HOTĂRÂRE
cu privire la notificarea nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024
a domnului Ilie Porumbescu, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir
I. Comisia Electorală Centrală a înregistrat, sub nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 notificarea cu nr. 155 din 9 octombrie 2024 a domnului Ilie Porumbescu, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir.
În notificare se menționează că mai mult de șase luni consecutiv Consiliul comunal Sadîc nu a adoptat nicio decizie, astfel fiind întrunită condiția pentru dizolvarea de drept a consiliului local prevăzută la art. 25 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, conform căruia consiliul local poate fi dizolvat înainte de expirarea termenului dacă acesta nu a adoptat nicio decizie timp de 6 luni consecutiv, indiferent de numărul ședințelor.
Potrivit dispoziției primarului nr. 93-N din 8 octombrie 2024 cu privire la constatarea dizolvării de drept a Consiliului comunal Sadîc și notificării, Comisiei Electorale Centrale i se solicită stabilirea datei alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir.
La notificare sunt anexate dispozițiile nr. 30-N din 28 mai 2024, 33-N din 4 iunie 2024, 34-N din 11 iunie 2024, 35-N din 18 iunie 2024, 36-N din 25 iunie 2024, 37-N din 2 iulie 2024 și 44-N din 9 iulie 2024 ale primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, despre convocarea ședințelor Consiliului comunal Sadîc pentru zilele de 3, 10, 17, 24 iunie 2024 și 1, 8 și 15 iulie 2024.
Notificarea este însoțită și de un certificat de confirmare sub semnătura primarului, potrivit căruia ședințele pentru care s-a dispus convocarea prin dispoziția primarului nu au întrunit cvorumul, deoarece la ele s-au prezentat doar 4 consilieri, din cei 11 validați, și, respectiv, nu a putut fi adoptată nicio decizie.
II. Ulterior, șapte consilieri din cadrul consiliului local vizat (Avram Ion, Costandachi Valeriu, Pioglo Stanislav, Dimitroglo Petru, Marin Galea, Anghel Vasilisa și Mitev Feodor) au solicitat Comisiei Electorale Centrale, prin scrisorile înregistrate sub nr. 7/17237 din 12 octombrie 2024 și nr. 7/17795 din 29 octombrie 2024, suspendarea procedurii de stabilire a datei alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc, întrucât au contestat dispoziția nr. 93-N din 8 octombrie 2024 a primarului comunei Sadîc, iar în acest caz sunt aplicabile prevederile art. 81 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018.
Seturile de documente prezentate Comisiei conțin inclusiv cererile prealabile depuse la Primăria comunei Sadîc, prin care consilierii menționați solicită revocarea dispoziției nr. 93-N din 8 octombrie 2024, acestea fiind înregistrate la primărie sub nr. 64 - 69 din 10 octombrie 2024 și nr. 72 din 28 octombrie 2024.
III. Prin cererea formulată de trei consilieri din cei șapte anterior numiți (Avram Ion, Costandachi Valeriu și Pioglo Stanislav) și înregistrată la Comisie sub nr. 7/17891 din 1 noiembrie 2024, se solicită din nou suspendarea procedurii de stabilire a datei alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, precum și sesizarea Centrului Național Anticorupție pentru a fi constatată și sancționată comiterea premeditată de către primarul comunei Sadîc a contravenției prevăzute de art. 312 din Codul contravențional nr. 218/2008.
IV. La data de 1 noiembrie 2024, Comisia s-a adresat Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat, prin adresa nr. CEC- 8/6531, cu solicitarea informării Comisiei referitor la următoarele aspecte:
- dacă Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat a recepționat sau a fost informat de către consilierii din cadrul Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, despre deciziile adoptate în ședințele din 07.05.2024, 31.05.2024, 26.07.2024, 13.09.2024 și 20.09.2024 și eventual dacă aceste acte administrative au fost supuse controlului de legalitate și dacă au fost notificate de către oficiu;
- dacă dispoziția primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, nr. 93-N din 8 octombrie 2024 „Cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc” a fost supusă controlului de legalitate și dacă a fost notificată de către Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat.
Prin răspunsul nr. 1304/OT2 - 440 din 1 noiembrie 2024, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/17901 din 1 noiembrie 2024, Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat a adus la cunoștința Comisiei următoarele:
- Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat nu s-a putut pronunța asupra presupuselor decizii adoptate în ședințele din 07.05.2024, 31.05.2024, 26.07.2024, 13.09.2024 și 20.09.2024, din considerentul că respectivele nu au fost publicate în Registrul de stat al actelor locale;
- Cu privire la dispoziția primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, nr. 93-N din 8 octombrie 2024 „Cu privire la dizolvarea de drept a Consiliului comunal Sadîc”, respectiva a fost supusă controlului obligatoriu de legalitate și ca urmare Oficiul teritorial Cahul al Cancelariei de Stat nu a avut motive de a o considera ilegală.
V. Pentru elucidarea tuturor circumstanțelor, prin adresa nr. CEC-8/6532 din 1 noiembrie 2024, Comisia a solicitat consilierilor din cadrul Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, prezentarea actelor la care se face referire în solicitările acestora din 12 și 29 octombrie 2024.
Prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/18064 din 5 noiembrie 2024, consilierii din cadrul Consiliului comunal Sadîc au prezentat Comisiei următoarele acte:
- Deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate la ședința din 07.05.2024 și procesul-verbal al ședinței respective (12 file);
- Deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate la ședința din 31.05.2024 și procesul-verbal al ședinței respective (20 file);
- Deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate la ședința din 26.07.2024 și procesul-verbal al ședinței respective (20 file);
- Deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate la ședința din 13.09.2024 și procesul-verbal al ședinței respective (32 file);
- Deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate la ședința din 20.09.2024 și procesul-verbal al ședinței respective (13 file);
- Dovada prezentării Primăriei comunei Sadîc a deciziilor adoptate la ședințele din 7 și 31 mai 2024, 26 iulie 2024, 13 și 20 septembrie 2024, pentru a fi incluse în Registrul de stat al actelor locale (11 file);
- Răspunsul Cancelariei de Stat nr. 29-81-6045 din 3 iunie 2024 (1 filă);
- Copia cererii de chemare în judecată înaintată de către Consiliul comunal Sadîc împotriva Primăriei comunei Sadîc privind obligarea includerii deciziilor consiliului local adoptate la ședințele din 7 și 31 mai 2024 în Registrul de stat al actelor locale (4 file);
- Copia încheierii Judecătoriei Cahul, sediul Central, din 26.08.2024 (dosarul nr. 3-84/2024) (4 file);
- Copia încheierii Judecătoriei Cahul, sediul Central, din 11.10.2024 (dosarul nr. 3-84/2024) (2 file);
- Copia cererii de chemare în judecată înaintată de către primarul comunei Sadîc împotriva Consiliului comunal Sadîc privind constatarea nulității deciziei nr. 02/01 din 7 mai 2024 (3 file);
- Copia încheierii Judecătoriei Cahul, sediul Central, din 12 iunie 2024 (dosarul nr. 3-84/2024) (2 file);
- Copia cererii de chemare în judecată înaintată de către primarul comunei Sadîc împotriva Consiliului comunal Sadîc privind constatarea nulității deciziilor adoptate în ședința din 31 mai 2024 (2 file);
- Copia încheierii Judecătoriei Cahul, sediul Central, din 19 august 2024 (dosarul nr. 3-69/2024) (2 file);
- Copia cererii de chemare în judecată înaintată de către Consiliul comunal Sadîc împotriva Primăriei comunei Sadîc cu privire la anularea Dispoziției nr. 93-N din 08.10.2024 „Cu privire la dizolvarea de drept al Consiliului comunal Sadîc” (5 file);
- Confirmarea de pe portalul instanțelor de judecată privind repartizarea dosarului la acțiunea consilierilor, Avram Ion și alții vs Primăria comunei Sadîc, primarul Ilie Porumbescu, privind anularea actului administrativ (dosarul nr. 3-123/2024) (1 filă);
- Copiile cererilor de convocare în ședință a consilierilor comunei Sadîc pentru 7 și 31 mai 2024, 26 iulie 2024, 13 și 20 septembrie 2024, înaintate de cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși (14 file);
- Răspunsurile Primăriei comunei Sadîc privind motivele nepublicării deciziilor adoptate pe 7 și 31 mai 2024, 26 iulie 2024, 13 și 20 septembrie 2024 (4 file);
- Răspunsul primarului comunei Sadîc, domnul Ilie Porumbescu, nr. 84 din 18.06.2024 privind refuzul de convocare a ședinței consiliului local pentru data de 21 iunie 2024 (1 filă);
- Anunțul plasat de primarul comunei Sadîc, domnul Ilie Porumbescu, prin care a adus la cunoștință locuitorilor despre nefuncționarea Primăriei pe 20 și 21 iunie 2024 (1 filă).
De asemenea, prin adresa nr. CEC-8/6530 din 1 noiembrie 2024, Comisia a solicitat primarului comunei Sadîc să prezinte informații referitor la următoarele aspecte:
1) dacă au fost prezentate autorității publice locale deciziile adoptate în ședințele din 07.05.2024, 31.05.2024, 26.07.2024, 13.09.2024 și 20.09.2024 pentru publicare în Registrul de stat al actelor locale;
2) în cazul în care actele mai sus menționate au fost prezentate, care sunt motivele nepublicării acestora în termenele stabilite de legislație;
3) dacă în perioada 29 martie – 29 septembrie 2024 au fost înaintate cereri/înștiințări semnate de către cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși privind convocarea în ședințe a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir.
Prin răspunsul înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/18111 din 7 noiembrie 2024, primarul comunei Sadîc, domnul Ilie Porumbescu, a solicitat suspendarea procedurii de stabilire a datei de desfășurare a alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc, până la pregătirea și depunerea referinței în scris pe marginea actelor și argumentelor pertinente procedurii administrative menționate, la care a atașat următoarele documente:
1) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 7 mai 2024, care cuprinde:
a) Solicitarea de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc, semnată de 7 consilieri (1 filă);
b) Răspunsul nr. 61 din 30 aprilie 2024 al primarului comunei Sadîc la solicitarea de convocare a ședinței extraordinare, prin care se solicită prezentare proiectelor de decizii care urmează a fi examinate în ședință (1 filă);
c) Demersul, înregistrat la Primărie sub nr. 28 din 21 mai 2024, semnat de către președintele ședinței Consiliului comunal Sadîc, domnul Stanislav Pioglo, prin care se solicită includerea deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale, împreună cu deciziile adoptate și procesul-verbal al ședinței (8 file);
d) Răspunsul nr. 67 din 27 mai 2024 al Primăriei comunei Sadîc, prin care a fost restituit setul de documente prezentat prin demersul din 21 mai 2024 (1 filă);
2) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 31 mai 2024, care cuprinde:
a) Solicitarea de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc, semnată de 7 consilieri (1 filă);
b) Răspunsul nr. 68 din 27 mai 2024 al primarului comunei Sadîc la solicitarea de convocare a ședinței extraordinare, prin care se solicită prezentare proiectelor de decizii care urmează a fi examinate în ședință (1 filă);
c) Demersul, înregistrat la Primărie sub nr. 19 din 6 iunie 2024, semnat de către președintele ședinței Consiliului comunal Sadîc, domnul Stanislav Pioglo, prin care se solicită includerea deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale, împreună cu deciziile adoptate (1 filă);
d) Răspunsul nr. 79 din 10 iunie 2024 al Primăriei comunei Sadîc, prin care domnul Stanislav Pioglo a fost informat despre imposibilitatea publicării deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale și a fost restituit setul de documente prezentat prin demersul din 6 iunie 2024 (1 filă);
e) Cererea unui grup de șase consilieri privind includerea deciziilor adoptate în ședința din 31 mai 2024 în Registrul de stat al actelor locale, înregistrată la Primărie sub nr. 34 din 25 iunie 2024 (1 filă);
f) Răspunsul nr. 87 din 4 iulie 2024 al primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, la cererea din 25 iunie 2024, prin care s-a refuzat publicarea actelor în registru (1 filă);
3) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 3 iunie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 30-N din 28 mai 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 3 iunie 2024 (3 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 3 iunie 2024, cu trei semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
4) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 10 iunie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 33-N din 4 iunie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 10 iunie 2024 (3 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 10 iunie 2024, cu două semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
5) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 17 iunie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 34-N din 11 iunie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 17 iunie 2024 (3 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 17 iunie 2024, cu patru semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
6) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 21 iunie 2024, care cuprinde:
a) Solicitarea de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc, semnată de șapte consilieri (1 filă);
b) Răspunsul nr. 84 din 18 iunie 2024 a primarului comunei Sadîc la solicitarea de convocare a ședinței de extraordinare, prin care informează despre imposibilitatea desfășurării unei ședințe extraordinare și despre faptul că proiectele urmează a fi examinate în ședința ordinară din 24 iunie 2024 (1 filă);
7) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 24 iunie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 35-N din 18 iunie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 24 iunie 2024 (4 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 24 iunie 2024, cu patru semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
8) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 26 iunie 2024, care cuprinde:
a) Demersul, semnat de către președintele ședinței Consiliului comunal Sadîc, domnul Stanislav Pioglo, prin care se solicită includerea deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale, împreună cu deciziile adoptate și procesul-verbal al ședinței (13 file);
b) Răspunsul nr. 102 din 13 august 2024 al primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, prin care informează că deciziile din 26 iunie 2024 au fost adoptate cu încălcări ale legislației (1 filă);
9) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 1 iulie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 36-N din 25 iunie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 1 iulie 2024 (4 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 1 iulie 2024, cu trei semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
10) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 8 iulie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 37-N din 2 iulie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 8 iulie 2024 (4 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 8 iulie 2024, cu patru semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
11) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 15 iulie 2024, care cuprinde:
a) Dispoziția nr. 44-N din 9 iulie 2024 „Cu privire la convocarea ședinței ordinare a Consiliului comunal Sadîc” pentru data de 15 iulie 2024 (4 file);
b) Lista consilierilor prezenți la ședința ordinară din 15 iulie 2024, cu trei semnături ale consilierilor prezenți (1 filă);
12) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 13 septembrie 2024, care cuprinde:
a) Solicitarea de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc, semnată de șapte consilieri (2 file);
b) Răspunsul nr. 132 din 10 septembrie 2024 al primarului comunei Sadîc la solicitarea de convocare a ședinței de extraordinare, prin care se solicită prezentarea proiectelor de decizii care urmează a fi examinate în ședință (1 filă);
c) Demersul adresat Primăriei comunei Sadîc, înregistrat la Primărie sub nr. 56 din 11 septembrie 2024, semnat de către șapte consilieri, la care sunt anexate deciziile care urmau a fi examinate în ședința din 13 septembrie 2024 (12 file);
d) Răspunsul nr. 135 din 12 septembrie 2024 al primarului comunei Sadîc la demersul din 11 septembrie, prin care pentru a fi emisă o dispoziție pentru convocarea ședinței se solicită prezentarea notelor informative la fiecare proiect de decizie și avizelor pentru comisiile consultative de specialitate (1 filă);
e) Demersul, înregistrat la Primărie sub nr. 58 din 18 septembrie 2024, semnat de către președintele ședinței Consiliului comunal Sadîc, domnul Stanislav Pioglo, prin care se solicită includerea deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale (1 filă);
f) Răspunsul nr. 152 din 8 octombrie 2024 al primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, prin care informează că deciziile din 13 septembrie 2024 au fost adoptate cu încălcări ale legislației (1 filă);
13) setul de documente aferente organizării și desfășurării ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc la data de 20 septembrie 2024, care cuprinde:
a) Solicitarea de convocare a ședinței extraordinare a Consiliului comunal Sadîc, semnată de șapte consilieri, împreună cu proiectele deciziilor care urmează a fi examinate în ședința consiliului local (8 file);
b) Răspunsul nr. 137 din 17 septembrie 2024 al primarului comunei Sadîc la solicitarea de convocare a ședinței extraordinare, prin care se solicită prezentarea proiectelor de decizii care urmează a fi examinate în ședință (1 filă);
c) Demersul adresat Primăriei comunei Sadîc, înregistrat la Primărie sub nr. 59 din 18 septembrie 2024, semnat de către șase consilieri, la care sunt anexate deciziile care urmau a fi examinate în ședința din 20 septembrie 2024 și notele informative semnate de președinții comisiilor de specialitate (10 file);
d) Răspunsul nr. 140 din 20 septembrie 2024 al primarului comunei Sadîc la demersul din 18 septembrie 2024, prin care informează consilierii despre imposibilitatea emiterii depoziției de convocare a ședinței extraordinare a consiliului local (1 filă);
e) Demersul, înregistrat la Primărie sub nr. 63 din 24 septembrie 2024, semnat de către președintele ședinței Consiliului comunal Sadîc, domnul Stanislav Pioglo, prin care se solicită includerea deciziilor adoptate în Registrul de stat al actelor locale, împreună cu procesul-verbal al ședinței și deciziile adoptate (14 file);
f) Răspunsul nr. 153 din 8 octombrie 2024 al primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, prin care informează că deciziile din 20 septembrie 2024 au fost adoptate cu încălcări ale legislației (1 filă);
14) Dispoziția nr. 93-N din 8 octombrie 2024 „Cu privire la dizolvarea de drept al Consiliului comunal Sadîc” (1 filă);
15) Demersul nr. 155 din 9 octombrie 2024 al primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, cu anexe (18 file).
Comisia observă că răspunsul primarului comunei Sadîc, domnul Ilie Porumbescu, prezentat la Comisie pe 7 noiembrie curent, este tipărit pe blancheta Partidului Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei”.
VI. Potrivit art. 44 alin. (3) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică este obligată să atragă în procedura administrativă, din oficiu sau la cerere, persoanele ale căror drepturi pot fi afectate prin procedura administrativă.
De asemenea, conform art. 87-88 din același cod, autoritatea publică care examinează procedura administrativă se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt, iar participanții la procedura administrativă sunt obligați să colaboreze în cadrul cercetării acestei stări.
Examinând notificarea primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, domnul Ilie Porumbescu, precum și cererile nr. CEC-7/17237 din 12 octombrie 2024 și nr. CEC- 7/17795 din 29 octombrie 2024, nr. CEC-7/17891 din 1 noiembrie 2024 ale unor consilieri din Consiliul comunal Sadîc, raionul Cantemir, răspunsul Oficiului teritorial Cahul al Cancelariei de Stat, înregistrat la Comisie sub nr. CEC-7/17901 din 1 noiembrie 2024, precum și materialele colectate în calitate de probatoriu în cadrul procedurii administrative, Comisia relevă următoarele aspecte de fapt și de drept esențiale pentru examinarea și soluționarea notificării, inclusiv din perspectiva propriei competențe.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, consiliul local se întrunește în ședință ordinară o dată la 3 luni, la convocarea primarului, cu excepția primei ședințe.
Totodată, conform alin. (2) al art. 16 din aceeași lege, consiliul local se poate întruni în ședință extraordinară, cu ordinea de zi propusă, ori de câte ori este necesar, la cererea primarului sau a cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși. Potrivit alin. (3) al aceluiași articol, convocarea consiliului local se face cu cel puțin 5 zile înainte de ședința ordinară și cel puțin cu 3 zile înainte de ședința extraordinară.
În corespundere cu hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1157/2023 „Cu privire la stabilirea numărului mandatelor de consilier local pentru alegerile locale generale din data de 5 noiembrie 2023”, Consiliul comunal Sadîc, raionul Cantemir, este constituit dintr-un număr de 11 consilieri.
Astfel, din materialele prezentate se constată că la solicitarea unui grup de șapte consilieri din cei 11 aleși, au fost convocate ședințele ale consiliului pe 7 și 31 mai, 13 și 20 septembrie 2024, iar la solicitarea a patru consilieri a fost convocată ședința din 26 iulie 2024.
De asemenea, examinând conținutul proceselor-verbale ale ședințelor Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir, se constată că în cadrul acestora au fost adoptate 25 decizii, după cum urmează:
- în ședința din 7 mai 2024, au fost examinate și adoptate 2 decizii cu votul a 7 consilieri prezenți la ședință;
- în ședința din 31 mai 2024, au fost examinate și adoptate 8 decizii cu votul a 7 consilieri prezenți la ședință;
- în ședința din 26 iulie 2024, au fost examinate și adoptate 2 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință;
- în ședința din 13 septembrie 2024, au fost examinate și adoptate 7 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință;
- în ședința din 20 septembrie 2024, au fost examinate și adoptate 6 decizii cu votul a 6 consilieri prezenți la ședință.
Suplimentar, se constată că la convocarea ședințelor din 7 și 31 mai, 13 și 20 septembrie, precum și din 26 iulie 2024, s-au respectat condițiile prevăzute de alin. (2) și (3) ale art. 16 din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, adică solicitarea să vină de la cel puțin cel puțin o treime din numărul consilierilor aleși în Consiliul comunal Sadîc, raionul Cantemir, ceea ce reprezintă 4 consilieri, precum și condiția de convocare cel puțin cu 3 zile înainte de data desfășurării ședinței.
Subsidiar, ca urmare a examinării documentelor prezentate, se observă că deciziile Consiliului comunal Sadîc adoptate în ședințele din 7, 31 mai și 13 septembrie 2024 au fost prezentate Primăriei comunei Sadîc pentru publicare în Registrul de stat al actelor locale (înregistrare la Primărie sub nr. 28 din 21 mai 2024, nr. 19 din 6 iunie 2024 și nr. 58 din 18 septembrie 2024), însă nu au fost publicate contrar art. 101 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, care statuează că autoritățile administrației publice locale sunt obligate să includă în Registrul de stat al actelor locale, în conformitate cu prezenta lege şi Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, deciziile consiliilor locale de nivelurile întâi şi al doilea […].
Conform art. 39 alin. (1) lit. h1) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, secretarul consiliului asigură includerea actelor autorității administrației publice locale în Registrul de stat al actelor locale, în conformitate cu legea menționată.
În altă ordine de idei, deși prin dispoziția nr. 93-N din 8 octombrie 2024 primarul comunei Sadîc, domnul Ilie Porumbescu, a dizolvat de drept Consiliul comunal Sadîc, raionul Cantemir, în temeiul art. 25 alin. (1) lit. c) și alin. (3) din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, acesta contestă la Judecătoria Cahul, prin cererile de chemare în judecată înregistrate sub nr. 75 din 5 iunie 2024 și nr. 86 din 28 iunie 2024, deciziile nr. 02/01 din 7 mai 2024 și deciziile adoptate la data de 31 mai 2024 de către Consiliul comunal Sadîc.
Conform art.1 din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, consiliul local este autoritatea reprezentativă şi deliberativă a populației unității administrativ-teritoriale, iar primarul este autoritatea reprezentativă a populației unității administrativ-teritoriale și executivă a consiliului local.
Carta autonomiei locale (adoptată la Strasbourg pe 15 octombrie 1985), la art. 3 alin. (1) și art. 7 alin. (1) stabilește obligația pozitivă a statelor membre ale Consiliului Europei de a institui mecanisme eficiente de exercitare a puterii locale, precum și de a garanta libertatea de exercitare a mandatelor aleșilor locali.
În același timp, Constituția Republicii Moldova, prin art. 38 și 39, garantează cetățenilor dreptul de a fi aleși și de a exercita funcții publice în condițiile legii.
Astfel, legiuitorul a stabilit balanța între drepturile fundamentale și interesele legitime de autoadministrare ale colectivității locale, impunând obligația consiliului local de a se întruni în ședințe de cel puțin o dată la șase luni și de a adopta decizii în interiorul acestui termen. Sancțiunea dizolvării este o măsură extremă, instituită drept garanție a deblocării inactivității consiliului local.
Art. 29 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 statuează că orice măsură întreprinsă de autoritățile publice, prin care se afectează drepturile sau libertățile prevăzute de lege, trebuie să corespundă principiului proporționalității. Alin. (2) lit. b) al aceluiași articol prevede că o măsură întreprinsă de autoritățile publice este proporțională dacă este necesară pentru atingerea scopului.
Din materialele speței se atestă cu certitudine că respectivul Consiliu comunal Sadîc s-a întrunit în ședințe extraordinare în condițiile art. 16 din Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală în perioada de referință, fiind adoptate acte administrative cu asigurarea caracterului deliberativ al ședințelor.
Așadar, Comisia reține, în situația în care puterea deliberativă și-a onorat obligațiile sale privind termenul desfășurării ședințelor și adoptarea deciziilor în cadrul acestora, că utilizarea instrumentului dizolvării consiliului local de către puterea executivă, contrar propriilor obligații privind oferirea asistenței corespunzătoare, este incompatibilă cu principiul proporționalității și scopului legal urmărit, dar și pentru neîntrunirea condițiilor legale, fapt pentru care notificarea primarului urmează a fi respinsă ca neîntemeiată, iar organul de resort să fie sesizat în vederea verificării legalității dispoziției de dizolvare.
În partea ce vizează solicitarea primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, domnul Ilie Porumbescu, cu privire la suspendarea procedurii de stabilire a datei alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc până la pregătirea și depunerea referinței în scris pe marginea actelor și argumentelor pertinente procedurii administrative, menționăm că suspendarea procedurii administrative se admite în condițiile prevăzute de art. 81 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018.
Subsidiar, în același context, potrivit art. 30 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018, termenul general în care o procedură administrativă trebuie finalizată este de 30 de zile, dacă legea nu prevede altfel.
Astfel, dat fiind faptul că notificarea primarului comunei Sadîc, raionul Cantemir, pentru organizarea alegerilor locale noi se respinge ca neîntemeiată, Comisia consideră că admiterea cererii de suspendare devine irelevantă pentru motivele ce stau la baza respingerii cererii de stabilire a datei alegerilor locale noi.
Pentru motivele arătate și în temeiul art. 25, 32, 178 alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10, 29 alin. (1) și alin. (2) lit. b), 44, 81, 87-88 din Codul administrativ nr. 116/2018, Legea nr. 436/2006 privind administrația publică locală, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
- Se respinge cererea de suspendare a procedurii de stabilire a datei alegerilor locale noi pentru o nouă componență a Consiliului comunal Sadîc, raionul Cantemir.
- Se respinge ca neîntemeiată notificarea nr. CEC-7/17071 din 10 octombrie 2024 a domnului Ilie Porumbescu, primar al comunei Sadîc, raionul Cantemir.
- Prezenta hotărâre se aduce la cunoștința participanților la procedura administrativă.
- Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei și poate fi contestată în decurs de 30 de zile de la comunicare prin depunerea cererii prealabile la Comisia Electorală Centrală (adresă: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chișinău, str. Vasile Alecsandri, nr. 119, e-mail: info@cec.md).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 8 noiembrie 2024
Nr. 3207