Nr. 3145 - cu privire la supravegherea finanțării activității participanților la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 la situația din 21 octombrie 2024 și finală, din 23 octombrie 2024

  • 25.10.2024
  • 236
  • 0
HOTĂRÂRE
cu privire la supravegherea finanțării activității participanților
la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024
la situația din 21 octombrie 2024 și finală, din 23 octombrie 2024
 
Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) și d) și art. 59 din Codul electoral nr. 325/2022, în calitate de organ independent de supraveghere și control privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, Comisia Electorală Centrală (în continuare – Comisia) colectează și sistematizează rapoartele privind finanțarea campaniei electorale prezentate de participanții la referendum, analizează și verifică informația din acestea, ulterior adoptă hotărâri executorii privind rezultatele verificării.
În conformitate cu art. 58 din Codul electoral nr. 325/2022, pct. 15 din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1185/2023 (în continuare – regulament) și pct. 77 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 2633/2024, modificat prin hotărârea Comisiei nr. 2720/2024 (în continuare – Program calendaristic), participanții la referendum prezintă rapoartele despre veniturile acumulate și cheltuielile efectuate în perioada campaniei electorale prin intermediul subsistemului informatic „Control Financiar”, săptămânal, după deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, în zilele de luni - 23.09, 30.09, 7.10, 14.10, 21.10, până la ora 23:59:59, pentru întreaga săptămână de raportare precedentă și cel final, pentru întreaga campanie electorală, în termen de 3 zile după ziua votării – 23 octombrie 2024.
Conform pct. 42 al Programului calendaristic, perioada de depunere a documentelor pentru înregistrare în calitate de participant la referendum a început la 21 august 2024, iar potrivit pct. 43, Comisia, în decurs de 3 zile de la depunerea documentelor, adoptă o hotărâre privind înregistrarea sau refuzul de a înregistra solicitantul. La pct. 72, 74 și 75 ale Programului calendaristic se stabilesc termenele pentru confirmarea trezorierilor, informarea Comisiei despre deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”. Prin hotărârea Comisiei nr. 2708/2024 a fost stabilită perioada 21 august – 20 septembrie pentru recepționarea documentelor în vederea înregistrării în calitate de participant la referendum. Prin urmare, toți participanții la referendum înregistrați au obligația de a informa Comisia despre deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare cu mențiunea „Fond electoral” și de a depune rapoartele financiare.
Sunt înregistrate în calitate de participanți la referendum următoarele 15 partide politice:
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „NU” - prin hotărârea Comisiei nr. 2723 din 23 august 2024;
2) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2755 din 29 august 2024;
3) Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2759 din 31 august 2024;
4) Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea CEC nr. 2803 din 2 septembrie 2024;
5) Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „NU” - prin hotărârea Comisiei nr. 2823 din 6 septembrie 2024;
6) Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2844 din 12 septembrie 2024;
7) Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2715 din 16 august 2024 și reînregistrat prin hotărârea Comisiei nr. 2845 din 12 septembrie 2024 ca urmare a modificărilor operate în Acordul de constituire a blocului;
8) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2846 din 12 septembrie 2024;
9) Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2873 din 16 septembrie 2024;
10) Partidul Politic „Democrația Acasă” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2905 din 19 septembrie 2024;
11) Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2914 din 21 septembrie 2024;
12) Partidul Politic „NOI” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2927 din 23 septembrie 2024;
13) Partidul Reîntregirii Naționale „ACASĂ” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2928 din 23 septembrie 2024;
14) Partidul Politic Partidul Social Democrat European în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2929 din 23 septembrie 2024;
15) Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” în calitate de participant la referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024, cu opțiunea „DA” - prin hotărârea Comisiei nr. 2945 din 24 septembrie 2024.
 
I. Cu privire la respectarea dispozițiilor cuprinse în hotărârile anterioare
 
1. Potrivit pct. 1 al părții motivate a hotărârii nr. 3106 din 17 octombrie 2024, Comisia a constatat că participantul la referendum, Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, a beneficiat de susținere financiară și materială, precum și a utilizat mijloace financiare proprii pe care nu le-a inclus în raportul privind finanțarea campaniei electorale. În legătură cu acest fapt, potrivit pct. 5 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, Comisia a aplicat partidului sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 58 alin. (1) și (2) din Codul electoral și pct. 70 din regulament, precum și l-a somat să prezinte, până la ora 17:00 a zilei de 19 octombrie 2024, raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat.
Ulterior, conform pct. 1 al părții motivate a hotărârii nr. 3139 din 24 octombrie 2024, Comisia a constatat că partidul nu și-a onorat obligațiunea de a prezenta raportul enunțat, astfel că, potrivit pct. 3 al părții dispozitive a aceleiași hotărâri, partidului i s-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral și l-a somat repetat să prezinte, până la ora 16:00 a zilei de 25 octombrie 2024, raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat.
Până în prezent, raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat nu a fost depus de către Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”.
 
II. Cu privire la desemnarea și confirmarea persoanelor responsabile de finanțele participanților la referendum (trezorieri)
 
3. Potrivit art. 55 alin. (1) lit. a) din Codul electoral nr. 325/2022, participanții la referendum desemnează și prezintă pentru confirmare o persoană responsabilă de finanțele sale (trezorier). Astfel, au fost confirmate persoanele responsabile de finanțe (trezorierii), pentru perioada campaniei electorale aferente referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, din partea participanților la referendum menționați în hotărârile Comisiei nr. 3023 din 8 octombrie 2024, nr. 3066 din 12 octombrie 2024 și nr. 3106 din 17 octombrie 2024, și anume:
 
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova - prin hotărârea Comisiei nr. 2825 din 6 septembrie 2024;
2) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist - hotărârea Comisiei nr. 2799 din 31 august 2024;
3) Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA - prin hotărârea Comisiei nr. 2759 din 31 august 2024;
4) Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa - prin hotărârea CEC nr. 2803 din 2 septembrie 2024;
5) Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” - prin hotărârea Comisiei nr. 2849 din 12 septembrie 2024;
6) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” - prin hotărârea Comisiei nr. 2846 din 12 septembrie 2024;
7) Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională - prin hotărârea Comisiei nr. 2873 din 16 septembrie 2024;
8) Partidul Politic „Democrația Acasă” - prin hotărârea Comisiei nr. 2905 din 19 septembrie 2024;
9) Partidul Politic „NOI” – prin hotărârea Comisiei nr. 2927 din 23 septembrie 2024;
10) Partidul Politic Partidul Social Democrat European – prin hotărârea Comisiei nr. 2929 din 23 septembrie 2024;
11) Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR – prin hotărârea Comisiei nr.2979 din 29 septembrie 2024;
12) Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” – prin hotărârea Comisiei nr. 2988 din 1 octombrie 2024;
13) Partidul Reîntregirii Naționale „ACASĂ” – prin hotărârea Comisiei nr. 3003 din 2 octombrie 2024.
 
În ce privesc participanții la referendum Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare și Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ”, aceștia nu au prezentat până la sfârșitul campaniei electorale spre confirmare Comisiei persoanele responsabile de finanțe.
 
III.  Cu privire la deschiderea/nedeschiderea conturilor bancare
 
4. În corespundere cu art. 56 alin. (1) și (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 sbp. 1) și 5) din regulament, participantul la referendum, în termen de 3 zile după înregistrare, deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral”, transferând în el mijloace financiare proprii, precum și mijloace bănești primite în condițiile legii de la persoane fizice cetățeni ai Republicii Moldova ori de la persoane juridice din țară. Ulterior, participantul la referendum informează Comisia, în termen de 24 ore, despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” și comunică datele bancare respective.
La fel, în corespundere cu art. 56 alin. (5) din Codul electoral și pct. 15 sbp. 6) din regulament, participantul la referendum care nu își deschide la bancă un cont cu mențiunea „Fond electoral” informează în scris despre aceasta Comisia Electorală Centrală în termen de 3 zile de la înregistrarea sa și desfășoară doar activități de campanie sau de promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare. În acest caz, se prezintă declarația privind nedeschiderea contului „Fond electoral” și nerealizarea veniturilor și cheltuielilor în campania electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la regulament.
 
4.1. Au informat despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” 10 participanți la referendum, după cum urmează:
- la data de 5 septembrie 2024 - Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa, cont deschis la 4 septembrie 2024;
- la data de 11 septembrie 2024 - Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, cont deschis la 11 septembrie 2024;
- la data de 17 septembrie 2024 - Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA și Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, cont deschis la 16 septembrie 2024;
- la data de 23 septembrie 2024 - Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională (cont deschis la 20 septembrie 2024) și Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR, cont deschis la 23 septembrie 2024;
- la data de 24 septembrie 2024 – Partidul Politic Partidul Verde Ecologist și Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, cont deschis la 24 septembrie 2024;
- la data de 25 septembrie 2024 – Partidul Politic Partidul Social Democrat European, cont deschis la 25 septembrie 2024;
- la data de 9 octombrie 2024 – Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”, cont deschis la 8 octombrie 2024.
 
4.2. La situația din 21 octombrie 2024, au notificat Comisia despre nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” următorii 3 participanți la referendum:
  1. Partidul Politic Coaliția pentru Unitate şi Bunăstare – la 21 octombrie 2024;
  2. Blocul Electoral „ÎMPREUNĂ” – la 22 octombrie 2024;
  3. Partidul Politic „NOI” – la 21 octombrie 2024.
 
4.3. Nu au informat Comisia despre deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la situația din 21 octombrie 2024, conform Programului calendaristic, participanții la referendum Partidul Reîntregirii Naționale „ACASĂ” și Partidul Politic „Democrația Acasă”.
Comisia reține că anterior, participantul la referendum, Partidul Reîntregirii Naționale „ACASĂ”, a fost atenționat prin hotărârea nr. 3066 din 12 octombrie 2024, iar prin hotărârile nr. 3106 din 17 octombrie 2024 și nr. 3139 din 24 octombrie 2024 i s-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment, iar Partidul Politic „Democrația Acasă” atenționat prin hotărârea nr. 3106 din 17 octombrie 2024, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 din regulament cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”.
Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare și comportamentul neglijent față de condițiile de finanțare reglementate de cod, Comisia consideră justificat de a le aplica Partidului Reîntregirii Naționale „ACASĂ” și Partidului Politic „Democrația Acasă” sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 56 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 15 din regulament, cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”.
 
IV. Cu privire la prezentarea rapoartelor financiare
 
5. Partidele politice care au constituit grupuri de inițiativă, blocuri electorale și/sau au desemnat candidați în alegeri, beneficiare de alocații de la bugetul de stat, au dreptul sa transfere în conturile bancare cu mențiunea „Fond electoral” cel mult 70% din sumele alocate din bugetul de stat, existente în contul partidului politic la începerea perioadei electorale, respectând plafonul general la nivel național al mijloacelor financiare ce pot fi transferate pentru fiecare tip de alegeri. Totodată, partidele politice pot transfera pe contul cu mențiunea „Fond electoral”/„Destinat grupului de inițiativă” mijloace financiare proprii, deținute pe contul său la data începerii perioadei electorale sau a perioadei de colectare a semnăturilor, sub condiția prezentării raportului financiar la Comisie.
Astfel, în condițiile art. 51 alin. (10), 54 alin. (1) și 57 alin. (3) din Codul electoral, au prezentat rapoartele respective participanții la referendum menționați în hotărârile nr. 3023 din 8 octombrie 2024, nr. 3066 din 12 octombrie 2024 și, respectiv, nr. 3106 din 17 octombrie 2024 și anume:
  1. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 17 446,71 lei și din surse publice 1 427,97 lei;
  2. Partidul Politic Partidul Verde Ecologist – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 1 898,89 lei și din surse publice 11 294,71 lei;
  3. Partidul Politic Mișcarea Alternativă Națională – cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 14 774,67 lei și din surse publice 489 108,66 lei;
  4. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” - cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 3 019 695,74 lei și din surse publice 2 027 581,87 lei;
  5. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” - cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 0,00 lei și din surse publice 425 567,58 lei;
  6. Partidul Politic Partidul Social Democrat European - cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 3,53 lei și din surse publice în mărime de 37 817,07 lei;
  7. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova - cu sold al mijloacelor financiare proprii din surse private în sumă de 38 268 985,22 lei și din surse publice în mărime de 3 306 579,95 lei.
 
5.1. Cu referire la rapoartele privind finanțarea campaniei electorale acestea trebuie să conțină date despre toate veniturile și cheltuielile participantului la referendum și se prezintă conform modelului din anexa nr. 6 la regulament.
Astfel, au prezentat raportul privind finanțarea campaniei pentru situația din 21 octombrie 2024 și cel final, următorii participanți la referendum:
  1. Partidul Comuniștilor din Republica Moldova;
  2. Partidul Politic Partidul Verde Ecologist;
  3. Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA;
  4. Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa;
  5. Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”;
  6. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”;
  7. Partidul Politic Mișcarea Alternativă Națională;
  8. Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR;
  9. Partidul Politic Partidul Social Democrat European;
  10. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”.
De menționat că, deși Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” a comunicat despre deschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la 8 octombrie 2024, ulterior, acesta prin  adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/1242 din 22 octombrie 2024 a informat că partidul nu a reușit să finalizeze procedura de deschidere și activare a contului, acesta fiind blocat de instituția bancară pe motiv că nu au fost actualizate anumite informații referitoare la conducerea partidului, iar din această cauză a fost imposibilă prezentarea rapoartelor săptămânale. Totodată, a precizat că nu au fost efectuate operațiuni bancare pe respectivul cont.
La 23 octombrie 2024, partidul a prezentat tardiv raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024, iar la 24 octombrie 2024 la fel tardiv a prezentat și raportul final al acestuia. De menționat că partidul a indicat cifra zero la toate compartimentele rapoartelor enunțate.
De reținut că, pentru prezentarea tardivă a raportului privind finanțarea campaniei electorale pentru perioada precedentă de raportare, adică pentru situația din 14 octombrie 2024, prin pct. 5 al părții dispozitive a hotărârii nr. 3139 din 24 octombrie 2024, partidul a fost atenționat asupra necesității de a respecta prevederile art. 58 alin. (3) din Codul electoral și pct. 77 din Programul calendaristic.
Luând în considerare cele descrise, totuși obligația de a prezenta rapoartele privind finanțarea campaniei conform programului calendaristic nu este absolvită din lipsa tranzacțiilor financiare de pe contul bancar cu mențiunea „Fond electoral”, în condițiile în care partidul a prezentat informația despre deschiderea acestuia la 8 octombrie 2024. Mai mult, partidul putea să beneficieze de donații sub alte forme de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, care sunt evaluate și reflectate corespunzător în raportul financiar. În aceste condiții, Comisia consideră justificat să aplice Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI” sancțiunea sub formă de avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 58 alin. (3) din Codul electoral și pct. 77 din programul calendaristic.
 
Din perspectiva atribuțiilor de supraveghere a respectării prevederilor legale privind finanțarea campaniilor electorale, rapoartele prezentate Comisiei au fost verificate în prealabil sub aspectul plenitudinii informației și corespunderii cu cerințele de întocmire, fiind constatate cele mai jos prezentate.
 
5.2. Au depus raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 și pentru cel final, având toate compartimentele, inclusiv Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat, completate cu cifra zero, următorii participanți la referendum:
  1. Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa;
  2. Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR;
  3. Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI”.
 
5.3. Participantul la referendum, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold inițial în mărime de 8 201,37 lei, venituri din mijloace financiare în sumă de 2 760,00 lei din surse private. Declarația privind mijloacele bănești în sumă totală de 2 760,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 18 octombrie 2024, au fost prezentate tardiv, prin adresa nr. CEC-7/1245 din 22 octombrie 2024. Participantul la referendum a efectuat cheltuieli în sumă totală de 10 953,50 lei, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 7,87 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
În context, Comisia reține că potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, mijloacele financiare din contul cu mențiunea „Fond electoral” pot fi utilizate numai după ce sunt declarate în scris la Comisia Electorală Centrală conform modelului din anexa nr. 3 la regulament. Astfel, Comisia a constatat că participantul la referendum, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, a utilizat mijloace financiare fără a le declara în prealabil la Comisie în modul stabilit, conform celor menționate supra.  
Totodată, de menționat că anterior partidul nu a prezentat Comisiei declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 285 500,00 lei și 10 000,00 lei, depuse în contul cu mențiunea „Fond electoral” pe 18 septembrie 2024 și, respectiv, 23 septembrie 2024, fiind atenționat prin hotărârea nr. 3023 din 8 octombrie 2024. La fel, a prezentat tardiv și declarațiile privind mijloacele bănești în mărime de 195 000,00 lei și 40 000,00 lei, depuse în contul cu mențiunea „Fond electoral” pe 25 și, respectiv, 26 septembrie 2024, pentru care Comisia i-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment, prin hotărârea nr. 3066 din 12 octombrie 2024. Mai mult, tardiv a prezentat prin adresa înregistrată la Comisie sub nr. CEC-7/886 din 8 octombrie 2024 și declarația privind mijloacele bănești în mărime de 220 000,00 lei, depusă în contul cu mențiunea „Fond electoral” pe 2 octombrie 2024. De asemenea, prin hotărârea nr. 3139 din 24 octombrie 2024 i s-a aplicat sancțiunea sub formă de avertisment pentru aceleași fapte de prezentare tardivă a declarației privind mijloacele bănești în mărime de 10 050,00 lei, depusă în contul cu mențiunea „Fond electoral” pe 11 octombrie 2024.
La fel, este de remarcat că în cadrul ședinței publice de examinare a proiectului privind supravegherea finanțării campaniei electorale ale participanților la referendum pentru situația din 14 octombrie 2024, ce a avut loc la data de 24 octombrie 2024, reprezentantul participantului la referendum, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, a susținut că partidul a dispus de 49 de reprezentanți în birourile electorale ale secției de votare de peste hotarele Republicii Moldova. În acest sens, menționăm că pct. 31 lit. d) din Regulamentul cu privire la statutul și activitatea reprezentanților concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1129/2023, stipulează că „Evaluarea activității reprezentanților realizată pe bază de voluntariat, pentru întreaga perioadă, se efectuează în baza salariului mediu lunar pe economie stabilit pentru anul respectiv (în continuare – salariu mediu lunar), după cum urmează: c) reprezentant în biroul electoral al secției de votare – 10% din salariul mediu lunar”. Astfel, pentru activitatea celor 49 de reprezentanți raportată la salariul mediu lunar pe economie pentru anul 2024, în cuantum de 13 700,00 lei pentru fiecare, partidul urma a indica în raport cifra de 67 130,00 lei. Respectiv, Comisia constată că suma de 67 130,00 lei nu a fost reflectată corespunzător în raportul financiar de către participantului la referendum, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova.
Prin urmare, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectate prevederile legale, luând în considerare și comportamentul neglijent față de condițiile de finanțare reglementate de cod, Comisia consideră justificat de a-i aplica participantului la referendum, Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, sancțiunea sub formă de avertisment în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 58 alin. (2) din același cod, pct. 63 și 68 din regulament și pct. 31 lit. d) din Regulamentul cu privire la statutul și activitatea reprezentanților concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1129/2023.
Totodată, conform alin. (4) al aceluiași articol, conform căruia Comisia aplică partidelor politice înregistrate în calitate de concurenți electorali sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni până la un an doar în cazul aplicării repetate a sancțiunii sub formă de avertisment în cursul unei perioade electorale pentru încălcări privind finanțarea campaniei electorale, Comisia urmează să aplice Partidului Comuniștilor din Republica Moldova sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de 2 luni, începând cu luna martie a anului 2025, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 58 alin. (2) din același cod, pct. 63 și 68 din regulament și pct. 31 lit. d) din Regulamentul cu privire la statutul și activitatea reprezentanților concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1129/2023.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 763 310,00 lei, dintre care 247 810,00 lei din mijloace financiare proprii din surse private și 515 500,00 lei din mijloace financiare proprii din surse publice. Cheltuieli totale a efectuat în sumă totală de 763 310,00 lei pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția si difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral și cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 7,87 lei, care a fost virat în contul curent al partidului. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Instituția bancară în care își are deschis contul „Fond electoral”, cât și partidul, au informat Comisia despre închiderea respectivului cont bancar la data de 23 octombrie 2024.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 1.
 
5.4. Participantul la referendum, Partidul Politic Partidul Verde Ecologist, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold la începutul perioadei și la sfârșitul perioadei în sumă de 3 896,50 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 6 000,00 lei din mijloace financiare proprii din surse private. Cheltuieli totale a efectuat în sumă totală de 2 103,50 lei pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 3 896,50 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Prin adresa nr. CEC-7/1249 din 22 octombrie 2024, partidul a comunicat Comisiei despre transferul soldului final în sumă de 3 896,50 lei la data de 22 octombrie 2024 în contul curent al partidului, iar prin adresa nr. CEC-7/1251 din 22 octombrie 2024, despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la aceeași dată. De asemenea și instituția bancară în care își are deschis contul „Fond electoral” partidul, a informat Comisia despre închiderea respectivului cont bancar la data de 22 octombrie 2024.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 2.
 
5.5. Participantul la referendum, Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 și Raportul final cu venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 8 000,00 lei. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat cuprinde la fel cifra zero.
Prin adresa nr. CEC-7/1133 din 18 octombrie 2024, partidul a informat despre închiderea contului bancar la aceeași dată.
 
5.6. Participantul la referendum, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold inițial în mărime de 181 115,86 lei, venituri din mijloace financiare în sumă de 681 290,00 lei, dintre care în mărime de 35 400,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, în sumă 189 890,00 de  din mijloace primite din donații de la persoane fizice din țară, în sumă de 117 100,00 lei din mijloace primite persoane fizice cu venituri din afara țării, în sumă de 130 400,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special, în sensul Legii nr. 133/2016 și în sumă de 208 500,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice. Declarațiile privind mijloacele bănești în sumă totală de 681 290,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 14, 15, 16, 17 și, respectiv, 18 octombrie 2024, au fost prezentate Comisiei în termen. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 16 000,00 lei, de asemenea venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 29 000,00 lei.
Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 828 303,10 lei, pentru locațiunea, întreținerea si funcționarea sediilor, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, pentru deplasare in străinătate, pentru telecomunicații si dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității concurentului electoral, pentru plăți de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, pentru consultanta juridica, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor si ale experților si cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare si/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul tarii. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 34 102,76 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra de 1 313 de persoane, cu valoarea evaluată a activității acestora în mărime de 126 870,00 lei.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 3 498 945,00 lei, dintre care din mijloace financiare proprii din surse publice in suma de 750 000,00 lei, din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid în sumă de 178 050,00, lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din țară în sumă de 934 740,00 lei, din mijloace financiare primite din partea altor persoane fizice cu venituri din afara țării în sumă de 265 156,00 lei, din mijloace financiare primite  din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr. 133/2016 în sumă  617 299,00 lei și din mijloace financiare provenite din donații de la persoane juridice în sumă de  753 700,00 lei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la  71 000,00 lei, și venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață, evaluate la 108 500,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 3 498 945,00 lei, dintre care, pentru locațiunea, întreținerea si funcționarea sediilor, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru organizarea activităților cu caracter politic și electoral, cheltuieli de deplasare în străinătate, pentru telecomunicații si dezvoltarea aplicațiilor sau paginilor web necesare activității concurentului electoral, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, cheltuieli pentru consultanta juridica, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor si ale experților si cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare si/sau cursuri pentru instruire desfășurate pe teritoriul tarii. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține un număr de 2422 de voluntari în sumă totală evaluată la 458 730,00 lei.
Prin adresa nr. CEC-7/1309 din 23 octombrie 2024, partidul a comunicat Comisiei despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la data de 22.10.2024. La fel și instituția bancară în care își are deschis contul „Fond electoral” partidul, a informat Comisia despre închiderea respectivului cont bancar la data de 22 octombrie 2024.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 3.
 
5.7. Participantul la referendum, Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold inițial în mărime de 229 993,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 93 038,00 lei, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal) si cheltuieli pentru materiale promoționale. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 136 955,00 lei Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat cuprinde la fel cifra zero.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 380 000,00 lei din mijloace financiare proprii din surse publice. Cheltuieli totale a efectuat în sumă totală de 243 045,00 lei pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 136 955,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Despre transferarea soldului rămas în sumă de 136 955,00 lei în contul curent al partidului și despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, partidul a informat Comisia la 25 octombrie 2024.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 4.
 
5.8. Participantul la referendum, Partidul Politic Partidul Social Democrat European, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold la începutul perioadei 91,51, venituri din mijloace financiare proprii  în sumă de 7 857,00 lei din surse publice. Declarațiile privind mijloacele bănești în sumă totală de 7 857,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 15 octombrie 2024, au fost prezentate Comisiei în termen. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 1 840,36 lei. Cheltuieli participantul la referendum a efectuat în sumă totală de 7 948,51 lei, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal) si cheltuieli pentru producția si difuzarea de spoturi publicitare. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 14 357,00 lei din mijloace financiare proprii din surse publice. Venituri de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 1 840,36 lei. Cheltuieli totale a efectuat în sumă de 14 357,00 lei pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar și alte cheltuieli combustibili/carburanți și transport. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero.
Prin adresa nr. CEC-7/1186 din 21 octombrie 2024, partidul a comunicat Comisiei despre închiderea contului cu mențiunea „Fond electoral” la aceeași dată.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 5.
 
5.9. Participantul la referendum, Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, a prezentat raportul privind finanțarea campaniei electorale pentru situația din 21 octombrie 2024 cu sold inițial în mărime de 234 200,39 lei, venituri în sumă de 214 980,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid. Declarațiile privind mijloacele bănești în sumă totală de 214 980,00 lei, depuse în contul „Fond electoral” pe 15 octombrie 2024 și 17 octombrie 2024, nu au fost prezentate Comisiei. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 239,50 lei, de asemenea venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 199 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 388 200,00 lei, pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 60 980,39 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra de 289 persoane, cu valoarea evaluată a activității acestora în mărime de 0,00 lei.
Potrivit art. 56 alin. (9) din Codul electoral și pct. 63 din regulament, mijloacele financiare din contul cu mențiunea „Fond electoral” pot fi utilizate numai după ce sunt declarate în scris la Comisie conform modelului din anexa nr. 3 la regulament. Astfel, Comisia a constatat că partidul, a utilizat mijloace financiare fără a le declara în prealabil la Comisie în modul stabilit.
Totodată, în corespundere cu prevederile art. 57 alin. (1) lit. b) din Codul electoral și pct. 68 din regulament, participanții la referendum evaluează acțiunile de voluntariat prevăzute în pct. 67 la prețul lor mediu de piață și includ datele respective în Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. În context, partidul a neglijat evaluarea activităților prestate de cei 289 de voluntari indicați în raport și nu a reflectat nici o sumă în Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat.
De reținut că anterior prin hotărârea nr. 3106 din 17 octombrie 2024, Comisia a aplicat partidului sancțiunea sub formă de avertisment, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 58 alin. (1) și (2) din Codul electoral și pct. 70 din regulament, constatându-se că acesta a beneficiat de susținere financiară și materială, precum și a utilizat mijloace financiare proprii pe care nu le-a inclus în raportul privind finanțarea campaniei electorale, somându-l să prezinte raportul privind finanțarea campaniei electorale corectat. Astfel că pentru neonorarea obligațiunii de a prezenta raportul menționat, prin hotărârea nr. 3139 din 24 octombrie 2024, Comisia a aplicat partidului sancțiunea sub formă de avertisment, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral.
În aceste condiții, în vederea atingerii scopului legitim de a fi respectată disciplina financiară și luând în considerare abaterile admise de partid, Comisia consideră justificat și proporțional de a-i aplica participantului la referendum, Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE”, sancțiunea sub formă de avertisment în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 57 alin. (1) lit. b) din Codul electoral și pct. 63 și 68 din regulament.
Totodată, conform art. 102 alin. (4) din Codul electoral, conform căruia Comisia aplică partidelor politice înregistrate în calitate de concurenți electorali sancțiunea complementară privind lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni până la un an doar în cazul aplicării repetate a sancțiunii sub formă de avertisment în cursul unei perioade electorale pentru încălcări privind finanțarea campaniei electorale, Comisia urmează să aplice Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat pe o perioadă de 4 luni, începând cu luna noiembrie a anului 2024, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 57 alin. (1) lit. b) din Codul electoral și pct. 63 și 68 din regulament.
Raportul final privind finanțarea campaniei electorale l-a prezentat cu venituri totale din mijloace financiare în mărime de 639 654,00 lei, dintre care 17 680,00 din mijloace financiare proprii din surse private, 133 000,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice membri de partid, 429 974,00 lei din mijloace financiare provenite din donații de la persoane fizice din țară, 59 000,00 lei din mijloace financiare primite din partea altor persoane cu statut special în sensul Legii nr. 133/2016. De asemenea, în raport se mai arată venituri și cheltuieli din donații de la persoane fizice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață sunt evaluate la 239,50 lei, de asemenea venituri și cheltuieli din donații de la persoane juridice sub formă de proprietăți, bunuri, mărfuri, obiecte, lucrări sau servicii gratuite ori în condiții mai avantajoase decât valoarea comercială sau de piață evaluate la 199 000,00 lei. Cheltuieli s-au efectuat în sumă de 639 654,00 lei, pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal), pentru materiale promoționale, pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare, pentru cheltuieli de protocol, birotică și comision bancar, pentru combustibili/carburanți și transport, pentru consultanță juridică, achitarea onorariilor avocaților, ale executorilor și ale experților, pentru organizarea de întruniri, manifestații publice, seminare și/sau cursuri de instruire desfășurate pe teritoriul țării. Soldul mijloacelor financiare la sfârșitul perioadei constituie 0,00 lei. Registrul privind persoanele care desfășoară activitatea de voluntariat conține cifra zero, deși pentru săptămâna 3, 4 și 5 partidul a raportat un număr total de 306 persoane, cu valoarea evaluată a activității acestora în mărime de 9 900,00 lei.
Prin adresa nr. CEC-7/1265 din 22 octombrie 2024, partidul a informat Comisia despre depunerea unei cereri la instituția bancară în care își are deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” prin care a solicitat închiderea acestuia.
Informația detaliată despre veniturile și cheltuielile suportate este dată în anexa nr. 6.
 
6. În conformitate cu art. 57 – 59 din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 40 din regulament, donațiile ce depășesc 3 salarii medii pe economie stabilite pentru anul respectiv se verifică de Comisia Electorală Centrală sub aspectul declarării surselor de venit sau obligațiilor fiscale ce decurg din acestea. În cazul existenței suspiciunilor rezonabile privind nerespectarea legislației fiscale, Comisia Electorală Centrală face verificări și, dacă e cazul, întreprinde măsuri pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau, după caz, sesizează Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi efectuate verificări în limitele competențelor funcționale. Astfel, prin platforma de interoperabilitate MConnect, Comisia a verificat și existența surselor de venit ce vizează 2 donatori persoane fizice care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale prezentat de participantul la referendum, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”. Ca urmare a verificărilor efectuate, nu s-au constatat abateri.
 
7. În corespundere cu art. 54 alin. (5) lit. d), f) și g) din Codul electoral, prin aceeași platformă de interoperabilitate, Comisia a verificat dacă în privința a 17 donatori persoane juridice, care figurează în raportul privind finanțarea campaniei electorale prezentat de participantul la referendum, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, există sau nu restricții stabilite de lege. În contextul normelor vizate, Comisia nu a constatat abateri.
 
8. În conformitate cu art. 56 alin. (11) din Codul electoral nr. 325/2022, banca la care este deschis contul cu mențiunea „Fond electoral” informează săptămânal Comisia prin mijloace electronice despre rulajul mijloacelor bănești și soldul pe conturile bancare respective.
În acest sens, și-au onorat obligația de a prezenta informația cu privire la rulajul contului cu mențiunea „Fond electoral” instituțiile bancare la care și-au deschis contul respectiv, la situația din 21 octombrie 2024 și cea finală, următorii participanți la referendum:
1) Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (la situația din 21.10.2024 și finală);
2) Partidul Politic Partidul Verde Ecologist (la situația din 21.10.2024 și finală);
3) Partidul Politic MIȘCAREA RESPECT MOLDOVA(la situația din 21.10.2024);
4) Partidul Politic Alianța Liberalilor şi Democraților pentru Europa - la situația din 21.10.2024 și finală. Totodată, instituția bancară în care își are deschis contul „Fond electoral” partidul, a informat Comisia despre închiderea respectivului cont bancar la data de 23 octombrie 2024. La fel, și partidul a informat Comisia prin adresa nr. CEC-7/1287 din 23 octombrie 2024;
5) Partidul Politic Partidul „RENAȘTERE” (la situația din 21.10.2024 și finală);
6) Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (la situația din 21.10.2024 și finală);
7) Partidul Politic Mișcarea Alternativă Națională (la situația din 21.10.2024);
8) Partidul Politic Partidul Social Democrat European (la situația din 21.10.2024);
9) Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR (contul este suspendat);
10) Partidul Politic „VOINȚA POPORULUI” (contul este suspendat).
 
9. Conform art. 26 alin. (1) lit. e), art. 58 alin. (5), (8) și (9) din Codul electoral nr. 325/2022 și pct. 81 și 88 din regulament, rapoartele prezentate de către participanții la referendum au fost plasate pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale (www.cec.md), la rubrica „Finanțarea partidelor”/„Rapoarte financiare prezentate prin SSI „Control Financiar” și, respectiv, la rubrica „Alegeri și referendumuri”/„Referendum din 20.10.2024”/„Susținerea financiară”, în cazul informațiilor privind deschiderea sau nedeschiderea conturilor cu mențiunea „Fond electoral” și rapoartelor prezentate pe suport de hârtie, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
 
În temeiul art. 26, 32, 51, 53-59, 102 alin. (2) lit. a) și alin. (4) din Codul electoral nr. 325/2022 și în conformitate cu Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1185/2023, Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2633/2024, modificat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2720/2024, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
 
1. Se ia act de informațiile cu privire la deschiderea/nedeschiderea contului bancar cu mențiunea „Fond electoral” prezentate de către participanții la referendum menționați în sbp. 4.1 și 4.2 din partea motivată a prezentei hotărâri.
2. Se ia act de datele din rapoartele prezentate la situația din 21 octombrie 2024 și cele finale privind finanțarea campaniei electorale ale participanților la referendum menționați în sbp. 5.1 – 5.9 din partea motivată a prezentei hotărâri.
3. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment Partidului Reîntregirii Naționale „ACASĂ” și Partidului Politic „Democrația Acasă” pentru nerespectarea prevederilor art. 56 din Codul electoral și pct. 15 din Regulament, cu privire la informarea, în termenul stabilit, despre deschiderea sau nedeschiderea contului cu mențiunea „Fond electoral”, conform celor constatate în sbp. 4.3 din partea motivată a prezentei hotărâri.
4. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment Partidului Politic „VOINȚA POPORULUI” pentru nerespectarea prevederilor art. 58 alin. (3) din Codul electoral și pct. 77 din Programul calendaristic, privind prezentarea tardivă a rapoartelor financiare la situația din 21 octombrie 2024 și cel final, conform celor constatate în pct. 5.1 din partea motivată a prezentei hotărâri.
5. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 58 alin. (2) din același cod, pct. 63 și 68 din regulament și pct. 31 lit. d) din Regulamentul cu privire la statutul și activitatea reprezentanților concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1129/2023.
6. Se aplică sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat Partidului Comuniștilor din Republica Moldova pentru o perioadă de 2 luni, începând cu luna martie a anului 2025, în conformitate cu art. 102 alin. (4) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 58 alin. (2) din același cod, pct. 63 și 68 din regulament și pct. 31 lit. d) din Regulamentul cu privire la statutul și activitatea reprezentanților concurenților electorali, aprobat prin hotărârea Comisiei nr. 1129/2023.
7. Se aplică sancțiunea sub formă de avertisment Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, în conformitate cu art. 102 alin. (2) lit. a) din Codul electoral, pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 57 alin. (1) lit. b) din Codul electoral și pct. 63 și 68 din regulament, conform celor constatate în sbp. 5.9 din partea motivată a prezentei hotărâri.
8. Se aplică sancțiunea complementară sub formă de lipsire de alocații de la bugetul de stat Partidului Politic Partidul „RENAȘTERE”, pe o perioadă de 4 luni, începând cu luna noiembrie a anului 2024, în conformitate cu art. 102 alin. (4) din Codul electoral pentru nerespectarea prevederilor art. 56 alin. (9) și 57 alin. (1) lit. b) din Codul electoral și pct. 63 și 68 din regulament, conform celor constatate în sbp. 5.9 din partea motivată a prezentei hotărâri.
9. Prezenta hotărâre se transmite, spre informare, părților vizate.
10. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și poate fi contestată în decurs de 3 zile, fără respectarea procedurii prealabile, la Curtea de Apel Chișinău (adresă: str. Teilor nr. 4, mun. Chișinău).
 
Președinta
Comisiei Electorale Centrale                                                                  Angelica CARAMAN
 
Chișinău, 25 octombrie 2024
Nr. 3145