Nr. 2751 - pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”  pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024

  • 29.08.2024
  • 423
  • 0

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea rezultatelor Raportului privind controlul finanțării

Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”

 pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024

 

Conform art. 26 alin. (1) lit. d) și f), 59 din Codul electoral nr. 325/2022 în coroborare cu prevederile capitolului VI secțiunea a 3-a din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, precum și ale capitolului VI secțiunea a 4-a din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023, în calitate de organ independent de supraveghere şi control privind finanțarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală realizează controlul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale ale concurenților electorali, din oficiu sau la sesizare, după care adoptă o hotărâre prin care aprobă rezultatele raportului de control.

Examinând Raportul privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”  pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024, întocmit de grupul de control în data de 7 august 2024, Comisia constată și reține următoarele aspecte de fapt și de drept:

1. Prin hotărârea nr. 2497 din 2 mai 2024 (pct. 3 al dispozitivului), Comisia Electorală Centrală a inițiat controlul financiar în privința Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” (denumit în continuare partidul) pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024. Controlul a vizat inclusiv verificarea conformității susținerii materiale directe și indirecte, de către Asociația Obștească „Next Generation” (adresa juridică: mun. Chișinău, bd. Cuza-Vodă, nr. 3/2a, ap. 103) afiliată partidului și de către reprezentanții acesteia, a domnului Oleg Lisnic, concurent electoral din partea partidului la funcția de primar al comunei Târnova, raionul Dondușeni.

2. La 3 mai 2024, Comisia a expediat hotărârea nr. 2497/2024 spre informare la adresa electronică a partidului. Conform pct. 4 al dispozitivului acesteia, partidul urma să fie notificat suplimentar despre data începerii controlului.

3. Pe 7 mai 2024 a fot emisă dispoziția președintei Comisiei Electorale Centrale nr. 49-a din aceeași dată „Cu privire la aspectele de procedură în legătură cu efectuarea controlului finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE””, prin care partidul a fost notificat privind efectuarea controlului finanțării acestuia la sediul Comisiei Electorale Centrale pentru perioada 01 ianuarie – 30 aprilie 2024, care se va desfășura în perioada 14 mai – 15 iulie 2024. Dispoziția i-a fost adusă la cunoștința partidului prin adresa nr. CEC-8/4987 din 10 mai 2024.

4. Pe 16 mai 2024, prin adresa nr. CEC-8/5004 din aceeași dată, partidul a fost notificat suplimentar despre inițierea misiunii de control, fiind invitați președintele și trezorierul acestuia la sediul Comisiei pentru participare la ședința de înfățișare stabilită pentru data de 20 mai 2024, în vederea prezentării setului de acte necesar desfășurării controlului.

5. La 20 mai 2024, a avut loc prima ședință organizatorică  a grupului de control la care s-a prezentat doar trezorierul partidului, Ponomariova Evelina. La ședința de înfățișare au fost stabilite etapele principale de desfășurare a controlului, fiind examinate preliminar documentele și alte informații privind finanțarea activității partidului prezentate de către trezorierul partidului.

6. Ca urmare a analizei actelor prezentate., grupul de control a stabilit că acestea nu corespund întocmai cerințelor, fiind explicate trezorierului tipurile de acte și documentele ce urmează a fi prezentate atât în original, cât și în copii autentificate, precum și în format electronic pentru a putea fi verificată semnătura electronică aplicată pe acestea.

 7. De asemenea, în cadrul ședinței de înfățișare au fost stabilite modalitatea și timpul audierii persoanelor responsabile de finanțe, precum și convocarea următoarei ședințe în data de 27 mai 2024, ora 14.00.

8. Prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/14124 din 27 mai 2024, trezorierul partidului, Evelina Ponomariova, a solicitat Comisiei amânarea ședinței pentru data de 28 mai 2024, invocând motive de sănătate.

9. La 28 mai 2024, trezorierul partidului, Ponomariova Evelina, s-a înfățișat la sediul Comisiei Electorale Centrale, unde a prezentat grupului de control acte care făceau parte din lista celor solicitate prin adresa nr. CEC-8/5004 din 16 mai 2024, cu întocmirea actului de predare-primire a următoarelor documente:

 

1) hotărârile de înregistrare din 12 mai 2023 și 26 iunie 2023, în copii autentificate pe 2 file;

2) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice, în copie autentificată pe 1 filă;

3) 8 contracte de locațiune a sediilor din localitățile Basarabeasca, Nisporeni, Ștefan Vodă, Vulcănești, Drochia, Briceni, Ceadîr-Lunga, Glodeni, total în copii autentificate pe 37 file;

4)  facturi fiscale, în copii pe 4 file;

5) contracte de comodat nr. 1 (fără dată) din luna decembrie 2023, nr. 2 din 4.11.2023, nr. 5 din 01.12.2023, nr. 6. din 21.11.2023, nr. 7 din 18.12.2023, nr. 8 din 10.12.2023, nr. 9 din 13.12.2023, nr. 10 din 13.12.2023, nr. 11 din 16.12.2023, nr. 11 din 01.01.2024, nr. 12. 02.02.2024, nr. 12 din 12.04.2024 a sediilor din localitățile Ocnița, Edineț, Șoldănești, Anenii Noi, Rîşcani, Criuleni, sectorul Botanica din mun. Chișinău, sectorul Rîşcani din mun. Chișinău, sectorul Centru din mun. Chișinău, sectorul Ciocana (sediul central) din mun. Chișinău, total în copii autentificate pe 44 file;

6) 4 extrase din cont bancar curent, în copii autentificate pe 4 file;

7) demersuri ce confirmă lipsa contului bancar, în copii autentificate pe 3 file;

8) raportul privind gestiunea financiară a partidului pentru perioada 01 ianuarie 2024 - 30 aprilie 2024, în original pe 2 file;

9) anexe la raportul privind gestiunea financiară a partidului pentru perioada 01 ianuarie 2024 - 30 aprilie 2024 în original pe 11 file;

10) registrul de inventar din 5 mai 2024, în copie autentificată pe 1filă;

11) extrasul de registrul de casă şi control din 21 iulie 2023, în copie autentificată pe 9 file;

12) bilanțul situațiilor financiare din 01.01.2024-30.04.2024, în copie autentificată pe 6 file;

            13)  registrul donațiilor de la persoane fizice pentru 01.01.2024 - 30.04.2024 cu valoarea zero „0”, în copie autentificată  pe 1 filă;

            14) registrul donațiilor de la persoane juridice pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024, cu valoarea zero „0”, în copie autentificată pe 1 filă;

             15) registrul donațiilor în numerar pentru 01.01.2024-30.04.2024 cu valoarea zero „0”, în copie autentificată  pe 1 filă;

16) registrul donațiilor de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață pentru 01.01.2024-30.04.2024 evaluate la 92 000,00 lei, în copie autentificată pe 1 filă.

17) registrul donațiilor de la 33 persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață pentru 01.01.2024-30.04.2024, evaluate la 453 474,90 lei, în copie autentificată pe 9 file;

18) registrul persoanelor care desfășoară activitatea de voluntariat pentru perioada 01.01.2024 - 30.04.2024 cu referire la 7 persoane, în copie autentificată pe 1 filă;

19) 7 contracte de voluntariat, în copii autentificate, total pe 7l file;

20)  contract de vânzare-cumpărare cu privire la materialele promoționale nr. 2501 din 25 ianuarie 2024, în copiii autentificate pe 7 file;

21) 4 facturi fiscale din 26.01.2024 şi 29.01.2024, în copii  total pe 4 file;

22) contract de vânzare-cumpărare cu privire la materialele promoționale nr. 24 din 24 martie 2024, în copii autentificate;

23) factură, în copie din 25.03.2024;

24) act de predare-primire din 8 februarie 2024, în original;

25) facturi fiscale din 12.02.2024 şi 23.02.2024, în copii;

26) contract de cesiune a creanței nr. 01A din 18.01.2024, în copie autentificată;

27) contract de remitere a datoriei nr. 07/2024 din 22.01.2024, în copie autentificată;

28) copia autentificată a contractului de preluare a datoriei nr. 6/2024 din 04.01.2024.

 

10. Fiind examinate Raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024 și actele aferente acestuia prezentate, s-a constatat că în compartimentul II („Surse de finanțare”) la rubrica „Veniturile totale” în perioada raportată este înscrisă suma de 545 474,90 lei, acestea fiind venituri obținute doar din donații de la persoane fizice și juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate în bani.

11. Corespunzător, partidul a reflectat „cheltuieli totale” din donații primite de la persoane fizice și juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la prețul de 545 474,90 lei, dintre care:

1) cheltuielile la poziția „proprietăți” evaluate la 378 544,85 lei;

2) cheltuielile la poziția „bunuri” evaluate la 154 430,05 lei;

3) cheltuielile la poziția „servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață” evaluate la 12 500,00 lei.

Soldul mijloacelor bănești la sfârșitul perioadei, conform celor raportate, constituie 0,00 lei.

12. În cadrul examinării celor raportate, în compartimentul III („Venituri”) pct. 2.2 (donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață) au fost identificate donații în perioada de referință sub formă de proprietăți, bunuri sau servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială, cu valori pe fiecare unitate cuprinse între 0,65 lei – 30 000,00 lei, făcute partidului de către 34 persoane fizice și o persoană juridică.

13. Deși la rubrica „Sedii luate în locațiune”, partidul nu a indicat sedii  în locațiune, în compartimentul II („Surse de finanțare”), au fost identificate înscrieri privind existența a 8 sedii luate în locațiune în baza a 8 contracte de locațiune încheiate și a 12 sedii primite în posesie și folosință cu titlu gratuit în baza a 12 contracte de comodat încheiate între persoane fizice și juridice, pe de o parte, și partid în persoana președintelui interimar Parasca Natalia, pe de altă parte. Cu referire la cele 8 și, respectiv, 12 sedii înscrise în compartimentul II („Surse de finanțare”), acestea au fost reflectate la categoria „donații sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață”. Costurile de locațiune sunt evaluate atât de către donator, cât și de către partid.

14. Printre contractele prezentate grupului de control de către partid se numără și două contracte de vânzare-cumpărare, nr. 24 din 24.03.2024 și nr. 2501 din 25.01.2024, conform cărora 18 persoane în calitate de cesionari ai creanței au procurat pentru partid produse de papetărie în formă de ziare, cu suma totală de 154 100,05 lei.

15. Conform art. 26 alin. (4) și (41) din Legea nr. 294/2007, donațiile făcute de o persoană fizică nu pot depăși suma a 6 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv, totodată acest plafon nu poate depăși 30% din venitul anual al donatorului înregistrat pentru anul calendaristic precedent. Respectiv, persoanele care beneficiază de burse sau alte prestații sociale pot face donații cu respectarea plafonului de un salariu mediu pe economie. În baza acestor prevederi legale, prin adresele nr. CEC-8/5252 și nr. CEC-8/5254 din 20 iunie 2024, Comisia a solicitat Casei Naționale de Asigurări Sociale (abreviat – CNAS) și Serviciului Fiscal de Stat (abreviat – SFS), prezentarea informațiilor privind veniturile înregistrate în anul 2023 de către susținătorii partidului (persoane fizice) în număr de 23 de persoane, care în perioada 01.01.2024-30.04.2024 au făcut donații sub formă de proprietăți, bunuri, servicii gratuite sau în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială.

16. SFS, în răspunsul nr. 26-15/2-07/110200 din 27 iunie 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14491 din 28 iunie 2024, a prezentat informația despre veniturile oficial înregistrate pentru anul 2023 ale celor 23 de persoane fizice figurante în calitate de donatori ai partidului în perioada 01.01.2024-30.04.2024. Conform acesteia, 8 din cele 23 persoane pe parcursul anului 2023 nu au înregistrat venituri sau au obținut venituri minore. În cazul acestor 8 persoane, grupul de control a stabilit depășirea plafonului admisibil de 30% al donației în raport cu venitul anual al acestora înregistrat pentru anul calendaristic precedent.

17. CNAS, în răspunsul nr. 8945 din 25 iunie 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14439 din 25 iunie 2024, nu a dat curs solicitării de informații, făcând trimitere la faptul că acestea pot fi găsite pe resursele sale publice. Drept urmare, grupul de control a accesat, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale. Conform analizei informațiilor publicate pe platformă, 3 din cele 8 persoane menționate în răspunsul SFS au beneficiat în anul 2023 de prestații sociale sub formă de pensii. Având în vedere că donațiile făcute de aceste 3 persoane nu au depășit un salariu mediu pe economie, în privința lor nu au fost stabilite încălcări. Celelalte 5 persoane nu au beneficiat în anul 2023 de prestări sociale, astfel că în situația acestora a fost constatată depășirea plafonului donației.

18. Prin decizia agentului constatator din cadrul Comisiei Electorale Centrale, în temeiul art. 483 alin. (1) din Codul contravențional, la 25 iulie 2024 au fost pornite și înregistrate procese contravenționale în legătură cu finanțarea ilegală a partidului, manifestată prin depășirea plafonului stabilit de lege, în privința a 5 persoane fizice.

  19. Grupul de control a analizat informațiile de la compartimentul „Noutăți” de pe pagina oficială a partidului: partidulrenastere.md, cele de pe pagina de Facebook a acestuia, precum și informațiile prezentate de către 12 consilii electorale de circumscripție, în a căror sarcină a fost pusă monitorizarea retrospectivă a activității partidului în perioada supusă controlului. În urma acestor acțiuni, au fost identificate activități politice organizate de către conducerea partidului sau la care a participat conducerea și reprezentanții partidului care, în viziunea grupului de control, implicau suportarea de cheltuieli financiare și acestea trebuiau să fie incluse în raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024.

20. În vederea identificării cheltuielilor suportate de partid pentru organizarea și desfășurarea anumitor evenimente politice în perioada 01.01.2024-30.04.2024, dar care nu au fost reflectate în raportul prezentat Comisiei, au fost expediate pe data de 30 iulie 2024 demersuri, cu solicitarea de informații despre contractele și sumele achitate pentru locațiunea încăperilor, către 6 localuri de agrement identificate anterior ca urmare a vizualizării de către membrii grupului de control a postărilor de pe pagina oficială a partidului partidulrenastere.md, a celor de pe pagina de Facebook a acestuia, precum și ale organizațiilor teritoriale ale acestuia despre conferințe ale partidului privind alegerile președinților organizațiilor teritoriale de partid.

21. În urma analizei informațiilor oferite de către administrațiile localurilor unde partidul a organizat evenimente politice, grupul de control a constatat următoarele fapte ce țin de locațiunea încăperilor și încasarea mijloacelor financiare, după cum urmează:

1) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14931 din 1 august 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5482 din 30 iulie 2024, restaurantul „Paradis” din or. Edineț a comunicat despre încasarea la 24 martie 2024 a sumei de 31 000 lei de la o persoană fizică pentru locațiunea în ziua de 24 martie 2024 a sălii restaurantului pentru 150 de persoane;

2) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14938 din 1 august 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5486 din 30 iulie 2024, Centrul Raional de Cultură „Andrei Suruceanu” din or. Orhei a comunicat despre transmiterea la data de 24 februarie 2024 în locațiune unei persoane fizice a sălii mari și a holului, care însă nu a achitat suma de 1 410 lei stabilită conform contractului încheiat cu aceasta;

3) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14901 din 31 iulie 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5485 din 30 iulie 2024, restaurantul „Moldova” din or. Fălești a comunicat despre încasarea sumei de 20 000,00 lei de la o persoană fizică pentru locațiunea la data de 9 martie 2024 a sălii mari;

4) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15018 din 6 august 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5483 din 30 iulie 2024, restaurantul „PRESIDENT” din mun. Bălți a comunicat despre încasarea sumei de 45 000,00 lei de la o persoană fizică pentru locațiunea la data de 17 februarie 2024 a sălii restaurantului în vederea organizării unui eveniment;

5) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15087 din 6 august 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5484 din 30 iulie 2024, restaurantul „Ambasador” din or. Drochia a comunicat despre încasarea sumei de 5 000,00 lei pentru locațiunea la data de 24 martie 2024 a sălii restaurantului în vederea organizării unei întruniri. În răspuns se mai arată că persoanei fizice care a luat în locațiune sala restaurantului i s-a oferit posibilitatea de a o transmite în sublocațiune  partidului pentru organizarea întrunirii;

6) în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15046 din 7 august 2024, la cererea de informații nr. CEC-8/5481 din 30 iulie 2024, restaurantul „Nord” din or. Rîșcani a informat că localul a fost transmis în locațiune la 10 martie 2024 gratis reprezentanților partidului pentru desfășurarea conferinței la care au participat aproximativ 200 de persoane. Deoarece lipsesc actele confirmative privind sumele percepute pentru organizarea și desfășurarea evenimentului în cauză, grupul de control a aplicat metoda comparativă (similar sumei de 25 lei pentru o persoană încasate de restaurantul „Ambasador” din or. Drochia pentru evenimentul desfășurat de partid la 24 martie 2024) și a evaluat aceste cheltuieli la 5 000,00 lei.   

22. În contextul suspiciunilor legate de respectarea legislației fiscale de către Asociația Obștească „Next Generation”, prin adresa nr. CEC-8/5253 din 20 iunie 2024, Comisia a solicitat SFS efectuarea controlului fiscal la această asociație pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024.

  23. În răspunsul SFS nr. 26-10/1-07-125043, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14763 din 22 iulie 2023, Comisia a fost înștiințată că SFS va întreprinde acțiuni de acumulare a informației suplimentare aferente circumstanțelor relatate prin efectuarea vizitei fiscale la Asociația Obștească „Next Generation”, cu aplicarea ulterioară a măsurilor ce se impun.

24. În data de 3 iulie 2024, trezorierul Ponomariova Evelina, aflându-se la sediul Comisiei, a prezentat grupului de control actele lipsă, solicitate anterior de Comisie prin scrisoarea nr. CEC-8/5004 din 16 mai 2024, comunicând că acestea sunt toate actele de care dispune partidul, după cum urmează:

1) factura fiscală seria EAJ000685156 din 30.09.2023, în copie autentificată;

          2) factura fiscală seria EAK000317357 din 31.10.2023, în copie autentificată;

3) factura fiscală seria EAL000010297 din 30.11.2023, în copie autentificată;

4) factura fiscală seria EAM000869690 din 29.02.2024, în copie autentificată;

5) contract de preluare a datoriei nr. 1/2024 din 01.03.2024, în copie autentificată;

6) actul de verificare dintre Publicația periodică Makler S.R.L. și partid, în copie autentificată pe una filă.

25. În data menționată, conform celor convenite între grupul de control și trezorierul Ponomariova Evelina, a fost fixată o altă întrunire pentru data de 9 iulie 2024, ora 09:00, la care urma să se prezinte și președintele partidului, Parasca Natalia. Suplimentar la cele convenite, în contextul în care grupul de control nu a primit un răspuns din partea Asociației Obștești „Next Generation” la adresările anterioare ale Comisiei cu privire la prezentarea de informații  privind veniturile înregistrate și cheltuielile suportate de către asociație în perioada 01.01.2024-30.04.2024, precum și actele confirmative, trezorierului Ponomariova Evelina, sub semnătură olografă, i-au fost înmânate două adrese, cu nr. CEC-8/5200 din 12 iunie 2024 și nr. CEC-8/5214 din 17 iunie 2024 (ambele fiind în copii autentificate), pentru a fi transmise Asociației Obștești „Next Generation”.

26. Prin scrisoarea nr. CEC-7/14572 din 8 iulie 2024, președintele interimar Natalia Parasca a comunicat despre imposibilitatea de a se prezenta la ședința preconizată pentru data de 9 iulie 2024, invocând motive de sănătate. De asemenea, a menționat că, în cazul unei posibilități ulterioare de a se prezenta la sediul Comisiei împreună cu trezorierul partidului, va informa suplimentar Comisia.  

27. În situația în care grupul de control nu dispunea de toate informațiile solicitate, la fel și fiind în imposibilitatea de a constata veridicitatea cheltuielilor indicate în raport, prin dispoziția nr. 71-a din 10 iulie 2024 „Cu privire la modificarea dispoziției nr. 49-a din 7 mai 2024 cu privire la aspectele de procedură în legătură cu efectuarea controlului finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, termenul de efectuare a controlului a fost extins până la data de 7 august 2024. Despre termenul extins partidul a fost notificat prin adresa nr. CEC-8/5335 din 15 iulie 2024.

28. Totodată, prin aceeași adresă, președintelui interimar Natalia Parasca și trezorierului Evelina Ponomariova li s-a comunicat despre fixarea unei noi ședințe a grupului de control pentru data de 25 iulie 2024, ora 09:00.

29. Prin răspunsul partidului, înregistrat sub nr. CEC-7/14805 din 24 iulie 2024, Comisia a fost informată despre imposibilitatea președintelui și trezorierului de a se înfățișa la ședința planificată pentru data de 25 iulie 2024, ora 09:00, ca motiv de neprezentare fiind invocată aflarea acestora în concediu. În răspuns se mai menționează că partidul este disponibil să prezinte toate informațiile necesare și să conlucreze eficient cu grupul de lucru, cu condiția formulării și prezentării de către grupul de control a tuturor întrebărilor în formă scrisă, dând asigurări că într-un timp cât se poate de restrâns va oferi un răspuns și va prezenta actele suplimentare necesare.

30. Prin adresa nr. CEC-8/5451 din 29 iulie 2024, Comisia a comunicat partidului că a luat act de răspunsul acestuia nr. CEC-7/14805 din 24 iulie 2024, subliniind totodată că în cadrul controlului s-au constatat acțiuni și activități politice care, în opinia Comisiei, implicau iminent cheltuieli financiare și care nu se regăsesc în raportul privind gestiunea financiară din 28 mai 2024. De asemenea, Comisia i-a atras atenția partidului că el nu a prezentat grupului de control toate informațiile necesare și documentele justificative în legătură cu finanțarea acestor activități, situație care împiedică efectuarea controlului în termenul stabilit, astfel solicitându-i să prezinte, până la ora 15:00 a zilei de 1 august 2024, un răspuns detaliat referitor la cheltuielile suportate pentru organizarea și desfășurarea a 19 activități (eșantion cu cele mai relevante) din cele identificate de Comisie, care au avut loc în perioada 01.01.2024-30.04.2024, precum și originalele documentelor justificative care confirmă cheltuielile suportate sau explicațiile în scris privind lipsa acestor cheltuieli în raport. Subsidiar, Comisia a solicitat președintelui interimar Natalia Parasca și trezorierului Evelina Ponomariova să se prezinte ambele la sediul Comisiei Electorale Centrale în ziua de 2 august 2024, ora 11:00, având la dispoziție documentele solicitate anterior de grupul de control.

         31. Prin adresa nr. CEC-7/14941 din 1 august 2024, președintele interimar Natalia Parasca a informat grupul de control despre lipsa cărorva cheltuieli suportate în contextul celor 19 activități identificate urmare a controlului efectuat, reflectate în demersul Comisiei nr. CEC - 8/5451 din 29 iulie 2024.

32. În fapt, pentru perioada supusă controlului, 01.01.2024-30.04.2024, s-a constatat implicarea de mijloace financiare, mai cu seamă pentru organizarea și desfășurarea evenimentelor politice, total estimate la 476 336 lei, dar care nu au fost reflectate sub formă de cheltuieli în raportul privind gestiunea financiară. Această sumă în mărime de 476 336 lei include:

1) mijloacele financiare în mărime de 107 410 lei achitate sau care urmau a fi achitate pentru locațiunea localurilor (restaurantele „Paradis”, „PRESIDENT”, „Ambasador”, „Moldova”, Centrul Raional de Cultură „Andrei Suruceanu”);

2) mijloacele financiare în mărime de 93 250,00 lei pentru deplasarea reprezentanților partidului pe teritoriul Republicii Moldova (calculul estimativ efectuat are la bază prețul minim al cheltuielilor de transport - 25 lei, tur-retur pentru 3730 de persoane);

3) mijloacele financiare în mărime 48 360,00 lei pentru deplasarea reprezentanților partidului peste hotarele țării în orașul Sofia, Bulgaria (calculul estimativ efectuat are la bază prețul minim al cheltuielilor de transport - 110 euro (2015 lei), tur-retur pentru 24 de persoane);

4) mijloacele financiare în mărime 10 000,00 lei pentru deplasarea reprezentanților partidului peste hotarele țării în orașul Soci, Federația Rusă, (calculul estimativ efectuat are la bază prețul minim al cheltuielilor de transport - 500 lei, tur-retur pentru 20 de persoane);

5) mijloacele financiare în mărime de 198 816,00 lei pentru deplasarea reprezentanților partidului peste hotarele țării în orașul Moscova, Federația Rusă (calculul estimativ efectuat are la bază prețul minim al cheltuielilor de transport - 654 euro (12 426 lei), tur-retur pentru 16 persoane);

6) mijloacele financiare în mărime de 12 500,00 lei pentru confecționarea legitimațiilor de partid, de protocol și locațiunea utilajului acustic (calculul estimativ efectuat are la bază  prețul de 20 lei pentru confecționarea unei legitimații de serviciu, pentru 475 de persoane și cheltuieli de locațiune a monitoarelor și boxelor în 3 cazuri a câte 1000 lei pentru eveniment);

7) mijloacele financiare în mărime de 6 000,00 lei pentru desfășurarea marșului automobilistic dedicat Zilei eliberării or. Bălți (calculul estimativ efectuat are la bază suma de  200 lei pentru 30 unități de transport).

33. Deci, cheltuielile suportate de partid în mărime totală de 476 336 lei,  dar nereflectate în raportul prezentat Comisiei, se consideră în proporții mari, conform art. 126 din Codul penal, întrucât acestea depășesc 20 salarii medii pe economie, adică 274 000,00 lei.

34. La 7 august 2024, fiind finalizat controlul finanțării partidului, grupul de control a întocmit Raportul cu privire la rezultatele controlului finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024, act aprobat și semnat la 8 august 2024 de membrii acestuia.

35. În raportul cu privire la rezultatele controlului finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 01 ianuarie 2024 – 30 aprilie 2024 se constată o eroare tehnică ce ține de mărimea totală estimativă a cheltuielilor constatate de către grupul de control. Respectiv în loc de cifra eronată 446 250 lei, se introduce cifra corectă de 476 336  lei.

36. După semnarea raportului de control, partidul a înaintat o notă informativă, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15095 din 8 august 2024, suplimentară celei cu nr. CEC-7/14941 din 1 august 2024, la aceasta fiind anexate 6 contracte privind luarea în locațiune a 6 localuri de agrement, prin care de fapt a recunoscut organizarea și desfășurarea în perioada 01.01.2024-30.04.2024 a mai multor evenimente politice, acțiuni care implicau suportarea de cheltuieli, dar pe care nu le-a comunicat Comisiei Electorale Centrale, precum și care nu au fost reflectate în raportul privind gestiunea financiară prezentat Comisiei la 28 mai 2024.

37. În nota informativă partidul mai menționează că sala restaurantului „Nord” din or. Rîșcani, în care a fost desfășurat evenimentul politic din 10 martie 2024, a fost oferită cu titlu gratuit de către restaurant persoanei fizice Anton Osadciuc, iar din motivul lipsei actelor confirmative cu privire la serviciul prestat, acest lucru nu a fost posibil de reflectat în evidența contabilă.

38. Comisia atestă că grupul de lucru, la examinarea contractelor sus-menționate, a luat în calcul faptul prezentării întârziate a acestora și a considerat rezonabil că acestea au fost întocmite și semnate după data de 1 august 2024, dată la care partidul a înaintat nota informativă nr. CEC-7/14941, situație care explică lipsa în raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024 prezentat Comisiei la 28 mai 2024 a unor cheltuieli suportate conform acestor contracte, precum și neprezentarea acestora pe parcursul efectuării misiunii de control, adică la 28 mai 2024 și 3 iulie 2024, date la care partidul a transmis (a se vedea mai sus pct. 9 și 24) și susținea că acestea ar fi toate actele de care dispune. Comisia mai reține că partidul nu a menționat existența contractelor vizate nici la data de 1 august 2024, când prin răspunsul nr. CEC-7/14941 a informat grupul de control că nu a suportat cheltuieli în legătură cu întrunirile sale de partid organizate în municipiile Bălți și Orhei, precum și în orașele Fălești, Rîșcani, Edineț, Drochia și Ocnița,

39. Comisia apreciază ca fiind juste constatările grupului de control în ceea ce privește întocmirea și semnarea după data de 1 august 2024 a tuturor contractelor prezentate la 8 august 2024 de către partid, care au la bază analiza din care rezultă caracterul tipizat al acestora, admiterea acelorași greșeli privind numărul de ordine de înregistrare a acestora, data desfășurării evenimentelor, precum și răspunsul dat de partid nr. CEC-7/14941 din 1 august 2024, unde se menționează că partidul ar avea o restanță față de proprietarul sălii din or. Rîșcani, iar achitarea către acesta urma să fie efectuată după emiterea facturii fiscale, pe când ulterior, prin demersul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15095 din 8 august 2024, informează că sala din or. Rîșcani a fost oferită gratis persoanei fizice Anton Osadciuc.

40. Neconcordanțe în ceea ce privește suma mijloacelor financiare achitată pentru localurile luate în locațiune de către persoanele fizice și sumele indicate în contractele încheiate între partid și aceste persoane au fost constatate în cadrul analizei următoarelor informații prezentate Comisiei:

 1) Conform răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14931 din 1 august 2024, la demersul Comisiei nr. CEC-8/5482 din 30 iulie 2024, directorul restaurantului „Paradis” din or. Edineț, Arina Carazan, a informat că pe 24 martie 2024 sala restaurantului a fost dată în locațiune, în vederea organizării unei mese festive pentru 150 de persoane, unei persoane de sex feminin cu care nu a fost încheiat un contract în acest sens. Achitarea a fost efectuată cu bani în numerar, în mărime de 31 000 lei, anexând drept confirmare copia raportului zilnic al mașinii de casă și control. Suplimentar, directorul restaurantului „Paradis” informează că în perioada 01.01.2024-30.04.2024 cu partidul nu au fost încheiate contracte și acesta nu a desfășurat evenimente politice în localul respectiv.

Informația prezentată de partid este în contradicție cu cele comunicate de administrația restaurantului „Paradis”. Conform acesteia, partidul a încheiat un contract cu o persoană de sex masculin, valoarea contractului fiind de 37 000 lei. De remarcat, contractul încheiat între partid si cet. Somiș Serghei a fost întocmit în or. Edineț în ziua desfășurării evenimentului, adică la 24.03.2024 (fapt ce ar exclude neconcordanța în privința sumei achitate și sexului persoanei care a achitat serviciile de locațiune).

2) Potrivit răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14901 din 31 iulie 2024, la demersul Comisiei nr. CEC-8/5485 din 30 iulie 2024, contabilul-șef al S.C. „Faproelectro” S.R.L., Natalia Țurcanu, gestionarul restaurantului „Moldova” din or. Fălești, a informat că la 9 martie 2024 sala mare a restaurantului a fost dată în locațiune în baza contractului nr. 07/03 din 07.03.2024, încheiat cu cet. Marian Coșula. Conform contractului, suma de 20 000 lei a fost achitată de către cet. Marian Coșula în două tranșe: la încheierea contractului - 15 000 lei și la 11 martie 2024 - 5000 lei.

Cu privire la cele explicate de administrația S.C. „Faproelectro” S.R.L., partidul menționează că, potrivit contractului prezentat, a achitat suma  de 6 000 lei.  De remarcat, contractul încheiat între partid si cet. Marian Cosula a fost întocmit în or. Fălești în ziua desfășurării evenimentului, adică la 9 martie 2024 (fapt ce ar exclude neconcordanța în privința sumei achitate de 15 000 lei în ziua de 09.03.2024 și sumei de 6000 lei indicate ca sumă totală pentru achitarea locațiunii pentru întregul eveniment). Mai mult ca atât, putem presupune că acest contract a fost întocmit și semnat după 1 august 2024 încă din motivul că, din grabă, s-a omis să se modifice în numărul contractului abrevierea „ED”, adică Edineț, cu „FL”, adică Fălești.

3) Potrivit răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/14938 din 1 august 2024, la demersul Comisiei nr. CEC-8/5486 din 30 iulie 2024, directorul general al Centrului Raional de Cultură „Andrei Suruceanu”, Avelin Tabarcea, a informat că la 23 februarie 2024 a fost încheiat contractul de locațiune cu persoana fizică Vasile Cojocaru, care la 24 februarie 2024 a organizat/desfășurat în sala mare și holul Centrului Raional de Cultură „Andrei Suruceanu” o ședință de lucru. Suma contractului încheiat constituie 1 410 lei, dar până în prezent nu a fost achitată de către persoana fizică Vasile Cojocaru.

De remarcat, contractul prezentat de partid conține în acest sens date contradictorii. Conform acestuia, evenimentul urma să se desfășoare cu 9 zile înainte de semnarea contractului, adică la 14 februarie 2024.

         41. Pentru verificarea respectării de către partid a obligației de a înregistra la organul fiscal toate contractele prezentate de către partid la 28 mai 2024, Comisia Electorală Centrală a solicitat informații de la SFS cu adresa nr. CEC-8/5363 din 18 iulie 2024.

42. Conform răspunsului înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15182 din 9 august 2024, SFS a confirmat înregistrarea întârziată a contractelor de locațiune și comodat ale partidului.

43. Cu toate acestea, grupul de control consideră că doar după solicitarea contractelor de locațiune și comodat de către Comisia Electorală Centrală, reprezentanții partidului, la 28 mai 2024, după prezentarea la Comisia Electorală Centrală a contractelor de locațiune și de comodat, au depus la organul fiscal cereri și au înregistrat 13 contracte prezentate din totalul de 19. Alte 6 contracte de locațiune și comodat au fost înregistrate la organul fiscal și mai târziu, abia în luna iulie 2024, chiar dacă legea obligă persoanele juridice să informeze organul fiscal în termen de 60 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate (posesie, locațiune). 

44. În partea ce privește plățile pentru serviciile de locațiune și reținerea impozitului pe venit la sursa de plată, în răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15182 din 9 august 2024 SFS menționează că în cadrul chestionării contribuabilului nu au fost efectuate achitări, respectiv nefiind anexate documente confirmative din evidența contabilă.

45. SFS prin adresa nr. CEC-7/15224 din 13 august 2024, a prezentat grupului de control date privind rezultatele efectuării vizitei fiscale la Asociația Obștească „Next Generation” pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024.

46. Cu referire la evenimentul petrecut în comuna Tîrnova din raionul Dondușeni, persoana cu funcție de răspundere din cadrul asociației a comunicat că la întrunire au participat membrii organizației necomerciale, iar asociația nu a efectuat procurări și nu a distribuit gratuit produse participanților la întrunire. Această afirmație este în contradicție cu cele comunicate în referința partidului, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/13716 din 26 aprilie 2024, conform căreia evenimentul pretins „socio-cultural”, menționat în sesizarea domnului Mihail Leahu, a fost organizat și desfășurat în comuna Târnova din raionul Dondușeni de către Asociația Obștească „Next Generation”, aripa de tineret a partidului, care în viziunea acestora nu ține de activitatea de partid.

47. Analizând informația din Raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01.01.2024-30.04.2024, s-a identificat că în perioada indicată partidul a raportat atât recepționarea donațiilor de la persoane fizice și juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 545 474,90 lei, cât și cheltuieli efectuate.

48. Totodată, luând act de argumentele grupului de control expuse în Raportul privind rezultatele controlului finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 01 ianuarie - 30 aprilie 2024, a materialelor acumulate în procesul efectuării acestuia  referitor la cheltuielile suportate pentru organizarea și desfășurarea a 19 activități (eșantion cu cele mai relevante) din cele peste 140 identificate în cadrul controlului, care au avut loc în perioada 01.01.2024-30.04.2024, Comisia constată alte cheltuieli în mărime 476 336 lei suportate de partid, dar care nu au fost reflectate în Raportul privind gestiunea financiară a Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 01 ianuarie - 30 aprilie 2024.

49. În urma efectuării controlului pot fi trase următoarele concluzii:

 1) Partidul a inclus în Raportul privind gestiunea financiară pentru perioada 01 ianuarie - 30 aprilie 2024 informații despre venituri și cheltuieli cu date incomplete, superficiale, ce nu reflectă cheltuielile efective suportate pentru finanțarea diferitelor activități și acțiuni organizate atât pe teritoriul Republicii Moldova, cât și peste hotare.

2) S-au efectuat acțiuni îndreptate spre tergiversarea controlului, manifestate prin neprezentarea fără motive temeinice în termenele solicitate de grupul de control a reprezentanților partidului la sediul Comisiei atât pentru oferirea de explicații, cât și pentru prezentarea actelor solicitate.

3) Au fost tăinuite evenimente organizate de către conducerea partidului sau la care a participat conducerea și reprezentanții acestuia, prin neincluderea cheltuielilor efectiv suportate în raportul privind gestiunea financiară.

4) Reprezentanții partidului s-au eschivat de la prezentarea documentelor ce confirmă suportarea cheltuielilor  pentru organizarea și desfășurarea activităților politice.

5) Reprezentanții partidului au indus în eroare grupul de control, prin prezentarea de acte care nu corespund realității (6 contracte de locațiune a localurilor unde au avut loc evenimentele politice organizate de partid) prezentate la 8 august 2024, după finalizarea controlului.

 

Așadar, acțiunile și inacțiunile descrise demonstrează incorectitudinea activității financiare a partidului în cauză, acestea viciază principiile egalității în raport cu ceilalți actori politici și în mod implicit ale unui stat de drept ca element fundamental al democrației. Or, realizarea activității generale a partidului prin sfidarea totală a normelor legale cu efecte negative asupra electoratului aduce atingere  concurenței politice libere și corecte, ceea ce subsecvent are impact nefast asupra legitimității puterii dobândite în astfel de circumstanțe și aduce prejudicii grave pluralismului politic sau principiilor democratice fundamentale.

Generalizând cele expuse, Comisia constată utilizarea resurselor financiare nedeclarate de către partid  în proporții mari și aceste fapte constituie temei pentru suspendarea activității partidului politic în temeiul art. 21 alin. (1) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice. 

50. În contextul circumstanțelor constatate, Comisia consideră judicios de a solicita Ministerului Justiției întreprinderea tuturor măsurilor ce se impun pentru a obliga partidul să prezinte actele confirmative cu privire la cheltuielile suportate:

            1)  pentru organizarea și desfășurarea evenimentului din 24 martie 2024 desfășurat de partid în localul  restaurantului „Paradis” (or. Edineț, str. Independenței nr. 31), despre care administrația restaurantului prin adresa nr. CEC-7/14931 din 1 august 2024 a comunicat despre încasarea la 24 martie 2024 a sumei de 31 000 lei de la o persoană fizică pentru locațiunea sălii restaurantului pentru 150 de persoane;

2)   pentru organizarea și desfășurarea evenimentului din 24 februarie 2024 desfășurat de partid în localul Centrului Raional de Cultură „Andrei Suruceanu” (mun. Orhei, str. Mihai Eminescu, nr. 12), despre care administrația prin adresa nr. CEC-7/14938 din 1 august 2024 a comunicat despre semnarea cu o persoană fizică a unui contract de locațiune a sălii mari și a holului pentru care urma a fi achitată suma de 1 410, 00 lei;

3)  pentru organizarea și desfășurarea evenimentului desfășurat de partid la data de 9 martie 2024, în localul  restaurantului „Moldova” (or. Fălești str. Toma Ciorba, nr. 1), despre care administrația localului prin adresa nr. CEC-7/14901 din 31 iulie 2024 a comunicat despre încasarea sumei de 20 000,00 lei de la o persoană fizică, pentru locațiunea acestuia;

4)  pentru organizarea și desfășurarea evenimentului desfășurat de partid la data de 17 februarie 2024 în restaurantul „PRESIDENT” (mun. Bălți str. Nicolaie Iorga, nr. 11), despre care administrați localului prin adresa nr. CEC-7/15018 din 6 august 2024 a comunicat despre încasarea sumei de 45 000,00 lei de la o persoană fizică, pentru locațiunea a sălii restaurantului în vederea organizării unui eveniment;

5)  pentru organizarea și desfășurarea evenimentului desfășurat de partid la data de 24 martie 2024  în restaurantul „Ambasador” (or. Drochia, str. 31 august 1989, nr. 33/5), despre care administrația localului prin adresa nr. CEC-7/15087 din 6 august 2024 a comunicat despre încasarea sumei de 5 000,00 lei pentru locațiunea sălii restaurantului în vederea organizării unei întruniri de către partid;

6)  pentru organizarea și desfășurarea evenimentului desfășurat de partid la data de 10 martie 2024, în restaurantul „Nord”, cu adresa or. Rîșcani str. Independenței nr. 40, despre care administrația localului prin adresa nr. CEC-7/15046 din 7 august 2024 a informat CEC că localul a fost transmis în locațiune gratis reprezentanților partidului pentru desfășurarea conferinței la care au participat aproximativ 200 de persoane;

7)  despre proveniența mijloacelor financiare în mărime de 93 250,00 lei, bani cheltuiți pentru deplasarea reprezentanților partidului pe teritoriul Republicii Moldova; 

8)  despre proveniența mijloacelor financiare în mărime 48 360,00 lei, bani cheltuiți pentru deplasarea reprezentanților partidului peste hotarele țării în orașul Sofia, tur-retur, inclusiv pentru deplasarea reprezentanților partidului în Bulgaria și pentru participarea conducerii partidului la summit-ul „Noii Lideri Europeni”;

9)  despre proveniența mijloacelor financiare în mărime 10 000,00 lei, bani cheltuiți pentru deplasarea reprezentanților partidului peste hotarele țării în orașul Soci, Federația Rusă, tur-retur, pentru 20 persoane);

10)  despre proveniența mijloacelor financiare în mărime de 198 816,00 lei, bani cheltuiți pentru deplasarea tur-retur a președintei organizației teritoriale Edineț, Inesa Gronic, la data de 9 martie 2024 în orașul Moscova, Federația Rusă, pentru deplasarea tur/retur a reprezentanților partidului la întâlnirea din data de 27 martie 2024 cu șeful „Rosselhoznadzor”, Serghei Dankvert, pentru deplasarea tur/retur a reprezentanților partidului la întâlnirea din data de 28 martie 2024 cu președintele Consiliului de Coordonare al Centrului de Afaceri al CSI, Anatoli Kazakov, pentru deplasarea tur/retur a reprezentanților partidului la Congresul „POBEDA” din 21 aprilie 2024;

11) despre proveniența mijloacelor financiare în mărime de 12 500,00 lei, bani cheltuiți de partid pentru confecționarea legitimațiilor de partid, de protocol și locațiunea utilajului acustic în cadrul desfășurării conferințelor din mun. Bălți, mun. Orhei, or. Fălești, or. Edineț, or. Drochia și or. Ocnița;

12) despre proveniența mijloacelor financiare în mărime de 6 000,00 lei, bani cheltuiți pentru desfășurarea marșului automobilistic din 23 martie 2024 (dedicat Zilei eliberării or. Bălți pentru 30 unități de transport).

 

De menționat că, în conformitate cu art. 21 alin. (11) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, activitatea partidului politic poate fi limitată dacă partidul nu a depus raportul privind gestiunea financiară pentru perioada supusă controlului, în termenul și formatul stabilite de Comisia Electorală Centrală, în cazul de față: 01 ianuarie - 30 aprilie 2024.

În contextul în care partidul a inclus în Raportul privind gestiunea financiară, informații despre venituri și cheltuieli cu date incomplete, superficiale, ce nu reflectă cheltuielile efectiv suportate pentru finanțarea diferitelor activități și acțiuni organizate de partid. Deci, neprezentarea actelor și informațiilor vizate supra reprezintă în consecință nerespectarea formatului stabilit.

 

51. Comisia reține în context prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, conform cărora „În cazul constatării acțiunilor menționate la alin. (1) și (11), Ministerul Justiției, din oficiu sau la sesizare, prin cerere scrisă, va solicita organului de conducere al partidului politic respectiv ca, în termen de cel mult o lună, să întreprindă măsuri pentru încetarea acestor acțiuni și despre rezultate să informeze ministerul”. Potrivit alin. (3) al aceluiași articol, „dacă organul de conducere al partidului politic nu a îndeplinit cerința Ministerului Justiției, activitatea partidului politic va fi limitată pe un termen de până la 6 luni prin hotărârea definitivă a judecătoriei, la cererea Ministerului Justiției, care se depune în decurs de 5 zile după expirarea termenului stabilit conform prevederilor alin. (2)”.

 

52. În temeiul art. 26 alin. (1) lit. d) și f), 32, 59 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 21 alin. (1), (11), (2), (3) și 30 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1102/2023, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se aprobă rezultatele Raportului privind controlul finanțării Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE” pentru perioada 01 ianuarie - 30 aprilie 2024 conform celor stabilite în partea descriptivă a prezentei hotărâri.

2. Se sesizează Procuratura Anticorupție asupra situației de organizare și desfășurare de către Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” a evenimentelor politice, socio-culturale, aparent în lipsa actelor ce ar confirma legalitatea obținerii și folosirii mijloacelor bănești în proporții  mari.

3. Se sesizează Ministerul Justiției în vederea întreprinderii acțiunilor în condițiile art. 21 alin. (2) și (3) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei.  Efectele operațiunii administrative ale prezentei hotărâri pot fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                       Angelica CARAMAN

 

Chişinău, 29 august 2024

Nr. 2751