Nr. 2833 - cu privire la contestația nr. 17/03 din 9 octombrie 2019  a concurentului electoral Partidul Politic „Democrația Acasă”

  • 22.10.2019
  • 1073
  • 0

H O T Ă R Â R E

cu privire la contestația nr. 17/03 din 9 octombrie 2019

 a concurentului electoral Partidul Politic „Democrația Acasă”

 

Prin scrisoarea cu nr. 85/2 din 11 octombrie 2019, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/4718, Consiliul electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău nr. 1 (în continuare – CECEM Chișinău nr. 1) a transmis, spre examinare conform competenței, contestația nr. 17/03 din 9 octombrie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Democrația Acasă”, privind încălcarea de către candidatul pentru funcția de primar general al municipiului Chișinău  din partea Blocului electoral „ACUM  Platforma DA și PAS”, Andrei Năstase, a legislației referitoare la finanțarea campaniei electorale, conținând următoarele cerințe:

  1. acceptarea și examinarea contestației;
  2. constatarea faptului că Andrei Năstase, în calitate de concurent electoral, a încălcat art. 41 alin. (2) lit. b) din Codul electoral;
  3. sancționarea concurentului electoral  Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS”.

În motivarea contestației se arată că, la 7 octombrie 2019, Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS” a distribuit în orașul Chișinău un ziar cu 8 pagini, ce conține articole cu tentă electorală și care au menirea să determine alegătorii din municipiul Chișinău să-l voteze  pe candidatul blocului, Andrei Năstase. Ziarul are un tiraj de 20.000 exemplare și este achitat din fondul electoral al concurentului electoral Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS”, conform ordinului de plată nr. 2 din 19 septembrie 2019.

Contestatarul face trimitere la prevederile art. 41 alin. (2) lit. b) din Codul electoral, potrivit cărora contul cu mențiunea „Fond electoral” poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția ca orice încasări și cheltuieli de pe acest cont să se facă doar după înregistrarea concurentului electoral.

În acest context, contestatarul susține că distribuirea materialelor de agitație electorală până la înregistrarea concurentului electoral reprezintă o încălcare a legislației cu privire la finanțarea campaniilor electorale, această acțiune fiind pasibilă de sancționare.

Autorul menționează că Andrei Năstase a fost înregistrat în calitate de concurent electoral de către CECEM Chișinău nr. 1 prin hotărârea nr. 85 din 24 septembrie 2019.

 

Prin referința depusă la Comisia Electorală Centrală, înregistrată sub nr. CEC-7/4875 a Blocului electoral „ACUM  Platforma DA și PAS”, se solicită respingerea integrală a contestației ca fiind neîntemeiată.

Argumentul contestatarului potrivit căruia candidatul Andrei Năstase a distribuit materiale de agitație electorală până la înregistrarea sa în calitate de concurent electoral, autorul referinței îl consideră neîntemeiat și lipsit de probe. În context, la contestația depusă la Comisia Electorală Centrală nu au fost anexate probe care să confirme faptele imputate. Mai mult, contestatarul însuși menționează că materialul electoral distribuit a fost recepționat de acesta la data de 7 octombrie 2019, fapt ce nu contravine legislației electorale.

Totodată, autorul referinței observă că ziarul atașat în calitate de probă nu este cel menționat în contestație, iar contestatarul invocă mai multe argumente care nu au tangență cu ziarul prezentat Comisiei.

În acest sens, autorul referinței atrage atenția că ziarul anexat la contestație este achitat din fondul electoral conform ordinului de plată nr. 36 din 30 septembrie 2019, are un tiraj de 300.000 de bucăți, însă în contestație se menționează despre un ziar achitat din fondul electoral conform ordinului de plată nr. 2 din 19 septembrie 2019, ultimul nefiind anexat la contestație.

În opinia autorului referinței, este inadmisibil de a ține cont de argumentele contestatarului, care în mod intenționat  induce în eroare Comisia prin prezentarea unor probe inexistente.   

În cadrul ședinței Comisiei din 19 octombrie 2019, contestatarul a observat că la contestație este anexată o altă probă (ziarul din octombrie) decât cea la care face referire (ziarul din septembrie) și după pauză a prezentat proba corespunzătoare.

De asemenea și partea ale cărei acțiuni se contestă a prezentat ca probă Explicația dată de „Edit Tipar Grup”  SRL din 23 septembrie 2019, conform căreia în „Buletinul informativ ACUM” din data de 19 septembrie 2019 s-a comis o eroare tehnică, în caseta tehnică fiind tipărit din greșeală textul „Achitat din fondul electoral alegeri locale 20.10.2019”, Astfel, „Edit Tipar Grup” SRL aduce la cunoștință că serviciile de tipărire a Buletinului informativ au fost achitate de către „EDIT  PROM” SRL, fapt confirmat și de partea ale cărei acțiuni se contestă prin prezentarea facturii cu nr. AAG7229744  din 19 septembrie 2019.

Prin referința suplimentară asupra probei (ziarul din septembrie), înregistrată la Comisie, sub nr. CEC-7/4934, Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS” solicită respingerea integrală a contestației ca fiind neîntemeiată.

În referința suplimentară se menționează că, la data de 23 septembrie 2019, „EDIT  PROM” SRL a avut intenția să doneze Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”  20.000 de exemplare ale unui buletin informativ tipărit de „Edit Tipar Grup” SRL în conformitate cu prevederile pct. 3 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărârea CEC nr. 4401/2015, însă partidul a  refuzat să accepte donația, astfel  nu a dispus de niciun exemplar al ziarului contestat, ca fiind unul care încalcă legislația electorală, și a solicitat societății „EDIT  PROM” SRL distrugerea stocului, drept dovadă a anexat Declarația pe propria răspundere a acesteia din urmă din 19 octombrie curent.

Astfel, autorul referinței conchide că  partea ale cărei acțiuni se contestă nu a participat la elaborarea, achitarea și distribuirea buletinului informativ vizat în contestație, iar „EDIT  PROM” SRL în mod unipersonal a efectuat comanda buletinului informativ fără coordonare nemijlocită cu responsabilii din cadrul Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

 

Examinând motivele invocate în contestație prin prisma cadrului legislativ în vigoare, a argumentelor aduse în referință, precum și a probelor prezentate, Comisia conchide următoarele.

Potrivit art. 71 alin. (6) din Codul electoral, contestațiile privind finanțarea campaniilor electorale se adresează Comisiei Electorale Centrale, în cazul concurenților electorali în alegerile parlamentare și prezidențiale sau consiliilor electorale de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale. Examinarea contestațiilor privind finanțarea campaniilor electorale ale partidelor politice nu se supune termenelor de prescripție prevăzute la art. 72-74 din Codul electoral.

În conformitate  cu prevederile art. 71 alin. (5) din Codul electoral, contestația va conține descrierea faptelor invocate  ca presupuse încălcări, precum și probele ce corespund cerințelor de admisibilitate și pertinență. Astfel, sarcina probării contestației îi revine contestatarului, iar partea ale cărei acțiuni se contestă își probează argumentele aduse în referință.

În aceeași ordine de idei, potrivit art. 93 alin.(1) din Codul administrativ, fiecare participant probează faptele pe care își întemeiază poziția.

Potrivit art. 41 alin.(2) lit. b) contul cu mențiunea „Fond electoral” poate fi deschis și până la înregistrarea concurentului electoral, cu condiția că orice încasări și cheltuieli de pe acest cont să se facă doar după înregistrarea concurentului electoral.

La caz,  concurentul electoral Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS” a fost înregistrat pentru participare la alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 prin hotărârea Comisiei nr. 2697 din 14 septembrie 2019, a deschis la bancă un cont unic cu mențiunea ”Fond electoral”, prin care sunt gestionate toate mijloacele financiare aferente finanțării campaniei electorale a candidaților înregistrați din partea blocului electoral, în conformitate cu pct. 8 din Regulamentul privind finanțarea campaniei electorale ale concurenților electorali, aprobat prin hotărârea CEC nr. 2704/2019.

Astfel, examinând probele anexate la dosar, se constată că prin Actul de primire-predare nr. 1 din 23 septembrie 2019, furnizorul „Edit Tipar Grup” SRL a transmis beneficiarului, „EDIT PROM” SRL, tirajul de 20.000 exemplare ale Buletinului informativ din  luna septembrie curent, iar pentru tipărirea acestui tiraj a fost achitată din contul „EDIT  PROM” SRL suma de 10.400,00 lei conform facturii cu nr. AAG7229744  din 19 septembrie 2019. 

Comisia reține  Explicația „Edit Tipar Grup” SRL din 23 septembrie 2019, prin care tipografia lămurește că tiparul Buletinului informativ a fost achitat de către „EDIT  PROM” SRL, dar a fost comisă o eroare tehnică la tiparul „Buletinului informativ ACUM” din data de 19 septembrie 2019, din greșeală fiind introdusă în caseta tehnică textul „Achitat din fondul electoral alegeri locale 20.10.2019”. Se reține și Declarația pe propria răspundere a „EDIT  PROM” SRL privind distrugerea, la 24 septembrie curent, a stocului de buletine informative tipărite, din propria inițiativă, la „Edit Tipar Grup” SRL ce a indicat la pag. 8 a ziarului mențiunea „ALEGERI LOCALE 20.10.2019. ACHITAT DIN FONDUL ELECTORAL AL CONCURENTULUI BLOCUL ELECTORAL ACUM-DA PAS. CONFORM ORDINULUI DE PLATĂ 02 DIN 19.09.2019, TIRAJ 20 000 EX. TIPOGRAFIA EDIT TIPAR GRUP S.R.L. COM.NR.1036.” în urma refuzului verbal de recepționare a stocului pregătit pentru donație și la solicitarea insistentă a reprezentanților Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”.

Astfel, Comisia constată că autorul contestației nu a prezentat probe care să demonstreze faptul distribuirii Buletinului informativ din  septembrie curent de către concurentul electoral Blocul electoral „ACUM  Platforma DA și PAS” .

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 22 alin. (2) lit. e), art. 26 lit. m), art. 41 alin. (2) lit. b), art. 71 alin. (5) alin. (6), art. 72 alin. (1), (3) din Codul electoral nr. 1381/1997, pct. 8 din Regulamentul privind finanțarea campaniei electorale ale concurenților electorali, aprobat prin hotărârea CEC nr. 2704/2019 și pct. 26 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărârea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, cu modificările ulterioare, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

1. Se respinge contestația nr. 17/03 din 9 octombrie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Democrația Acasă”.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și poate fi contestată în decurs de 3 zile calendaristice de la data adoptării, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                              Dorin CIMIL

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                  Maxim LEBEDINSCHI

 

Chișinău, 22 octombrie 2019

Nr. 2833