Comisia Electorală Centrală a interzis primăriei mun. Chișinău difuzarea și distribuirea unor materiale publicitare

  • 10.08.2023
  • 663
  • 0

Comisia Electorală Centrală (CEC) a interzis difuzarea și distribuirea materialului publicitar ”1000+ PROIECTE IMPORTANTE PENTRU CHIȘINĂU” și a obligat Primăria mun. Chișinău, distribuitorii și difuzorii implicați în procesul de difuzare a acestuia să asigure eliminarea din spațiul public.

Decizia vine în contextul examinării de către membrii CEC a unei sesizări depuse de Partidul Liberal Democrat din Moldova, în care au fost invocate pretinse acțiuni ilegale ale primarului general al mun. Chișinău.

Fiind examinat conținutul materialelor publicitare menționate în sesizare, Comisia a concluzionat că acestea conțin elemente de agitație electorală și că au fost produse, distribuite și difuzate cu utilizarea directă și indirectă a resurselor administrative. Potrivit hotărârii CEC, utilizarea abuzivă a resurselor publice prin emiterea diverselor materiale publicitare (audio, video, imprimate, publicitate stradală), la caz a celor cu conotație electorală, reprezintă o utilizare a resurselor administrative în detrimentul altor potențiali competitori electorali și din contul contribuabililor. În consecință, astfel de acțiuni sunt o sfidare a sistemului de finanțare echitabilă a campaniilor electorale ca element cheie a statului de drept.

De menționat, că de principiu Comisia nu neagă necesitatea sau oportunitatea informării generale și țintite a publicului asupra activității autorităților publice, ca să fie vizibile și reușitele acestora, inclusiv utilizând metodele puse la dispoziție prin Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate. Totuși, acestea urmează a fi efectuate într-o manieră obiectivă și proporțională, fapt care ar asigura inclusiv o eficiență de utilizare a resurselor publice. Comisia a  atras atenția că potrivit art.13 alin. (4) lit. b) din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate, realizările manageriale și/sau obiectivele realizate de entități din sectorul public nu pot fi calificate drept mesaje de interes public.

În context, Comisia atrage atenția persoanelor interesate, atât din cadrul autorităților publice centrale, cât și a celor locale, că instituția difuzării mesajelor de interes public este reglementată de Legea nr. 62/2022  cu privire la publicitate. Informarea generală a societății de către furnizori (entități publice) și consumatori, prin metode care nu implică distribuitori sau difuzori de publicitate sau mesaje de interes public nu cade sub incidența acestei legi. Pe de altă parte, utilizarea serviciilor distribuitorilor și/sau a difuzorilor achitate din contul resurselor publice sau utilizarea resurselor entităților din subordine pentru distribuirea și difuzarea gratuită a publicității sau mesajelor de interes public, trebuie însoțită de contractele și avizele corespunzătoare prevăzute de cadrul legal.

Astfel, ținând cont de noile prevederi legale în domeniul difuzării mesajelor de interes public, precum și faptele stabilite în urma examinării sesizării discutate în cadrul ședinței publice, Comisia va transmite hotărârea Cancelariei de Stat pentru aducerea la cunoștință a autorităților administrației publice locale și cele centrale în vederea neadmiterii producerii abaterilor similare, dar și pentru intensificarea eforturilor în vederea creării Consiliului privind mesajele de interes public.

Totodată, având în vedere faptul că în procesul de examinare a sesizării au fost stabilite elemente de utilizare a  resurselor administrative care au implicat utilizarea resurselor umane, logistice și financiare publice, hotărârea va fi remisă și în adresa Curții de Conturi, Ministerului Finanțelor și Ministerului Afacerilor Interne pentru cunoștință și, după caz, adoptarea măsurilor de rigoare.