Nr. 2405 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/79 din 24 februarie 2019 a domnului Grigore Cobzac, candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” în circumscripția uninominală nr. 38, mun. Hîncești

  • 27.02.2019
  • 3353
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/79 din 24 februarie 2019 a domnului Grigore Cobzac, candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” în circumscripția uninominală nr. 38, mun. Hîncești

 

La data de 24 februarie 2019, domnul Grigore Cobzac, candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” în circumscripția uninominală nr. 38, mun. Hîncești, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/79, prin care solicită:

  1. admiterea integrală a contestației;
  2. abrogarea integrală a hotărîrii nr. 46 din 22 februarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 38, mun. Hîncești, „Cu privire la modificarea hotărîrii nr. 19 din 18 februarie 2019 cu privire la constituirea secțiilor de votare a CECEU nr. 38”;
  3. emiterea unei noi hotărîri prin care se respinge propunerea autorității publice locale de nivelul I a mun. Hîncești privind modificarea hotarelor secțiilor de votare de la poziția nr. 1 și pînă la poziția nr. 5 din mun. Hîncești, pentru alegerile parlamentare și referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019.

Contestatarul, în motivarea contestației, susține că prin hotărîrea nr. 46 din 22 februarie 2019 adoptată de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 38, mun. Hîncești (în continuare – CECEU nr. 38) se încalcă în mod vădit art. 30 alin. (2) din Codul electoral, conform căruia secțiile de votare se constituie de către consiliile electorale de circumscripție în localități, în baza propunerilor primarilor orașelor (municipiilor), sectoarelor și satelor (comunelor), cu cel puțin 35 de zile înainte de data alegerilmun. De asemenea, menționează că, pornind de la norma legală citată, pentru alegerile de orice nivel și pentru referendumurile republicane, secțiile de votare se constituie în același termen.

Prin referința depusă la Comisie pe data de 24 februarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/79/R, CECEU nr. 38 califică contestația drept neîntemeiată și solicită respingerea acesteia din următoarele motive.

CECEU nr. 38 face trimitere la art. 29 din Codul electoral, menționînd că articolul respectiv enumeră atribuțiile consiliului electoral de circumscripție, iar potrivit lit. l) a acestui articol, consiliul exercită și alte acțiuni ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor, ceea ce înseamnă că, prin această normă, legiuitorul a oferit consiliului electoral de circumscripție dreptul de a opera modificări în actele emise, ținînd cont de interesul superior al alegătorului, și anume de a-i acorda posibilitatea să-și exprime dreptul său fundamental prevăzut de Constituția Republicii Moldova.

Prin urmare, conform referinței, consiliul a operat modificări la hotărîrea nr. 19 din 18 ianuarie 2019 „Cu privire la constituirea secțiilor de votare” în baza Dispoziției nr. 027 din 22 februarie 2019 privind modificarea Dispoziției nr. 010 din 18 ianuarie 2019 cu privire la constituirea secțiilor de votare, emise de primarul interimar al mun. Hîncești, doamna Zinaida Buruiană, iar modificările au fost necesare pentru a ajusta datele din dispoziția respectivă cu datele din Registrul de Stat al Alegătorilor, ceea ce ar duce la înlăturarea erorilor existente.

Astfel, în vederea eliminării unor neconcordanțe ce ar fi dus la îngrădirea dreptului alegătorilor de a-și exprima opțiunea și pentru a le asigura exercitarea dreptului la vot în raza teritorială a secțiilor de votare la care se atribuie, în temeiul Dispoziției nr. 027 din 22 februarie 2019 a primarului interimar al mun. Hîncești, CECEU nr. 38 a adoptat hotărîrea contestată.

Examinînd materialele cauzelor, Comisia constată următoarele.

Art. 71 alin. (1) din Codul electoral stabilește că alegătorii și concurenții electorali pot contesta acțiunile/inacțiunile și hotărîrile consiliilor și birourilor electorale și acțiunile/inacțiunile concurenților electorali. Depunerea cererii în instanța de judecată trebuie precedată de contestarea prealabilă în organul electoral ierarhic superior organului al cărui act se contestă, cu excepția contestațiilor privind acțiunile/inacțiunile concurenților electorali, depuse direct în instanța de judecată, și a contestațiilor ce se referă la exercitarea dreptului la vot sau la administrarea alegerilor depuse la biroul electoral în ziua alegerilor.

Potrivit alineatului (2) al aceluiași articol, contestațiile privind organizarea și desfășurarea alegerilor se examinează de către organele electorale, respectîndu-se ierarhia acestora.

Cu referire la termenul de depunere a contestațiilor, art. 72 alin. (1) din Codul electoral prevede că acțiunile/inacțiunile și hotărîrile organelor electorale pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/identificării inacțiunii sau adoptării hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar. Art. 73 alin. (2) din Codul electoral prevede că examinarea contestațiilor privind acțiunile/inacțiunile și hotărîrile consiliilor electorale de circumscripție și ale birourilor secțiilor de votare se examinează în termen de 3 zile calendaristice de la depunere, dar nu mai tîrziu de ziua alegerilor.

Pentru elucidarea tuturor circumstanțelor care au condus la modificarea hotarelor secțiilor de votare nr. 38/1 - 38/5 din mun. Hîncești și avînd în vedere că hotărîrea contestată a fost adoptată în urma demersului Primăriei mun. Hîncești, Comisia i-a solicitat ultimei, printr-o adresă din 24 februarie 2019, lămuriri în legătură cu situația descrisă în contestație.

Prin adresa din 25 februarie 2019, Primăria mun. Hîncești, sub semnătura primarului interimar, a explicat că registratorul din cadrul Primăriei, autorizat să prelucreze datele din Registrul de Stat al Alegătorilor, nu a verificat datele din proiectul dispoziției nr. 010 din 18 ianuarie 2019 „Cu privire la constituirea secțiilor de votare” cu datele din Registrul de Stat al Alegătorilor, respectiv nu a actualizat și verificat datele din Sistemul informațional cu textul dispoziției.

În răspunsul primarului interimar se menționează că, după constatarea divergențelor, Primăria mun. Hîncești a dispus examinarea suplimentară și arondarea conformă  datelor din dispoziție cu cele din Registrul  de Stat al Alegătorilor, adoptînd în acest sens Dispoziția nr. 027 din 22 februarie 2019 privind modificarea Dispoziției nr. 010 din 18 ianuarie 2019 cu privire la constituirea secțiilor de votare.

În cuprinsul răspunsului formulat, primarul interimar precizează că, în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (1) din Codul electoral, listele electorale întocmite în baza Registrului de Stat al Alegătorilor cuprind toți cetățenii cu drept de vot care domiciliază sau au reședința pe teritoriul unei secții de votare, iar în activitatea sa, birourile electorale ale secției de votare s-au condus de listele electorale conform informației din Registrul de Stat al Alegătorilor, invitațiile repartizate alegătorilor fiind completate în baza informațiilor din liste.

Subsidiar, relevă că operarea acestei modificări nu a periclitat activitatea birourilor electorale ale secțiilor de votare, iar alegătorul a fost informat cu referire la locul votării în termen de 10 zile pînă la ziua alegerilor, prin invitație la votare.

Constituirea secțiilor de votare și a birourilor electorale ale secțiilor de votare își are suportul juridic la art. 30 din Codul electoral. Astfel, potrivit alin. (1) al articolului dat, pentru a efectua votarea și numărarea voturilor, circumscripțiile electorale se divizează în secții de votare. Alin. (2) al aceluiași articol prevede că secțiile de votare se constituie de către consiliile electorale de circumscripție în localități, în baza propunerilor primarilor orașelor (municipiilor), sectoarelor și satelor (comunelor), cu cel puțin 35 de zile înainte de data alegerilor. Pentru alegerile de orice nivel și referendumurile republicane, secțiile de votare se constituie în același termen. Sediile secțiilor de votare se stabilesc, de regulă, în sediile aflate în proprietate publică și se amenajează astfel încît să faciliteze accesul în ele al persoanelor în vîrstă și cu dizabilități.

În temeiul alin. (6) al art. 30 din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripție numerotează secțiile de votare din circumscripție și aduce la cunoștința publică informația despre hotarele fiecărei secții de votare, adresa sediului birourilor electorale ale secțiilor de votare, adresa localurilor pentru votare și modul de contactare pentru relații.

Pornind de la normele enunțate mai sus și în baza Dispoziției nr. 010 din 18 ianuarie 2019 a primarului interimar al mun. Hîncești, doamna Zinaida Buruiană, cu privire la constituirea secțiilor de votare, CECEU nr. 38 a adoptat hotărîrea nr. 19 din 18 ianuarie 2019 „Cu privire la constituirea secțiilor de votare”.

 

Prin scrisoarea sub nr. 02/1-24/99 din 22 februarie 2019, Primăria mun. Hîncești s-a adresat CECEU nr. 38 cu solicitarea de modificare a hotarelor secțiilor de votare în conformitate cu Dispoziția nr. 027 din 22 februarie 2019.

Potrivit art. 29 lit. d) din Codul electoral, consiliul electoral de circumscripție examinează comunicările ce țin de organizarea și desfășurarea alegerilor, parvenite din partea autorităților administrației publice locale, a șefilor de întreprinderi, instituții și organizații.

În acest sens, în urma examinării demersului primit, CECEU nr. 38 a adoptat hotărîrea  nr. 46 din 22 februarie 2019 „Cu privire la modificarea hotărîrii nr. 19 din 18 februarie 2019 cu privire la constituirea secțiilor de votare a CECEU nr. 38” prin care a modificat hotarele secțiilor de votare de la pozițiile nr. 1-5 din hotărîre.

Potrivit art. 44 alin. (1) din Codul electoral, listele electorale, întocmite în baza Registrului de Stat al Alegătorilor, sînt liste ce cuprind toți cetățenii cu drept de vot care domiciliază ori își au reședința pe teritoriul unei secții de votare. Alegătorul poate fi înscris numai într-o singură listă electorală și la o singură secție de votare. Alegătorul care are și domiciliu, și reședință este înscris, în perioada valabilității reședinței, în lista electorală de la secția de votare în a cărei rază teritorială acesta își are reședința. Alin. (9) al aceluiași articol statuează că listele electorale se transmit de către Comisia Electorală Centrală autorităților administrației publice locale/misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare cu cel puțin 22 de zile înainte de ziua alegerilor, în 3 exemplare oficiale, ștampilate și cu alte semne de protecție pe fiecare pagină. Două exemplare ale listelor se transmit imediat biroului electoral al secției de votare, iar un exemplar se păstrează la primărie/misiunea diplomatică sau oficiul consular.

În conformitate cu art. 45 alin. (1) din Codul electoral, listele electorale se fac accesibile în localurile secțiilor de votare, precum și se plasează pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor. Un exemplar al listei se păstrează la primărie. Alegătorilor li se comunică, cel tîrziu, cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor, prin toate mijloacele de comunicare disponibile (mass-media, telefon, afișe, internet), sediul secției de votare la care ei vor putea vota.

Constituirea secțiilor de votare are loc la propunerea exclusivă a primarilor orașelor (municipiilor), sectoarelor și satelor (comunelor), conform art. 30 alin. (2) din Codul electoral, norma respectivă fiind aplicabilă și la modificarea acestora. Prin urmare, în urma identificării neconcordanțelor existente dintre hotarele secțiilor de votare nr. 38/1 - 38/5 din mun. Hîncești și Registrul de Stat al Alegătorilor, eliminarea acestora ține de competența exclusivă a autorității administrației publice locale.

Totodată, potrivit pct. 6 din Regulamentul privind întocmirea, administrarea, difuzarea și actualizarea listelor electorale, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 2674 din 25 septembrie 2014, arondarea alegătorilor la secțiile de votare se efectuează de către registratorii din cadrul autorităților publice locale, autorizați în acest sens, conform procedurii stabilite de Regulamentul cu privire la Registrul de stat al alegătorilor, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 2974 din 19 noiembrie 2014.

Pct. 32 din Regulamentul cu privire la Registrul de stat al alegătorilor stabilește responsabilitatea registratorului pentru exactitatea și corectitudinea modificărilor și actualizărilor efectuate în limita competenței sale, în caz contrar poartă răspundere pentru nerespectarea prevederilor regulamentului sus-citat.

Potrivit pct. 33 al Regulamentului cu privire la Registrul de stat al alegătorilor, una dintre atribuțiile registratorului este arondarea și modificarea adresei/străzii la o secție sau alta.

Sub alt aspect, se menționează că pînă în prezent nu au fost înregistrate contestații cu privire la conținutul listelor electorale pentru secțiile de votare nr. 38/1 - 38/5 din mun. Hîncești, ori alegătorii au dreptul de a contesta neincluderea lor în listă sau excluderea din aceasta, precum și împotriva altor erori comise la înscrierea datelor despre sine sau despre alți alegători cel tîrziu în ziua precedentă zilei alegerilor, în temeiul art. 45 alin. (2).

Subsidiar, se precizează că această modificare nu încalcă dreptul candidatului pe circumscripția uninominală de a fi ales, cît nici pe circumscripția națională, dat fiind faptul că acesta candidează pe întreaga circumscripție, și nu pe o anumită secție de votare.

 

 

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 29, art. 30, art. 44-45, art. 71 alin. (1)-(2), art. 72 alin. (1), art. 73 alin. (2) din Codul electoral, al Regulamentului privind întocmirea, administrarea, difuzarea și actualizarea listelor electorale, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 2674 din 25 septembrie 2014, al Regulamentului cu privire la Registrul de stat al alegătorilor, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 2974 din 19 noiembrie 2014 și al pct. 26 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

                                      

  1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr. CEC-10AP/79 din 24 februarie 2019 a domnului Grigore Cobzac, candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” în circumscripția uninominală nr. 38, mun. Hîncești.
  2. Se menține hotărîrea nr. 46 din 22 februarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale  nr. 38, mun. Hîncești „Cu privire la modificarea hotărîrii nr. 19 din 18 februarie 2019 cu privire la constituirea secțiilor de votare a CECEU nr. 38”.
  3. Se atenționează domnul Minaev Alexei, registratorul din cadrul Primăriei mun. Hîncești, despre necesitatea respectării Regulamentului cu privire la Registrul de stat al alegătorilor, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 2974 din 19 noiembrie 2014.
  4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                            Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                                      Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 27 februarie 2019

Nr. 2405