Nr. 3098 - cu privire  la  executarea hotărârii Curții de Apel Chișinău din 15 octombrie 2024 (dosarul nr. 3-133/2024)

  • 16.10.2024
  • 272
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire  la  executarea hotărârii Curții de Apel Chișinău din 15 octombrie 2024

(dosarul nr. 3-133/2024)

 

 

I. Aspecte introductive

Domnul Ion Chicu, președintele Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” (în continuare – PDCM), a depus la Comisia Electorală Centrală o sesizare, înregistrată sub nr. CEC-10Apr/1 din 26 septembrie 2024, cu privire la încălcarea legislației electorale admisă de către doamna Maia Sandu, candidat desemnat la alegerile prezidențiale din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (în continuare – PAS).

Prin scrisoarea nr. CEC-8/6071 din 27 septembrie 2024, Comisia a transmis sesizarea respectivă Inspectoratului General al Poliției spre examinare conform competenței, în temeiul art. 91 alin. (2) și 97 alin. (3) din Codul electoral 325/2022 și pct. 14 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, și art. 400 din Codul contravențional nr. 218/2008.

 Ulterior, prin Hotărârea Curții de Apel Chișinău din 15 octombrie 2024 (dosarul nr. 3-133/24), s-a dispus Comisiei examinarea contestației nr. CEC-10APr/1 din 26 septembrie 2024 depusă de PDCM și emiterea actului administrativ.

 

II. Argumentele și cerințele contestatarului

Autorul sesizării arată că la data de 22 septembrie 2024, concurentul electoral, Maia Sandu, candidat desemnat la alegerile prezidențiale din partea PAS și Președinte în exercițiu al Republicii Moldova, a organizat la Soroca evenimentul de lansare a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024. Potrivit informațiilor disponibile, inclusiv de pe rețelele sociale, la eveniment au participat minori, membri și reprezentanți ai Organizației de Tineret „PAS Youth Glodeni” din raionul Glodeni.

Subsidiar, autorul menționează că reprezentanții minori ai Organizației de Tineret „PAS Youth Glodeni”, împreună cu Oleg Botnaru, șef adjunct al Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat și membru PAS, au distribuit ziare și pliante de agitație electorală pentru Maia Sandu în mai multe localități din raionul Glodeni, inclusiv în s. Hîjdieni, conform imaginilor anexate de pe rețelele sociale. Informații despre aceste activități au fost postate atât pe pagina de Facebook „PAS Youth Glodeni”, cât și pe pagina Organizației Teritoriale Glodeni a PAS. Reclamantul precizează că cel puțin doi membri ai conducerii organizației sunt minori de 16 și 17 ani.

Autorul opinează că acțiunile de implicare a minorilor în activități electorale și politice se probează prin faptul că minorii au fost implicați direct în campania electorală, distribuind materiale de agitație electorală și promovând aceste activități pe rețelele sociale. De asemenea, consideră că activitățile lor au fost coordonate de către Oleg Botnaru, șef adjunct al Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat și membru PAS, care ar fi promovat implicarea pe rețelele sociale. Mai invocă faptul că minorii au fost desemnați în funcții de conducere în cadrul Organizației de Tineret PAS Youth Glodeni, ocupând roluri de președinți și vicepreședinți.

Raportând circumstanțele de fapt la cele de drept și în temeiul art. 54 alin. (5) lit. a), art. 91 - 101 din Codul electoral, art. 26 alin.(6) lit. a) din Legea nr. 294 /2007 privind partidele politice, art. 19 alin. (3) al Legii nr. 370/2023 privind drepturile copilului, autorul solicită:

1) admiterea sesizării Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”;

2) constatarea încălcării de către concurentul electoral, Maia Sandu, candidat desemnat la alegerile prezidențiale din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” a prevederilor art. 19 alin. (3) din Legea nr. 370/2023 privind drepturile copilului, ale art. 26 alin.(6) lit. a) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice și ale art. 54 alin. (5) lit. a) Cod electoral;

3) aplicarea sancțiunii în privința concurentul electoral, Maia Sandu, candidat desemnat la alegerile prezidențiale din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, pentru încălcările admise;

4) inițierea procesului contravențional în privința concurentului electoral, Maia Sandu, candidat desemnat la alegerile prezidențiale din partea Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și aplicarea sancțiunii contravenționale prevăzute de art. 483 alin. (2) din Codul contravențional.

 

III. Argumentele reprezentantului candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, desemnat de Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, doamna Maia Sandu

Eduard Digore, în calitate de conducător al grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, doamna Maia Sandu, a depus referință la sesizarea PDCM, înregistrată sub nr. CEC-10Apr/1/R din 27 septembrie 2024, solicitând Comisiei Electorale Centrale să dispună:

1) declararea sesizării PDCM din 26 septembrie 2024 ca fiind inadmisibilă, în temeiul art. 93 alin. (2) lit. c), d) și e) din Codul electoral;

2) în cazul trecerii testului de admisibilitate, respingerea sesizării PDCM din 26 septembrie 2024 ca fiind neîntemeiată.

Conform susținerilor lui Eduard Digore, contestatarul a invocat participarea unor minori la evenimente de campanie organizate de Maia Sandu și distribuirea de materiale electorale de către aceștia. În conformitate cu art. 93 alin. (2) Codul electoral nr. 325/2022, contestația este inadmisibilă pentru depășirea termenului legal de depunere de 3 zile și pentru neîndeplinirea cerințelor de formă și conținut, inclusiv lipsa probelor și a declarațiilor pe propria răspundere. În opinia sa, contestatarul nu a invocat o încălcare directă a drepturilor sale electorale, ci a adus în discuție aspecte generale de interes public.

Referitor la solicitările formulate în sesizarea din 26 septembrie 2024, reprezentantul menționează că nu există vreo încălcare a prevederilor legale în activitatea doamnei Maia Sandu. Subliniază că subiecții pasibili de răspundere ar fi persoanele juridice și persoanele cu funcție de răspundere, nu candidatul în mod direct.

De asemenea, afirmă că toate acțiunile de distribuire a publicității electorale au fost realizate conform prevederilor legale privind modul de finanțare a campaniilor electorale, iar orice prezență a copiilor minori la evenimente a avut loc cu acordul părinților acestora. Legea nu prevede obligația prezentării acordului în formă scrisă, ceea ce înseamnă că acordul este considerat verbal sau prin acțiuni concludente.

În concluzie, reprezentantul susține că sesizarea urmează a fi respinsă pe fond ca fiind neîntemeiată, iar în cazul în care Comisia consideră că sunt îndeplinite condițiile de admisibilitate, se solicită respingerea acesteia ca fiind neîntemeiată.

 

IV. Considerentele Comisiei Electorale Centrale

Examinând contestația și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților și părților implicate, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea contestației (sesizării), inclusiv din perspectiva propriei competențe.

În conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Codul electoral nr. 325/2022, termenul general de depunere a contestațiilor în perioada electorală este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea, a fost identificată inacțiunea sau a fost adoptată hotărârea. Prin urmare, cu privire la prezenta speță, termenul de depunere a contestației este respectat.

Conform art. 87-88 din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt, iar participanții la procedura administrativă sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării acestei stări.

Având în vedere că sesizarea nr. CEC-10APr/1 din 26 septembrie 2024 a fost depusă de către un candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnat de Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, domnul Ion Chicu, și vizează acțiunile doamnei Maia Sandu, candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, desemnat de Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, sesizarea a fost catalogată drept contestație.

După cum s-a menționat în aspectele introductive ale prezentei hotărâri, Comisia Electorală Centrală, prin scrisoarea nr. CEC-8/6071 din 27 septembrie 2024, a transmis sesizarea respectivă Inspectoratului General al Poliției spre examinare conform competenței, în temeiul art. 91 alin. (2) și 97 alin. (3) din Codul electoral 325/2022 și pct. 14 din Regulamentul privind procedura de examinare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1128/2023, și art. 400 din Codul contravențional nr. 218/2008.

În acest sens, Comisia a solicitat examinarea acțiunilor concurentului electoral, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, care a desemnat-o pe doamna Maia Sandu candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, prin prisma următoarelor prevederi legale.

Art. 50 alin. (2) din Codul contravențional nr. 218/2008 care stabilește că producerea, distribuirea, furnizarea și/sau difuzarea materialelor publicitare de agitație electorală care nu întrunesc condițiile Legii nr.62/2022 cu privire la publicitate și ale Codului electoral nr.325/2022 se sancţionează cu amendă de la 60 la 120 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 150 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 240 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice şi/sau cu privarea de dreptul de a desfăşura anumite activităţi pe un termen de la 3 luni la un an.

Subsecvent, art. 10 alin. (3) lit. n) și alin (4) din Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, care prevede expres că nu poate fi distribuitor și difuzor al publicității politice un cetățean al Republicii Moldova care nu a împlinit vârsta de 18 ani și art. 54 alin. (5) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, care stabilește că se interzice finanțarea ori susținerea materială sub orice formă a grupurilor de inițiativă, a campaniilor electorale de către cetățenii Republicii Moldova care nu au împlinit vârsta de 18 ani.

Autorul a contestat trimiterea contestației după competență Inspectoratului General al Poliției, autoritate care dispune nemijlocit de instrumente de identificare, având atribuții clare în evaluarea și sancționarea încălcărilor legale arătate în contestația nr. CEC-10Apr/1 din 26 septembrie 2024.

Totodată, este de menționat că singura normă privind interdicția implicării copiilor minori în campania electorală vizează interdicția finanțării ori susținerii materiale sub orice formă a grupurilor de inițiativă, a campaniilor electorale de către cetățenii Republicii Moldova care nu au îndeplinit vârsta de 18 ani, normă prevăzută la art. 54 alin. (5) lit. a) din Codul electoral.

  Mai mult ca atât, Codul electoral, fiind legea organică specială care reglementează procesul de organizare și desfășurare a oricărui tip de scrutin, inclusiv drepturile și obligațiile actorilor electorali, nu interzice concurenților electorali să utilizeze imaginea copiilor sau să-i implice pe aceștia în acțiuni de agitație electorală. 

Prin urmare, deși organului electoral i se solicită să intervină și să nu admită în interiorul campaniei electorale acțiuni de agitație electorală cu implicarea copiilor sau a imaginilor acestora, reținem că, în activitatea de organizare și desfășurare a alegerilor, inclusiv în partea ce ține de desfășurarea campaniei electorale de către concurenții electorali, Comisia Electorală Centrală și organele electorale ierarhic inferioare se conduc, în special, de Codul electoral.

  Anume Codul electoral reprezintă legea specială care stabilește principiile desfășurării, în condiții egale, a campaniei electorale, iar art. 52 alin. (3) și (8) stabilesc subiecții care nu au dreptul de a participa la acțiuni de agitație electorală - în acțiunile de agitație electorală nu pot fi implicate persoanele care nu sunt cetățeni ai Republicii Moldova, persoanele oficiale străine, de asemenea nu pot fi utilizate în scop de publicitate electorală materiale în care apar personalități istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizații internaționale sau imaginea unor persoane oficiale străine.

Mai mult, potrivit pct. 112 lit. j) din Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1155/2023, în publicitatea politică sau electorală nu pot fi utilizate imagini cu participarea copiilor minori, fără acordul părintelui sau al tutorelui.

În acest sens, menționăm că orice prezență a vreunui copil minor ar fi fost posibilă cu acordul și prezența părintelui acestuia.  Or, legea nu prevede obligația prezentării acordului în formă scrisă, ceea ce însemnă că acordul părintelui este verbal.

Prin urmare, cât privește implicarea copiilor în campania electorală a unui concurent electoral, precizăm că, deși Legea nr. 370/2023 privind drepturile copilului interzice copiilor să se implice în acțiuni politice și să se asocieze în partide politice, Codul electoral nu reglementează astfel de restricții.

Totodată, este de reținut că, potrivit art. 4 lit. a) din Legea nr. 215/2016 cu privire la tineret, cad sub incidența respectivei legi persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani.

Potrivit art. 16 alin. (3) al aceleiași legi, organizațiile de tineret ale partidelor politice sunt considerate stricturi neformale de participare a tinerilor.

În contextul reglementărilor legale menționate, organizațiile de tineret ale partidelor politice joacă un rol esențial în implicarea tinerilor în activitățile politice și în procesul de decizie. Or, este necesar de a sprijini și încuraja participarea lor activă în viața publică, asigurându-le astfel un cadru favorabil pentru dezvoltare și exprimare, îmbunătățind în acest mod și calitatea democrației.

Subsecvent, Comisia atrage atenția că, potrivit art. 28 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, prin decizia organului de conducere al partidului politic, alocațiile de la bugetul de stat pot fi utilizate, inclusiv în susținerea grupurilor de inițiativă înregistrate de partidul politic sau a campaniilor electorale în condițiile stabilite de Codul electoral, pentru cheltuieli pentru programe de tineret și femei. Această susținere financiară este esențială nu doar pentru crearea unui cadru favorabil participării tinerilor, ci și pentru asigurarea unei democrații incluzive și reprezentative. Conform alin. (21) al aceluiași articol,  20% din valoarea alocațiilor anuale de la bugetul de stat vor fi utilizate în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesele politic și electoral, iar 10% din valoarea alocațiilor primite vor fi utilizate pentru promovarea și încurajarea tinerilor în procesele politic și electoral. În cazul partidelor politice în care există organizații ale femeilor și ale tinerilor, aceste fonduri vor fi gestionate de organizațiile în cauză.

În concluzie, se constată că organizațiile de tineret ale partidelor politice, prin caracterul lor informal contribuie la dezvoltarea unei culturi a participării civice în rândul tinerilor. Totodată, cadrul legal stabilește că alocațiile bugetare pot fi destinate susținerii acestor organizații, ceea ce subliniază rolul activ al partidelor în promovarea inițiativelor de tineret. Astfel, implicarea tinerilor în procesele politice nu este doar o opțiune, ci și o sarcină a partidelor politice.

În ceea ce privește presupusele fapte de finanțare ilegală a campaniei electorale, la etapa verificării corectitudinii raportului privind veniturile și cheltuielile concurentului electoral, Maia Sandu, pentru întreaga campanie electorală la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, Comisia, în calitatea sa de agent constatator, va examina toate veniturile și cheltuielile raportate în vederea stabilirii unor eventuale încălcări.

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18, 27 lit. s), 32, 101 alin. (2) lit. c) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu art. 10 alin. (1), 11 alin. (2), și 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedura de depunere, examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

        1. Contestația depusă de domnul Ion Chicu, președintele Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”, înregistrată sub nr. CEC-10Apr/1 din 26 septembrie 2024, se respinge ca neîntemeiată.

2. Hotărârea se remite, spre informare, participanților la procedura administrativă.     

       3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 de zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău). 

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                                Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 16 octombrie 2024

Nr. 3098