Nr. 2661 - cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației publice centrale și entități în perioada electorală a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024

  • 31.07.2024
  • 705
  • 0

HOTĂRÂRE

cu privire la responsabilitățile suplimentare ale unor autorități ale administrației

publice centrale și entități în perioada electorală a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional

din 20 octombrie 2024

 

În scopul asigurării condițiilor pentru buna desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din data de 20 octombrie 2024 și în temeiul art. 28 și 32 din Codul electoral nr. 325/2022, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. În perioada electorală a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din data de 20 octombrie 2024, autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și entitățile stabilite la art. 28 alin. (1) din Codul electoral vor realiza responsabilitățile conform domeniului lor de activitate, prevăzute în respectivul articol.

2. Se stabilesc responsabilități suplimentare, conform domeniului de activitate, pentru unele autorități ale administrației publice centrale și locale, în perioada electorală a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din data de 20 octombrie 2024, după cum urmează:

1) Ministerul Afacerilor Interne:

a) asigurarea păstrării buletinelor de vot împreună cu documentele/materialele recepționate de la organele electorale ierarhic inferioare după expirarea termenului de 3 luni de la confirmarea rezultatelor alegerilor;

b) documentarea și examinarea cazurilor privind plasarea publicității politice, a afișajului electoral în locuri neautorizate;

c) documentarea cazurilor de corupere și transportare organizată a alegătorilor către secțiile de votare și informarea organelor electorale despre aceste cazuri;

d) asigurarea accesului alegătorilor din localitățile din stânga Nistrului la procesul electoral și la organele electorale distincte;

e) informarea Comisiei Electorale Centrale despre existența antecedentelor penale sau a interdicției de a ocupa funcții de răspundere în cazul candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) din Codul electoral.

2) Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale – acordarea de sprijin autorităților publice locale în procesul de accesibilizare a sediilor secțiilor de votare.

3) Ministerul Educației și Cercetării:

a) acordarea de sprijin Comisiei Electorale Centrale și Centrului de instruire continuă în domeniul electoral în organizarea și desfășurarea procedurii de certificare a funcționarilor electorali;

b) acordarea suportului în organizarea și desfășurarea procedurilor de verificare a nivelului de cunoaștere a limbii române de către candidații desemnați la funcția de Președinte al Republicii Moldova;

4) Ministerul Sănătății asigurarea procesului de vot pentru alegătorii care în ziua votării se vor afla în instituții medicale sau alte instituții medico-sanitare.

5) Serviciul Fiscal de Stat:

a) desemnarea persoanelor din cadrul serviciului pentru acordarea suportului operațional și metodologic Comisiei Electorale Centrale la verificarea rapoartelor financiare în partea ce ține de donațiile persoanelor fizice şi juridice, precum și detașarea unor funcționari la Comisia Electorală Centrală şi/sau antrenarea în procesul electoral nemijlocit la sediul în care își exercită activitatea;

b) în termen de trei zile lucrătoare din data recepționării solicitării Comisiei Electorale Centrale privind persoanele fizice care au făcut donații partidelor politice și/sau concurenților electorali.

6) Administrația Națională a Penitenciarelor asigurarea procesului de vot pentru alegătorii care în ziua votării se vor afla în instituții penitenciare.

7) Ministerul Justițieiinformarea Comisiei Electorale Centrale despre existența interdicției de a ocupa funcții de răspundere în cazul candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) din Codul electoral.

8) Autoritatea Națională de Integritate informarea Comisiei Electorale Centrale despre interdicția de a ocupa funcții de răspundere în cazul candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) din Codul electoral.

9) Autoritățile publice locale – prin intermediul registratorilor, asigurarea procesării declarațiilor de ședere.

3. Despre executarea prezentei hotărâri, autoritățile menționate la punctele 1 și 2 vor informa Comisia Electorală Centrală în decursul perioadei electorale, săptămânal, în ziua de vineri până la ora 16:00 sau la cerere în caz de necesitate.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresa: str. Teilor, nr. 4, mun. Chișinău).

 

Președinta

Comisiei Electorale Centrale                                                                    Angelica CARAMAN

 

Chișinău, 31 iulie 2024

Nr. 2661