logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 11 zile

Nr. 2829 - cu privire la cererea de înregistrare a Partidului Politic „ȘANSĂ” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024

  • 07.09.2024
  • 439
  • 0

 

H O T Ă R Â R E

cu privire la cererea de înregistrare a Partidului Politic „ȘANSĂ”

în calitate de participant la referendumul republican constituțional

din 20 octombrie 2024

 

            I. La 4 septembrie 2024, Partidul Politic „ȘANSĂ” a depus la Comisia Electorală Centrală cererea însoțită de setul de documente privind înregistrarea în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024.

            Setul de documente prezentat conține:

  1. cererea de înregistrare a Partidului Politic „ȘANSĂ” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15900 din 4 septembrie 2024;
  2. procesul-verbal nr. 01/9 din 1 septembrie 2024 al ședinței Biroului Politic al  Partidului Politic „ȘANSĂ” la care s-a decis participarea la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, inclusiv lista participanților la ședința respectivă (2 file);
  3. declarația de participare a Partidului Politic „ȘANSĂ” cu opțiunea „NU” la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 (1 filă);
  4. copia de pe statutul Partidului Politic „ȘANSĂ”, înregistrat de Agenția Servicii Publice, inclusiv Extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice și Decizia privind înregistrarea modificărilor în datele incluse în Registrul de stat al persoanelor juridice din 19 iulie 2024 (18 file);

Prin adresa nr. CEC-8/5811 din 5 septembrie 2024, Comisia a solicitat Partidului Politic „ȘANSĂ” să prezinte documentele ce atestă stabilirea componenței numerice și nominale ale Biroului Politic al Partidului Politic „ȘANSĂ”.

Partidul Politic „ȘANSĂ”, prin scrisoarea de răspuns, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15950 din 6 septembrie 2024, a prezentat suplimentar Procesul-verbal nr. 3 din 22 iulie 2023 al ședinței Comitetului Executiv Politic al Partidului Politic „ȘANSĂ”, în cadrul căreia s-a aprobat componența Biroului Politic al partidului politic vizat.

 

II. Examinând documentele prezentate, Comisia constată următoarele.

Ședința Biroului Politic al  Partidului Politic „ȘANSĂ” a avut loc la data de 1 septembrie 2024, fiind respectat caracterul deliberativ al acesteia pentru luarea deciziei de a depune cererea pentru înregistrare în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024.

Totodată, este de remarcat că prin hotărârea incontestabilă a Comisiei nr. 2240 din 14 februarie 2024, „Pentru aprobarea Raportului privind rezultatele controlului complex al finanțării campaniei electorale aferente alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023 a concurentului electoral Partidul Politic „ȘANSĂ” s-a constat sfidarea de către entitatea politică vizată a obligațiunilor aferente procedurii de control a activității financiare a acestuia, fapt pentru care Comisia Electorală Centrală a sesizat Ministerul Justiției în vederea inițierii procedurii de limitare a activității partidului vizat în temeiul art. 21 alin. (2) și (3) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice.

Astfel, urmare a sesizării menționate supra, prin hotărârea Judecătoriei Bălți, sediul central din 16 august 2024 (dosarul nr. 2c-120/2024) s-a dispus limitarea activității Partidului Politic „ȘANSA” pe un termen de 3 luni.

De menționat că la momentul desfășurării prezentei proceduri administrative, cauza vizată este pendinte în ordine de apel la Curtea de Apel Bălți.

Potrivit art. 254 alin. (1) din Codul de procedură civilă „Rămân definitive hotărârile judecătorești emise în primă instanță, supuse apelului, după examinarea cauzei în apel”.

Conform art. 255 din Codul de procedură civilă „Hotărârea judecătorească se execută, în modul stabilit de lege, după ce rămâne definitivă, cu excepția cazurilor de executare imediată după pronunțare”.

 Astfel, conform cadrului procesual pertinent, soluția emisă pe speța în cauză devine executorie după examinarea acesteia de către instanța de apel.

De menționat că caracterul executoriu al actelor definitive ale instanțelor judecătorești este consfințit în art. 120 din Constituție, potrivit căruia „Este obligatorie respectarea sentințelor şi a altor hotărâri definitive ale instanțelor judecătorești, precum şi colaborarea solicitată de acestea în timpul procesului, al executării sentințelor şi a altor hotărâri judecătorești definitive”.

În conformitate cu art. 146 alin. (1) lit. a) din Codul administrativ „Un act administrativ individual legal favorabil poate fi revocat în tot sau în parte cu efect pentru viitor, chiar și după ce a devenit incontestabil, numai atunci când revocarea este admisă prin prevedere legală sau actul administrativ conține rezerva revocării”.

Deci, la momentul examinării cererii înaintate, se relevă că aceasta corespunde rigorilor normative, însă, în cazul în care se emite o decizie judecătorească executorie privind limitarea activității solicitantului în mod implicit, desfășurarea activității acestuia în calitate de participant la referendum devine inadmisibilă, fapt pentru care actul administrativ urmează să conțină rezerva revocării.

 

În temeiul art. 27, 32 și 200 din Codul electoral nr. 325/2022, art. 146 alin. (1) lit. a) din Codul administrativ, art. 254 alin. (1) și art. 255 din Codul de procedură civilă și în conformitate cu pct. 9 din Regulamentul privind particularitățile de înregistrare a participanților la referendum, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1201/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se înregistrează Partidul Politic „ȘANSĂ” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 cu opțiunea „NU”, cu rezerva revocării în cazul emiterii deciziei judecătorești executorii privind limitarea activității solicitantului.
  2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                  Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 7 septembrie 2024

Nr. 2829