HOTĂRÂRE
cu privire la sesizarea nr. CEC-7/18076 din 6 noiembrie 2024
a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”
La data de 6 noiembrie 2024, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) a depus la Comisia Electorală Centrală o sesizare, înregistrată sub nr. CEC-7/18076 din aceeași dată, privind asigurarea securității procesului electoral în cadrul secțiilor de votare or. Pordenone nr. 38/144, or. Berlin nr. 38/47, or. Brandenburg (Potsdam) nr. 38/48, or. Veneția (Mestre) nr. 38/112, or. Lecco nr. 38/106 și or. Parma nr. 38/120.
I. Argumentele și cerințele autorului sesizărilor
1. Conform sesizării nr. CEC-7/18076 din 6 noiembrie 2024, PSRM consideră că la secțiile de votare or. Pordenone nr. 38/144, or. Berlin nr. 38/47, or. Brandenburg (Potsdam) nr. 38/48, or. Veneția (Mestre) nr. 38/112, or. Lecco nr. 38/106 și or. Parma nr. 38/120 nu sunt asigurate toate condițiile necesare privind amenajarea secției de votare, și anume lipsește safeul pentru păstrarea buletinelor de vot, inclusiv în ajunul alegerilor, membrii birourilor electorale fiind informați că buletinele de vot vor fi păstrate acasă la președintele biroului electoral și dimineața în ziua votării vor fi aduse personal de el la secție.
2. În opinia PSRM, astfel de situații sunt inadmisibile și pun la dubiu procesul de vot, securitatea buletinelor de vot fiind o condiție esențială în acest sens.
3. Totodată, în conformitate cu art. art. 80 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022, buletinele de vot se păstrează într-un loc sigur din interiorul secției de votare, în pachete legate a câte 100 de bucăți și, în măsura necesității, se distribuie de către președintele biroului electoral al secției de votare membrilor biroului pentru a fi eliberate alegătorilor.
Conform pct. 16 sbp. 1), 2) și 5) din Instrucțiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secției de votare, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1186/2023, localul secției de votare trebuie să aibă o suprafață suficientă astfel încât să faciliteze […]: asigurarea controlului asupra accesului alegătorilor în sala de vot, în șiruri corespunzătoare numărului cabinelor, facilitarea unui parcurs ordonat pentru aceștia, evitându-se aglomerația; așezarea cabinelor și urnelor de vot, a pieselor de mobilier necesare desfășurării activității membrilor biroului electoral al secției de votare și operatorilor SIAS „Alegeri” (masă, scaune, dulap, safeu etc.); depozitarea în condiții de siguranță a buletinelor de vot, ștampilelor electorale, precum și a altor materiale necesare procesului electoral.
4. PSRM consideră că buletinele de vot urmează să fie păstrate într-un loc sigur (safeu) în interiorul secției de votare.
5. PSRM solicită:
1) examinarea sesizării;
2) confirmarea păstrării buletinelor de vot în secțiile de votare menționate în afara safeului/dulapului din interiorul secției de votare contrar prevederilor art. 80 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 16 sbp. 2 din Instrucțiunea cu privire la asigurarea infrastructurii secției de votare, aprobată prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1186/2023;
3) identificarea locului de păstrare a buletinelor de vot în secțiile de votare menționate atât noaptea dintre 2 și 3 noiembrie 2024, cât și pe parcursul zilei votării;
4) reflectarea omisiunilor descrise în sesizare în raportul privind rezultatele alegerilor prezidențiale.
II. Argumentele Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38
6. Potrivit art. 87 alin. (1) lit. a) – d) din Codul administrativ nr. 116/2018, autoritatea publică se conduce de probele pe care le consideră necesare, conform dreptului discreționar, pentru investigarea stării de fapt. În special ea poate să solicite informații de tot felul, să audieze participanți, martori și experți/specialiști sau să solicite declarații scrise din partea acestora, să solicite acte și dosare și, prin sesizarea directă a lucrurilor, să își creeze propria impresie despre un caz sau despre situația de la fața locului (cercetarea probei la fața locului).
7. Prin intermediul poștei electronice, Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38 i-a fost solicitat să prezinte opinia asupra celor invocate în sesizare.
8. La data de 7 noiembrie 2024, Consiliul electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38 și-a prezentat punctul de vedere asupra sesizării.
Astfel, în ceea ce privește sesizarea PSRM nr. CEC-7/18076 din 6 noiembrie 2024, Consiliul electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38 a transmis hotărârea nr. 16 din 3 noiembrie 2024 prin care a declarat inadmisibilă o sesizare similară depusă la data 3 noiembrie 2024.
9. În opinia Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38, la depunerea contestației PSRM nu a anexat probe care să susțină pretențiile invocate
III. Considerentele Comisiei Electorale Centrale
10. Examinând sesizarea și materialele anexate, probatoriul colectat în cadrul procedurii administrative, inclusiv punctele de vedere ale participanților, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele circumstanțe de fapt și de drept, esențiale pentru examinarea speței.
11. Conform art. 91 alin. alin. (1) lit. a ) din Codul electoral nr. 325/2023, în sensul prezentului cod, prin contestație se înțelege cererea (sesizarea) în formă scrisă, inclusiv cererea prealabilă, prin care se cere revizuirea, anularea, în tot sau în parte, ori emiterea unui act administrativ de către organul electoral, realizarea unei acțiuni sau obligarea organului electoral la inacțiune.
12. Potrivit art. 91 alin. (2) și (3) din Codul electoral nr. 325/2023, contestațiile depuse în condițiile prezentului cod se examinează de către organele electorale, respectându-se ierarhia acestora. În cazurile stabilite de prezentul cod, precum și de alte acte normative, contestațiile se examinează de către alte organe (autorități) în limita competențelor atribuite.
În sensul alin. (2), legalitatea actelor administrative ale organului electoral emitent, precum și acțiunile/inacțiunile acestuia se contestă direct la organul electoral ierarhic superior. După respectarea procedurii prealabile, decizia organului electoral emitent, după caz, decizia organului electoral ierarhic superior în partea adoptării unei noi soluții pe marginea cererii prealabile se contestă direct în instanța de judecată în a cărei rază teritorială se află organul electoral respectiv.
13. O sesizare cu același obiect a PSRM a fost examinată prin hotărârea nr. 16 din 3 noiembrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38, fiind declarată inadmisibilă.
În cazul dezacordului cu soluția organului emitent, aceasta se contestă conform ordinii stabilite.
14. Însă, sesizarea PSRM nr. CEC-7/18076 din 6 noiembrie 2024 nu conține critici față de hotărârea nr. 16 din 3 noiembrie 2024 a Consiliului electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38.
15. Adică petentul a inițiat o nouă procedură administrativă în fața Comisiei cu același obiect și pe aceleași temeiuri de drept, într-un caz soluționat de Consiliul electoral al circumscripției electorale pentru secțiile de votare constituite în străinătate nr. 38 prin hotărârea nr. 16 din 3 noiembrie 2024, care a devenit incontestabilă pe data de 7 noiembrie 2024, fapt pentru care sesizarea urmează să fie declarată inadmisibilă în conformitate cu art. 93 alin. (2) lit. f) din Codul electoral nr. 325/2022.
Pentru motivele arătate și în temeiul prevederilor art. 18, 27, 32, 93 alin. (2) lit. f) și 101 alin. (2) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, art. 10 alin. (1), art. 78 alin. (1) din Codul administrativ nr. 116/2018 și în conformitate cu Regulamentul de activitate al Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin hotărârea nr. 1098/2023, Comisia Electorală Centrală hotărăște:
1. Se declară inadmisibilă sesizarea nr. CEC-7/18076 din 6 noiembrie 2024 depusă de Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.
2. Prezenta hotărâre se remite, spre informare, participanților la procedura administrativă.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor, nr. 4, municipiul Chișinău).
Președinta
Comisiei Electorale Centrale Angelica CARAMAN
Chișinău, 8 noiembrie 2024
Nr. 3205