituri în sumă de 241 212,50 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 58 000,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 183 212,50 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 241 212,50 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 7 octombrie 2024, 9 octombrie 2024 și 10 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 7 800,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 200 847,65 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 81 182,56 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține valoarea zero.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 9.
7.10. Raportul prezentat de către candidatul independent, Tudor Ulianovschi, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 7 028,57 lei și venituri în sumă de 64 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 64 000,00 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 7 octombrie 2024, 8 octombrie 2024 și 10 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 3 878,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 70 663,18 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 365,39 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 7 voluntari în sumă totală evaluată la 3 125,01 lei.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 10.
7.11. Raportul prezentat de către candidatul independent, Natalia Morari, conține date despre sold la începutul perioadei în sumă de 1545,12 lei și venituri în sumă de 514 515,79 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 277 000,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 163 815,79 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de 73 700,00 lei. Declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 514 515,79 lei depuse în contul „Fond electoral” pe 8 octombrie 2024, 9 octombrie 2024, 10 octombrie 2024 și 11 octombrie 2024 au fost prezentate Comisiei. Totodată, este de menționat că Declarația pentru donația primită la data de 9 octombrie 2024 în sumă de 35 000,00 lei a fost prezentată Comisiei, tardiv, prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1247 din 22 octombrie 2024. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 47 131,56 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 510 804,55 lei, dintre care pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, cheltuieli pentru combustibili/carburanți și transport și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 5 256,36 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 272 voluntari în sumă totală evaluată la 278 102,68 lei.
În context, de reținut că, în corespundere cu art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct.63 din regulament, utilizarea mijloacelor financiare din contul „Fond electoral” poate fi efectuată doar după declararea lor în scris la Comisia Electorală Centrală. Candidatul independent, Natalia Morari, a declarat aceste mijloace tardiv, deci nu a respectat această dispoziție legală.
Anterior, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari a expediat Comisiei raportul ce conținea informații incomplete privind datele cu caracter personal ale unui donator, contrar prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. c), 58 alin.(1) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 și 36 din regulament, care stabilesc condițiile și modul de susținere financiară a grupurilor de inițiativă, fapt constatat prin hotărârea nr. 2879 din 16 septembrie 2024. În legătură cu aceasta, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea candidatului Natalia Morari a fost atenționat asupra obligației de a respecta prevederile art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. c), 58 alin.(1) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 și 36 din regulament, care stabilesc condițiile și modul de susținere financiară a grupurilor de inițiativă.
Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare și abaterile de la prevederile legale referitoare la finanțarea activității grupului de inițiativă, Comisia consideră rezonabil de a atenționa candidatul independent, Natalia Morari, asupra obligației de a respecta art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.63 din regulament.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 11.
8. În conformitate cu art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral, prin platforma de interoperabilitate MConnect ce permite schimbul de date în cadrul sectorului public, precum și între sectorul public și cel privat, Comisia a verificat dacă există sau nu restricții stabilite de lege în privința a cinci donatori persoane juridice, care figurează în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de concurenții electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” și candidatul independent, Natalia Morari.
În contextul normelor vizate, Comisia a constatat abateri, și anume restanțe față de bugetul public național în cazul entităților I.I. „Iacupov Natalia”, I.I. „Balan Ala”și I.I. „Coșcodan Ana”, care au făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu.
Comisia va solicita suplimentar Serviciului Fiscal de Stat să prezinte informația privind lipsa sau existența restanțelor față de bugetul public național la data efectuării donațiilor de către persoanele juridice respective.
Subsidiar, au fost constatate abateri de la prevederile art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral în cazul următoarelor persoane juridice care au făcut donații concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, după cum urmează:
- CRELICONS&CO S.R.L., care a făcut o donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluată la 500,00 lei;
- S.R.L. „DUO-EGO”, care a făcut o donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluată la 500,00 lei;
- NET ADV S.R.L., care a făcut o donație sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluată la 500,00 lei.
Aceste trei persoane juridice au avut în ultimii trei ani înainte de începerea perioadei electorale încheiate contracte de achiziții publice de lucrări, bunuri sau servicii în sensul Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice sau care au beneficiat de ajutoare de stat în sensul Legii nr. 139/2012 cu privire la ajutorul de stat.
Prin urmare, în corespundere cu prevederile art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, sumele primite cu încălcarea prevederilor alin. (4) pct. 2) urmează a fi virate în bugetul de stat, în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale.
9. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acesta. În cazul existenței suspiciunilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale.
Prin aceeași platformă de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează donatorii care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale prezentate de următorii concurenți electorali: Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, Partidul politic „Partidul Nostru” care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi”, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, candidatul independent, Victoria Furtună și candidatul independent, Natalia Morari.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Dubin Alexandru |
m |
nu |
1978 |
Mediasucces S.R.L. |
Administrator |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
60 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2 |
Secara Vitalii |
m |
nu |
1974 |
Rihpangalfarma S.R.L. |
Manager Dezvoltare |
nu |
salariu |
10.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
3 |
Goinic Cristina |
f |
nu |
1981 |
Birou Notarial |
Notar |
nu |
salariu |
10.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Nostru”, care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Crismaru Constantin |
m |
nu |
1970 |
Truck Log S.R.L. Italia |
Șofer |
nu |
salariu |
07.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
76 600,00 |
2 |
Politov Vladimir |
m |
da |
1990 |
S.A. Granat-MCI |
Antreprenor |
nu |
Din contracte de locațiune |
08.10.2024 |
0,00 |
82 000,00 |
0,00 |
0,00 |
3 |
Șmulschii Ghenadie |
m |
nu |
1972 |
Primăria mun. Bălți |
Viceprimar mun. Bălți |
da |
salariu |
08.10.2024 |
0,00 |
46 000,00 |
0,00 |
0,00 |
4 |
Voloshenko Lyudmila |
f |
nu |
1979 |
D&DR Grup S.R.L. |
Fondator |
nu |
devidende |
08.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 |
Guzun Sergiu |
m |
nu |
1984 |
Tereannet S.R.L. |
Dezvoltator web |
nu |
salariu |
08.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
6 |
Guțu Filip |
m |
da |
1990 |
Helptype S.R.L. |
Designer web |
nu |
Salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
7 |
Coleadin Nelea |
f |
nu |
1996 |
Invitro S.R.L. |
Registrator medical |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
8 |
Tribusean Ludmila |
f |
nu |
1984 |
Tereannet S.R.L. |
Contabil |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
9 |
Guțu Ghenadie |
m |
nu |
1984 |
Tereannet S.R.L. |
Dezvoltator web |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
10 |
David Anatoly |
m |
da |
1989 |
Tereannet S.R.L. |
Dezvoltator web |
nu |
Salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
11 |
Țurcan Mihail |
m |
nu |
1980 |
M.T.BTP,22 Bis rue Saint Denis, France |
Electrician |
nu |
salariu |
03.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
75 000,00 |
12 |
Alexandrov Victor |
m |
nu |
1986 |
QBS Construction LTD |
Specialist de construcții |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 200,00 |
13 |
Politov Vitalie |
m |
nu |
1986 |
Temporar neangajat |
Temporar neangajat |
nu |
Din contracte de locațiune |
10.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
14 |
Guma Victoria |
f |
nu |
1964 |
Temporar neangajată |
Temporar neangajată |
nu |
Vânzarea imobilului (venit din creșterea de capital) |
10.10.2024 |
0,00 |
82 200,00 |
0,00 |
0,00 |
15 |
Ivanțoc Luiza |
f |
nu |
1999 |
HC Facility Management LTD, Marea Britalie |
Manager resurse umane |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 200,00 |
16 |
Cristofor Ana Dumitru |
f |
nu |
1989 |
Grid Dinamics S.R.L. |
Temporar neangajată |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donației făcute de către donatorul pe nume Coleadin Nelea.
În ceea ce privește veniturile înregistrate pe parcursul anului 2023 pe teritoriul Republicii Moldova ale donatorului Coleadin Nelea, Comisia a constatat venituri totale înregistrate pe parcursul anului 2023 în sumă de 123 927,37 lei, adică plafonul de 30% este depășit cu 12 821,79 lei.
Comisia menționează că, potrivit art. 57 alin. (5) din Codul electoral nr. 325/2022, donațiile făcute peste plafoanele stabilite urmează a fi virate în bugetul de stat în baza hotărârii Comisiei Electorale Centrale, prezentându-i dovada.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate candidatului independent, Irina Vlah, este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Sichin Alexandru |
m |
nu |
1995 |
ICS DRA Draxxilmax |
Expert inginer în industrie |
nu |
salariu |
07.10.2024 |
0,00 |
60 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2 |
Rosipanu Diana |
f |
nu |
1983 |
IM DRC Drumuri |
Director executiv |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
3 |
Rosipanu Dumitru |
m |
nu |
1975 |
Asociația Obstească |
Jurist |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
60 000,00 |
0,00 |
0,00 |
4 |
Agachi Vadim |
m |
nu |
1967 |
Prim Energo S.R.L. |
Director |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
70 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 |
Lucov Vladislav |
m |
nu |
1994 |
Î.M. Arobs Software |
Programator |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
6 |
Visnevshi Alexei |
m |
nu |
1972 |
MoldovaTransGaz |
Inginer |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
7 |
Shaida Mycola |
m |
nu |
1980 |
Vatrom-Agro S.R.L. |
Conducător |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale, cu excepția donației în mărime 80 000,00 lei efectuate la 11 octombrie 2024 de cet. Shaida Mycola, care nu este cetățean al Republicii Moldova.
Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1183 din 20 octombrie 2024, candidatul independent, Irina Vlah, a prezentat Comisiei informația privind rambursarea la data de 15 octombrie 2024 a sumei de 80 000,00 lei persoanei pe numele Shaida Mycola.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Ursoi Aliona |
f |
nu |
1984 |
Mediapark S.R.L. |
Manager de proiecte |
nu |
salariu |
08.10.2024 |
0,00 |
45 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2 |
Zmuncila Ion |
m |
nu |
1967 |
Bucuria Dulce S.R.L. |
Administrator |
nu |
salariu |
11.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate candidatului independent, Victoria Furtună, este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Oprea-Bîtcă Tatiana |
f |
nu |
1984 |
Etalonus Grup S.R.L. |
Supraveghetor de magazin |
nu |
salariu |
07.10.2024 |
0,00 |
58 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2 |
Marginean Aurel |
m |
nu |
1972 |
Smyths Toys, Germany |
Supraveghetor tehnical |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
62 000,00 |
3 |
Harabagiu Ion |
m |
nu |
1989 |
Next Stand SAS, Italia |
Montator |
nu |
salariu |
10.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 000,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.
Informația detaliată despre donatorii și sumele donate candidatului independent, Natalia Morari, este dată în tabelul ce urmează.
Nr. d/o |
Numele, prenumele donatorului |
Sex (masculin / feminin) |
Membru (da/nu) |
Ziua, luna și anul nașterii |
Locul de muncă |
Funcția deținută (ocupația/genul de activitate) |
Statut special, în sensul Legii nr.133/2016 (da/nu) |
Sursa de venit |
Data încasării |
Suma donației (lei) |
|||
Persoane fizice cu venituri din țară |
Persoane fizice cu venituri din străinătate |
||||||||||||
în numerar |
prin transfer |
în numerar |
prin transfer |
||||||||||
1 |
Ceban-Puzircov Evghenii |
m |
nu |
1996 |
Liber profesionist |
Agent imobil |
nu |
onorariu |
09.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
81 815,79 |
2 |
Malai Anastasia |
f |
nu |
1993 |
Media Sapjens S.R.L. |
Redactor |
nu |
salariu |
09.10.2024 |
0,00 |
56 000,00 |
0,00 |
0,00 |
3 |
Bondarciuc Alexandr |
m |
nu |
1976 |
Biroul Asosiat de Avocați „Avoprim” |
Șeful Biroului |
nu |
onorariu |
10.10.2024 |
0,00 |
82 000,00 |
0,00 |
0,00 |
4 |
Iurcu Grigore |
m |
nu |
1978 |
Peste hotare |
Inginer |
nu |
salariu |
10.10.2024 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
82 000,00 |
5 |
Malai Ion |
m |
nu |
1997 |
BC Moldincombank S.A. |
Inginer DevOps superior |
nu |
salariu |
10.10.2024 11.10.2024 |
0,00 |
80 000,00 |
0,00 |
0,00 |
Ca urmare a verificărilor efectuate, se constată că donațiile indicate în tabel sunt în corespundere cu prevederile legale.
10. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă, prin mijloace electronice, Comisia Electorală Centrală despre rulajul mijloacelor bănești și soldul în conturile bancare respective. În acest sens, toate instituțiile bancare, la care și-au deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” concurenții electorali: Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” care l-a desemnat pe candidatul Alexandr Stoianoglo, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” care l-a desemnat pe candidatul Maia Sandu, Partidul politic „Partidul Nostru” care l-a desemnat pe candidatul Renato Usatîi, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, candidatul independent, Irina Vlah, Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” care l-a desemnat pe candidatul Ion Chicu, candidatul independent, Andrei Năstase, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, candidatul independent, Victoria Furtună, candidatul independent, Tudor Ulianovschi, și candidatul independent, Natalia Morari, și-au onorat obligațiunea de a prezenta informația cu privire la rulajul mijloacelor bănești în acest cont.
11. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către participanții la referendum au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/„Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Alegeri prezidențiale din 20.10.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În temeiul art. 26, 32, 51, 53-59, 54 alin. (1), 56 alin. (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
1. Se ia act de informația cu privire la deschiderea contului de card bancar cu mențiunea „Fond electoral”, prezentată de concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu.
2. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 14 octombrie 2024 privind finanțarea campaniei electorale menționate în subpunctele 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7, 7.8, 7.9, 7.10 și 7.11 din partea motivată a prezentei hotărâri.
3. Se atenționează concurentul electoral, Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, care l-a desemnat pe candidatul Octavian Țîcu, asupra obligației de a respecta prevederile pct. 631 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023.
4. Se atenționează candidatul independent, Natalia Morari, asupra obligației de a respecta prevederile art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023.
5. Se aplică sancțiunea avertismentului concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul pentru Viitorul Moldovei”, care l-a desemnat pe candidatul Vasile Tarlev, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 63 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023.
6. Se somează Partidul politic „Partidul Nostru” să verse în bugetul de stat suma de 12 821,79 lei, primită ca donație de la cet. Coleadin Nelea cu încălcarea prevederilor art. 57 alin. (4) pct. 1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct.31 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023 (fapt constatat la pct. 9 din partea motivată a prezentei hotărâri) precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 1 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumei menționate.
7. Se somează Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” să verse în bugetul de stat sumele de 500,00 lei, 500,00 lei și 500,00 lei, primite ca donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață de la CRELICONS&CO S.R.L., S.R.L. „DUO-EGO” și NET ADV S.R.L. cu încălcarea prevederilor art. 54 alin. (5) lit. d) din Codul electoral nr. 325/2022 (fapt constatat la pct. 8 din partea motivată a prezentei hotărâri), precum și să informeze despre măsurile întreprinse până la ora 17:00 a zilei de 1 noiembrie 2024 și să prezinte documentele ce confirmă virarea în bugetul de stat a sumelor menționate.
8. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.
9. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 29 octombrie 2024
Nr. 3150