Nr. 2081 - cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/2 din 4 ianuarie 2019 a dlui Mihail Stratulat, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Democrat din Moldova în circumscripția uninominală nr. 26, mun. Chișinău

  • 10.01.2019
  • 5400
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/2 din 4 ianuarie 2019 a dlui Mihail Stratulat, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul

Republicii Moldova din partea Partidului Democrat din Moldova în circumscripția uninominală nr. 26, mun. Chișinău

 

Pe data de 4 ianuarie 2019, dl Mihail Stratulat, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Democrat din Moldova în circumscripția uninominală nr. 26, mun. Chișinău, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10AP/2, prin care solicită:

1) anularea notei informative din 2 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 26 mun. Chișinău (în continuare – CECEU nr. 26 Chișinău) privind verificarea listelor  de subscripție prezentate de dl Mihail Stratulat, în partea declarării nulității a 64 de semnături de la rubrica „Act de identitate incorect”;

2) abrogarea integrală a hotărîrii nr.10 din 3 ianuarie 2019 a CECEU nr.26 Chișinău cu emiterea unei noi hotărîri privind înregistrarea domnului Mihail Stratulat în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Democrat din Moldova în circumscripția uninominală nr. 26, Chișinău.

 

Contestatarul, în motivarea contestației, se bazează pe faptul că, în Nota informativă la hotărîrea nr.10 din 3 ianuarie 2019 a CECEU nr.26 Chișinău, 64 din cele 239 de semnături declarate nule din totalul de 697 prezentate, figurează la rubrica „Act de identitate incorect”, deși o astfel de rubrică lipsește în modelul Notei informative din Anexa nr.5 la Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1730 din 3 iulie 2018, fapt care, în opinia autorului, duce la nulitatea Notei informative și a hotărîrii respective.

Pe data de 5 ianuarie 2019, la Comisie a fost depus un supliment la contestație, înregistrat sub nr.CEC-10AP/2/1, prin care se arată că au fost invalidate ilegal 60 de semnături din 17 liste de subscripție și la unele poziții nu se cunoaște motivul respingerii, fiind verificate repetat de contestatar și care, în opinia acestuia, sînt conforme prevederilor legale.

 

CECEU nr.26 Chișinău, în referința depusă la Comisie pe data de 7 ianuarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/2/R, relevă următoarele.

Cu privire la argumentul contestatarului conform căruia modelul Notei informative dat în anexa nr. 5 la regulament, care a stat la baza hotărîrii prin care candidatului Mihail Stratulat i-a fost refuzată înregistrarea, nu există o „rubrică” numită „Act de identitate incorect” și că aceasta ar fi o „novație” a CECEU nr. 26, explicația este că această coloană – „Act de identitate incorect” este generată automat în urma validării datelor introduse în aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție. Prin urmare, această coloană nu este editabilă din exterior și conține informația de „date valide” / „date invalide” ce are rol de criteriu de validare/invalidare a semnăturii susținătorului.

Cît privește mențiunea contestatarului în suplimentul la contestație că ar fi erori pretinse, CECEU nr.26 Chișinău enumeră erorile afișate de sistem în cazul celor 60 de semnături

Lista 015051:

Poziția 1 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 8 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 22 – act de identitate incorect

Poziția 25 – date personale incorecte/incomplete

 

Lista 015018

Pozițiile 14, 15, 18, 27 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 14, 15, 18, 27 – regiunea de domiciliu incorectă

Pozițiile 19, 29 – act de identitate incorect

 

Lista 015038

Poziția 2 – date personale incorecte/incomplete

Poziția 14 – act de identitate incorect

 

Lista 015049

Pozițiile 2, 25 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 28 – date personale incorecte/incomplete

 

Lista 015050

Pozițiile 2, 7 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 5 – act de identitate incorect

 

Lista 015033

Poziția 11 – lipsă eroare și semnătură validată

Pozițiile 10, 12, 20 – act de identitate incorect

Poziția 13 – circumscripția  de domiciliu incorectă

Poziția 17 – date personale incorecte/incomplete

 

Lista 015032

Pozițiile 7, 8 – act de identitate incorect

Pozițiile 3, 9, 26, 27, 28 – circumscripția de domiciliu incorectă

 

Lista 015042

Poziția 4 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 10 – lipsă eroare și semnătură validată

 

Lista 015029

Pozițiile 5, 18, 21 – act de identitate incorect

Pozițiile 6, 9 – circumscripția de domiciliu incorectă

 

Lista 015039

Poziția 1 – circumscripția de domiciliu incorectă și date personale incorecte/incomplete

 

Lista 015023

Poziția 5 – act de identitate incorect și date personale incorecte/incomplete

 

Lista 015022

Pozițiile 13, 20 – act identitate incorect

Poziția 13 – date personale incorecte/incomplete

Poziția 11 – circumscripția de domiciliu incorectă

Poziția 14 – data semnării incorectă

 

Cu referire la afirmația contestatarului conform căreia, în urma verificării pretinselor erori, toate datele și semnăturile colectate de la susținători corespund tuturor cerințelor, CECEU nr.26 Chișinău menționează că aceasta nu se adeverește, datele respective înscrise în liste sînt neconforme cadrului legal.

 

Vizavi de comentariile contestatarului asupra erorilor depistate, CECEU nr.26 Chișinău face următoarele precizări:

Lista 015027

Pozițiile 26, 29 – circumscripția de domiciliu incorectă

Pozițiile 21, 22, 23, 24, 27, 28, 30 – date personale incorecte/incomplete

Erorile în cazul acestor poziții nu au legătură cu data semnării în afara perioadei de colectare, după cum susține Grupul de inițiativă.

 

Lista 015025

Poziția 17 – act identitate incorect și date personale incorecte/incomplete (în lista de subscripție lipsește seria actului de identitate)

Această poziție nu a fost invalidată pe motiv de lipsă de domiciliu în raza C26, după cum susține contestatarul.

 

Lista 015036

Poziția 16 – act de identitate incorect și a doua eroare la verificarea vizuală e lipsa anului nașterii.

Pozițiile 15, 19 – date personale incorecte/incomplete

Conform pct. 43 alin.(2) lit. m) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1730 din 03.07.2018, „Sînt declarate nevalabile și neautentice semnăturile susținătorilor care au înscris incomplet datele de identitate sau nu au completat una sau mai multe rubrici ori anul nașterii reprezintă una din rubricile din datele de identificare”.

 

Lista 015045

Poziția 2 – date personale incorecte/incomplete

Semnăturile au fost excluse în baza pct. 43 alin. (2) lit. m) din regulamentul vizat.

 

Lista 015023

Pozițiile 6, 9 – date personale incorecte/incomplete

În liste, la examinarea vizuală a acestor poziții, lipsesc seria actului de identitate, numărul actului de identitate și data semnării în lista de subscripție, semnăturile au fost excluse în baza pct. 43 alin. (2) lit. m) din regulamentul vizat.

 

În concluzie CECEU nr.26 Chișinău menționează încă o dată că verificarea electronică după criteriile incluse în algoritmul de funcționare a programului SIAS „Alegeri” exclude factorul uman.

 

Pentru motivele arătate, CECEU nr.26 Chișinău solicită:

- respingerea solicitării de a anula hotărîrea contestată ca fiind una nefondată;

- respingerea solicitării de a anula Nota informativă la hotărîrea atacată din motivul că nota informativă nu este un act administrativ, dar este un act preparatoriu informativ de uz intern.

 

Examinînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.

La data de 28 decembrie 2018, la CECEU nr. 26 Chișinău au fost depuse liste de subscripție pentru susținerea domnului Mihail Stratulat în calitate de candidat la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, fiind declarat un număr de 711 de semnături, însă efectiv prezentate 697 de semnături. În conformitate cu art.86 alin.(1) din Codul electoral, „Pentru a fi înregistrat de consiliul electoral de circumscripţie, candidatul pentru circumscripţia uninominală prezintă, în condiţiile art.47 şi art.48, liste de subscripţie care conţin semnăturile a cel puţin 500 şi cel mult 1000 de susţinători cu drept de vot din circumscripţia uninominală unde intenţionează să candideze”.

Astfel, în urma verificării listelor de subscripție, CECEU nr.26 Chișinău a constatat că din 697 de semnături prezentate, 239 de semnături sînt nule și neavenite, după cum urmează:

- lipsesc semnături la 2 persoane;

- lipsește seria şi/sau numărul actului de identitate la 1 persoană;

- introduse semnături false sau repetate la 16 persoane;

- incluse persoane care nu locuiesc în localitatea respectivă la 5 persoane/localitatea nu face parte din circumscripția uninominală respectivă la 135 persoane;

- act de identitate incorect la 64 persoane;

- data semnării este înafara perioadei de colectare la 3 persoane;

- data semnării incorectă la 5 persoane;

- date personale incorecte/incomplete la 38 persoane.

Așadar, s-a constatat valabilitatea numai a 458 de semnături (total erori 269 la cele 239 de semnături nule), fiind necesar un număr minim de 500 de semnături conform art. 86 alin.(1) din Codul electoral.

 

Se remarcă faptul că autorul contestației inițial a avut obiecții doar în privința celor 64 de semnături din Nota informativă invalidate pe criteriul „Act de identitate incorect” și numai pe motiv că un astfel de criteriu lipsește în modelul Notei informative dat în Anexa nr.5 la Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1730 din 3 iulie 2018, celelalte încălcări constatate fiind acceptate de contestatar în mod tacit.

Comisia menționează că modelul Notei informative din Anexa nr.5 la regulamentul sus-vizat conține compartimentul „Alte încălcări”, iar lista încălcărilor nu este una exhaustivă, criteriile de invalidare a listelor de subscripție și a semnăturilor conținute în acestea fiind enumerate în pct.18 din regulament, unde la subpunctul 2 literele g) și  m) se indică imperativ că sînt nevalabile și neautentice semnăturile susținătorilor care:

- au înscris în lista de subscripție date de identitate eronate/neveridice (datele personale ale posesorului actului de identitate indicat nu corespund cu cele înscrise în listă, este indicat un alt domiciliu decît cel înregistrat sau este indicat domiciliul în loc de reședință în condițiile în care susținătorul are și domiciliu, și reședința valabilă);

-  au înscris în mod necorespunzător/incomplet datele de identitate (au fost înscrise doar inițialele numelui, prenumelui sau un număr mai mic/mare de cifre decît cel stabilit pentru actul de identitate (8 cifre); semnatarii care în momentul semnării listei împlinesc 18 ani nu au indicat data și luna nașterii; nu au completat una sau mai multe rubrici: lipsește data semnării, lipsesc seria și/sau numărul actului de identitate, nu este indicat domiciliul etc.).

Prin urmare, necorespunderile de ordin tehnic se identifică prin intermediul modulului „Liste de subscripție”, el fiind parte componentă a Sistemului Informațional de Stat „Alegeri”, care funcționează în baza Legii nr.101 din  15 mai 2008. Consiliile electorale introduc toate datele în sistem, iar acesta generează raportul asupra erorilor sistematizat pe criteriile de invalidare prevăzute la pct. 18 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, care se reflectă în Nota informativă la hotărîre.

Deci, Comisia precizează că informația „Act de identitate incorect” este generată de aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție în urma validării datelor introduse și este în conformitate cu prevederile Regulamentului sus-vizat.

Deși autorul își exprimă dezacordul față de criteriul de invalidare „Act de identitate incorect” pe motiv că lipsește în Anexa nr.5 la regulamentul în cauză, el nu aduce nici un argument sau probă care ar demonstra că semnăturile invalidate după acest criteriu sînt conforme cerințelor cadrului normativ. Prin urmare, se atestă caracterul formal al obiecției înaintate, și nu cel de conținut care ar putea fi luat în considerare în cazul existenței unor argumente plauzibile.

 

De asemenea, de reținut că Nota informativă nu reprezintă un act administrativ și, cu atît mai mult, un act autonom, care poate acționa separat de actul administrativ la materialele căruia se anexează, fiind destinat exclusiv pentru informare cu privire la temeiurile care stau la baza actului administrativ. Aceeași ordine de idei este expusă și în pct.8 din Hotărîrea Plenului Curții Supreme de Justiție nr.10 din 30 octombrie 2010 „Cu privire la practica aplicării de către instanțele de contencios administrativ a unor prevederi ale Legii contenciosului administrativ”: „Actele pregătitoare sau operaţiunile administrative şi tehnico-materiale care au stat la baza emiterii actului administrativ contestat nu pot constitui de sine stătător obiect al acţiunii în contenciosul administrativ, deoarece nu produc efecte juridice prin ele însele”.

Comisia admite argumentul autorului contestației că nu orice eroare duce în mod implicit la nulitatea semnăturii, însă reține că erorile care duc la imposibilitatea identificării absolute a susținătorului nu cad sub incidența acestui argument, întrucît acuratețea întocmirii listelor de subscripție este pusă pe seama colectorului ca membru al grupului de inițiativă a candidatului în condițiile art.48 alin.(3) din Codul electoral, potrivit cărora „Persoanele care colectează semnăturile în listele de subscripţie sînt responsabile de asigurarea autenticităţii datelor din acestea”.

Este de menționat că, în conformitate cu art.47 alin.(4) din Codul electoral, „În lista de subscripţie, susţinătorul candidatului, precum şi susţinătorul iniţierii referendumului completează personal numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi îşi aplică semnătura”.

 Prin urmare, în aceeași ordine de idei, sînt inadmisibile erorile referitoare la data completării, fiind indicată greșit data eliberării buletinului de identitate, după cum arată contestatarul, deoarece înlăturarea acestei greșeli poate fi efectuată numai prin completarea repetată a tuturor rubricilor din lista de subscripție de către susținător, ceea ce este, de asemenea, un fapt inadmisibil după ce listele au fost deja predate către organul electoral spre verificare. Or, în conformitate cu pct.37 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripție, „Nu se admite depunerea listelor de subscripţie suplimentare după ce organul respectiv a primit şi a înregistrat listele de subscripţie”.

 

Pornind de la cele expuse mai sus și luînd în considerare faptul că CECEU nr.26 Chișinău, la emiterea Hotărîrii nr.10 din 3 ianuarie 2019,  nu și-a motivat corespunzător refuzul de a-l înregistra în calitate de candidat la alegerile parlamentare pe dl Mihail Stratulat din partea Partidului Democrat din Moldova,  însă,  la solicitarea Comisiei, a prezentat inclusiv contestatarului referința, a explicat motivul și temeiul legal de excludere a semnăturilor în privința cărora contestatarul a avut obiecții, dar pentru care nu a prezentat probe concludente în condițiile cerințelor art.71 alin.(5) din Codul electoral, care ar demonstra netemeinicia refuzului de a fi înregistrat în calitate de candidat la alegerile parlamentare, limitîndu-se la declararea unui temei formal lipsit de suport legal, Comisia concluzionează asupra caracterului nefondat al contestației, fapt pentru care aceasta urmează a fi respinsă.

Pentru motivele arătate și în temeiul art.18 alin.(2), art.48 alin.(3), art.49 alin.(1) lit.b), art.71 alin.(5), art.72 alin.(1), art.86 alin.(1) din Codul electoral și pct.26 lit.b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:

 

  1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/2 din 4 ianuarie 2019 a domnului Mihail Stratulat, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Democrat din Moldova în circumscripția uninominală nr. 26, mun. Chișinău.
  2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina-web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                     Alina RUSSU

 

Secretarul ședinței                                                                                                  Vadim FILIPOV

 

Chişinău, 10 ianuarie 2019

Nr. 2081