logo

Pagina oficială

Comisia Electorală Centrală

a Republicii Moldova

Referendum constituțional și alegeri prezidențiale peste 51 zile

Nr. 2752 - cu privire la reexaminarea cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev

  • 29.08.2024
  • 73
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la reexaminarea cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru

susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova,

domnul Vasile Tarlev

 

I. În fapt, la data de 21 august 2024, domnul Vasile Tarlev, candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova desemnat de către adunarea cetățenilor, a depus la Comisia Electorală Centrală cererea privind înregistrarea grupului de inițiativă în susținerea sa cu următoarele documente anexate:  

1) procesul-verbal din 21 august 2024 al ședinței adunării cetățenilor privind susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova;

2) lista, în original, a cetățenilor care au participat la adunarea de constituire a grupului de inițiativă;

3) lista membrilor grupului de inițiativă, inclusiv versiunea electronică a listei; 

4) declarația candidatului privind consimțământul de a fi susținut în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, conținând şi declarația pe propria răspundere privind întrunirea condițiilor constituționale referitoare la domicilierea pe teritoriul Republicii Moldova, cunoașterea limbii române, existența studiilor superioare absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă;

5) copia de pe buletinul de identitate al candidatului desemnat; 

6) cererea în formă scrisă a conducătorului grupului de inițiativă privind desemnarea persoanei responsabile de finanțele grupului de inițiativă (trezorierul).

Potrivit informației de pe pagina web a Agenției Servicii Publice – www.asp.gov.md, domnul Vasile Tarlev deține mandatul de președinte al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei pentru perioada 9 februarie 2024 – 9 februarie 2028. Din acest considerent, în cadrul ședinței Comisiei din 23 august 2024 privind examinarea cererii domnului Vasile Tarlev din 21 august 2024 de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea sa în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Mihail Vîrcolici, desemnat în calitate de conducător al grupului de inițiativă, a fost întrebat vizavi de calitatea domnului Vasile Tarlev și rolul Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei în campania de colectare a semnăturilor și, eventual, în campania electorală a acestuia, în contextul în care candidează independent de partid.

Ca răspuns, domnul Mihail Vîrcolici a declarat în cadrul ședinței că domnul Vasile Tarlev a depus o cerere în adresa Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei prin care a solicitat susținerea sa la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024 însă nu cunoaște finalitatea acesteia, menționând totodată că domnul Vasile Tarlev candidează independent.

Drept urmare, la data de 23 august 2024, Comisia Electorală Centrală a adoptat hotărârea nr. 2722 „Cu privire la cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev” prin care a fost înregistrat grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, a fost confirmat în calitate de conducător al grupului de inițiativă domnul Mihail Vîrcolici, a fost confirmată doamna Ecaterina Bezman în calitate de persoană responsabilă de finanțe (trezorier) a grupului de inițiativă.

La data de 26 august 2024, domnul Mihail Vîrcolici a depus la Comisie o cerere, înregistrată sub nr. CEC-7/15582 din 26 august 2024, prin care a solicitat opinia Comisiei despre existența restricțiilor de a candida în calitate de candidat independent, persoana având totodată și calitatea de președinte al unui partid politic.  

În același timp, în data de 26 august 2024, prin adresa nr. CEC-8/5705 din 26 august 2024, Comisia Electorală Centrală a solicitat domnului Mihail Vîrcolici, conducătorul grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, prezentarea contractului de locațiune a spațiului utilizat în Piața „Delfin” (proprietate a firmei de producție și comerț „AGROEUMARKET” SRL) din str. Alba Iulia nr. 198, mun. Chișinău, în care se desfășoară acțiunile de colectare a semnăturilor, precum și contractele privind producerea materialelor de publicitate politică, inclusiv a bannerelor cu imaginea domnului Vasile Tarlev. Demersul a fost adresat în contextul în care în Piața „Delfin” are loc colectarea semnăturilor în susținerea candidatului independent Vasile Tarlev, iar în zonă este afișat un banner al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

Prin răspunsul din 27 august 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/15592, domnul Mihail Vîrcolici a informat Comisia despre lipsa unui contract de locațiune pentru adresa mun. Chișinău, str. Alba Iulia nr. 198 ( Piața „Delfin”, proprietate a firmei de producție și comerț „AGROEUMARKET” SRL), iar informația expusă în demersul CEC nr. 8/5705 din 26 august 2024 nu vizează abateri sau încălcări ale vreunui membru al grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova.

            Deoarece prin răspunsul din 27 august 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-15592, domnul Mihail Vîrcolici nu a prezentat clarificări față de situația descrisă, la data de 28 august 2024, prin adresa nr. CEC-8/5733, Comisia a solicitat, până la ora 10:00 a zilei de 29 august 2024, opinia domnului Vasile Tarlev, precum și a domnului Mihail Vîrcolici vizavi de acțiunile de colectare a semnăturilor în susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova sub bannerul Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, în contextul în care candidatul independent, potrivit art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, este persoana care își înaintează candidatura pentru ocuparea unei funcții publice elective independent de partidele politice și de blocurile electorale, înregistrate în modul corespunzător.

            Astfel, până la termenul-limită, prin nota informativă înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15617 din 29 august 2024, domnul Mihail Vîrcolici a informat Comisia că în urma verificărilor repetate a acțiunilor membrilor grupului de inițiativă nu s-a constatat colectarea semnăturilor în locația indicată în demersul CEC nr. 8/5705, comunicând că nu exclude colectarea semnăturilor de către colector în baza împuternicirilor acordate.

            Vizavi de calitatea de președinte de partid și statutul de candidat independent a domnului Vasile Tarlev, domnul Mihail Vîrcolici a reiterat că acesta și-a suspendat calitatea de conducător al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, prezentând o copie a cererii domnului Vasile Tarlev din 24 iulie 2024 de degrevare a atribuțiilor sale unui vicepreședinte pentru perioada 24 iulie – 20 octombrie 2024, precum și o copie de pe Ordinul nr. 3 din 24 iulie 2024, semnat de președintele Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, domnul Vasile Tarlev, prin care în perioada absenței Președintelui partidului atribuțiile de președinte vor fi îndeplinite de către prim-vicepreședinte, domnul Valeriu Ianioglo.  

            Suplimentar, la data de 29 august 2024, în adresa Comisiei a parvenit sesizarea nr. 34/20/5 a Inspectoratului de Poliție Buiucani prin care informează că la data de 28 august 2024 a fost înregistrat raportul de autosesizare cu nr. 13924, potrivit căruia la aceeași dată, pe adresa mun. Chișinău, str. Alba Iulia nr. 198, pe partea exterioară a unei gherete ce este amplasată pe teritoriul SRL „AGROEUROMARKET” au fost lipite în locuri neautorizate pliante cu caracter electoral care ar promova candidatul la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev. 

II. Examinând acțiunile desfășurate în procesul de colectare a semnăturilor în susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat independent la funcția de Președinte al Republicii Moldova la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, răspunsurile și actele prezentate la acestea, Comisia Electorală constată următoarele.

Conform art. 87 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 (în continuare Cod administrativ), autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special, ea poate:

a)  să solicite informații de tot felul;

b)  să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora;

c)  să solicite acte și dosare;

d)  prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).

Participanții la procedura administrativă, potrivit art. 88 alin. (1) din Codul administrativ, sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării stării de fapt. Ei urmează să indice, în special, asupra faptelor și probelor care le sunt cunoscute și să prezinte documentele pe care le dețin.       

            Potrivit informației de pe pagina web a Agenției Servicii Publice – www.asp.gov.md, domnul Vasile Tarlev deține mandatul de președinte al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei pentru perioada 9 februarie 2024 – 9 februarie 2028.

            În cadrul ședinței publice a Comisiei Electorale Centrale din 23 august 2024 de examinare a chestiunii privind cererea domnului Vasile Tarlev din 21 august 2024 de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea sa în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Mihail Vîrcolici a declarat că domnul Vasile Tarlev și-a suspendat calitatea de președinte al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

            Din materialele prezentate prin nota informativă a domnului Mihail Vîrcolici, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15617 din 29 august 2024, se atestă că la data de 24 iulie 2024, domnul Vasile Tarlev a depus în adresa Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei și a Consiliului politic al partidului menționat o cerere de degrevare a atribuțiilor sale unui vicepreședinte pentru perioada 24 iulie – 20 octombrie 2024, precum și o copie de pe Ordinul nr. 3 din 24 iulie 2024, semnat de președintele Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, domnul Vasile Tarlev, prin care în perioada absenței Președintelui partidului atribuțiile de președinte vor fi îndeplinite de către prim-vicepreședinte, domnul Valeriu Ianioglo.

            Potrivit alin. (2) – (3) ale art. 10 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice, orice modificare a statutului partidului politic se comunică Agenției Servicii Publice în termen de cel mult 30 de zile de la data adoptării hotărârii respective. Înregistrarea modificărilor se efectuează de Agenția Servicii Publice în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) – (6), care se aplică în modul corespunzător. 

            În continuare, conform art. 8 alin. (3) din Legea privind partidele politice, în termen de 15 zile de la data depunerii documentelor Agenția Servicii Publice va adopta o decizie de înregistrare a modificărilor, iar potrivit art. 11 alin. (4) – (6) din aceeași lege, va publica modificările în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, pe pagina web a Agenției Servicii Publice, cât și va informa Comisia Electorală Centrală în termen de 3 zile de la data adoptării deciziei de operare a modificărilor.  

            Prin urmare, se atestă că la data depunerii cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea sa în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova domnul Vasile Tarlev deținea și calitatea de președinte al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

            Suplimentar, în cadrul procedurii administrative se constată că domnul Vasile Tarlev utilizează în activitatea grupului de inițiativă și platforma politică a Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, probată prin utilizarea bannerului Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

            Potrivit noțiunii prevăzute în art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022, candidatul independent este persoana care îşi înaintează candidatura pentru ocuparea unei funcții publice elective independent de partidele politice şi de blocurile electorale, înregistrată în modul corespunzător.

            Independența candidatului trebuie să fie una efectivă și nu declarativă or, pretinderea la statutul de candidat independent cu apartenență la un partid politic atestă incompatibilitatea cu statutul de candidat independent în sensul explicat la art. 1 din Codul electoral nr. 325/2022.

            Mai mult ca atât, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2722 din 23 august 2024 s-a înregistrat grupul de inițiativă pentru susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova, în număr de 100 membri.

            Prin adresa domnului Mihail Vîrcolici din 26 august 2024, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/15583, în calitate de conducător al grupului de inițiativă solicită excluderea domnului Valeriu Ianioglo din lista membrilor grupului de inițiativă, indicat la poziția 84 din anexa la hotărârea Comisiei nr. 2722/2024.

            Din materialele anexate la răspunsul domnului Mihail Vîrcolici din 29 august 2024 (nr. CEC-7/15617), și anume, Ordinul nr. 3 din 24 iulie 2024, semnat de președintele Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, domnul Vasile Tarlev, se atestă că domnul Vasile Tarlev își degrevează atribuțiile sale de președinte domnului Valeriu Ianioglo, prim-vicepreședinte al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei.

            Prin urmare, în temeiul alin. (5) și (6) ale art. 170 din Codul administrativ, Comisia consideră necesar reluarea procedurii administrative de examinare a cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova.

Astfel, alin. (5) și (6) ale art. 170 din Codul administrativ stabilesc că autoritatea publică emitentă poate oricând, din oficiu, porni o procedură de anulare a unui act administrativ individual incontestabil, în condițiile art. 143-147 din același Cod.

În acest sens, conform alin. (1) și (6) ale art. 144 din Codul administrativ, un act administrativ individual ilegal favorabil poate fi retras în tot sau în parte cu efect pentru viitor sau trecut, chiar și după ce a devenit incontestabil, dacă autoritatea publică află despre fapte care justifică retragerea unui act administrativ individual ilegal favorabil.

Potrivit alin. (3) al art. 144 din Codul administrativ, dacă beneficiarul nu poate invoca încrederea conform alin. (2) al aceluiași articol, actul administrativ individual se retrage, de regulă, cu efect pentru trecut.

Astfel, circumstanțele de fapt probează că desemnarea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat independent la funcția de Președinte al Republicii Moldova la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, susținut de adunarea cetățenilor, este una formală și declarativă și contravine condițiilor de desemnare a candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova de adunarea cetățenilor, prevăzute la pct. 22-26, 28 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023. 

Având în vedere cele menționate, Comisia constată că statutul actual al domnului Vasile Tarlev, în calitate de președinte al unui partid politic, este incompatibil cu statutul unui candidat independent. De menționat că o tratare contrară ar lipsi noțiunea de candidat independent de aplicabilitatea acesteia, aceasta rămânând una declarativă. Adică, orice exponent politic cu statut activ, și-ar putea declara independența de partid, pe când efectiv face parte din acesta, inducând în eroare și confuz destinatarul normei în cauză în persoana alegătorului, ceea ce ar lipsi prevederea dată de scopul legitim urmărit.

În acest sens, Comisia reține concluziile Curții Constituționale expuse în pct. 61 din  Hotărârea nr. 20/2015, potrivit cărora „O normă urmează a fi edictată în sensul aplicării acesteia. Imposibilitatea aplicării face norma inexistentă”. Adică, după cum s-a evidențiat inclusiv în pct. 31 din Decizia Curții Constituționale nr. 8/2020, Actus interpretandus est potius ut valeat quam ut pereat (legea trebuie interpretată în sensul aplicării ei, nu în sensul neaplicării).

Prin urmare, Comisia subliniază că admisibilitatea desemnării unei persoane în calitate de candidat independent este precondiționată în mod imperativ de statutul apolitic al acesteia, indiferent de nivelul său în componența formațiunii politice: membru de partid, membru al organului colegial al partidului sau președintele acestuia.

Or, la caz, se atestă că pe de o parte, candidatul desemnat nu a finalizat transferul atribuțiilor de președinte al partidului către interlocutorul său prin înregistrarea acestui fapt la Agenția Servicii Publice în vederea producerii efectelor juridice, pe de altă parte, delegarea atribuțiilor pe o durată determinată până la 20 octombrie curent, adică ziua alegerilor, cu toate că eventual ar fi posibilă organizarea turului doi de scrutin, nu reprezintă un act de încetare a calității de președinte de partid. Mai mult, chiar dacă ar fi admisă ipoteza că prin asemenea act atribuțiile președintelui de partid ar fi încetat, încetarea calității date în corespundere cu statutul partidului politic vizat nu produc efecte asupra statutului de membru or, calitatea de candidat independent este incompatibilă cu orice statut politic al persoanei pretendente.

Subsecvent, raționamentul faptului că statutul de candidat independent de partidul politic în cauză este unul mimat se atestă inclusiv prin faptul că odată cu inițierea clarificărilor în acest sens de către Comisie, conducătorul grupului de inițiativă a solicitat modificarea componenței acestuia prin retragerea domnului Valeriu Ianioglo din lista membrilor grupului de inițiativă care, de altfel, este prim-vicepreședintele Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, căruia i s-a degrevat atribuția de președinte al partidului menționat nemijlocit de către candidatul desemnat de adunarea cetățenilor la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev.

Așadar, președintele în exercițiu al Partidului Politic Partidul pentru Viitorul Moldovei, domnul Vasile Tarlev, concomitent fiind membru al acestei formațiuni politice, îl include în componența grupului de inițiativă, constituit la adunarea cetățenilor din 21 august 2024, pe prim-vicepreședintele partidului menționat, domnul Valeriu Ianioglo, căruia deleagă exercitarea funcțiilor de președinte și în același timp se prezintă ca un candidat independent, adică este unul independent de partidul, inclusiv pe care îl conduce, ceea ce reprezintă o evidentă contradicție între starea de fapt și cea de drept, care urmează a fi înlăturată prin reluarea procedurii administrative și anularea actului administrativ afectat de viciu relatat supra.

Conform pct. 32 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, în cazul în care actele prezentate pentru înregistrarea grupului de inițiativă nu corespund pct. 28 din același regulament, Comisia Electorală Centrală va adopta o hotărâre de respingere a cererii de înregistrare a grupului de inițiativă.

Pentru motivele arătate, în temeiul art. 87, 88, 144, 170 din Codul administrativ nr. 216/2018, art. 10-11 din Legea nr. 294/2007 privind partidele politice și în conformitate cu pct. 22-26, 28, 32 din Regulamentul privind constituirea și înregistrarea grupurilor de inițiativă, întocmirea, prezentarea și verificarea listelor de subscripție, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1166/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

  1. Se reia procedura administrativă de reexaminare a cererii nr. CEC-7/15444 din 21 august 2024 de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea domnului Vasile Tarlev în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova;
  2. Se anulează hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2722 din 23 august 2024 „Cu privire la cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea candidatului la funcția de Președinte al Republicii Moldova, domnul Vasile Tarlev”;
  3. Se respinge cererea nr. CEC-7/15444 din 21 august 2024 a domnului Vasile Tarlev de înregistrare a grupului de inițiativă pentru susținerea sa în calitate de candidat la funcția de Președinte al Republicii Moldova în cadrul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024;
  4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                            Angelica CARAMAN

 

Chişinău, 29 august 2024

Nr. 2752