Nr. 2848 - cu privire la sesizarea nr. CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019 a doamnei Tatiana Pănuță, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei, din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”

  • 29.10.2019
  • 1651
  • 0
HOTĂRÂRE
cu privire la sesizarea nr. CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019
a doamnei Tatiana Pănuță, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei,
din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”
 
La 23 octombrie 2019, doamna Tatiana Pănuță, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei, din partea Blocului Electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, a sesizat Comisia Electorală Centrală cu privire la încălcarea legislației în ceea ce privește promovarea cu utilizarea resurselor administrative și finanțarea ilegală admisă de către domnul Pavel Verejanu, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei, din partea Partidului Politic „Șor”, solicitând:
1) adoptarea unei hotărâri de sesizare a instanței de judecată în ordinea art. 75 alin. (5) din Codul electoral pentru a examina existența temeiurilor de anulare a înregistrării domnului Pavel Verejanu, candidat la funcția de primar general al municipiului Chișinău din partea Blocului Electoral „ACUM Platforma DA și PAS”;
2) anularea alegerilor locale generale pentru funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei, din 20 octombrie 2019.
În sesizare se arată că în baza donațiilor din partea Asociației Obștești „Pentru Orhei”, al cărei președinte este domnul Pavel Verejanu, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei din partea Partidului Politic „Șor”, Primăria municipiului Orhei a instalat sisteme antiincendiare la grădinițele pe care le are în gestiune.
În opinia autorului sesizării, banii asociației obștești s-au dus în contul primăriei după care din aceștia au fost efectuate lucrările sus-menționate. Din acțiunile respective se atestă sponsorizarea nedeclarată a domnului Pavel Verejanu și utilizarea voalată a resurselor administrative.
La fel, susține doamna Tatiana Pănuță, în baza donațiilor din partea Asociației Obștești „Pentru Orhei”, de către Primăria mun. Orhei a fost încheiat un contract în valoare de 27.000 de lei de schimbare a geamurilor la școala muzicală, acțiuni care reprezintă o finanțare ilegală a candidatului menționat, iar la 17 octombrie 2019 Primăria mun. Orhei a alocat 55 de indemnizații pentru nașterea copiilor, în cadrul programului „Capitalul matern” pentru bebelușii născuți în lunile mai-iunie. Banii, de asemenea, sunt din donațiile Asociației Obștești „Pentru Orhei” către Primăria municipiului Orhei.
Autorul sesizării consideră că încălcările sus-menționate se încadrează și la compartimentul utilizării resurselor administrative, invocând că, la 18 octombrie 2019, a avut loc inaugurarea grădiniței nr. 6 din municipiul Orhei, de asemenea, din sursele donate de către Asociația Obștească „Pentru Orhei” către Primăria municipiului Orhei, iar la 19 octombrie 2019, în ziua tăcerii, s-a desfășurat un concert cu participarea unui artist din Federația Rusă a cărei prestație a fost achitată din sursele Asociației Obștești „Pentru Orhei”.
Astfel, în opinia doamnei Tatiana Pănuță, în sesizare sunt expuse o multitudine de încălcări care, conform legii, pot servi drept temei pentru anularea scrutinului prin care domnul Pavel Verejanu a devenit primar ales al municipiului Orhei.
 
Domnul Pavel Verejanu, ca urmare a solicitării Comisiei de a prezenta opinia pe marginea celor comunicate în sesizare, prin referința depusă la 25 octombrie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-7/5045, cu referire la pretinsele încălcări, a menționat că în raport cu datele pretinselor încălcări nu a deținut nici calitatea de președinte al Asociației Obștești „Pentru Orhei”, nici calitatea de membru și, prin urmare, nu poate să confirme sau să infirme pretinsele sponsorizări de către asociația menționată. În perioada în care a deținut funcția de președinte al Asociației Obștești „Pentru Orhei”, asociația nu a donat bani pentru acțiunile invocate.
La 30 septembrie 2019, în cadrul Adunării Generale extraordinare a membrilor Asociației Obștești „Pentru Orhei” s-a decis excluderea sa din membrii și din funcția de președinte al Asociației Obștești „Pentru Orhei”, fapt probat prin procesul-verbal nr. 2019/3009-1 al Adunării Generale extraordinare a membrilor Asociației Obștești „Pentru Orhei”.
Respectiv, potrivit extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice din data de 18 octombrie 2019, președinte al Asociației Obștești „Pentru Orhei” este dl Igor Druță, și nu dl Pavel Verejanu.
În opinia domnului Pavel Verejanu, cerința de anulare a scrutinului, prin care el a devenit primar ales al municipiului Orhei, nu este fundamentată juridic. Consideră că art.75 alin.(5) lit. a) din Codul electoral, invocat de către autorul sesizării, nu se conciliază cu pretenția formulată.
Potrivit art. 75 alin. (5) din Codul electoral, anularea înregistrării concurentului electoral se aplică în cazul alegerilor locale la solicitarea consiliului electoral de circumscripție, prin hotărâre judecătorească definitivă, care constată inter alia folosirea de către concurentul electoral a fondurilor financiare și materiale nedeclarate sau depășirea cheltuielilor peste plafonul mijloacelor din fondul electoral. Conform art. 75 alin. (6) din Codul electoral, anularea înregistrării concurentului electoral se realizează prin adresarea unei cereri instanței de judecată (în a cărei rază teritorială se află consiliul) de către consiliul electoral de circumscripție (prin adoptarea unei hotărâri în acest sens).
Așadar, din prevederile citate rezultă:
- sesizarea se depune la consiliul electoral de circumscripție;
- folosirea de către concurentul electoral a fondurilor financiare și materiale nedeclarate sau depășirea cheltuielilor peste plafonul mijloacelor din fondul electoral, dacă se probează, poate să atragă sancțiunea, anularea înregistrării concurentului electoral, prin hotărâre judecătorească definitivă, doar la solicitarea consiliului electoral de circumscripție.
            În contradicție cu art. 75 alin. (5) din Codul electoral, sesizarea a fost depusă la autoritatea electorală care nu este cu această competență și în subsidiar a formulat o cerință care nu poate fi admisă de principiu, întrucât anularea scrutinului nu poate opera ca sancțiune a pretinsei încălcări. Între anularea înregistrării concurentului electoral și anularea scrutinului există diferență semnificativă.
În concluzie, domnul Pavel Verejanu solicită respingerea sesizării nr. CEC- 7/4995 din 23 octombrie 2019 a doamnei Tatiana Pănuță, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”.
 
Primăria municipiului Orhei, prin referința înregistrată sub nr. CEC-7/5056 din 25 octombrie 2019, a comunicat că lucrările și activitățile la care se face referire în sesizarea depusă au fost finanțate în mare parte din bugetul primăriei și o parte din donații. În lista donatorilor care au contribuit la finanțarea acestor lucrări sau activități Asociația Obștească „Pentru Orhei” nu se regăsește.
 
Examinând conținutul sesizării, referințele părții vizate și a Primăriei municipiului Orhei, materialele anexate în calitate de probe la referința domnului Pavel Verejanu (copiile extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice și a procesului-verbal nr. 2019/3009-1 din 30.09.2019), precum și argumentele aduse prin prisma cadrului legal aferent, Comisia relevă următoarele.
Articolul 22 alin. (2) lit. e) din Codul electoral [Atribuţiile generale ale Comisiei Electorale Centrale] statuează că, în calitate de organ independent de supraveghere şi control privind finanţarea partidelor politice şi campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală: examinează sesizările şi contestaţiile privind încălcarea legislaţiei cu privire la finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale. Respectiv, în condițiile în care pentru încălcarea legislației electorale Comisia aplică sancțiunile stabilite de art.75 din Codul electoral, Comisia constată că examinarea sesizării nr. CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019 ține de competența sa.
Subsecvent, întrucât obiectul sesizării îl constituie pretinsele încălcări ale legislației cu privire la finanțarea campaniei electorale, Comisia o va examina conform prevederilor aplicabile contestațiilor.
Astfel, potrivit. art. 71 alin. (5) din Codul electoral, contestația conţine descrierea faptelor invocate ca presupuse încălcări, probele, temeiul legal, cerinţele contestatarului, semnătura şi datele de identitate ale persoanei care o depune, iar, conform pct. 8 din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353/2010, în calitate de probă la contestația depusă pot servi înregistrările audio/video, fotografiile, înscrisurile, declarațiile în scris ale martorilor. Probele trebuie să corespundă cerințelor de admisibilitate și pertinență. Partea care prezintă probe va semna o declarație pe propria răspundere (conform modelului din anexa nr. 2) privind proveniența, veridicitatea și autenticitatea acestora, purtând răspundere conform legislației în vigoare.
 
În acest context, Comisia observă că autorul sesizării nu a prezentat Comisiei Electorale Centrale probe pertinente care ar confirma pretinsele încălcări prevăzute de normele art.52 alin. (3), (7), art. 75 alin. (5) lit. a) din Codul electoral, care ar fi fost admise de către candidatul Pavel Verejanu, Asociația Obștească „Pentru Orhei” sau Primăria municipiului Orhei.
 
În continuare, este de menționat că, potrivit art. 43 alin. (1) din Codul electoral și pct. 24 subpct. 1 lit. a) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704 din 17 septembrie 2019, cu modificările ulterioare, la alegerile locale partidele politice și blocurile electorale, în termen de 3 zile de la deschiderea contului cu menţiunea „Fond electoral” şi, ulterior, săptămânal, sunt obligate să prezinte Comisiei Electorale Centrale rapoarte care vor conține informații despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în campania electorală.
Conform pct. 26 din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704 din 17 septembrie 2019, cu modificările ulterioare, raportul privind finanțarea campaniei electorale, al cărui model este dat în Anexa nr. 4, reprezintă o informație totalizatoare pentru o anumită perioadă, care cuprinde inclusiv: a) borderoul donațiilor de la persoanele fizice primite în numerar; b) borderoul donațiilor rambursate ca urmare a depășirii plafoanelor stabilite de Codul electoral; c) borderoul donațiilor oferite în mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii.
Pct. 27 din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2704 din 17 septembrie 2019, cu modificările ulterioare, prevede că, în cazul alegerilor locale, partidele politice și blocurile electorale prezintă Comisiei cheltuielile din campania electorală pentru fiecare circumscripție electorală în care au candidați înregistrați la alegeri.
În contextul celor menționate, pe parcursul perioadei electorale pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019, Partidul Politic „Șor” a prezentat Comisiei Electorale Centrale rapoartele privind finanțarea campaniei electorale, consecutiv, la 6, 13, 20 și 27 septembrie și la 4, 11 și 18 octombrie 2019, fapt constatat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2835 din 22 octombrie 2019.
Verificând rapoartele depuse, Comisia a constatat că Partidul Politic „Șor” a primit donații numai din partea persoanelor fizice. Totodată, partidul nu a depășit plafonul mijloacelor financiare ce pot fi transferate pe contul „Fond electoral” stabilit prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2640 din 3 septembrie 2019.
Așa cum prevede art. 43 alin. (4) din Codul electoral, rapoartele prezentate au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
În privința anulării alegerilor locale generale pentru funcția de primar al municipiului Orhei, raionul Orhei din 20 octombrie 2019, conform art. 148 din Codul electoral, ”alegerile sînt declarate nule dacă în cadrul operaţiilor electorale au fost comise încălcări ale prezentului cod care au influenţat rezultatele votării şi atribuirea mandatelor. Hotărîrea cu privire la declararea alegerilor nule se adoptă de către Comisia Electorală Centrală în baza hotărîrilor instanţelor de judecată respective”.
Astfel, legalitatea alegerilor și atribuirea mandatului de primar urmează să fie contestate în instanța de judecată care va examina documentele prezentate de consiliul electoral al circumscripției municipale Orhei.
 
În lumina celor expuse supra, Comisia ajunge la concluzia că, în lipsa probelor ce ar susține obiectul sesizării, nu este posibil de verificat dacă Asociația Obștească „Pentru Orhei” și Primăria municipiului Orhei s-au implicat în campania electorală a domnului Pavel Verejanu sau dacă acesta a folosit fonduri financiare şi materiale nedeclarate.
Totodată, Comisia observă că domnul Pavel Verejanu a fost înregistrat în calitate de candidat la funcția de primar al mun. Orhei pe 12 septembrie 2019, iar până la 18 octombrie 2019, data înregistrării la Agenția Servicii Publice a noului conducător al A.O. „Pentru Orhei”, el a deținut calitatea de administrator de fapt al acestei organizații necomerciale.
În aceste condiții de fapt, precum și ținând cont de recomandările Comisiei de la Veneția formulate în pct. II.1.3. din Liniile directoare comune privind prevenirea și combaterea utilizării abuzive a resurselor administrative în cursul proceselor electorale, conform cărora „Cadrul legislativ ar trebui să interzică ca autoritățile publice precum și organismele publice și semi-publice aflate în exercițiul funcțiilor lor să se implice în timpul procesului electoral în activități prin care să favorizeze sau să defavorizeze, intenționat sau accidental, un partid politic sau un candidat”, Comisia consideră necesar să sesizeze instituția statului ce are misiunea de a efectua controlul financiar la autorităţile publice centrale şi locale şi instituţiile subordonate şi/sau fondate de către acestea, pe aspecte ce ţin de utilizarea resurselor finanţate de la bugetul public naţional, a granturilor şi a mijloacelor oferite de către donatorii interni / externi etc., pentru a verifica suplimentar legalitatea operaţiunilor şi pretinselor încălcări invocate în sesizarea nr.CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019.
 
Pentru motivele arătate și în temeiul art.18 alin.(2), (4), (5), art.22 alin.(2) lit. e), art. 71 alin. (6) din Codul electoral și în conformitate cu Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
 
  1. Se respinge ca fiind neîntemeiată din lipsă de probe sesizarea nr. CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019 a doamnei Tatiana Pănuță, candidat la funcția de primar al municipiului Orhei din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”.
  2. Se sesizează Inspecţia financiară din subordinea Ministerului Finanţelor pentru a efectua inspectarea (controlul) financiară a operaţiunilor și iregularităţilor pe aspectele invocate de doamna Tatiana Pănuță în sesizarea nr. CEC-7/4995 din 23 octombrie 2019.
  3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și poate fi contestată în decurs de 3 zile calendaristice de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Președintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                   Dorin CIMIL
 
Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                      Maxim LEBEDINSCHI
 
Chişinău, 29 octombrie 2019
Nr. 2848