Nr. 2408 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/83 din 27 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

  • 01.03.2019
  • 3482
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/83 din 27 februarie 2019 a domnului

Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic

„Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

 

La data de 27 februarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/83.

Autorul acesteia solicită constatarea inacțiunii Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, or. Slobozia, Bender, Tiraspol (în continuare – CECEU nr. 48), prin faptul că a ignorat cerințele formulate în sesizarea depusă la data de 24 februarie 2019 de domnul Eugen Ostafi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PSRM în CECEU nr. 48.

În contestație se arată că la data de 24 februarie 2019, domnul Eugen Ostafi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PSRM în CECEU nr. 48, a depus la CECEU nr. 48 o sesizare prin care a relatat despre aceea că unii colaboratori de poliție și ai Agenției Naționale Transport Auto au interzis fără un temei plauzibil accesul transportului auto din Transnistria pe teritoriul din dreapta Nistrului (Rezina, Varnița, Hîrbovăț, Ștefan Vodă), îngrădind accesul cetățenilor la secțiile de votare pentru ca aceștia să-și exercite dreptul la vot.

Suplimentar, a invocat că interdicția de acces a avut un caracter selectiv, întrucît mijloacele de transport care aveau aplicate pe parbriz un anumit abțibild nu erau oprite de către autoritățile menționate și circulau liber în ziua votării.

Totodată, menționează că prin sesizare s-a solicitat intervenția în regim de urgență a CECEU nr. 48, care urma să înainteze demersuri în acest sens către Ministerul Afacerilor Interne și Agenția Națională Transport Auto pentru a stopa acțiunile colaboratorilor acestor entități.

Contestatarul susține că CECEU nr. 48 nu a întreprins măsurile de rigoare, neglijîndu-și obligațiile ce îi revin.

CECEU nr. 48 nu a prezentat referința la contestație.

 

Examinînd materialele cauzelor, Comisia constată următoarele.

În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, acțiunile/inacțiunile și hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/ identificării inacțiunii sau adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Potrivit pct. 13 din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobată prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, subiectul electoral, în privința căruia a fost depusă o contestație, va avea posibilitatea să-și prezinte propria poziție și să contraargumenteze faptele imputate, cu anexarea probelor corespunzătoare. Referința (răspunsul) la pretențiile de fapt invocate în contestație și probele aduse împotriva fiecărei revendicări se va întocmi, de regulă, în formă scrisă de către partea vizată și va fi prezentată organului electoral la care a fost depusă contestația cel tîrziu în ziua precedentă ședinței la care a fost inclusă în ordinea de zi examinarea proiectului de hotărîre. Pct. 14 din regulament prevede că, în cazul nedepunerii referinței și a probelor de care dispune în termenele sus-indicate, partea ale cărei acțiuni/inacțiuni sau hotărîri sînt contestate va trebui să-și prezinte poziția, personal sau prin reprezentant legal, în cadrul ședinței la care se va examina proiectul hotărîrii. Neprezentarea părții în ședință nu va împiedica examinarea propriu-zisă a contestației și luarea unei hotărîri pe marginea acesteia.

Prin urmare, pornind de la normele enunțate mai sus, lipsa referinței nu împiedică examinarea contestației și pronunțarea unei hotărîri asupra acesteia.

Pentru organizarea și desfășurarea alegerilor și referendumurilor, Comisia Electorală Centrală constituie pe perioada electorală consilii electorale de circumscripție care își exercită atribuțiile în baza competenței teritoriale a acestora.

Conform art. 29 lit. a) din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripție exercită controlul asupra executării prevederilor prezentului cod și ale altor legi care conțin prevederi referitoare la desfășurarea alegerilor. Pct. 2 din Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1702 din 19 iunie 2018, prevede că, în activitatea sa, consiliul electoral de circumscripție se conduce de Constituția Republicii Moldova, de Codul electoral, de legile și hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale, de prezentul regulament și de alte acte normative în domeniu.

De asemenea, în conformitate cu lit. k) a art. 29 din Codul electoral și lit. k) a pct. 39 din Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripție, consiliul electoral de circumscripție examinează cererile și contestațiile asupra hotărîrilor și acțiunilor birourilor electorale ale secțiilor de votare, a acțiunilor/inacțiunilor concurenților electorali, precum și cele ce țin de finanțarea candidaților independenți în alegerile locale și adoptă hotărîri executorii în privința lor.

Conform art. 9 alin. (1) din Legea nr. 190 din 19 iulie 1994 cu privire la petiționare, dacă petiția ține de competența altui organ, ea se expediază acestui organ în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării petiției, fapt despre care este informat petiționarul. Conform art. 4 alin. (1) al legii menționate, prin petiție se înțelege orice cerere, reclamație, propunere, sesizare, adresată organelor de resort, inclusiv cererea prealabilă prin care se contestă un act administrativ sau nesoluționarea în termenul stabilit de lege a unei cereri.

Totodată, art. 72 alin. (5) din Codul electoral prevede că, în cazul în care examinarea contestației nu ține de competența organului electoral respectiv, aceasta împreună cu materialele anexate la ea se transmite spre examinare conform competenței, în mod urgent, în cel mult 2 zile calendaristice de la data recepționării, iar potrivit pct. 9 din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, să informeze contestatarul despre faptul remiterii contestației organului competent de soluționarea  acesteia.

Astfel, în cazul în care la consiliul electoral de circumscripție uninominală a parvenit o sesizare, iar examinarea acesteia nu ține de competența sa, acesta urma să o trimită Inspectoratului General al Poliției și Agenției Naționale Transport Auto, după competență. Prin urmare, se constată inacțiunea CECEU nr. 48 vizavi de sesizarea înaintată la data de 24 februarie 2019 de domnul Eugen Ostafi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PSRM în CECEU nr. 48.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 29, art. 72 alin. (1) și alin. (5) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, al Legii nr. 190 din 19 iulie 1994 cu privire la petiționare, al Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1702 din 19 iunie 2018, al Regulamentului privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

  1. Se admite contestația nr. CEC-10AP/83 din 27 februarie 2019 a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.
  2. Se constată inacțiunea Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, or. Slobozia, Bender, Tiraspol, prin ignorarea sesizării depuse la data de 24 februarie 2019 de domnul Eugen Ostafi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, or. Slobozia, Bender, Tiraspol.
  3. Se atenționează Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 48, or. Slobozia, Bender, Tiraspol despre necesitatea respectării Regulamentului privind activitatea consiliului electoral de circumscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1702 din 19 iunie 2018.
  4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                   Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău 01 martie 2019

Nr. 2408