Nr. 2261 - cu privire la contestația nr. CEC-10 AP/39 din 1 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentant cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

  • 08.02.2019
  • 5379
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10 AP/39 din 1 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentant cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

 

La 1 februarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentant cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10 AP/39, prin care solicită:

1) a-i cere Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 5, orașul Glodeni (în continuare – CECEU nr. 5) să prezinte următoarele documente: dispoziția de convocare a ședinței din 30 ianuarie 2019, procesul-verbal al ședinței, listele de subscripție, Nota informativă privind verificarea listelor de subscripție depuse de domnul Gorcea Nicolae, procesul-verbal nr. 21A din 30 ianuarie 2019 al ședinței grupului de lucru pentru verificarea listelor de subscripție, opiniile separate la hotărîrea nr. 36 din 30 ianuarie 2019 a CECEU nr. 5;

2) a constata ca fiind ilegală hotărîrea nr. 36 din 30 ianuarie 2019 a CECEU nr. 5, prin care au fost înregistrat domnul Gorcea Nicolae în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția uninominală Glodeni și simbolul electoral al acestuia;

3) a anula hotărîrea nr. 36 din 30 ianuarie 2019;

4) a reexamina demersul de înregistrare în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova al domnului Gorcea Nicolae. 

 

În motivarea contestaţiei, autorul susține următoarele.

Hotărîrea nr. 36, adoptată la data de 30 ianuarie 2019 de către CECEU nr. 5, este nemotivată și emisă cu grave încălcări ale prevederilor legislației electorale.

Organul electoral a ignorat circulara nr. CEC-8/30 din 09 ianuarie 2019 care prevede că hotărîrile cu privire la înregistrarea/neînregistrarea concurenților electorali urmează a fi motivate în modul corespunzător.

Din conținutul hotărîrii nr. 36 nu rezultă cîte semnături au fost declarate valabile și cîte anulate, inclusiv motivul validării/invalidării acestora, ci doar se arată că cele 25 de liste completate conțin 555 de semnături. La fel, CECEU nr. 5 a ignorat și obligația de a întocmi o Notă informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție depuse de domnul Gorcea Nicolae, după cum prevede pct. 44 al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018.

Listele de subscripție prezentate organului electoral nu au fost verificate în strictă conformitate cu dispozițiile art. 47, 48 și 86 din Codul electoral și ale capitolului III din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018.

 

CECEU nr. 5,  în referința depusă la Comisie pe data de 3 februarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/39/R, relevă următoarele.

În activitatea sa se conduce de prevederile legislației. Respectiv, în hotărîrea menționată sînt indicate toate actele prevăzute de legislația electorală, inclusiv numărul listelor de subscripție care conțin 555 semnături.

Urmare a verificării listelor au fost constatate următoarele încălcări:  acte de identitate indicate incorect – 18 cazuri; circumscripția de domiciliu incorectă – 6; data semnării este în afara perioadei de colectare – 1; data semnării incorectă – 1; date personale incorecte/ incomplete – 8; regiunea de domiciliu incorectă – 12; susținătorul se repetă în alte circumscripții – 8; susținătorul se repetă în alte întrebări – 3; susținătorul se repetă pe aceeași întrebare – 1; susținătorul se repetă pe aceeași listă – 2.    

Listele de subscripție au fost verificate prin prisma art. 47 alin. (4) și (6), art.  48 alin. (4) din Codul electoral sub aspect cantitativ, iar aplicația „Verificare Liste de Subscripție” a exclus automat susținătorii care nu se încadrează în criteriile legale.

 Ca rezultat al verificării listelor de subscripție, CECEU nr. 5 a declarat valabile 507 semnături care au permis înregistrarea domnului Gorcea Nicolae în calitate de candidat la alegeri, hotărîrea fiind adoptată cu 5 voturi pentru și 2 voturi împotrivă.

Pentru motivele arătate în referință, CECEU nr. 5 solicită respingerea contestației, remarcînd că nu putea să nu ia în considerare voința celor 555 de susținători care și-au declarat suportul politic pentru candidatul Gorcea Nicolae, aceștia constituind circa 1% din numărul total de alegători din circumscripție.

Suplimentar la referința depusă, CECEU nr. 5 a prezentat și o notă cu punctele de vedere ale domnului Gorcea Nicolae, prin care acesta consideră contestația  neîntemeiată, iar hotărîrea nr. 36 adoptată de către CECEU nr.5 la data de 30 ianuarie 2019, prin care el a fost înregistrat în calitate de candidat independent la funcția de deputat, ca fiind întemeiată și legală. Domnul Gorcea Nicolae declară că personal a fost invitat la ședințele CECEU nr. 5 pentru a da lămuriri pe marginea listelor de subscripție.

 

Examinînd argumentele invocate de către părți, precum și copiile înscrisurilor prezentate în calitate de probe, Comisia constată următoarele.

În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar și contestația corespunde tuturor cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestațiilor privind hotărîrile organelor electorale, sarcina probării legalității revine acestor organe. Astfel, legiuitorul prin norma citată, pe de o parte, obligă contestatarul să prezinte probe și argumente în susținerea poziției sale și, pe de altă parte, pune în sarcina organului electoral să probeze legalitatea propriei poziții, fiind elemente indispensabile ale contenciosului electoral.

         Astfel, în afară de contestație, referință și considerentele domnului Gorcea Nicolae, în vederea elucidării tuturor circumstanțelor cauzei, au fost prezentate și următoarele documente: hotărîrea contestată, opiniile separate din 31 ianuarie 2019 a domnului Canila Ruslan și a domnului Rau Andrei, 2 procese-verbale, ambele sub nr. 21 din 25 ianuarie și, respectiv, 30 ianuarie 2019, primul al grupului de lucru pentru verificarea listelor de subscripție, al doilea al ședinței ordinare a CECEU nr. 5, de asemenea procesul-verbal nr. 21A din 30 ianuarie 2019 al grupului de verificare a listelor de subscripție, dispoziția nr. 15 din 29 ianuarie 2019 „Cu privire la convocarea CECEU nr. 5 pentru data de 30.01.2019” și fotocopiile celor 25 de liste de subscripție.

De menționat că CECEU nr. 5 nu a prezentat Comisiei ca probe Nota informativă cu privire la rezultatele verificării listelor de subscripție întocmită conform modelului prevăzut de Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018 și nici extrasele din aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție, pentru a fi dată o apreciere corectitudinii procesului de verificare a listelor și a contrapune argumentele invocate cu cele formulate inclusiv în opiniile separate la hotărîrea în cauză ale celor doi membri care au participat la procesul de verificare a listelor.

Totodată, din fotocopiile de pe listele de subscripție prezentate de domnul Gorcea Nicolae se observă că la rubrica „Apartenența politică” este indicat „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, deși potrivit hotărîrii nr. 16 din 5 ianuarie 2019, grupul de inițiativă a fost constituit pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Gorcea Nicolae în calitate de candidat independent, precum și în hotărîrea contestată (în primul alineat) se arată că acesta a prezentat toate documentele în calitate de candidat independent. 

La 4 și 5 februarie 2019, în procesul de examinare a setului de documente aferente contestației, la Comisie au fost depuse următoarele materiale:

- un supliment la contestație care conține o declarație semnată de către 5 persoane identificabile după nume, prenume și seria actului de identitate, prin care acestea își retrag semnăturile de pe listele de subscripție ale domnului Gorcea Nicolae, motivînd că în procesul de colectare a semnăturilor dumnealui s-a prezentat drept candidat al PSRM, pe cînd de fapt nu era. Semnatarii declarației mai menționează că ei susțin doar o candidatură desemnată de PSRM, iar domnul Gorcea Nicolae i-a indus în eroare.  La supliment este anexat procesul-verbal nr. 3/1 din 20 decembrie 2018 al organizației teritoriale a PSRM, potrivit căruia domnul Gorcea Nicolae a fost exclus din rîndul membrilor PSRM pentru încălcarea pct. 3.10 din Statut, procesul-verbal nefiind contestat pînă în prezent;

- o notă informativă a domnului Gorcea Nicolae în care precizează că în perioada 20-27 decembrie dînsul nu putea fi exclus din rîndul membrilor PSRM, deoarece în perioada respectivă era internat în spital și ca dovadă anexează extrasul din fișa medicală și o cerere prin care membrii PSRM din cadrul Consiliului raional Glodeni au solicitat să-i fie acordat domnului Gorcea Mihail ajutor material. 

Ulterior, în cadrul ședinței Comisiei Electorale Centrale din 6 februarie 2019, domnul Gorcea Nicolae a explicat că a scris pe listele de subscripție la rubrica „Apartenența politică” PSRM, deoarece la momentul colectării semnăturilor nu cunoștea despre faptul excluderii sale din rîndul membrilor PSRM. Despre aceasta a aflat abia în procesul de examinare a prezentei contestații.

În acest context, Comisia reține că, potrivit cadrului legal, nu se interzice unei persoane afiliate politic să candideze la o funcție electivă ca independent, după cum a procedat și domnul Gorcea Nicolae, cu condiția depunerii în modul corespunzător a actelor la organul electoral.

Cu referire la declarația semnată de cele 5 persoane prin care își reclamă semnăturile date pentru susținerea domnului Gorcea Nicolae, prezentată de contestatar, menționăm că legislația electorală nu reglementează o astfel de procedură. Totodată, Comisia reține că rezultatul oricum rămîne neschimbat, deoarece semnăturile validate sînt peste minimul necesar.

De asemenea, prin cerința contestatarului de a anula hotărîrea nr. 36 din 30 ianuarie 2019 a CECEU nr. 5 de înregistrare a domnului Gorcea Nicolae în calitate de concurent electoral se solicită de fapt anularea înregistrării/excluderea din cursă a acestuia, însă anularea înregistrării este o prerogativă exclusivă a instanței de judecată conform art. 75 alin. (5) din Codul electoral.

Mai mult ca atît, în sensul art. 75 alin. (5) din Codul electoral, anularea înregistrării reprezintă o sancțiune aplicabilă concurentului electoral în cazul încălcării de către acesta a prevederilor art. 41, art. 43 și art. 52 alin. (3) din Codul electoral.

 

Pentru motivele expuse și în temeiul art.18 alin. (2), art. 71, art. 72 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și al pct. 26 subpct. 2 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr. CEC-10AP/39 din 1 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentant cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală.
  2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                     Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                    Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 08 februarie 2019

Nr. 2261