HOTĂRÎRE
cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/12 din 16 ianuarie 2019
a concurentului electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS”
Pe data de 16 ianuarie 2019, concurentul electoral Blocul electoral „ ACUM Platforma DA și PAS” a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10AP/12, prin care solicită să-i fie aplicată concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) sancțiunea anulării înregistrării concurentului electoral, stabilită la art. 75 alin. (5) lit. a) din Codul electoral.
În contestație se menționează că în ultimele zile pe străzile municipiului Chișinău au apărut mai multe panouri publicitare cu chipul domnului Igor Dodon, Președintele Republicii Moldova, însoțite de mesajul „Vine timpul nostru” și cu traducerea acestuia în limba rusă „Приходит наше время”, nefiind prezentă pe aceste panouri vreo altă informație.
Prin urmare, în opinia contestatarului, mesajul de pe panourile publicitare este identic cu sloganul folosit de PSRM în ziarele partidului, iar în acest fel toate cheltuielile pentru panourile publicitare la care se face referire urmau a fi suportate de către concurentul electoral – PSRM. Cu toate acestea, în rapoartele privind finanțarea activității grupului/grupurilor de inițiativă pentru susținerea candidaților desemnați de către PSRM, prezentate Comisiei, nu se regăsesc mențiuni despre cheltuieli pentru panouri, iar vreun raport privind veniturile și cheltuielile din campania electorală PSRM încă nu a depus.
Cu trimitere la art. 41 alin. (4) și alin. (10) din Codul electoral, care prevăd că toate cheltuielile din campania electorală se efectuează din mijloacele de pe contul cu mențiunea „Fond electoral”, normă aplicabilă corespunzător și grupurilor de inițiativă, contestatarul consideră că PSRM în calitatea sa de concurent electoral a suportat cheltuieli pe care nu le-a declarat.
Drept probe contestatarul a anexat 3 fotografii, o fotocopie a primei pagini din publicația „Социалисты”, de asemenea a făcut trimitere la articolul publicat pe portalul Ziarul de Gardă, indicînd linkul către acesta: https://www.zdg.md/stiri/stiri-politice/video-dodon-explica-care-este-scopul-panourile-publicitare-cu-imaginea-sa-si-din-ce-bani-au-fost-acestea-instalate.
Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10AP/12R din 19 ianuarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ în CEC din partea PSRM, consideră contestația ca fiind neîntemeiată, circumstanțele de fapt sînt expuse eronat și a solicitat respingerea acesteia din următoarele motive.
În ceea ce privește panourile vizate în speță, partea ale cărei acțiuni se contestă face trimitere la declarația din 15 ianuarie 2019 a Președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, publicată pe pagina web www.cotidianul.md, indicînd linkul: https://cotidianul.md/2019/01/17/doc-acum-cere-sanctionarea-psrm-pentru-panourile-cu-dodon-ce-spune-presedintele/, în care acesta spune că „Este o campanie de promovare a instituției prezidențiale și a poziției președintelui. Nu are nimic cu campania electorală, deoarece nu ați văzut pe aceste panouri nici un mesaj electoral”. În referință se mai menționează că domnul Igor Dodon este Președintele Republicii Moldova care are sarcini proprii și scopuri declarate, pe care le promovează conform prevederilor Constituției, acesta nu are raporturi juridice sau de altă natură cu concurentul electoral PSRM. Faptul că Președintele Igor Dodon utilizează mesaje similare nu poate fi imputat concurentului electoral PSRM, deoarece sloganul PSRM este de promovare politică a partidului, iar mesajul domnului Igor Dodon are ca scop promovarea instituției prezidențiale și a propriei poziții.
Mai mult ca atît, PSRM nu are nici un drept legal de a interzice promovarea instituției prezidențiale și a poziției președintelui, așa cum consideră să facă acest lucru însuși Președintele și/sau să susțină financiar promovarea Președintelui Republicii Moldova.
La fel, prin referința depusă reprezentantul cu drept de vot consultativ în CEC din partea PSRM respinge considerentele contestatarului precum că mesajul promovat de PSRM este unul de agitație, întrucît art. 1 din Codul electoral stabilește clar că agitația electorală reprezintă acțiuni de pregătire și difuzare a informației, cu scopul de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali, pe cînd sloganul din materialele PSRM este unul de promovare, aceste materiale fiind achitate din fondul grupurilor de inițiativă, utilizat în cadrul colectării semnăturilor.
În urma examinării, în limita competenței instituționale, a motivelor contestaţiei prin prisma cadrului legal ce vizează domeniul finanțării campaniei electorale, a argumentelor invocate în referință, audiind poziția părții prezente la ședință, Comisia Electorală Centrală conchide următoarele.
Potrivit art. 71 alin. (6) din Codul electoral, contestațiile privind finanțarea campaniilor electorale ale concurenților electorali în alegerile parlamentare se adresează Comisiei Electorale Centrale. Astfel, se constată respectarea competenței la depunerea contestației, aceasta fiind pasibilă de examinare. De observat că examinarea contestațiilor privind finanțarea campaniilor electorale nu se supune termenelor de prescripție prevăzute la art. 72-74 din Codul electoral.
Potrivit pct. 8 din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, cu modificările ulterioare, în calitate de probe la contestație pot servi înregistrările audio/video, fotografiile ș.a.
Probele prezentate trebuie să corespundă cerințelor de admisibilitate.
Analizînd probele prezentate de părți, Comisia conchide lipsa legăturii cauzele dintre pretinsele încălcări, privind utilizarea fondurilor/cheltuielilor nedeclarate de către concurentul electoral PSRM, invocate de către concurentul electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” și acțiunile concurentului electoral PSRM. Deci, ultimul a făcut trimitere la declarația făcută personal de Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, publicată pe site-ul www.cotidianul.md, conform căreia panourile publicitare nu au nimic în comun cu campania electorală, acestea nu conțin vreun mesaj electoral, ci fac parte din campania națională „Iubesc Moldova” demarată încă în luna aprilie 2018 de către Președintele Republicii Moldova. În legătură cu aceasta, Comisia consideră că nu-i poate fi imputată părții ale cărei acțiuni se contestă nereflectarea cheltuielilor în rapoartele financiare, de vreme ce serviciile/bunurile la care face referire contestatarul nu au fost comandate și solicitate de către PSRM.
Conform art. 41 alin. (10) din Codul electoral, condițiile, modul și restricțiile privind finanțarea campaniilor electorale se aplică corespunzător și grupurilor de inițiativă. Procedura detaliată privind finanțarea activității grupurilor de inițiativă este reglementată de Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 114 din 18 august 2016, cu modificările ulterioare.
Conform pct. 16 din regulamentul menționat în alineatul precedent, partidele politice care au constituit grupuri de inițiativă au obligația de a depune săptămînal la Comisia Electorală Centrală rapoartele privind veniturile acumulate și cheltuielile efectuate.
Respectiv, examinînd cele 4 rapoarte privind finanțarea activității grupului/grupurilor de inițiativă pentru susținerea candidaților desemnați de către PSRM în contextul argumentului din referință, conform căruia cheltuielile pentru tipărirea materialelor promoționale au fost reflectate în rapoartele prezentate Comisiei, reținem că la punctul „3. Plăți în perioada activității” poziția „3.3. Cheltuieli pentru materiale promoționale” este indicată valoarea totală de 513896,00 lei, în baza contractului nr. 41 din 26 decembrie 2018 încheiat cu SRL „Edit Tipar Grup”, obiectul căruia este tipărirea Buletinelor informative (pliante) destinate grupurilor de inițiativă.
Pentru motivele arătate mai sus, în lipsa de probe care ar dovedi că PSRM ar fi comandat afișele plasate pe panourile publicitare și că a folosit fonduri financiare și materiale pe care nu le-a declarat, nefiind constatată legătura cauzală dintre pretinsele încălcări și acțiunile săvîrșite, este imposibil de stabilit răspunderea juridică de anulare a înregistrării concurentului electoral PSRM, solicitată de concurentul electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, fapt pentru care contestația urmează a fi respinsă.
În temeiul art.18 alin.(2), art. 41 alin. (4) și (10), art. 43 alin. (7), art.71 alin. (6) din Codul electoral, al prevederilor Regulamentului privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
- Se respinge contestația nr. CEC 10 AP/12 din 16 ianuarie 2019 a concurentului electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” ca fiind neîntemeiată.
- Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina-web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Președintele
Comisiei Electorale Centrale Alina RUSSU
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale Veaceslav AGRIGOROAE
Chişinău, 21 ianuarie 2019
Nr. 2114